Permalänk
Medlem

Ljud genom HDMI

Ska snart köpa ett grafikkort med HDMI, så om jag kopplar grafikkortet till TV:n hur får jag ljudet till HDMI kabel?
Använder för tillfället extern ljudkort, eftersom den separata som följde till min moderkort av någon anledning hade problem med microfonen. När man försökte använda vent eller liknande, fick man starta om datorn, så kunde micken funka, sen slutade den funka, och fick starta om datorn igen, men det hjälpte inte alltid.

Permalänk
Medlem

Nvidias GTX 400-serie har stöd för ljud via HDMI native. Du behöver alltså ingen SPDIF-kabel från moderkortet till grafikkortet, det finns inbyggt. Hur man aktiverar det vet jag inte, det låter jag någon annan svara på

Permalänk
Medlem

vet attt med laptop med en separat grafikrets var det bara att koplla in och köra. ett ATI 4650 m om jag inte kommer ihåg helt fel. har aldrig testat det med stationär men det borde väl vara samma sak?

Permalänk

Radeon grafikkort har stöd för ljud genom hdmi tror det fungerar automatiskt

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa när jag får mitt grafikkort och en hdmi kabel. Bör HDMI kablarna vara korta, eller funkar det bra med 5m och längre?

Permalänk

det du ska tänka på när du köper lite längre kablar typ 10m+ så ska man helst ta dom som kostar lite mer, inte jätte dyra inte dom billigaste du kan hitta

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

funka klockrent på ett ati 4350 med hdmi.
enkelt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)