Permalänk
Medlem

Dator för musik och Starcraft 2

Då var det dags att plocka ihop en ny dator igen. Bygger ihop den själv tillsammans med en vän som har mycket erfarenhet av att bygga datorer. Mina krav på datorn är bra ljud (eftersom jag sysslar mycket med ljudredigering) och att Starcraft 2 ska flyta på höga inställningar (behöver inte vara absolut högsta).

Chassi: Antec Nine Hundred II
Nätaggregat: Chieftec Super Series 650W PSU
Moderkort: MSI P55-CD53
Processor: Intel Core i5 760, 2.8GHz
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
DVD: Samsung DVD-brännare SH-S222L/BEBE
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX

Är inte så insatt i hårdvara så det vore uppskattat om jag kunde få någon sorts feedback på mina val.

Tackar på förhand!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Då var det dags att plocka ihop en ny dator igen. Bygger ihop den själv tillsammans med en vän som har mycket erfarenhet av att bygga datorer. Mina krav på datorn är bra ljud (eftersom jag sysslar mycket med ljudredigering) och att Starcraft 2 ska flyta på höga inställningar (behöver inte vara absolut högsta).

Chassi: Antec Nine Hundred II
Nätaggregat: Chieftec Super Series 650W PSU
Moderkort: MSI P55-CD53
Processor: Intel Core i5 760, 2.8GHz
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
DVD: Samsung DVD-brännare SH-S222L/BEBE
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX

Är inte så insatt i hårdvara så det vore uppskattat om jag kunde få någon sorts feedback på mina val.

Tackar på förhand!

Det ser bra ut. Du klarar Starcraft 2 på ULTRA med det grafikkortet + processorn (Y).

Kanske byta chassit till en HAF 922 eller en Fractal Design R3? Det är mest en smak sak iofs.

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Fractal Design R3 var ju faktiskt snuskigt snyggt och en hundralapp billigare. Men jag läser många recensioner där folk klagar på kvaliten på R3. Någon på forumet som kan övertala mig om att chassit är bättre än det jag valde?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Kör nog på Antec Nince Hundred II trots allt. Fractal Design verkar vara skräp som det mesta när det kommer till svenska datorprodukter.

Tänkte bara ställa en sista fråga. Skulle jag vinna något på att köpa 6 GB minne istället för 4? Vilken fördel har det att ha mer minne i datorn? Är inte så insatt så det vore bra om någon kunde svara på detta.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Nej, 1156 sockeln använder sig av dual-channel dvs. 2 / 4 eller 8 stickor.

Fractal Design är populära på Sweclockers, deras produkter är av hög kvalité och jag har inte haft några större problem med deras chassin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, ja 8 GB kanske blir lite mycket. Köper väl 4 GB till i framtiden om det skulle behövas.

Jag tittade i tråden här på Sweclockers om just det chassit och det är ju mest folk som klagar på den än berömmer det. Har inte läst mycket negativt om Antec-chassit dock.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Okej, ja 8 GB kanske blir lite mycket. Köper väl 4 GB till i framtiden om det skulle behövas.

Jag tittade i tråden här på Sweclockers om just det chassit och det är ju mest folk som klagar på den än berömmer det. Har inte läst mycket negativt om Antec-chassit dock.

Det är helt enkelt DITT val i slutändan, min åsikt står fast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självklart. Kul att höra att du är nöjd med ditt chassi.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Det där paketet är lite overkill enligt mig, du klarar dig väl på en i3a och 460 768mb eller ett 5770, om SC2 och film du är ute efter.

Visa signatur

Skärm: IPS Flatron W2220P HDD: 1TB F3 Proc: Intel Core i5 2500 3,3GHz Nätagg: Corsair VX 550W Chassi: Nexus Prominent 5 Ram: A-Data 4GB Game-Series 1333MHz Moder: Gigabyte GA-PH67A-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Självklart. Kul att höra att du är nöjd med ditt chassi.

Problem kan uppstå i varje chassi som tillverkas, detta är en självklarhet. I slutändan så är det endast recensionerna / åsikter som leder till köp eller inte. Hoppas att du inte tog illa upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VISST:

Det där paketet är lite overkill enligt mig, du klarar dig väl på en i3a och 460 768mb eller ett 5770, om SC2 och film du är ute efter.

Jag var beredd på att lägga ut ungefär 12 000 kronor på en dator så jag ligger fortfarande flera hundralappar under min gräns.

Skrivet av Pelle|N:

Problem kan uppstå i varje chassi som tillverkas, detta är en självklarhet. I slutändan så är det endast recensionerna / åsikter som leder till köp eller inte. Hoppas att du inte tog illa upp.

Självklart. Det är det enda man har att gå efter. Klart jag inte tog illa upp. Alla föredrar inte samma produkter, så är det bara.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt kom jag och tänka på att det kanske är bäst att köpa ett moderkort med stöd för USB3.0 utifall man skulle köpa någon extern utrustning som stöder det i framtiden.

Vill dock inte gå upp för mycket i pris om möjligt. Något kort som folk kan rekommendera?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk

kanske denna, har usb 3, Sata III och sli
MSI P55A-G55 - Inet.se

denna om du inte vill ha sli eller sata III
Gigabyte GA-P55-USB3 - Inet.se