Nytt moderkort, processor och minnen. Frågor.

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, processor och minnen. Frågor.

Hejsan!
Jag tänkte uppgradera min dator..

Varför? Min lillebror fick just precis sin dator som är bättre än min, så jag måste vara bättre än honom, det är liksom jag som är 'datornörden' i familjen. Nej, men seriöst, jag känner att det är dags för en uppgradering av min dator som jag köpte från komplett December 2008. Jag är mycket för spel och snygg grafik.

Min nuvarande dator:
CPU - Intel Core 2 Duo, 3,0Ghz
RAM - Kingston HyperX DDR2 800Mhz 4gb
Moderkort - Gigabyte GA-EP35-DS3
PSU - Corsair 550W

GPU - HD5770
HDD - 500gb WD

Kostnad när jag köpte den: ~7000kr + utbytt grafikkort (Orginal grafikkort var Geforce 9800gt).

Vad jag kommer köpa: (Det är ett paketurbjudande från komplett)
CPU - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core 3,06Ghz
RAM - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB
Moderkort - Gigabyte GA-X58A-UD3R (It has USB3.0, SATA 6Gb/s)

Jag kommer också köpa en ny hårddisk, men separat.
Kostanad: 5795:-+frakt @ komplett. 5435:- med frakt @ Inet.

Nu till mina frågor:
1. Är det värt? Jag menar, att uppgradera. Jag kommer ju alltid sälja mina gamla delar.
2. Kommer mitt nätagg klara det?
3. Om du var i min position, skulle du göra det?

Notera: Detta är INTE för att imponera på min bror (lol). Eller, jo. Kanske lite, men den mesta delen är för gaming.

EDIT: Jag är inte den personen som bryr sig om överklockningar.
EDIT 2: Såg precis att det blir billigare om jag köper sakerna separat på inet

Tacksam för svar! : )

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk

Jag tror du kommer behöva lite kraftigare nättagg! Kolla min signatur jag kör det på ett 750W och det funkar fint

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem

satsa på lite snabbare minnen så du kan clocka till 4ghz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardflameboy:

Jag tror du kommer behöva lite kraftigare nättagg! Kolla min signatur jag kör det på ett 750W och det funkar fint

Hans nätagg kommer visst klara det. Jag kör detta på ett 550W.

Skrivet av Old KnotVillage:

satsa på lite snabbare minnen så du kan clocka till 4ghz.

Han skrev att han inte skulle klocka, men håller ändå med dig IFALL att han ändrar sig senare

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Hedersmedlem

1600mhz minnen är trevligt till i7 vid klockning

vx550 har inga som helst problem att driva den setupen

skulle rekommendera att skaffa nytt graffe (ev. crossfire) om det är spelprestanda du är ute efter men det kanske kommer efter hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

1600mhz minnen är trevligt till i7 vid klockning

vx550 har inga som helst problem att driva den setupen

skulle rekommendera att skaffa nytt graffe (ev. crossfire) om det är spelprestanda du är ute efter men det kanske kommer efter hand?

Jo, det kommer i efterhand

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

Jo, det kommer i efterhand

vx550 kan bli svårt om du planerar SLI, men med ett singlekort lär det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

vx550 kan bli svårt om du planerar SLI, men med ett singlekort lär det inte vara något problem.

Tänkte också det Tips på kort? Helst ATI.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

Tänkte också det Tips på kort? Helst ATI.

vänta på nästa gen. är ju runt hörnet
annars gtx470 är väl bland det mest prisvärda just nu (om man står ut med temps/ljudnivån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

vänta på nästa gen. är ju runt hörnet
annars gtx470 är väl bland det mest prisvärda just nu (om man står ut med temps/ljudnivån)

Nästa generation säger du.. vad menar du exakt? Nästa generations ATI? Vilka 'siffror' kommer dom att ha?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

Nästa generation säger du.. vad menar du exakt? Nästa generations ATI? Vilka 'siffror' kommer dom att ha?

Du har dålig koll på detta forumet ser jag, ta och sök eller titta runt i grafikdelarna här på forat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

och ATI = RIP. ATI -> AMD