Permalänk
Medlem

Ny dator 25-30k budget

Då var det dags för en ny dator, vilket kommer användas mestadels till datorspel. Eftersom jag har en stor budget behöver jag lika stor kritik!

Budgeten är 25-32 tusen kronor då skall även, utöver burken, skärm, operativsystem, mus, tangentbord och headset ingå.

Här är nuvarande planer.

Chassi - Fractal Design Define R3, Vit
Nätaggregat - Corsair HX 850W PSU
Moderkort - Asus P6T Deluxe V2
Processor - Intel Core i7 930, 2.80GHz
Processor kylare - Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare
Minne - 2x Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB (12GB minne totalt)
Grafikkort - 2x EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA
Systemdisk - Corsair SSD Force Series 2,5" 80GB - 1.895kr
Tillbehör - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA
Hårddisk - WD Caviar® Black 2TB
Optisk Enhet - Blu-ray läsare av något slag ?
Operativsystem - Windows 7(Men vilken version? Pro, home, whatever? Använder Vista förtillfället)
Bildskärm - BenQ 27" LCD M2700HD

Mus+Tangentbord+Headset - ?

Säkert något jag glömt..

Jag behöver kritik och tips! Skall inhandlas kommande vecka.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du söker kritik och tips, låt mig ställa en fråga.

Vad ska du göra med datorn?

Tala om det för mig, så kan jag ge mig mina idéer och tankar sen.

Väl mött

Visa signatur

Skärm: IPS Flatron W2220P HDD: 1TB F3 Proc: Intel Core i5 2500 3,3GHz Nätagg: Corsair VX 550W Chassi: Nexus Prominent 5 Ram: A-Data 4GB Game-Series 1333MHz Moder: Gigabyte GA-PH67A-UD3

Permalänk

Relativt obalanserat paket du har. GTX 480 i SLI drar väldigt mycket om du kör resten av systemet överklockat. Varför 12 GB minne? Varför Corsairs SSD istället för X-25? Varför en TN-panel när du för samma peng får en IPS-skärm? Sen tycker jag nog allt att 32 tusen är otroligt onödigt att spendera på en dator - men det är upp till dig. Detta skulle jag tagit hur som helst:

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

"Minne - 2x Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB (12GB minne totalt)" är onödigt snabba(dyra) minnen imo. Köp hellre en större SSD disk. Sedan så skulle jag hellre köpa ett chassi från Corsair med den budgeten. Sedan så skulle jag hellre 120 hz skärm, samt en extra Hårddisk - WD Caviar® Black 2TB för att sätta dem i RAID 1.

Mus: Razer Lachesis, Tangentbord: Razer BlackWidow, Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa lite om kringutrustning:
Tangentbord, skaffa ett mekaniskt. Steelseries 6G v2
Headset, Steelseries siberia v2, de är grymma.
Mus, Microsoft Intellimouse 3.0, fantastisk mus, mycket populär och en legend bland gamingmössen.
Musmatta, alla går lika bra, ta den du gillar bäst. Personligen gillar jag stora,tunna och mjuka.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Större ssd tycker jag
Corsair force 120 gb?

Permalänk
Medlem

för 30 papp vill man nog ha lite extra garanti kanske.. att låta inet bygga ihop datorn(och få garanti på det) är ju nästan ett måste

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

galet... när jag skulle fått hem den där datorn och jag insett att jag brännt 30000 skulle jag må riktigt dåligt.
framförallt om det inkluderade en sketen "full hd" skärm?
inte prisvärd men om du ändå hade tänkt bränna pengar så är väl den här ett bättre alternativ?
Dell UltraSharp U2711 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Relativt obalanserat paket du har. GTX 480 i SLI drar väldigt mycket om du kör resten av systemet överklockat. Varför 12 GB minne? Varför Corsairs SSD istället för X-25? Varför en TN-panel när du för samma peng får en IPS-skärm? Sen tycker jag nog allt att 32 tusen är otroligt onödigt att spendera på en dator - men det är upp till dig. Detta skulle jag tagit hur som helst:

http://img820.imageshack.us/img820/9681/skrmklippa.png

GTX 480 den drar väldigt mycket av vadå? Ström? Elräkningar betalar jag inte för endå. Och vad är det för skillnad på den och den du listade? Den verkar ju snäppet sämre.

12GB minne... varför inte?

Corsairs SSD vs X-25, jag har ingen erfarenhet av SSD tyvärr, har fått för mig att Corsairs är snabbare?

Och när det kommer till skärm är jag helt ute och cycklar, kan ingenting, skillnad på TN och IPS? Enda jag såg att det var är full hd, 27" och relativ billig, det låter rätt bra för mig.

Förövrigt:

950 istället för 930, bra idé, tar nog bort 12GB minnet och sätter i 6GB istället, enklare och billigare i framtiden att sätta in mer minne än att sätta dit en ny processor, right?

Corsair Obisidian 800D verkar ju vara en riktig pärla, en sådan får det bli.

1000w istället för 800w håller jag med om helt.

Hydro 70 istället för Hydro 50, japp, såg inte ens den när jag kollade runt, tack!

Skrivet av SWEDISH Bear:

"Minne - 2x Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB (12GB minne totalt)" är onödigt snabba(dyra) minnen imo. Köp hellre en större SSD disk. Sedan så skulle jag hellre köpa ett chassi från Corsair med den budgeten. Sedan så skulle jag hellre 120 hz skärm, samt en extra Hårddisk - WD Caviar® Black 2TB för att sätta dem i RAID 1.

Mus: Razer Lachesis, Tangentbord: Razer BlackWidow, Musmatta: Razer Destructor

Har nerfat minnet till 6GB istället. SSD diskarna hoppar tyvärr up kraftigt i pris 500-2000 extra kronor for 120GB till 160gb. Jo sant, blev rätt sugen på en Obsidian 800D, den hade ju även fått bra recensioner, så det blir nog en sådan. Hittar tyvärr inte många 120 hz skärmar, har du några exempel?

Skrivet av matti4s:

Jag kan tipsa lite om kringutrustning:
Tangentbord, skaffa ett mekaniskt. Steelseries 6G v2
Headset, Steelseries siberia v2, de är grymma.
Mus, Microsoft Intellimouse 3.0, fantastisk mus, mycket populär och en legend bland gamingmössen.
Musmatta, alla går lika bra, ta den du gillar bäst. Personligen gillar jag stora,tunna och mjuka.

Tangentbord.. mekaniskt, noterat. Steelseries.. är mer ett Sennheiser fanboy, smaksak antar jag.

Skrivet av nfskillen:

Större ssd tycker jag
Corsair force 120 gb?

Det är kanske värt att lägga ca 800 extra spänn på det?

Skrivet av Leqher:

för 30 papp vill man nog ha lite extra garanti kanske.. att låta inet bygga ihop datorn(och få garanti på det) är ju nästan ett måste

Garanti får jag väll ändå på varje enskild hårdvara jag köper? Och få ihop allt är inga problem.

Skrivet av Chris_Kadaver:

galet... när jag skulle fått hem den där datorn och jag insett att jag brännt 30000 skulle jag må riktigt dåligt.
framförallt om det inkluderade en sketen "full hd" skärm?
inte prisvärd men om du ändå hade tänkt bränna pengar så är väl den här ett bättre alternativ?
Dell UltraSharp U2711 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

En skärm för 8 lök, dessutom en Dell, är inte aktuellt. Och mer intressant vore vad du hade köpt. Tänk dig samma scenario som du beskrev, fast den är gången skulle du må riktigt bra istället, hur hade en sådan dator sett ut?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att 40 gb är värt 800

Permalänk

Jag menade bara att 850 W inte är tillräckligt för GTX 480 SLI, så därför la jag in ett 1000 W istället Intel's SSD är snabbare, och 80 GB räcker för de flesta med tanke på att du bara ska ha OS och program på disken. Men det är upp till dig. Corsair's disk är ju inte dålig för den delen. Gällande skärmen, köper man en sådan dyr dator som du gör tycker jag absolut mycket krut ska läggas på skärmen. Skillnaden mellan TN och IPS är dag och natt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Skillnaden mellan TN och IPS är dag och natt.

Iallafall för de som använder IPS dagligen. Själv har jag suttit på min Benq E2400 24" och tycker
den funkar perfekt och har gjort de sen jag fick den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Jag menade bara att 850 W inte är tillräckligt för GTX 480 SLI, så därför la jag in ett 1000 W istället Intel's SSD är snabbare, och 80 GB räcker för de flesta med tanke på att du bara ska ha OS och program på disken. Men det är upp till dig. Corsair's disk är ju inte dålig för den delen. Gällande skärmen, köper man en sådan dyr dator som du gör tycker jag absolut mycket krut ska läggas på skärmen. Skillnaden mellan TN och IPS är dag och natt.

Ah, vad du just sa är ju ovärderligt för mig, tänk om jag hade köpt den med 850w hehe tack

Det är nästan så jag måste gå och se skillnaden själv, får la dra till mediamarkt eller liknande och kolla in båda typerna av skärmar.

Permalänk

En sak har jag lärt mig om skärmar under mina år är att man ska känna att det är bra bild, det räcker. Om du ser en sådan skäm och sedan sätter en med märkbart (men inte mer) bättre bild bredvid men som i övrigt ser exakt lika dan ut. Går du sen ut på stan några timmar och går tillbaka till affären och expediten stoppat en av skärmarna i en låda (vilken vet du inte) och ger den till dig. När du kommer hem och pluggar in skärmen kommer du inte ha en aning om det var den som var okej eller den som var bättre.

Men när man står där i affären och jämför skärmar mot varandra så ser men självklart skillnad. Det kan även vara så att en skärm som du skulle upplevt solo som en bra skärm ser ut som värsta skräpet jämfört med en annan. Med andra ord är det dyrt att jämföra skärmar med varandra eftersom man ofta går upp några prisklasser än man tänkt från början.

Man ska också veta vad man ska leta efter. En skärm med väldigt skarp bild kan fungera sämre när det händer mycket på skärmen så som i en film där kameran sveper över ett mörkt landskap. Nu har jag kanske glidit in lite mycket på TV-skärmar men det är viktigt att förstå att skärmar presterar olika bra beroende på vad som händer på skärmen.

Tips!
Gå och kolla på skärmar i den storlek du söker och hitta en med bra (vad du upplever utan att jämföra) bild för ett så lågt pris som möjligt. Då kommer du ha en bra skärm för ett bra pris. Nu har jag självklart räknat bort tekniska specifikationer som är nödvändiga. Men tänk att du hittat 10 skärmar med det krav du söker, då är det ju bara pris och upplevelse som avgör. Då kan du använda mitt tips...

Permalänk
Medlem

I7 950 ca 2700
Asrock X58 Supercomputer ca 2500
gtx 470 4 st ca 10000
corsair 1200 ca 2500
OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 80GB ca 2600
1TB HDD ca 600
6GB ram ca 1200
Chassi ca 500
BLU-Raybrännare 1300
Skärm 1500

Alternativt 3st 470, ett billigare moderkort och billigare nätagg och ingen SSD

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]