Permalänk
Medlem

Ta en ramsticka och sätt den i en svart slot och prova igen. Kolla även din mobo manual för att kolla om dina minnen är kompatibla.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Tror det är distanserna som är bekymmret, Kolla så att alla sitter där det finns ett hål i moderkortet. Sen ska man undvika att montera minnena med kortet i datorn, för moderkortet viker sig lite då man trycker i minnena, samma gäller saker i pci och pci-e portarna. Och har man desutom fuskat och hoppat över någon distans så blir det ännu värre.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

RAMen måste vara i för att få bild. Även om ditt moderkort inte stödjer ditt RAM så klockas RAMen bara ner till den hastighet moderkortet klarar. Testa byta plats på minnena, sätt dom i svart stället för blå.

Där har du fel, man behöver inte alls ha ram i för att få bild och komma in i Bios.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk

Jag ser att processorfläkten är monterad åt "fel" håll...kan det ha med saken att göra tro.

Prova dra i spaken, vrid försiktigt fläkten för att lösgöra den från pastan. VÄND på fläkten och sätt fast igen. Se till att den hakar i bakkant först, dvs den som är längst bort från nätaggregatet och tryck sedan dit den andra änden. Spänn fast fläkten med spaken.

Prova...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag ser att processorfläkten är monterad åt "fel" håll...kan det ha med saken att göra tro.

Prova dra i spaken, vrid försiktigt fläkten för att lösgöra den från pastan. VÄND på fläkten och sätt fast igen. Se till att den hakar i bakkant först, dvs den som är längst bort från nätaggregatet och tryck sedan dit den andra änden. Spänn fast fläkten med spaken.

Prova...

Behövs inte, den är kvadratiskt formad. Spelar ingen roll om man inte vill ha ett speciellt luftflöde.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_awd:

Där har du fel, man behöver inte alls ha ram i för att få bild och komma in i Bios.

Det var jag tvungen att ha, och är fortfarande.. Aldrig fått bild utan RAM i.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Det var jag tvungen att ha, och är fortfarande.. Aldrig fått bild utan RAM i.

Okej, det låter konstigt. Har aldrig stött på det under alla mina datorprojekt.

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_awd:

Okej, det låter konstigt. Har aldrig stött på det under alla mina datorprojekt.

Kanske har att göra med sockeln?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Går det att vända en AMD AM3 fel?... Den går väl inte att sätta i fel va?.... tänkte på "pilen" i hörnet.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av R_awd:

Hallå igen, har kollat lite på ditt moderkort på bilder. Det verkar som att strömmen till proppen kanske behöver 2x4pins. Pilla bort den pluggen som sitter i det andra 4-pins uttaget och sätt i en 4-pins ström sladd där också. Kan ha med det att göra.

försökt och fungerar ej,

bytt plats på ram fungerar ej

satt i en extra skruv på grafikkortet, fungerar ej

do i have a dead mobo?:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Kanske har att göra med sockeln?

Mycket möjligt, men kör med ett ramminne. Tror det är säkrast.

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

försökt och fungerar ej,

Kolla så du har satt processorn åt rätt håll. Man ser det genom att sätta 2 pilar mot varandra, en finns på processorn och den andra finns på moderkortet där du sätter processorn. Vet inte ens om den går att sätta fel, men kolla för säkerhets skull.

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Skrivet av R_awd:

Kolla så du har satt processorn åt rätt håll. Man ser det genom att sätta 2 pilar mot varandra, en finns på processorn och den andra finns på moderkortet där du sätter processorn. Vet inte ens om den går att sätta fel, men kolla för säkerhets skull.

vet inte hur jag får av kylarn på processorn så kan ej kolla.
men pratade med en snubbe på datoraffärern här nere, och han sa att amd phenom ii inte gick att sätta fel

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av matti4s:

Det är väl moderkortsplåten/chassit man är ute efter att jorda inte tvärt om (eftersom att moderkortet får jord från nätagget)?
Jord->nätagg->moderkort->distanser->moderkortsplåt->chassi

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Eftersom att man kan köra en dator helt utan chassi så ser jag ingen anledning till att man skulle vilja jorda lådan.

Dessutom så kan man ju jorda sig själv genom att bara vidröra chassit, när man monterar ihop en dator (samma princip som med element).

Edit;
Lite mer trådrelaterat.
Ett långt pip betyder att det är RAM-fel. Att det hörs från din läsare kan bero på att chassit har en egen moderkortshögtalare, kontakt märkt "Speaker".

Permalänk
Skrivet av Nichotinxx:

försökt och fungerar ej,

En sak som ibland har spökat för mig är chassikontakter. Kolla så att du har kopplat allt rätt på sockerbiten där ström, strömspar, lampor osv finns med. Dra också ut alla andra chassikontakter. Du kan tom ta bort sockerbiten helt och starta datorn med en skruvmejsel genom att samtidigt röra vid de två pinsen som man sätter startknappens kontakt på. Detta är dock väldigt farligt om det blir fel.

Nu när jag tänker efter är det nog bäst att du tar av allt förutom sockerbiten, töm sockerbiten på allt förutom startknappens sladd. Du kan också koppla bort den optiska enheten från SATA-kontakten.

Permalänk
Medlem

Processorn går inte att sätta fel och om man försöker och pressar, som en bekant till mig gjorde så sitter man med ganska många böjda pinnar

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

vet inte hur jag får av kylarn på processorn så kan ej kolla.
men pratade med en snubbe på datoraffärern här nere, och han sa att amd phenom ii inte gick att sätta fel

Bra, då kan man utesluta det. Men har du har satt i e 2 st. 4 pin vid processorn?

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem

Innan du gör nått mera så ska du plocka ut moderkortet och kolla så distanserna sitter där dom ska, det är det första man ska kolla om inte datorn startar.

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Innan du gör nått mera så ska du plocka ut moderkortet och kolla så distanserna sitter där dom ska, det är det första man ska kolla om inte datorn startar.

MVH Peter

måste bara fråga, vad är distanser för någonting?

Permalänk
Skrivet av R_awd:

Bra, då kan man utesluta det. Men har du har satt i e 2 st. 4 pin vid processorn?

prövat med både 2st 4 och satt in alla 8.

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

MVH Peter

Jag håller mestadels med. Men det är kanske bäst att som någon påtalade innan köra hela riggen från locket på mobokartongen. Får du den är rulla där så kan du sätta tillbaka den i lådan och fixa där också.

Permalänk
Skrivet av Nichotinxx:

måste bara fråga, vad är distanser för någonting?

Distanser är små skruvar som du sätter i moderkortsplåten på chassit. Huvudet på dessa har en gänga som du skruvar fast moderkortet i. Kort sagt är distanserna till för att ge dig luft mellan mobo och moboplåten.

Permalänk
Medlem

Det är dom sexkantiga skruvarna som har ett gängat hål i sig, dom ska sitta mellan moderkortet och plåten i chassit där man skruvar fast moderkortet.

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Distanser är små skruvar som du sätter i moderkortsplåten på chassit. Huvudet på dessa har en gänga som du skruvar fast moderkortet i. Kort sagt är distanserna till för att ge dig luft mellan mobo och moboplåten.

9st skruvar som går igenom moboplåten som sticker ut på andra sidan, vad är det exakt jag ska kolla på dem ang?

dem sitter där och dem sitter så att mobot inte kan röra sig:)

förlåt om jag verkar okunnig, men det är jag:)

Permalänk
Medlem

Distans och en skruv
Den övre guldiga är en distans, dessa ska sitta monterade mellan moderkortet och chassit.

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Brukar vara små 6 kantiga skruvar i mässing med ett gängat hål i ena änden som man skruvar fast i chassit, som moderkortet sen skall sitta på för att det inte skall ligga kloss ann med chassit och kortsluta.

Mvh Peter

Permalänk
Skrivet av Nichotinxx:

9st skruvar som går igenom moboplåten som sticker ut på andra sidan, vad är det exakt jag ska kolla på dem ang?

dem sitter där och dem sitter så att mobot inte kan röra sig:)

förlåt om jag verkar okunnig, men det är jag:)

Be inte om ursäkt, det är det supportsektionen i forumet finns till för. Kolla bara så moderkortet inte vidrör moderkortsplåten någonstans. Den leder ström och det är inte bra!

MEN. Även om problemet kan finnas där är det nog bäst att plocka ut hela paketet, dra ut alla sladdar, ta av allt förutom processor+fläkt och ställa mobo på kartongen. Sätt i en ramsticka enbart. Sätt fast grafikkortet, sedan koppla in hårddisken. Sätt fast ström till processor och grafik, samt koppla in processorfläkten i uttaget som heter cpu fan el liknande (bara den detaljen kan knäcka uppstarten). Kontentan är att du enbart ska köra på minsta antal komponenter vid uppstart. Du kan skita i hårddisk också egentligen. Dvs enbart processor, grafik och ram behöver vara kopplat. Kör så få inkopplade saker i usb-portarna också. Tangentbord bör räcka, eventuellt mus.

För att starta upp riggen utan en knapp använder du en skruvmejsel för att koppla pinsen för startknappen. Om du inte vågar göra det får du ha chassit så pass nära att sladden från chassit når pinsen. Då kan du starta med chassiknappen.

EDIT: Ha nätagget strömlöst under alla manöver!!

Permalänk
Skrivet av lexusscorpion:

Brukar vara små 6 kantiga skruvar i mässing med ett gängat hål i ena änden som man skruvar fast i chassit, som moderkortet sen skall sitta på för att det inte skall ligga kloss ann med chassit och kortsluta.

Mvh Peter

låt oss nu säga att jag tog 9st skruvar och SKRUVADE FAST kortet i chassit, betyder detta att kortet är gg hejdå /kick/ban/slap.

eller har jag en chans?:)

Permalänk
Skrivet av Nichotinxx:

låt oss nu säga att jag tog 9st skruvar och SKRUVADE FAST kortet i chassit, betyder detta att kortet är gg hejdå /kick/ban/slap.

eller har jag en chans?:)

Du är nog rökt. Men prova på det jag skrev i ovanstående post. Kör riggen utanför chassit.

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande inget svar om distanerna och iom att det är en svart låda är det omöjligt att avgöra på bilden hur det står till.

Edit: Måste ha tittat på fel sida, det är besvarat!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro