Permalänk
Medlem

Bygga datorn

Tänkt att köpa ny dator om typ 2 år. Vill vara lite förberred.
Vad ska jag kunna om datorer föra att kunna bygga det själv?
Vad ska jag köpa för delar?, skulle jag kunna lära mig hitta delar själv?.
Tack på förhand!.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ursäkta min kommentar, men att planera två år innan man ska köpa en dator lät lite väl...konstigt?

Räcker att du kolla upp allt dagen före, att bygga en dator är som ett pussel, det går bara på ett vis.

Och du kan inte börja fråga efter delar nu, när det är två år kvar tills du ska köpa en dator. Tills dess har det kommit mycket nytt utav varje kategori.

Väl mött!

Visa signatur

Skärm: IPS Flatron W2220P HDD: 1TB F3 Proc: Intel Core i5 2500 3,3GHz Nätagg: Corsair VX 550W Chassi: Nexus Prominent 5 Ram: A-Data 4GB Game-Series 1333MHz Moder: Gigabyte GA-PH67A-UD3

Permalänk
Medlem

jag bara undrar om jag kan lära mig vilka delar jag ska köpa?, kladda inte ner min tråd...

Permalänk
Medlem

Klart att du kan lära dig massor innan.
Du kan lära dig alla komponenter, hur dom fungerar osv. Läsa datorbyggarksolan som länkades här ovan. Kolla filmer på youtube när folk bygger datorer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Saw-=D:

jag bara undrar om jag kan lära mig vilka delar jag ska köpa?, kladda inte ner min tråd...

Om du själv vill veta vad det är man ska köpa för 8k t ex så kan det vara bra att vara uppdaterad inom datorvärlden. Att kolla runt här på sweclockers räcker bra. Läs artiklarna och recensionerna, lär dig mer om vad små detaljer i datorn betyder och vad de gör, kolla trådar (t ex köpråds trådar), läs lite om nya processorer, grafikkort och moderkort som har kommit, vad som är speciellt med dom osv. Då kommer du lära dig mycket och sen efter ett tag kan du plocka ihop en egen dator själv då du vet vilka delar som är bäst och mest prisvärda.

När jag köpte min dator runt februari så visste jag knappt nå om datorer och komponenter, men jag lärde mig väldigt snabbt bara genom att vara på swec och läsa. Det finns ju såklart andra forum, men swec är min favorit.

Hoppas det hjälpte lite grann

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES