Permalänk
Medlem

Stora problem med Wi-Fi hastighet

Hejsan!
Jag har stora problem med Wi-Fi hastighet mellan två datorer här i lägenheten.
Routern, en Netgear WNR834Bv2, står på undervåningen.
I min ena dator sitter ett Linksys Dual-Band Wireless-N kort.
I den andra, en bärbar med B/G har jag satt i ett D-Link (DWA-160) Wireless N DualBand.
Jag är fullt medveten om att D-Link kortet inte är det bästa. Men jag behöver inga extrema hastigheter. Ska bara streama film/serier mellan dessa två datorer från kontoret till vardagsrummet.

Lite fakta:
Om jag överför från en dator som är trådbunden med routern går det i maxfart(100mbit/s) mellan Linksys-kortet och den trådbundna datorn.
Om jag överför via trådbunden dator till D-Link-kortet så går det i runda slängar 50-60Mbits. Det är okej hastighet. Överför jag dock mellan Linksys och D-link går det i 10-15Mbit. Det känns inte alls okej med tanke på att avståndet var ca 1 meter när jag provade.

Vad kan jag då göra? Vad tycker ni? Jag ser följande alternativ.
Alternativ 1: är att skaffa en bättre router till nedervåningen som klarar av att föra över mer data mellan två trådlösa kort.

Alternativ 2: är en accesspunkt/brygga som jag bryggar med min stationära dator dator på övervåningen. Den delar då ut internet via Linksys-kortet till D-Link-kortet. Och D-Link-kortet kör då trådlöst mot en trådbunden dator på övervåningen.
Jag orkar inte slänga ut mer pengar på att testa vad som funkar och inte. Räcker med att jag fick reda på att grafikkortet inte kan ha både TV/Projektor inkopplade samtidigt. Det är därför min bärbara kommer vara inkopplad i TVn. Dock ligger alla filmer/serier på den stationära.

Alternativ 3: precis som alternativ 2, fast en kabel mellan accesspunkt/brygga och den bärbara datorn. Det gör mitt nyinköpta kort meningslöst och jag får en kabel till en bärbar dator. Inte så jäkla mobilt.

Kan någon hjälpa mig att reda ut det här? Jag avskyr trådlösa nätverk! =/

Permalänk
Vila i frid

802.11g dvs 54 Mbit bli i praktiken 10 Mbit/sek så om du får 15 Mbit/sek är det väldigt bra. Skotta din gamla router och köp en WRT320N istället som du kör WPA2/AES (inte TKIP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

802.11g dvs 54 Mbit bli i praktiken 10 Mbit/sek så om du får 15 Mbit/sek är det väldigt bra. Skotta din gamla router och köp en WRT320N istället som du kör WPA2/AES (inte TKIP).

Men routern stöder IEEE 802.11n. Annars borde jag ju inte kommit upp i 100Mbit/s?

Permalänk
Vila i frid

Såg nu att den routern är en halvbastard på 270 Mbit. Har du testat att köra WPA2 med AES? Så SKA du får ut maxhastigheten. Kör du med TKIP eller annat blir det fallback till max ca 20 Mbit.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag kör WPA2 och AES. Jag beställde en Linksys by Cisco WRT320N idag istället.
Den där gamla saker tillverkades ju 2006. Måste ha hänt en del sen dess.
Dessutom har väl Netgear aldrig varit särskilt bra?