GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Medlem

Tjena!

Tänkte köpa ny kylning till mitt gigabyte gtx480 då standardkylaren låter ofantligt mycket samt kortet ligger runt 82 grader när jag spelar. Temperaturen bryr jag mig egentligen inte jättemycket om i nu läget så länge kortet inte mår dåligt utan det är ljudet jag vill bli av med. Har inte heller några planer på att överklocka kortet (inte heller när jag skaffat ett till) Det ska vara en kylare som stödjer SLI då jag planerar att skaffa det senare. Har tittat på Arctic Cooling AcceleroXtreme Plus - Inet.se men har ingen koll på GPU-kylare. Är den bra/tyst? Den fungerar iaf för SLI står det. En recension jag läste stod det att man behövde köpa till minneskylare också men kyler inte alla delar av kortet?
På Dustin.se stod det även att man skulle köpa till en ARCTIC COOLING PLATE VR004 för att kunna montera kylaren men det står det ingenting om på inet... Hur som helst, hjälp uppskattas!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bambul:

Tjena!
Tänkte köpa ny kylning till mitt Gigabyte GTX480...

Hej. Jag har letat upp lite snabbt några länkar till dig - och som svar på din fråga, är att monteringshålen på GTX480 kortet för kylaren är annorlunda mot andra grafikkort och då behövs ett monterings kitt (med platta, minneskylare och VRM-kylare). Varför Inet inte tar med de olika monterings kitten vet jag inte men jag tycker det är synd om de kunder som köper kylaren som sedan ser när de har fått hem kylaren att den inte passar sitt nya grafikkort - du kanske ska skicka ett e-brev till Inet och frågan om varför de inte har med de olika kitten/tillbehören för den här kylaren? Dustin är duktiga och de tog med tillbehören på sin sida.

Här är länkarna:
Accelero XTREME Plus
Accelero Xtreme Plus VR004
Arctic Cooling Webshop International
Overclock.net - "Arctic Cooling Xtreme Plus for GTX 480 Review"

Ett svar på din fråga kanske? - Lycka till annars med ett eventuellt kylarbyte.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bambul:

Tjena!

Tänkte köpa ny kylning till mitt gigabyte gtx480 då standardkylaren låter ofantligt mycket samt kortet ligger runt 82 grader när jag spelar. Temperaturen bryr jag mig egentligen inte jättemycket om i nu läget så länge kortet inte mår dåligt utan det är ljudet jag vill bli av med. Har inte heller några planer på att överklocka kortet (inte heller när jag skaffat ett till) Det ska vara en kylare som stödjer SLI då jag planerar att skaffa det senare. Har tittat på Arctic Cooling AcceleroXtreme Plus - Inet.se men har ingen koll på GPU-kylare. Är den bra/tyst? Den fungerar iaf för SLI står det. En recension jag läste stod det att man behövde köpa till minneskylare också men kyler inte alla delar av kortet?
På Dustin.se stod det även att man skulle köpa till en ARCTIC COOLING PLATE VR004 för att kunna montera kylaren men det står det ingenting om på inet... Hur som helst, hjälp uppskattas!

Eftersom du inte har några planer på att överklocka kortet, så borde du prova undervolta och köra med egen fan-curve. Tanka ner MSI Afterburner Afterburner 2.0.0 Final download from Guru3D.com och testa på. Möjligen har du tur och kan undervolta rätt mycket vid standard clock, vilket kommer göra att du inte behöver byta kylare alls. Lägre volt gör sjukt stor skillnad i temp ! Så istället för att betala en massa extra får du förhoppningsvis det bästa av två världar, lägre ljudnivå som du vill ha, och varmluften ut ur chassit.

Och om du vågar och vill så finns det ju även fler saker att göra med standardkylaren, byta ut kylpasta och antingen köpa ny "grille" till baksidan eller dremla upp själv (gallren på baksidan av kortet blockerar en hel del luft, ett par grader och lägre ljudnivå bara där).

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Saint25 och tRevz! Jag ska nog testa att pilla lite med stock-kylaren som du säger tRevz innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa en ny kylare eller ej.

Saint25, så om jag köper en VR004-platta så får jag med allt jag behöver för montera och kyla alla kortets delar?
Förresten så undrar jag hur personen som skrev på overclock.net kunde ha temperaturer runt 40grader i idle och 60 när han spelade med fläkten på 80%. Mitt kort ligger på ca 70grader i idle och 82 när jag spelar med fläkten på ca 90%. Rumstemperaturen ligger på 22-23grader. Har jag bara fått ett dåligt exemplar eller vad är grejen?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan vara allt möjligt, dåligt kort som du säger, för hög volt även fast kortet klarar lägre, dålig cirkulation i chassit, dålig kylpasta... Etc.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Jag öppnade nyss chassi för att kolla lite mått och så, hade inte gjort det tidigare. Jag upptäckte att jag inte kan ha Arctic Cooling AcceleroXtreme Plus på båda korten när jag kör SLI utan kan bara ha det på det ena. Jag behöver därför en annan kylare till det andra kortet. Kylaren+kortet får vara max 3,5cm tjockt, helst under 3cm. 3,5cm är det utrymmet som är tillgängligt så det fungerar knappt, kommer väl antagligen bli väldigt varmt. Jag har själv inte sett någon så tunn kylare så undrar därför om någon här vet något om en sådan?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/DSC_0016%20copy.jpg så ser det ut... Ni får ursäkta kabeldragningen, var irriterad när jag gjorde det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bambul,
Jag har nu skickat ett PM svar till dig som du får fundera över.

/Saint25

Permalänk

Gigabyte kommer med ett 460 och ett 480 med deras egen PCB design inom kort, dvs GTX 460 SOC och GTX 480 SOC på väg
Fick pilla på 480, och snacka om enormt fick inga prisuppgifter dock båda korten skulle komma med samma kylare som 470 SOC(windforce) och 480 versionen kommer inom en månad
Fick också lägga ögonen på 470 SOC 3-way SLI, och det såg ut att funka prima

Permalänk
Medlem

Nu sitter vattenkylningen på mitt zotac 480 (i samma loop som cpu).

60c i furmark med 880mhz core (mätt efter en längre stund med cpu belastad 100% av occt samtidigt)

Skriver inga fel i occt gpu med error check.

Så kortet klockade runt 30-40mhz bättre i samma volt, samt går närmare 30-35 grader kallare
Nu kunde ja ju säkert fått "finare" temps om ja inte hade belastat min i7 i 4.2 samtidigt till 100%. Men ville få fram dom absolut varmaste tempsen som gick.

Vattenkylningen rekomenderas starkt för detta kort!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ett GTX480 nu eller ska man vänta på nått annat/prissänkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Är det värt att köpa ett GTX480 nu eller ska man vänta på nått annat/prissänkning?

Jag ska vänta med att köpa mitt nästa 480 tills AMD släpper sitt 6890, bör komma en prissänkning från nvidia då. Vill du ha det absolut bästa så borde du vänta på GTX 580 som kommer i slutet av året.

Visa signatur

Permalänk

Nån som vet nått om detta kort??? Det ska vara tystare och kallare än reference korten enligt gainward. Till skillnad från Gigabytes lösning så ser det ut som gainward har behålt utblås bakåt precis som reference korten har.

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX

Edit:

Såg på komplett nu också att detta finns. Nån som vet nått om det?

Komplett.se - ZOTAC GeForce GTX 470 1280MB AMP! ®

Hur står sig dessa två korten mot ett Gigabyte SOC? Ja ska inte köra sli utan bara ett kort. Datorn används till redigera film i After Effects och premiere pro CS5

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

origin/steam: goffemannen

Permalänk
Medlem

Jag är hemskt ledsen att jag inte "orkat" läsa hela tråden men kan någon bekräfta att ljudet kommer med i en DVI->HDMI anslutning till TV'en på ett 460 GTX?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

Jag är hemskt ledsen att jag inte "orkat" läsa hela tråden men kan någon bekräfta att ljudet kommer med i en DVI->HDMI anslutning till TV'en på ett 460 GTX?

Ja det kommer med i HDMI-koppling, det finns ett inbyggt ljudkort på graffet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tjena Sweclockare!

Har gått och funderat på en uppgradering nu ett tag.

I dagsläget kör jag med dessa grejjer:

Nätagg: Zalman 850w
Moderkort: Asus Sabertooth X58
Processor: I7 930 @ 3,8ghz
Grafikkort: 2 x Gtx 280 SLI
Hårddisk: SSD intel X25 80 gb + Samsung Spinpoint 1TB

Det som jag har funderat på är ny/nya grafikkort.

Eftersom jag har en Acer TFT 23.6" GD245HQ 3D skärm med Nvidia 3d Vision är det bara Nvidia kort som är intressanta!

Därför har jag kommit fram till 3 Lösningar och vill höra åsikter.

1. Köpa ett Gtx480 Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB inkl. Mafia2 - Inet.se kostar ca 3800kr.

2. Köpa två stycken GTX 470 och köra SLI Komplett.se - EVGA GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA (Kostar ca: 4800kr)

3. Vänta och se ifall Nvidias Gtx580 kommer vara ett alternativ (Ska släppas nångång i december) eller att ATI eventuellt släpper 3D Vision Support på deras grafikkort som passar grejjerna jag har.

Tänkte även kolla ifall 2 st GTX 470 Spöar ett gtx480 och om marginalen är så pass stora att det är värt 1000kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Tjena Sweclockare!

Har gått och funderat på en uppgradering nu ett tag.

I dagsläget kör jag med dessa grejjer:

Nätagg: Zalman 850w
Moderkort: Asus Sabertooth X58
Processor: I7 930 @ 3,8ghz
Grafikkort: 2 x Gtx 280 SLI
Hårddisk: SSD intel X25 80 gb + Samsung Spinpoint 1TB

Det som jag har funderat på är ny/nya grafikkort.

Eftersom jag har en Acer TFT 23.6" GD245HQ 3D skärm med Nvidia 3d Vision är det bara Nvidia kort som är intressanta!

Därför har jag kommit fram till 3 Lösningar och vill höra åsikter.

1. Köpa ett Gtx480 Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB inkl. Mafia2 - Inet.se kostar ca 3800kr.

2. Köpa två stycken GTX 470 och köra SLI Komplett.se - EVGA GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA (Kostar ca: 4800kr)

3. Vänta och se ifall Nvidias Gtx580 kommer vara ett alternativ (Ska släppas nångång i december) eller att ATI eventuellt släpper 3D Vision Support på deras grafikkort som passar grejjerna jag har.

Tänkte även kolla ifall 2 st GTX 470 Spöar ett gtx480 och om marginalen är så pass stora att det är värt 1000kr mer.

Det är definitivt 1000kr extra för 2x 470 mot 1x480. Jag har själv ett 480 men väntar med att köra 3d vision glasögon tills jag har köpt ett 480 till då jag vet att jag inte kan maxa allting med bara det kortet. 2x 460 presterar väl ca 20-30% bättre än 1x 480 och 2x470 presterar ca 20% bättre än 2x460.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja det kommer med i HDMI-koppling, det finns ett inbyggt ljudkort på graffet

Jag vet inte om jag ställde min fråga fel men gäller det även vid DVI->HDMI att ljudet kommer med digitalt?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

Jag vet inte om jag ställde min fråga fel men gäller det även vid DVI->HDMI att ljudet kommer med digitalt?

Ja det skall det göra, iaf vad jag vet

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Om du har en DVI-kontakt med i kabeldragningen kommer INTE ljudet skickas vidare.
Men gtx 460 har en hdmi-kontakt, förstår jag dig rätt kommer du använda en hdmi-kabel för kabeldragningen och skall därför inte använda en dvi->hdmi adapter.

Bara att sätta i hdmi i kontakten direkt.

Permalänk
Medlem

YES! Fick DTS ES med en simpel "Deltaco 3m DVI - > HDMI" kabel" för 59kr som går via min Marantz-förstärkare och 1080p körs nu på TV:en. Körde igång COD4 och ljudet gick ut som 5.1 i förstärkaren. Fan va nice!!!

Att det ska vara så svårt att hitta information om detta kan jag förstå. Precis som er andra har man fått det inprintat i huvudet att "DVI är digitalt men skickar inget ljud".

Fan va nice för HDMI-kontakten kom jag jag aldrig åt, sitter för tätt mot chassi och dom andra utgångarna, skulle jag haft två skärmar kopplade till DVI skulle de inte finnas en chans att få in HDMI-adaptern. Dåligt av Gigabyte.... men men

Så nu vet ni, 460 GTX DVI->HDMi = DTS ES / DD MASTER

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flurrijacob:

Om du har en DVI-kontakt med i kabeldragningen kommer INTE ljudet skickas vidare.
Men gtx 460 har en hdmi-kontakt, förstår jag dig rätt kommer du använda en hdmi-kabel för kabeldragningen och skall därför inte använda en dvi->hdmi adapter.

Du kanske skall ta reda på fakta nästa gång, hade du sökt lite på nätet hade du funnit att just det du skriver är rena falsarier.

Visa signatur

Permalänk

Förlåt för att jag trollar men borde inte tråden döpas om ?

Permalänk

Har lite problem med Crysis på min nya Dator.
Amd Phenom II x4 3,2Ghz
gigabyte gtx 460 1gb OC
4Gb ram

På grund av min lilla skärm kör jag i 1280x1024. FPS:en är bara 20-40 (Average 28-30) under strider. Känns lite lite för den upplösningen.
Allt på Very High och 1.2 utan mods

Har kört 3d mark där jag fick över 15 000 och även Unigine Heaven där resultaten stämmer bra överens med resultat på recensioner och dylikt. Team Fortress 2 där det aldrig går under 75 FPS. Så jag vet inte riktigt varför det inte vill funka så bra med Crysis.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Skrivet av Oskalliator:

Har lite problem med Crysis på min nya Dator.
Amd Phenom II x4 3,2Ghz
gigabyte gtx 460 1gb OC
4Gb ram

På grund av min lilla skärm kör jag i 1280x1024. FPS:en är bara 20-40 (Average 28-30) under strider. Känns lite lite för den upplösningen.
Allt på Very High och 1.2 utan mods

Har kört 3d mark där jag fick över 15 000 och även Unigine Heaven där resultaten stämmer bra överens med resultat på recensioner och dylikt. Team Fortress 2 där det aldrig går under 75 FPS. Så jag vet inte riktigt varför det inte vill funka så bra med Crysis.

Har du helt missat vad Crysis är för typ av spel??
GTX 460 må va bra men inte något värstingkkort direkt...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Det klart jag vet det... Men jag har sett folk som kört det mycket bättre, med samma specs och inställningar. Det var därför jag undrade...

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Det klart jag vet det... Men jag har sett folk som kört det mycket bättre, med samma specs och inställningar. Det var därför jag undrade...

Stäng av lite AA och skuggor så skal de nog flyta på bra men jag tycker nog att 460 GTX bör kunna klara Crysis - eller vad är det jag missat som är så speciellt med just de spelet?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Stäng av lite AA och skuggor så skal de nog flyta på bra men jag tycker nog att 460 GTX bör kunna klara Crysis - eller vad är det jag missat som är så speciellt med just de spelet?

Crysis är RIKTIGT tungdrivet, är inte många spel i dagens läge som kräver lika mycket i hårdvaruväg.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Avstängd

Skön bild

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

En Fråga!

Hej!

jag har tänkt köpa ett nytt grafikkort och såg att asus hade två gtx 470 är det någon som vet vad som skiljer dessa två åt?

Asus GeForce ENGTX470/2DI/1280MD5
Asus GeForce ENGTX470/2DI/1280MD5/V2

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Haha klockren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt