Dominerar 655 fortfarande sin prisklass? Alternativ?

Permalänk
Medlem

Dominerar 655 fortfarande sin prisklass? Alternativ?

Ska inhandla router imorn och behöver snabba råd. Är det fortfarande Dlinks 655 som gäller i den prisklassen eller har det dykt upp några andra alternativ? Har kört 655 i drygt ett år nu och jag är helnöjd, men måste pga. flytt inhandla ny router och är nyfiken på om det dykt upp något nytt eller om jag helt enkelt ska fortsätta på samma spår.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Netgear WNDR3700, köpte en för 6 mån sen och har inte behövt boota om den en enda gång. Kostar lite mer än D-Link 655 men inte mycket.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Ska inhandla router imorn och behöver snabba råd. Är det fortfarande Dlinks 655 som gäller i den prisklassen eller har det dykt upp några andra alternativ? Har kört 655 i drygt ett år nu och jag är helnöjd, men måste pga. flytt inhandla ny router och är nyfiken på om det dykt upp något nytt eller om jag helt enkelt ska fortsätta på samma spår.
Tacksam för svar!

Den har aldrig dominerat. Det är en hypad skrothög. Köp nåt annat istället.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Den har aldrig dominerat. Det är en hypad skrothög. Köp nåt annat istället.

http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar-i-stort-t...
För några år sen var den ganska dominant men man får ju hoppas utvecklingen går framåt men har inte så bra koll på alternativ som är bättre. Är nöjd med min Dir-655 fortfarande.

Permalänk
Medlem

Äger en Linksys made by cisco WRT320N, den springer cirklar runt 655:an i kvalitet vilken dag som helst, aldrig strulat, 2 omstarter av den då bredbandet gått ner under en period av två års tid och då är vi tre pers som använder torrents o s v plus flitigt spelande, ja you name it på en bbb fiberlina.

Mycket bättre köp än skräp-link.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirk:

Kan rekommendera Netgear WNDR3700, köpte en för 6 mån sen och har inte behövt boota om den en enda gång. Kostar lite mer än D-Link 655 men inte mycket.

Ska kolla upp den, tack.

Skrivet av Hurtigbullen:

Den har aldrig dominerat. Det är en hypad skrothög. Köp nåt annat istället.

Extremt konstruktiv, du räddar min dag!

Skrivet av hermaniii:

http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar-i-stort-t...
För några år sen var den ganska dominant men man får ju hoppas utvecklingen går framåt men har inte så bra koll på alternativ som är bättre. Är nöjd med min Dir-655 fortfarande.

Jo jag tycker också att det borde dykt upp något bättre, med tanke på att 655an är så pass gammal som den är.

Skrivet av godspeed:

Äger en Linksys made by cisco WRT320N, den springer cirklar runt 655:an i kvalitet vilken dag som helst, aldrig strulat, 2 omstarter av den då bredbandet gått ner under en period av två års tid och då är vi tre pers som använder torrents o s v plus flitigt spelande, ja you name it på en bbb fiberlina.

Mycket bättre köp än skräp-link.

Ska kolla upp den också, tack.

Permalänk
Medlem

Jag är hur nöjd som helst med min DIR-655. Grymt stabil och behöver aldrig startas om!

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Haft en DIR-655. Bästa routern ever.

Den kunde maxa min 100/100Mbps lina dag in och dag ut med feta torrents, samtidigt som jag hade en server uppe med Ventrilo och Battlefield och spelade samtidigt med sjukt låg ping. Behövde aldrig reboota den. Nu när jag snart igen får fiber blir det en DIR-655 igen utan tvekan.

Den routern har ngt som många routrar idag fortfarande inte har, en throughput på 100Mbps!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Jag köpte först en skräprouter från Zyxell som inte presterade så bra så jag skaffade en 655a och den verkade prestera bra, men jag upptöckte lite skavanker med tiden. Man kan till exempel inte köra på 5ghz-bandet eller 802.11n blandat med .11g/b/a utan då kommer ditt .11n-kort "klocka ned sig" till 100mbit. Enda utvägen är att köra .11n exklusivt, men problemet då är att en av mina datorer plus min mobiltelefon inte har .11n.

Dessutom har den börjat hänga sig och starta om, timea ut, sega sig som mitt gamla ISDN-modem.

Nu har jag byggt en egen router som kanske är dubbelt så stor som 655an, men den hänger sig aldrig, timear aldrig ut, segar sig aldrig och gränssnittet är 1000ggr bättre än den andra. Iofs har jag bara fått igång .11g-protokollet än så länge, men det är inget jag skadas av då det här trådlösa faktist kommer upp i hastigheter nära 100mbit(80-93 beroende på avstånd).

Nu kanske det blev en hel del ointressant här, men mitt råd är iaf att om du inte orkar sätta upp en egen router bör du köra på en bra Netgear eller någon från Linksys/Cisco. De från D-Link ser alltid så bra ut på papper, men presterar så uselt.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Verkar som DIR-655 funkar bra för vissa och sämre för andra. Min presterar skitbra iaf. Den är som sagt grymt stabil och behöver aldrig startas om samt att jag maxar min 100mbit lina utan problem.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Tjaba, lånar tråden lite. Är ute efter en trådlösrouter. Vill kunna koppla in skrivare(printserver?) och externa hårddiskar, skall även fungera smidigt för spel på tex PS3 och xbox360. Går detta med DIR-655?, eller vilken skulle ni rekommendera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Tjaba, lånar tråden lite. Är ute efter en trådlösrouter. Vill kunna koppla in skrivare(printserver?) och externa hårddiskar, skall även fungera smidigt för spel på tex PS3 och xbox360. Går detta med DIR-655?, eller vilken skulle ni rekommendera..

Jag kör både PS3 och 360 på min och det funkar perfekt. Den har även en USB-port för t.ex skrivare eller USB-minne/extern hårddisk.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Sweet! Går det att utöka usb enheterna med tex WEBHALLEN.com - Targus 4-Portar USB-Hub Travel (USB 2.0)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Ska kolla upp den, tack.
Extremt konstruktiv, du räddar min dag!

Kanon, precis det som var meningen! Skämt åsido, du har en poäng där.

Hur som haver, mitt tips är att kolla på dom andra routrarna som omnämns i tråden. Själv kommer jag att byta ut min DIR-655 mot en WNR3500L.

Problement med DIR-655 är att den för vissa är väldigt ostabil medan andra tycker den är väldigt stabil. Hur du kommer att uppleva den tror jag inte går att svara på eftersom stabilitetsproblemen bl.a verkar bero på vilken trafik som routas (dvs i vilken situation routern används).

Edit: hade lite bråttom när jag skrev, gjorde sista stycket lite begripligare hoppas jag

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag kör inte trådlöst (för att det är kasst till att börja med) men har haft min 655:a se'n den lanserades.
Otroligt små problem.
Startat om den kanske 3-4ggr, vara en var vid strömavbrott.
Verkligen bekänt färg med massiva downloads på torrents/FTP på min 100/20 BBB-lina 24/7.
Internt på mitt nät genom routern kommer jag upp mot 170-180Mbit/s, räcker gott.
Aldrig strul, samma gäller för 8 pers i min bekantskapskrets som kör samma.
Jag kör t.o.m fortfarande:
Firmware Version: 1.02 (uppgraderade från 1.01 när jag köpte den vid lansering, aldrig senare bytt)
Hardware Version: A1

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

WNR3500L med Tomato?
Load Average 0.00 / 0.00 / 0.00
Detta när jag maximerar min 10/10-lina från Telia (torrent).

Otroligt dålig räckvidd på trådlösa är det jag klankar ner på.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

WNR3500L med Tomato?
Load Average 0.00 / 0.00 / 0.00
Detta när jag maximerar min 10/10-lina från Telia (torrent).

Otroligt dålig räckvidd på trådlösa är det jag klankar ner på.

Tjuter din WNR3500L från nätadpatern lr routern?
Min första jag hade tjöt från nätadapter och router dog efter 3 dagar min andra jag fick var doa med nånting löst inuti i sig samt att nätadaptern tjöt konstigt.

Gick på en annons från Siba och köpte mig en DIR-635 uppgraderade nyss till firmware 2.34 mycket nöjd än sålänge avsaknad av Gigabitportar dock men inget jag egentligen behövde.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Tjuter din WNR3500L från nätadpatern lr routern?
Min första jag hade tjöt från nätadapter och router dog efter 3 dagar min andra jag fick var doa med nånting löst inuti i sig samt att nätadaptern tjöt konstigt.

Gick på en annons från Siba och köpte mig en DIR-635 uppgraderade nyss till firmware 2.34 mycket nöjd än sålänge avsaknad av Gigabitportar dock men inget jag egentligen behövde.

Helt knäpptyst är den

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Jag är hur nöjd som helst med min DIR-655. Grymt stabil och behöver aldrig startas om!

Jag tycker det är jobbigt att starta om varje gång man ändrar inställningarna på DIR-655 och DLink modeller i allmänhet. Jag har för mig att tillexempel netgear routrarna inte brukar behöva omstart efter kofiguration.
Rätta mig om jag har fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Helt knäpptyst är den

Ok lucky you. Tyckte routern var väldigt trevlig annars då den har bra processor och mycket minne.
480Mhz samt 64MB ram. Dock vågade jag mig inte på en tredje. Fick dock pengarna tillbaka.

Köpte då en Dlink Dir-635 och vissa inställningar i den måste routern rebootas dock inte alla inställningar. Netgear behöver ofta inte rebootas alls vid ändringar.

Menmen så ofta konfigurerar man inte om routern så inget större problem.
Däremot känns det trådlösa på Dir-635 stabilare och håller jämnare hastighet än WNR3500L.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Ok lucky you. Tyckte routern var väldigt trevlig annars då den har bra processor och mycket minne.
480Mhz samt 64MB ram. Dock vågade jag mig inte på en tredje. Fick dock pengarna tillbaka.

Köpte då en Dlink Dir-635 och vissa inställningar i den måste routern rebootas dock inte alla inställningar. Netgear behöver ofta inte rebootas alls vid ändringar.

Menmen så ofta konfigurerar man inte om routern så inget större problem.
Däremot känns det trådlösa på Dir-635 stabilare och håller jämnare hastighet än WNR3500L.

Du gjorde troligtvis ett bra köp! Jag har faktiskt inte en aning om hur DIR-635 presterar gällande troughput eller hur den klarar antalet anslutning (för det var väl 100/100 saken gällde?).

Jag vet bara att min svettas noll med 10/10. Med QoS på så går den upp runt 1% per Mbit!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du gjorde troligtvis ett bra köp! Jag har faktiskt inte en aning om hur DIR-635 presterar gällande troughput eller hur den klarar antalet anslutning (för det var väl 100/100 saken gällde?).

Jag vet bara att min svettas noll med 10/10. Med QoS på så går den upp runt 1% per Mbit!

Sitter också med 10/10 fiber.
Funkar än sålänge kanoners thrughtputen är kring 90-95Mbit vad jag förståt av tester. WNR3500L ligger en bra bit över det har jag för mig. Känner mig nöjd med DIR-635 iaf då den iaf e stabil på min 10/10 lina.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det blev en WNR3500L till slut. Fick den för ynka 566kr från Dustin med studentrabatt så det kändes som en no-brainer. Den bör dyka upp imorgon. Håller tummarna för att man slipper de bekymmer som en del av er här verkar ha haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag köpte först en skräprouter från Zyxell som inte presterade så bra så jag skaffade en 655a och den verkade prestera bra, men jag upptöckte lite skavanker med tiden. Man kan till exempel inte köra på 5ghz-bandet eller 802.11n blandat med .11g/b/a utan då kommer ditt .11n-kort "klocka ned sig" till 100mbit. Enda utvägen är att köra .11n exklusivt, men problemet då är att en av mina datorer plus min mobiltelefon inte har .11n.

Dessutom har den börjat hänga sig och starta om, timea ut, sega sig som mitt gamla ISDN-modem.

Nu har jag byggt en egen router som kanske är dubbelt så stor som 655an, men den hänger sig aldrig, timear aldrig ut, segar sig aldrig och gränssnittet är 1000ggr bättre än den andra. Iofs har jag bara fått igång .11g-protokollet än så länge, men det är inget jag skadas av då det här trådlösa faktist kommer upp i hastigheter nära 100mbit(80-93 beroende på avstånd).

Nu kanske det blev en hel del ointressant här, men mitt råd är iaf att om du inte orkar sätta upp en egen router bör du köra på en bra Netgear eller någon från Linksys/Cisco. De från D-Link ser alltid så bra ut på papper, men presterar så uselt.

mvh

80-93Mbit via .11g-bandet? Jo tjena.

För övrigt är dir655 helt ok, trist att man måste starta om så mycket. Annars väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

80-93Mbit via .11g-bandet? Jo tjena.

För övrigt är dir655 helt ok, trist att man måste starta om så mycket. Annars väldigt nöjd med den.

ooops, nu blev det helt fel här Menade att jag får ut 8-9.3MB/s på en 802.11g 108mbit. Jag får sluta sova när jag skriver, blir aldrig bra ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

ooops, nu blev det helt fel här Menade att jag får ut 8-9.3MB/s på en 802.11g 108mbit. Jag får sluta sova när jag skriver, blir aldrig bra ^^

Du får jättegärna fortsätta drömma. Jag får ut cirka 8-9MB/s via en .11n-anslutning utan kryptering på en meters avstånd. Du får INTE ut 8-9MB/s via .11g.

Permalänk
Medlem

Min DIR-655 funkar klockrent. Jag har aldrig haft några problem. Internt så klarar jag att skicka med 112Mb/s över Gbit mellan NAS och PC'n min.
Tycker en del, inte i denna tråden dock, säger den hänger sig ofta, men min har aldrig låst sig eller på annat sätt strulat.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Det blev en WNR3500L till slut. Fick den för ynka 566kr från Dustin med studentrabatt så det kändes som en no-brainer. Den bör dyka upp imorgon. Håller tummarna för att man slipper de bekymmer som en del av er här verkar ha haft.

Återkom gärna med dina erfarenheter av hur den funkar!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Återkom gärna med dina erfarenheter av hur den funkar!

Har en själv sen ett tag tillbaka. Den är väldigt stabil dock behövs det en reboot för att vissa inställningar ska börja fungera, lite jobbigt sådär men det kan man leva med.
Annars är det som någon skrev i tråden förut, det är ganska kass räckvidd på det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Du får jättegärna fortsätta drömma. Jag får ut cirka 8-9MB/s via en .11n-anslutning utan kryptering på en meters avstånd. Du får INTE ut 8-9MB/s via .11g.

Och här försöker man vara trevlig...

Jag bor i en liten studentetta vilket gör att jag aldrig har längre än någon meter till routern, dessutom har jag bytt både antenn på routern och datorn för bättre överföring, och för din info kan .11g föra över i hastigheter upp till 108Mbit(teoretiskt), men i verkligheten får man inte mer än max 60-70mbit i bästa fall. Med min DIR-655 fick jag ut runt 15mb/s, då med a/b/g-protokollen avstängda. Tänk på att om du blandar protokoll kommer du aldrig få 300mbit som .11n ska ligga på.

Förstår inte att du orkar vara så dryg...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.