Texas Instruments eller Casio? (Grafräknare)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Jag måste förövrigt säga att ett fullstort tangentbord med en fullstor datorskärm och en rimlig REPL oftast är det absolut snabbaste sättet att göra halvstora beräkningar på.

Själv brukar jag beräkna större hobbyuppgifter i ett textdokument i kombination med ett autohotkeyscript som anropar en pythontolk: algebraisk omkringskyffling görs blixtsnabbt i dokumentet (snabbare än att skriva ner varje mellanled) och när man vill få reda på ett delresultat evaluerar jag bara en viss rad/några rader (det som är markerat), klistrar in svaret och fortsätter. Jättelätt att lägga in kommentarer med mera, och i slutet har man kvar alla relevanta beräkningar i textdokumentet, som kan sparas och läsas av alla möjliga enheter. Ett tips är fö. att i Pythons REPL så bindas variabeln _ automatiskt till "svaret på förra beräkningen" (alltså, ANS).

Öhh, det råder knappast tvivel över att en PC med rätt mjukvara är bra mycket kraftfullare och lättare att använda än en miniräknare. Men en miniräknare är som sagt mini. Den är mycket mindre än en netbook och den är betydligt mer ändamålsenlig än en mobil med någon app. Miniräknare och datorer konkurrerar alltså inte.

Det där är en rätt fånig produkt vars existensberättigande kan ifrågasättas. Den är ju en riktig klumpeduns, men betydligt mindre universell än en netbook. Den har givetvis inte en chans mot en persondator i prestanda och skärmstorlek (e.dyl) och den är ju inte något som slinker ner i kavajfickan precis. Jag ser den som komplett meningslös.

Jag har tidigare förundrats över att TI och HP inte säljer matematikprogram av samma rang som deras miniräknare. Tänk er själva ett program i denna anda. Vad skulle det kosta? Antagligen _mer_ än vad miniräknaren gör. Licenser för LabView, Matematica och liknande kan kosta tiotusentals kronor, och en licens för ett program som gör det jobb som en gammal HP 48SX gör skulle kunna kosta mer än hårdvaran med mjukvara! Vansinne. Men, det finns faktiskt tre klara alternativ: Miniräknaremulatorer går det tretton på dussinet, öppen mjukvara kicks ass och en vanlig BASIC-tolk kan göra samma jobb gratis.

Nspire är fånig. En miniräknare har man därför att man inte har en dator tillgänglig eller därför att en sådan är opraktisk, t.ex. stooor.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Jag har tidigare förundrats över att TI och HP inte säljer matematikprogram av samma rang som deras miniräknare.

Hade inte TI något symbolhanterande datorprogram för ett par år sedan i alla fall? Just nu kommer jag dock inte på vad det hette och de verkar inte säga så mycket om det på sin hemsida...

Permalänk
Avstängd

Möjligt, men jag har missat det. Eller rättare sagt, det ringer en klocka i bakhuvudet, men vet inte riktigt.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Möjligt, men jag har missat det. Eller rättare sagt, det ringer en klocka i bakhuvudet, men vet inte riktigt.

Ah, Derive var namnet.

Permalänk
Medlem

Åh vad sugen jag blev på en Voyage 200

fullständigt overkill för mig, men den är ju sååå fin

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu vet jag förvisso inte riktigt hur det ser ut hos casio, men ungefär så fungerar det med ti-räknare också.

I min stora texas så har man ett menysystem, men de enklare varianterna hade inte detta vad jag minns. På Casion precis som Voyagen så går man in i en meny där man enkelt kan se matriser som påminner om excelceller.
Detta var inte lika smidigt på texas instrument vad jag minns, speciellt då ingen i parallell klasserna på min skola gjorde detta på deras texas vad jag vet.

Skrivet av Elgot:

Man måste förvisso in i Math-menyn, men där kan man välja "Rect" eller "Polar" för att skriva det aktuella värdet på rektangulär respektive polär form (om man inte vill ändra standardvisningsläget).

Samma sak här, på min stora texas är det enkelt, men tar vi ti82 etc så kunde inte lika många med det. För vissa beräkningar som jw så ska man omvandla mellan rektangulär, polär form stup i kvarten och då ska det gå snabb och smidigt.

Skrivet av MBY:

HP 35s har en del skönhetsfel som t.ex. att resultatet inte får plats i displayen i vissa lägen och att den inte har någon IO (så att fylla 32 kB med program kan vara plågsamt).

Ja ingen IO, speciellt sakna output är ett litet skönshetsfel på en miniräknare (jag spelar mer korkad än vad jag är, io betyder väl också en kombinerad port med både in och ut) Skämtåsiido, så har jag med handskrivit av tusentals rader kod till räknare för hand, det var så jag lärde mig att programmera. (då att leta upp felen)

Skrivet av Xellofan:

Åh vad sugen jag blev på en Voyage 200

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Voya...

fullständigt overkill för mig, men den är ju sååå fin

En sådan har jag, gav 800kr beg på blocket för typ 7år sedan och har knappt rört den. Av flera anledningar som att den ej var godkänt på någon tenta överhuvudtaget, skrrämde livet ur tentavakter, plus att jag använde matlab, mathematica etc istället.

Jag hade dock med den på några kurser, bl.a då jag räknade med Laplace, då jag hade ett skitbra program för just detta.

Sedan angående grafisk, så är det något man får på köpet om man ska ha en kraftig programmerbar miniräknare med stor display, det största problemet med den grafiska är att den är så otroligt slö (på äldre miniräknare) så att man inte tycker det är menignsfullt.
När jag hade min voyage så hade jag inget direkt behov av att rita grafer, eller visst. Jag räknade mycket kinematisk, men det har t.o.m. en pc svårt att beräkna för. (speciellt invers kinematik och sedan i realtid)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

I min stora texas så har man ett menysystem, men de enklare varianterna hade inte detta vad jag minns. På Casion precis som Voyagen så går man in i en meny där man enkelt kan se matriser som påminner om excelceller.
Detta var inte lika smidigt på texas instrument vad jag minns, speciellt då ingen i parallell klasserna på min skola gjorde detta på deras texas vad jag vet.

Nu utgår jag som sagt från ti83/84-klassen, men där kan man trycka på MATRX-knappen och erhålla följande:

.
På ungefär samma sätt kan för övrigt listor skapas och redigeras:

Skrivet av bud_bundy:

Samma sak här, på min stora texas är det enkelt, men tar vi ti82 etc så kunde inte lika många med det. För vissa beräkningar som jw så ska man omvandla mellan rektangulär, polär form stup i kvarten och då ska det gå snabb och smidigt.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu utgår jag som sagt från ti83/84-klassen, men där kan man trycka på MATRX-knappen och erhålla följande:http://img87.imageshack.us/img87/6787/50985089.png
.
På ungefär samma sätt kan för övrigt listor skapas och redigeras:
http://img443.imageshack.us/img443/3031/29383375.png

http://img440.imageshack.us/img440/4619/65288109.png

Intressant då hade jag fel..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag röstade TI för att jag hade en sån under hela gymnasiet (Ma A-E + Matte "diskret", Fy A + B) och vi kopplade in accelerometer (stavning?) m.m och det funkade hur bra som helst.

Jag hade en TI-83 PLUS med svensk meny (ovanligt såvitt jag förstår)

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag har haft både Casio FX-9750G (har jag för mig att den heter, har den inte här) och Texas TI-89 Titanium. Den senare är den jag har liggande här.

Vet inte riktigt om jag tycker någon är bäst, men Casion har betydligt tydligare knappar och är smidigare för enkla operationer. Just vad gäller knapparna är det dock något som Texas gjort mycket sämre. Den ursprungliga TI-89:an är mycket bättre i det avseendet. Casion verkar för övrigt tåla i princip hur mycket misshandel som helst. Hur det är med Texas vet jag inte för den har jag inte använt tillnärmelsevis lika mycket och inte heller tappat i golvet hur många gånger som helst. För övrigt tar batterierna i Texas slut mycket snabbare även om man inte använder den.

Texas har mer funktioner, kan köra algebra och allt möjligt, fast samtidigt så blir det lite av att det finns för mycket funktioner för dess eget bästa. Skärmen har högre upplösning och den presenterar en hel del av vanliga uträkningar snyggare. Den är såklart snabbare än Casion också. För övrigt är väl TI-89 Titanium och Voyage 200 i princip samma räknare men med olika skal. De har även samma manual.

Båda är bra på sitt sätt, men jag tycker inte någon är ideal. Däremot gillar jag grafräknare eftersom displayen tar många rader och man kan bläddra bakåt bland uträkningarna och hämta en längre upp samt att man ser vad det är man slagit in tidigare. Det händer inte helt sällan att jag tar fram den för relativt enkla uträkningar just för överskådligheten*. Fast ofta trycker jag bara win+r och skriver calc.

Edit:
* Grafräknare = digital remsräknare

Permalänk
Medlem

Jag köpte min TI-85 1994 och den hänger med fortfarande. Är väldigt van vid den och det skulle ta för lång tid att vänja mig vid nåt nytt
Tyvärr är kommunikationsporten kass på den..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att grafräknare som kan lösa ekvationer kan göra mer skada än nytta när man lär sig matte. Då det är lätt hänt att man förlitar sig för mycket på den och inte gör något själv.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Har en TI 84 Plus som jag inte får använda numera. Kan tillägga att jag lärt mig tio gånger mer matte nu än innan, då matematiken mer var miniräknarkunskap än riktig matematik. Men jag antar att de har sitt syfte... Men matten är nog bättre att lära sig grundligt och manuellt innan man lär sig räkna med grafräknare...

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Grafräknare behövs väldigt sällan. Är mer en fjantgrej för gymnasieelever som inte kan tänka själva. Vill man rita upp en kurva så gör man det bäst och enklast med en dator (eller för den delen via en mobil med Wolfram Alpha).

Att dra upp telefonen under provet är säkerligen en mycket uppskattad gest hos läraren.

Har själv en TI 84+. Gillar TI-BASIC och designen men jag tycker samtidigt att den har för lite knappar. För många 2nd kombos. RPN skulle vara mäktigt men jag tror inte Casio har det heller.

Permalänk
Medlem

Som någon annan här också sa, så tycker jag att utvecklingen på miniräknarområdet gått väldigt långsamt den senaste tiden.
Allt verkar se ut ungefär som när jag gick i gymnasiet för över 15 år sedan. Samma gamla oinspirerade räknare med tråkig skärm och dålig kapacitet och få funktioner.
Vore trevligt med en räknare med en stor pekskärm i färg där man snabbt kan skapa och redigera matematiska uttryck och med något mer avancerat matematikprogram i bakgrunden med massa roliga funktioner. Lite som en Ipad för matematik kanske ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

TI inte för att den på något sätt skulle vara bättre än casio eller hp. Utan för att alla våra TI-82 överlevde en extremt stökig teknik klass som spelade bandy/fotboll m.m. med dom

Permalänk
Avstängd

TI-82 (och TI-81 och TI-85 i samma chassi) är väldigt robusta ja! Ti-85 är nog min favorit i den serien. Men HPs räknare är förbannat robusta de med. Jag tror att HPs tangentbord överlever det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Jag gillar min Ti-83+ och ska jag köpa en ny om den skulle dö så blir det en ny Texas. Har testat kompisars Casio och inte alls fått ordning på dem.

Sen när det gäller själva grafritandet så är det en av en miljard användbara funktioner i räknarna som tyvärr fått ge namn åt dem. Det är inte därför jag kör en grafritare. Enda gången jag använder den funktionen är när man behöver göra linjära regression. Det går att göra för hand men det är episkt tråkigt. Egentligen behöver man inte ens titta på grafen då men det skadar inte att se hur linjär det verkar vara eller om man missat något i uträkningen på vägen så det ser fel ut.

Annars är det bara rent räknande som den används till. Läser man civilingenjör blir det lätt mycket sånt. I mattekurserna används den dock inte alls för där är det ju förståelse som är viktigt, inte att kunna räkna tal med många decimaler.

Programerbarheten hos Ti är underbar och har sparat mig mycket tid. Speciellt när man måste iterera fram svar. Bara att slänga ihop en enkel loop så är det löst sen.

Annars använder jag oftast matlab när jag räknar eftersom det är så mycket mer kraftfullt. Dock är det ju inte tillåtet på tentor. En matlab som kör på ARM vore guld värt. Bara att köra en avskalad version av GUI och sen bygga en räknare med matlab och en dualcore 1 GHz Snapdragon. Jag hade lätt köpt den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Som någon annan här också sa, så tycker jag att utvecklingen på miniräknarområdet gått väldigt långsamt den senaste tiden.
Allt verkar se ut ungefär som när jag gick i gymnasiet för över 15 år sedan. Samma gamla oinspirerade räknare med tråkig skärm och dålig kapacitet och få funktioner.
Vore trevligt med en räknare med en stor pekskärm i färg där man snabbt kan skapa och redigera matematiska uttryck och med något mer avancerat matematikprogram i bakgrunden med massa roliga funktioner. Lite som en Ipad för matematik kanske ?

Det har tyvärr inte hänt ett piss med räknarna. Det har blivit lite mer minne i dem bara typ.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har alltid använt en Ti-84+. Fungerar bra, men använder den jävligt sällan numera.
På gymnasietiden kallades de som använde Casio för "Casio-bögar". Medan vi riktiga killar var "Texas Rangers"

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Att dra upp telefonen under provet är säkerligen en mycket uppskattad gest hos läraren.

Har själv en TI 84+. Gillar TI-BASIC och designen men jag tycker samtidigt att den har för lite knappar. För många 2nd kombos. RPN skulle vara mäktigt men jag tror inte Casio har det heller.

På de flesta prov får man ändå inte ha en miniräknare, duh.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

RPN skulle vara mäktigt men jag tror inte Casio har det heller.

Nope, Casio har inte RPN. Av de tre stora är Casio mest leksak av dem alla!

Skrivet av Zotamedu:

En matlab som kör på ARM vore guld värt. Bara att köra en avskalad version av GUI och sen bygga en räknare med matlab och en dualcore 1 GHz Snapdragon. Jag hade lätt köpt den.

HP-50g har ARM!

Jag håller med flera av ovanstående. Det som har hänt med miniräknare de sista decennierna är inte att de blivit bättre, fått bättre skärmar, o.dyl. Nej, det mesta har faktiskt blivit sämre. Idag går det inte att få tag i en programmerbar funktionsräknare (HP 35s är undantaget), kvalitén på tangentbord och liknande har blivit lidande och strömförbrukningen har gått upp. Sharps PC-12XX-serie görs inte längre, HP 32Sii eller HP 42s görs inte längre, HP har några modeller med gummitangenter(!), displayerna är inte ett skvatt bättre nu än tidigare.

På 80-talet gjordes faktiskt miniräknare som var pyttesmå, kunde programmeras och krävde ett batteribyte vart femte år eller så, samt var praktiskt taget outslitliga! De nya räknarna från Texas verkar inte ha samma byggkvalité som de äldre, Casio har aldrig haft byggkvalité (eller ett seriöst upplägg - då måste man gå tillbaka till tidigt 80-tal) och tillochmed HP gör en del skräp nuförtiden (buggar, dåligt tätning i displayerna, kinatillverkning med gummitangenter, horeri med algebraiskt läge, etc).

Ett alternativ till TI och Casio är för övrigt Sharp. De gör också grafritare. De är lika klumpiga och har liknande löjliga ofullständiga BASIC-liknande programmering, men har i allmänhet väldigt trevliga och högupplösta displayer och trevliga editeringsmöjligheter.

Casio och Sharp som inte förmår göra räknare med RPN eller förmår byggkvalitén hos TI, försöker tävla i billiga försäljningsargument. Casio har som bekant några räknare med trefärgsskärm och Sharp har några modeller med "vändbart" tangentbord. Tangentbordet kan tas loss och vändas uppochner. På så sätt kan man växla mellan ett "avancerat"- och ett "basic"-läge. Skitfånigt, men kanske tilltalar någon. Casios färgskärmar brukar åldras snabbt och det säger ju sig själv att vändbara tangentbord ökar vikten och minskar tillförlitligheten.

Om jag ska dristat att summera olika miniräknarmärken så blir det såhär:

Sharp - försök få tag i någon av deras "Pocket Computer"-serie. Grafritarna är trevliga men lika klumpiga som TI. Något bättre displayer. Sharp har god kvalité på deras moderna funktionsräknare, men de är klumpiga. Nästan aldrig programmerbara.

Casio - i allmänhet skräp. Ju äldre desto bättre. FX7000 är riktigt smidig. FX4XXX är också väldigt trevliga, men ej grafritande. Casio gör idag funktionsräknare med god kvalité, men är klumpiga och ej programmerbara.

TI - De äldre TI-81, 82 och 85 är de bästa. Robusta. Är dock törstiga. TI-89 är i en klass för sig, den enda räknaren i vanligt format som kan mäta sig med HPs. TI-92, Nspire, Voyage och annat trams är bara klumpigt skit som får smisk av vilken netbook som helst. Helt omotiverade produkter enligt mig. TI bygger ofta sina grafritare kring Z80 på 2-15 MHz. TI-80 är en avvikande med propreitärt chipset. Dålig font, liten display, men mycket smidigare än de vanliga klumpedunsarna.

HP - I allmänhet de bästa räknarna. Lämnar de andra långt efter. Hittar du en HP 42s eller 32s är du "set for life". Den enda räknaren du behöver. Batteriet behöver sällan bytas och tangentbordet har en sällsynt god kvalité. Måste man ha grafritande är 48-serien bra. Undvik dock 28s och 49G. 33s har jag inte testat, men den ser ut som stryk. Dålig kopia av 32s. Idag är HP-35s den enda i serien. Bättre än 33s, ser mer retro ut, modern men har lägre kvalité än gångna tiders underverk. Har för övrigt en 6502-klon som processor!

Truly - gör riktigt lågbudgetgrafritare, bra för den fattige studenten. Kvalitén är godkänd, jämförbar med Casio. "Dåligheten" är också jämförbar med Casio. Somliga modeller är troligen rebrandade casioräknare. Rebrandas ofta och säljs under en massa namn, t.ex. Sagitta i Sverige.

Citizen - tja, inte så vanliga i Sverige. En del räknare rebrandas som HP som low-end funktionsräknare.

Edit: För den som vill botanisera: Programmable Calculators

Visa signatur

Permalänk

Det verkar ändå som att det finns några framsteg inom miniräknarbranchen, dock vet jag inte riktigt om jag tycker att det är åt "rätt" håll.

Hur nördig kan en miniräknare bli? - NyTeknik

Ifrån artikeln:

Citat:

Att skriva in en ekvation och visa den som en graf klarar de flesta lite mer avancerade miniräknare. Men motsatsen, att först rita grafen och sedan få ekvationen är nytt för miniräknare, enligt Casio. Funktionen kallas Picture Plot och finns i den nya räknaren Casio Prizm med modellbeteckningen fx-CG10.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

Bah! Jag är rätt säker på att några väl valdra Forth-rader kan göra det på en HP sedan länge! Menmen, denna ska givetvis införskaffas till min samling. Den verkar ju vara ett nytänk vad display och form avser. Edit: I vanlig ordning förefaller det som om Casio fortfarande kör med sitt värdelösa, omotiverade menysystem. Allt för blingbling, inget för matematikverktyg. Edit2: Kul att "skryta" med några hundra timmars batteri, 26 variabler men 61 000 bytes programminne! Helt bakvänt. Batterier bör hålla i åratal, minnet måste inte vara 60k+, men däremot måste man ju kunna allokera mer än variablerna "A..Z"! Casio lär sig aldrig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Nope, Casio har inte RPN. Av de tre stora är Casio mest leksak av dem alla!

HP-50g har ARM!

Jag håller med flera av ovanstående. Det som har hänt med miniräknare de sista decennierna är inte att de blivit bättre, fått bättre skärmar, o.dyl. Nej, det mesta har faktiskt blivit sämre. Idag går det inte att få tag i en programmerbar funktionsräknare (HP 35s är undantaget), kvalitén på tangentbord och liknande har blivit lidande och strömförbrukningen har gått upp. Sharps PC-12XX-serie görs inte längre, HP 32Sii eller HP 42s görs inte längre, HP har några modeller med gummitangenter(!), displayerna är inte ett skvatt bättre nu än tidigare.

På 80-talet gjordes faktiskt miniräknare som var pyttesmå, kunde programmeras och krävde ett batteribyte vart femte år eller så, samt var praktiskt taget outslitliga! De nya räknarna från Texas verkar inte ha samma byggkvalité som de äldre, Casio har aldrig haft byggkvalité (eller ett seriöst upplägg - då måste man gå tillbaka till tidigt 80-tal) och tillochmed HP gör en del skräp nuförtiden (buggar, dåligt tätning i displayerna, kinatillverkning med gummitangenter, horeri med algebraiskt läge, etc).

Ett alternativ till TI och Casio är för övrigt Sharp. De gör också grafritare. De är lika klumpiga och har liknande löjliga ofullständiga BASIC-liknande programmering, men har i allmänhet väldigt trevliga och högupplösta displayer och trevliga editeringsmöjligheter.

Casio och Sharp som inte förmår göra räknare med RPN eller förmår byggkvalitén hos TI, försöker tävla i billiga försäljningsargument. Casio har som bekant några räknare med trefärgsskärm och Sharp har några modeller med "vändbart" tangentbord. Tangentbordet kan tas loss och vändas uppochner. På så sätt kan man växla mellan ett "avancerat"- och ett "basic"-läge. Skitfånigt, men kanske tilltalar någon. Casios färgskärmar brukar åldras snabbt och det säger ju sig själv att vändbara tangentbord ökar vikten och minskar tillförlitligheten.

Om jag ska dristat att summera olika miniräknarmärken så blir det såhär:

Sharp - försök få tag i någon av deras "Pocket Computer"-serie. Grafritarna är trevliga men lika klumpiga som TI. Något bättre displayer. Sharp har god kvalité på deras moderna funktionsräknare, men de är klumpiga. Nästan aldrig programmerbara.

Casio - i allmänhet skräp. Ju äldre desto bättre. FX7000 är riktigt smidig. FX4XXX är också väldigt trevliga, men ej grafritande. Casio gör idag funktionsräknare med god kvalité, men är klumpiga och ej programmerbara.

TI - De äldre TI-81, 82 och 85 är de bästa. Robusta. Är dock törstiga. TI-89 är i en klass för sig, den enda räknaren i vanligt format som kan mäta sig med HPs. TI-92, Nspire, Voyage och annat trams är bara klumpigt skit som får smisk av vilken netbook som helst. Helt omotiverade produkter enligt mig. TI bygger ofta sina grafritare kring Z80 på 2-15 MHz. TI-80 är en avvikande med propreitärt chipset. Dålig font, liten display, men mycket smidigare än de vanliga klumpedunsarna.

HP - I allmänhet de bästa räknarna. Lämnar de andra långt efter. Hittar du en HP 42s eller 32s är du "set for life". Den enda räknaren du behöver. Batteriet behöver sällan bytas och tangentbordet har en sällsynt god kvalité. Måste man ha grafritande är 48-serien bra. Undvik dock 28s och 49G. 33s har jag inte testat, men den ser ut som stryk. Dålig kopia av 32s. Idag är HP-35s den enda i serien. Bättre än 33s, ser mer retro ut, modern men har lägre kvalité än gångna tiders underverk. Har för övrigt en 6502-klon som processor!

Truly - gör riktigt lågbudgetgrafritare, bra för den fattige studenten. Kvalitén är godkänd, jämförbar med Casio. "Dåligheten" är också jämförbar med Casio. Somliga modeller är troligen rebrandade casioräknare. Rebrandas ofta och säljs under en massa namn, t.ex. Sagitta i Sverige.

Citizen - tja, inte så vanliga i Sverige. En del räknare rebrandas som HP som low-end funktionsräknare.

Edit: För den som vill botanisera: Programmable Calculators

Fast vilken hastighet är det på den processorn?
Den enkla anledningen till att räknare inte blivit snabbare är för att det inte ansetts behövas.
Samma bör gälla skärmar då högre upplösning brukar betyda dyrare tillverkning och mer batteri.
För övrigt har jag bara bytt batteri i min Ti83+ två gånger sen jag köpte den i början av gymnasiet. Det är alltså ganska exakt 8 år sedan och det var rätt nyligen jag bytte senast. Då har den fått utstå mycket spel i sina dagar. Önskar bara de valt en bättre design på locket då låset till det slits ut på ett år. Nu sitter det inte ens kvar längre...

Men men, nu har jag ju en Asus UL30 med Matlab 2007b på och den smiskar samtliga räknare på fingrarna på allt utan storlek och batteritid. Men man kan ju inte få allt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

HP 50g har en 203 MHz ARMv4T nerklockad till 75 MHz som standard, men kan givetvis klockas upp i mjukvara. Om man verkligen ska köra tunga applikationer är det givetvis bra med en snabb processor. Men HPn är inte överdrivet snabb egentligen. Visst kan man köra ARM-kod på den, men den vanliga mjukvaran - om jag minns rätt - kör på en emulerad Saturn-processor. Saturn var/är HPs egna 4-bit bitslice-CPU som suttit i nästan alla HP-räknare sedan 80-talet. Det är en kompetent CPU gjort just för miniräknare.

Möjligt att TI83+ (som ju är nyare än de gamla TI-82, etc) är mer batterisnål, men att den fortfarande har R03-batterier säger ju något. En bra räknare har knappceller för viktens skull, men få grafritare är "bra" ur den synpunkten (undantag: Casio FX-7000, TI-80, HP-28S [inte knappceller men N-batterier]). Dock, de HP-grafritare jag använt mest (HP-48SX/G/GX) drar väldigt lite ström (och har bara tre R03, mot 4 som är vanligt på Casio och TI).

Men, rent spontant är jag lite skeptisk. Är du säker på att du inte glömt bort några batteribyten? De TI jag använt i den serien brukade gå ett par månader på en batteriladdning.

Inget knäcker dock HP-32Sii eller gamla Casio FX-82LB i batteritid. Fast när det gäller FX-82LB är det inte en rättvis jämförelse, den är inte programmerbar och är därför inte igång speciellt ofta. När jag talar om batteritid, då vill jag ha ett antal tusen timmar körtid!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

HP 50g har en 203 MHz ARMv4T nerklockad till 75 MHz som standard, men kan givetvis klockas upp i mjukvara. Om man verkligen ska köra tunga applikationer är det givetvis bra med en snabb processor. Men HPn är inte överdrivet snabb egentligen. Visst kan man köra ARM-kod på den, men den vanliga mjukvaran - om jag minns rätt - kör på en emulerad Saturn-processor. Saturn var/är HPs egna 4-bit bitslice-CPU som suttit i nästan alla HP-räknare sedan 80-talet. Det är en kompetent CPU gjort just för miniräknare.

Möjligt att TI83+ (som ju är nyare än de gamla TI-82, etc) är mer batterisnål, men att den fortfarande har R03-batterier säger ju något. En bra räknare har knappceller för viktens skull, men få grafritare är "bra" ur den synpunkten (undantag: Casio FX-7000, TI-80, HP-28S [inte knappceller men N-batterier]). Dock, de HP-grafritare jag använt mest (HP-48SX/G/GX) drar väldigt lite ström (och har bara tre R03, mot 4 som är vanligt på Casio och TI).

Men, rent spontant är jag lite skeptisk. Är du säker på att du inte glömt bort några batteribyten? De TI jag använt i den serien brukade gå ett par månader på en batteriladdning.

Inget knäcker dock HP-32Sii eller gamla Casio FX-82LB i batteritid. Fast när det gäller FX-82LB är det inte en rättvis jämförelse, den är inte programmerbar och är därför inte igång speciellt ofta. När jag talar om batteritid, då vill jag ha ett antal tusen timmar körtid!

Fast jag vill ju upp i någon GHz och lite fler bitar än 4 för att köra matlabliknande mjukvara.
Så du säger att HP kan köra FORTRAN? Kanske skulle skaffa sig en sån då för det verkar vara stört omöjligt att hitta en vettig kompilator till Windows utan att betala en mindre förmögenhet.

Den har faktiskt en knappcell också Sen säger miljömuppen inom mig nej till knappceller och allt kvicksilver och skit de brukar innehålla. Jag är säker på att jag inte glömt något ja. Bytte första gången i slutet av gymnasiet efter flitigt spelande. Sedan höll den sig bra på Chalmers då den inte används i alla kurser. Ett Li-pol hade varit trevligt i miniräknaren komplett med mikro-USB för data och laddning. Kanske en liten solcell också. Då kan vi börja snacka batteritid.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Min ti-83:a höll betydligt längre än ett par månader i alla fall; kanske inte fyra år, men 1-2 kan det nog röra sig om. Det är dock möjligt att jag inte alltid köpte de bästa batterierna.