Permalänk
Medlem

Extern Truecrypt disk i Ubuntu

Jag har en netbook med Ubuntu som agerar som filserver till hushållet - till den har jag en extern 2TB (WD) disk ansluten via usb krypterad med Truecrypt.

Problemet är att disken "låser sig" när det inte är någon aktivitet på disken.

Den verkar alltså gå ned i något spar-läge av något slag och det enda sättet att väcka den till liv är att avmontera den i truecrypt - ta bort och återansluta disken samt givetvis fylla i truecrypt-lösenordet.

Oftast är det någon slags aktivitet på disken så det inträffar inte hela tiden, men det är väldigt irriterande när den låser sig.

Felmeddelanden är typ: "filsystemet endast läsbart" eller "in/ut fel read error"

Har levt med detta under ubuntu 10.04 tiden och uppgraderade nyligen till 10.10, men problemet kvartsår.

Jag har letat efter lösningar i ubuntus strömspar-inställningar samt i truecrypts inställningar utan resultat - har ni några tips på vad jag kan testa ?

Eller finns det något program som fixar så att det alltid är aktivitet på disken ?

Permalänk

Jag skulle tro att detta har att göra med en "bugg" (det är faktiskt intentional, men det suger) i din disks firmware som gör att den parkerar huvudet.

Mitt tips är att köra något i stil med

while true; do hdparm --read-sector $sector /dev/mapper/truecryptdisk &> /dev/null sleep 15 done

Alternativt att du bara läser någon fil på disk, men jag har en känsla av att caching gör att det kan bli opålitligt.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter intressant.

Jag testade att köra ditt lilla script som su (med rätt sökväg till truecryptdisken) men får:
"read-sector: bad/missing sector value"

Är det något värde jag missat ?

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Ok, det låter intressant.

Jag testade att köra ditt lilla script som su (med rätt sökväg till truecryptdisken) men får:
"read-sector: bad/missing sector value"

Är det något värde jag missat ?

Ja du ,jag skrev ju $sector som ju är en odefinerad variabel som du på något sätt får plocka fram själv.

Permalänk
Medlem

Hehe, testade på lunchen och får skylla på att jag hade lite för bråttom

Nu fungerar scriptet och vi får hoppas på att det fixar problemet - tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerade inte lösningen så jag fick leta reda på grunden till problemet och fixa det direkt på disken.

Om någon annan skulle råka ut för liknande problem så använde jag denna lösning och det gäller alltså specifikt Western Digital WD20EADS 2TB under Linux.