Asus UL30VT, Asus Eee PC 1215N eller tredje alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Instant_exit:

Jag fick min 1215n från webhallen för ett par dagar sedan, och jag får med nividas betadrivrutiner och ingen överklockning 4.9 på gaming i windows experience index. Märkligt, men sant...
/J

Samma resultat här, tack för tipset. Fick 3,2 istället för 3,3 på "Skrivbordsprestanda för Windows Aero", vet inte vad det påverkar riktigt. Störtnöjd med datorn fortfarande, ett av mina bästa teknikköp någonsin.

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden mellan nedanstående varianter av 1215N ?

1215N-SIV018M
1215N-SIV033M

Båda står att de är silver och verkar i övrigt lika, men antar att något måste skilja ?

Tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut detta.

Permalänk
Skrivet av xmit:

1215N-SIV018M
1215N-SIV033M

Båda står att de är silver och verkar i övrigt lika, men antar att något måste skilja ?

Jag tror att den ena har USB 3.0 och den andra saknar. Min lilla pärla är SIV033M och saknar 3.0. Snokar man på exempelvis Komplett så verkar det som att SIV018M är den med 3.0.

Komplett.se - ASUS Eee PC 1215N 12,1" HD Silver

Permalänk

Hmmm... okej, något går ohyggligt snett nrä jag installerar 260.63-drivrutinerna. Min dator tycker av någon anledning inte om dem =P

Permalänk
Medlem

what about deras svarta på komplett.se

Tillverkares artikelnr: 1215N-BLK035M

man vill ju inte köpa fel som inte stödjer usb 3.0 !!

Sen så undrar jag ang Enter-knappen nästan alla bilder ute på nätet så är det en smal en.. Måste ha en stor..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

En varning

Köpte min 1215N hos Webbhalle för ett par veckor sedan och efter att ha lagt en vecka på att konfiguera den är jag som de flesta i forumet riktigt nöjd.

Dock har ett stort problem dykt upp.

Jag gick tillbaka till Webbhallen för att köpa 2 x 2 gigg ramminne för att få lite ytterligar fart på maskinen. De sa då att de inte hade något på lager men sa åt mig att köpa Kingston KVR1333D3S9/2G och peta in, vilket jag gjorde från InWarehouse i fredags och det fungerade inte alls. Maskinen bootar inte och det är totalt svart och dött i rutan.

Har sedan fösökt få Asus support, 08 587 69 407, att berätta vilka minnen som funkar dock utan resultat.

Nån som vet bättre?

Permalänk
Medlem

Suck...

Pratade just med Asus och de vägrar berätta vilka minnen som fungerar.

Hänvisar till: asusparts.eu

Antagligen är jag braindead men blir inte klokare av det...

Permalänk
Medlem

heheh, typiskt!!

Hände mig för länge sen (typ 8år sedan)

Skulle uppgradera 256mb till en 256mb till eller alternativt 2x512mb på en Compaq workstation

1400kr kostade 1x 256mb och 2400kr för 2x 512mb

jag sålde datorn å köpte en ny =/ =P

BTW, ser att de håller på att ta slut överallt nu =( vill inte göra ett impulsköp, det är för mycke oklarheter och versioner hit & dit..

Väntar en vecka eller 2..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Skrivet av ErikR:

what about deras svarta på komplett.se

Tillverkares artikelnr: 1215N-BLK035M

man vill ju inte köpa fel som inte stödjer usb 3.0 !!

Sen så undrar jag ang Enter-knappen nästan alla bilder ute på nätet så är det en smal en.. Måste ha en stor..

Det ser ut som att BLO035 är den med USB 3.0 och att den utan heter BLK039. Men det kan ju vara idé att fråga istället så jag slipper bli syndabock

Skrivet av daddi_k:

Pratade just med Asus och de vägrar berätta vilka minnen som fungerar.

Hänvisar till: asusparts.eu

Antagligen är jag braindead men blir inte klokare av det...

Nej, du är inte braindead =P Det är fler som haft krux med att hitta minnen till den som funkar. Var så god och plöj forumtråden på eee userforum: EeeUser Forum / 1215n RAM not working

Sen så verkar det som att du pga diverse orsaker endast kommer att ha tillgång till 2,75 gig i ram om du pluttar in 2x2 Gb. Det klagas väl över det i samma tråd tycker jag mig minnas.

Permalänk
Medlem

Tack salicaceae...

...för sorglig info.

Fick just det här beskedet från Asus:

Eee PC 1215N med N475/N455/ D525 CPU stödjer endast DDR3 med memory Raw Card A & B.
I den bifogade bilden syns vilken av bokstäverna som m?ste sluta p? A eller B f?r att det ska vara kompatibelt.
Så vid uppgradering av RAM, rekomenderar vi, 04G001618A27 (DDRIII 1333 SO-D HYNIX 2G 204PHYNIX/HMT325S6BFR8C-H9(44NM)
Vid frågor ring våran kundtjänst: Sweden / Sverige: +46-8587-69407
Best Regards / Med vänliga hälsningar, ASUS Support, Thomas

Ska försöka häva köpet med Webbhallen, de (och Asus) visste om problemet redan när jag köpte maskinen men sa ändå att den var uppgraderingsbar.

Ni som funderar på att köpa en samt uppgradera, kräv redan vid köp att åf sköter uppgraderingen.

Angående 035 och 039: min är 039 och utan USB 3.0. Tror att 035 är en tidigare som går på DDR2 enligt Komplett/InWarehouse.

Permalänk
Medlem

Här hittar man minnet

Memory

Dock till en kostnad av 1.369:- plus moms per styck, dvs totalt för två = 3.422:- inkl moms!

Wow!

Permalänk
Medlem

Finns det någon info om när den röda versionen kommer av 1215n med usb3?

Tänkte köpa en till min fru, och det vore roligt med någon annan färg, samt att den ser väldigt snygg ut på bilderna.

Permalänk
Medlem

Finns det någon vänlig själ som kan lägga ut en bra bild på tangentbordet på den med usb3.0 dvs denna:

http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=3046&lastparent=176

eftersom jag vill ha en med den större Enterknappen.. och MR-PC verkar vara de enda som har den i lager.....

Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xmit:

1215N-SIV018M
1215N-SIV033M

1215N-SIV018M har USB 3.0, 1215N-SIV033M har USB 2.0 det är enda skillnaden.

Permalänk
Medlem

Fråga till David

Att döma av ditt handle och avatar jobbar du på Asus.

Tomas på er support hjälpte mig att identifiera vilket Hynix-minne som ska fungera med min BLK-039M (se inlägg ovan).

Gäller det för alla befintliga varianter 1215N? Många runt om i världen sliter sitt hår för att få veta.

Sitter just nu och väntar på samtal från HMD Electronics i Österike som förser norra Europa och UK med Hynix-minnen för att få veta om de finns att köpa till normalpriser - den åf ni hänvisar till verkar ju ha en prislista från åttiotalet.

Själv har jag förlorat pengar på att köpa Kingston-minnen som Webhallen sa skulle fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daddi_k:

Att döma av ditt handle och avatar jobbar du på Asus.

Tomas på er support hjälpte mig att identifiera vilket Hynix-minne som ska fungera med min BLK-039M (se inlägg ovan).

Gäller det för alla befintliga varianter 1215N? Många runt om i världen sliter sitt hår för att få veta.

Sitter just nu och väntar på samtal från HMD Electronics i Österike som förser norra Europa och UK med Hynix-minnen för att få veta om de finns att köpa till normalpriser - den åf ni hänvisar till verkar ju ha en prislista från åttiotalet.

Själv har jag förlorat pengar på att köpa Kingston-minnen som Webhallen sa skulle fungera.

Vad jag har är att de måste vara DDR3 Memory Raw Card A eller B.

Permalänk
Medlem

någon som kan uttala sig om fläktljud på denna? speciellt när den får arbeta på med ex. en 720p film... jobbigt att ha den kopplad till tvn och den låter som en hårtork.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var slutet på numret (U3) som bestämde om det var USB3 eller inte på 1215N-modellerna men kanske kan vara andra modellbeteckningar ändå.

En annan skillnad mellan Egenskaper för Asus Eee PC 1215N-U3 - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12" och Egenskaper för Asus Eee PC 1215N - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12" är batteritiden.
Det verkar vara en timme sämre batteritid på modellen med USB3 (6h) mot den utan (7h). Tycker det verkar lite konstigt med tanke på att allt annat är samma på modellerna?

Angående minne så borde väl detta vara ett säkert köp med tanke på namnet?
TRANSCEND 2GB RAM DDR3 1333MHZ CL9 FOR 1215N-U3 - Specifikationer

Permalänk
Medlem

Asus eller Acer?

Asus ul30vt eller Acer Aspire 3820TG-334G50N?

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom det mesta av tråden och undrar nu.

Är det inte bättre att boka denna?
WEBHALLEN.com - Asus EEE PC 1215N-BLK035M - Atom D525 / 2GB / 250GB / 12.1" TFT / BT / ION2 / Win7 HP - Svart

usb3, dd3 minnen m.m

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de envisas med att ha både USB 2.0 och 3.0 , är väl lika att ta 3.0 på alla 3 *???

sett att det är så på massor med moderkort också...

Jag kommer att vänta med köp tills det finns i lager i november och då den versionen med usb 3.0 bara för att...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De äldre versionerna har usb 2.0, har för mig att denna har båda delarna?

Permalänk
Medlem

Apropå minnet ännu en gång

Har precis fått kontakt med HMD Electronics som säljer det minne som krävs för de 1215N som nu finns tillgängliga, dvs HMT325S6BFR8C-H9, och till det normala priset $39.96 plus moms och frakt.

Såg inlägget angående den kommande USB 3-modellen och minnet Dustin erbjuder men kan inte bedöma det, låt oss hoppas att RAM-strulet nu är löst.

Dock som ju alla vet kan 32-bits Windows bara tillgodogöra sig max tre gigg trots att man petar in fyra.

Här hittar ni HMD:
HMD Electronics AG
sales@hmdelectronics.com

Permalänk
Medlem

Glömde...

Om ni beställer, glöm inte att begära vad David skrev, dvs Raw Card A eller B (vad nu det är?).

Permalänk
Medlem

Den 1215N som släpps i oktober/november lär ju bli det självklara valet.

Permalänk

Någon som vet ifall det stämmer att den saknar gigabit ethernet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shamos123:

Någon som vet ifall det stämmer att den saknar gigabit ethernet?

Stämmer, 1215N har inte Gigabit. Endast 1018P av netbook modellerna har Gigabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

någon som kan uttala sig om fläktljud på denna? speciellt när den får arbeta på med ex. en 720p film... jobbigt att ha den kopplad till tvn och den låter som en hårtork.

Det enda ljud du någonsin hör från maskinen är din HDD och den kommer du inte höra alls vid uppspelning av film.

Skrivet av Instant_exit:

Nvidias hemsida under beta drivers

Har själv letat efter denna 'beta' drivare men hittar inte en enda drivare där tyvärr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Inget ljud från datorn, lite svagt knarr från hårddisken vid laddning av program/spel (5400varv så mycket svagt)

Visa signatur

Permalänk

Jag är förvånad över hur tyst den är Fantastiskt lite låter den!