Permalänk
Medlem

6st F3or Raid 0?

Halloj

Jag saknar både divanen, projektorn och högtalarna i vardagsrummet och funderar på att på nytt befästa mig där igen. Nyligen skaffade jag mig en nerd setup i ett annant rum för enbart spelande. Blir att jag inte utnyttjar mitt teknikvardagsrum alls när det är såhär.

Hur som helst lutar det mot att sälja av prylarna här inne och uppgradera htpcn.

Jag köpte nytt htpc chassi för nått årsedan, det har 6 st 3,5" platser!

Funderade således på att lägga dom i raid 0. Jag kommer inte att spara något av särskilt värde där utan tänker helt klart främst på hastigheten. Har redan en f3a liggandes och dom ligger ju på löjlig prisnivå i dagsläget så det känns som en given vinnare.

Idag har jag 2st X-25or (80giggare) i gaming burken här i lilla rummet, dessa går i raid 0 och fungerar utmärkt.

Någon som har någon clue om vilken skriv/läs hastighet man når upp i med 6 st F3or?

Själva raiden klarar jag antagligen att göra själv, det brukar inte vara några svårigheter. Och jag bryr mig alltså - inte det minsta - ifall en av diskarna går sönder. Det blir att byta ut och installera om helt enkelt. HELT OK

Så nu till mina frågor:

Går det att raida 6 st vanliga 500giggare på ett random 1156 modekort?

Svar JA: Gött!

Svar Nej: Alright, jag kan tänka mig ett färre antal men hoppades på i alla fall fyra stycken, går det?

P.S Jag orkar inte med extra pci kort eller dylikt, jag är ute efter så clean setup som möjligt! D.S

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Herregud... 6 Diskar i RAID-0?

Känns riktigt vågat att köra 6st 1TB diskar i RAID-0, speciellt om man blir av med 6TB information bara för att där är något enkelt fel på en av diskarna efter ett halvår.

Utöver det så är det väl bara att "läsa manualen", som jookeer skriver. Kolla efter ett moderkort med 6st SATA-portar, sen bestämmer du dig för ett OS som fixar mjukvaru-raid - eller om du använder onboard (chipset-raid), brukar gå bra det också.

Permalänk

Läge för raid 5 eller 10 om ditt moderkort har stöd för det?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Alltså på 6 diskar är det lätt värt att köra raid 5 i ställer för 0, du tappar ju bara 17% (1 disk) i lagringsutrymme mot en raid 0, och med 6 diskar börjar ju risken för diskfel bli onödigt hög.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

1. Som de andra säger, kör raid5.
2. Hoppas du inte är känslig för ljud för 6 diskar lär låta en del.
3. Du får allt som allt 3tb, kanske vore ett alternativ att köpa t.ex. seagates externa 3tb disk iställlet?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

oavsätt, vad man borde göra...
TS frågar efter om det går att köra 6 diskar i RAID 0 och han bryr sej inte om diskarna rasar och alla försvinner.

Kolla om RAID finns på moderkortet och se sedan efter hur många av sataportarna som går att använda till just RAID.

Finns det 6 portar kör på.

Vad är du ute efter att vinna? Hastighet eller slippa ha fler partitioner?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.