Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hårt memtest-progg!

Vill nu testa lika olika kombinationer i stabilitet igen.....vill kolla särskilt om minnena är stabila.....har för mig att det bästa progget var ett DOS-progg, emn kommer inte ihåg vad det heter.....kan Ni hjälpa mig ?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

kanske var det detta du tänkte på:

http://www.memtest86.com/

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Yapp

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Det är för övrigt inget DOS-program.. Det tar helt över datorn och behöver inget operativsystem alls.. Men det körs i textläge och tar bara upp 80 KB i minnet när det körs och flyttar omkring sig i minnet så att allt minne kan testas.

Permalänk
Medlem

Har snackat med Anton, Nordic....han säger att testet tar 12 tim.....stämmer det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det han blivit rekommenderad av mig är att köra testet länge eftersom ett fel på minnet kanske inte alltid upptäcks på bara ett "pass" över minnet, det är iof väldigt ovanligt men har hänt mig och därför rekommenderar jag det.

När programmet startat kan du avläsa hur många pass som körts och vilket som är det nuvarande passet över datat. Ett enda pass är nödvändigt och kan ta en timma på en modern dator med 256 MB DDR-minne. Desto sämre minnesbandbredd desto långsammare test, givetvis gäller samma sak desto mer minne du har. Men det är ju enkelt att göra flera pass, slå på datorn när du åker till jobbet/skolan och kollar hur det gått när du kommer hem..

Permalänk
Medlem

Menar du verkligen när programmet startar och inte när programmet avslutats?? Hur avslutar man programmet då? Kör väl imorron då
Fast jag vill veta hur man avslutar programmet först, ESC funkar EJ!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

av-knappen

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

LOL@rufsen

Permalänk
Medlem

ESC funkar.. Jag har kört mitt i 65:36:22s nu (allså 65 timmar) utan att den har hittat fel än. 730 MHz Celeron med 447 Mb sDram...

Permalänk
Medlem

Stabilt mannen.
Men hur man än gör så kommer man att råka ut för bit-fel om man har igång datorn länge.. jag läste att Corsair hade beräknat att det i normalfallet uppstår 9 bit-fel per år i en 256 MB DDR-DIMM (deras fabrikat). Det är här som det hjälper en del med ECC-minne i servrar och liknande för då kan enstaka, men inte dubbla, bit-fel i ett "word" korrigeras utan att man märker det..

Permalänk
Avstängd

memtest86 hittar ibland fel, när programet inte klarar av att mängdvärdera minne, det pluppar då upp en himmla massa fel, jag visste inte det först utan betraktade det som ett minneshanteringsfel, (antingen minnet, moderkortet cpun eller nätagget som är trasigt, eller kompatibilitets problem mellan moderkort och minne) Det var ganska värdelöst tycker jag.. använder memdoc nu istället. Ibland kan faktiskt dessa program skada mer i felsökningsarbetet än vad dom gör nytta.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju att köra den allra nyaste versionen.. jag har själv råkat ut för precis det du nämner, men det var inte svårt att se problemet i vad den rapporterade precis.. Jag håller inte med om att det är "ganska värdelöst".

Permalänk
Medlem

annat tips skulle kunna vara Goldmem. Chainbolt på OCAU hade tydligen hittat nåt test av olika minnestestare...(har inte läst den själv) Enligt det test var goldmem det program som hittade de flesta felen.

Länk till tråden:
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?s=&threadid=...

Länk till goldmem:
http://www.goldmemory.cz/

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem

Japp, nu har jag kört memt86. Alla 11 testen, den hittade inga fel, och det tog 88 timmar...

Permalänk
Medlem

88 timmar!!!??
Vad har du för dator? En 486 SX25 ?
Ett pass med alla test tar bara någon timma på en hyfsat modern dator.. givetvis beroende på minnesmängd och bandbredd.

Permalänk
Medlem

För mig tar det 15 min

Visa signatur

Permalänk
Medlem

447 Mb sdram, fyra pinnar (128*3 + 64) pc100, en Celeron 700@730, och bandbredd.. ja.. Men det tog lång tid, det är sant...

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte blandat ihop "pass" med "test" ?
På ett pass gör memtest86 alla tester.

Permalänk
Medlem

NJae, inte orginal, så att säga, då är den inställd på att köra test 1-7, men man kan säga till den att köra 1-11. Jag hade sån tur, så jag såg när den blev färdig med 7an, och dne började om på ettan, så då var det bara att ändra, och sen hoppas direkt till 8an..

Permalänk
Medlem

Det är bara att aktivera "extended tests" på en gång om man vill ha en liten genomkörare.. Man ser till höger vilket "pass" den är på, den börjar med pass 1 kan tilläggas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Det är för övrigt inget DOS-program.. Det tar helt över datorn och behöver inget operativsystem alls.. Men det körs i textläge och tar bara upp 80 KB i minnet när det körs och flyttar omkring sig i minnet så att allt minne kan testas.

Om jag ska vara en riktig besserwisser så körs det faktiskt på en extremt nedskalad linuxkärna.