Permalänk

6870 crossfire problem

Hej jag får inte 6870 CF att funka till Mw2 har dock bara testat det spelet för det är det enda spelet jag spelar just nu, nån fler som har problem?
Får helt konstiga värden i Gpu-z ena kortet 100% load och det adnra 60% ca det går upp och ner men det som är minst load är det kortet som blir varmast.

Jag har även gjort ett 3DMark test och då såg det bra ut tror jag 1 kort 15850 2 kort 24164
När jag kör 1 kort så funkar det som det ska, men när jag kör CF då laggar det och Fps är väldigt låg.. Nån som vet vad detta beror på?kan det vara för att det inte finns nån uppdatering till just det spelet? såg att på ati`s hemsida så har dem CF uppdateringar till andra nya spel

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Hej jag får inte 6870 CF att funka till Mw2 har dock bara testat det spelet för det är det enda spelet jag spelar just nu, nån fler som har problem?
Får helt konstiga värden i Gpu-z ena kortet 100% load och det adnra 60% ca det går upp och ner men det som är minst load är det kortet som blir varmast.

Jag har även gjort ett 3DMark test och då såg det bra ut tror jag 1 kort 15850 2 kort 24164
När jag kör 1 kort så funkar det som det ska, men när jag kör CF då laggar det och Fps är väldigt låg.. Nån som vet vad detta beror på?kan det vara för att det inte finns nån uppdatering till just det spelet? såg att på ati`s hemsida så har dem CF uppdateringar till andra nya spel

Ska testa. Vilket 3Dmark kör du? För om det är vantage ska du får minst 17k på ett kort och minst 28k med två. Jag gissar att du har ett moderkort som endast stödjer x16 + x4 Pci-e när man bör ha minst x8 + x8 pci-e. Vad för moderkort har du?

EDIT: Skriv spec på hela din rigg.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ska testa. Vilket 3Dmark kör du? För om det är vantage ska du får minst 17k på ett kort och minst 28k med två. Jag gissar att du har ett moderkort som endast stödjer x16 + x4 Pci-e när man bör ha minst x8 + x8 pci-e. Vad för moderkort har du?

EDIT: Skriv spec på hela din rigg.

Tjena jag har en P55A-UD3 har jag, jag gjorde testet i 3D mark Vantage version 1.0.1.1
jag byggde min första data någonsin och allt har gått bra förutom detta med grafik korten, blir less så jag har funderat på att skicka tbx dem och köpa 1 kort ur 69xx serien jag hade först 5870 men den pajja så jag beställde 6870 men jag blir så trött att det inte funkar. Jag hittar verkligen ingen som verkar ha detta problem går det inte at köra Mw2 i 6870 Cf ännu? för en sa till mig att det kan bero på att dem inte kommit ut med uppdateringen än.

Permalänk

Det är sant att det moderkortet har stöd för crossfire men endast i x16+x4 (kanske t.o.m. endast x8+x4) vilket stryper rejält, jag är nästan 100% säker på att det är detta som orsakar dina problem.

Kort sagt. Crossfire på ett moderkort som inte klarar åtminstone x8+x8 pci-e är INTE en bra idé.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är sant att det moderkortet har stöd för crossfire men endast i x16+x4 (kanske t.o.m. endast x8+x4) vilket stryper rejält, jag är nästan 100% säker på att det är detta som orsakar dina problem.

Kort sagt. Crossfire på ett moderkort som inte klarar åtminstone x8+x8 pci-e är INTE en bra idé.

Då är väl det bästa för mig att skicka tbx dem och köpa 1 kort från 69xx serien?

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Då är väl det bästa för mig att skicka tbx dem och köpa 1 kort från 69xx serien?

Beror ju på hur bra kort du vill ha/behöver.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Beror ju på hur bra kort du vill ha/behöver.

Jag spelar typ Mw2 och ska köra Black ops men lär ju köra andra spel oxå som kräver mer.
Men om jag ska byta moderbord vilket skulle jag då välja, en annan socket än 1156?

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Jag spelar typ Mw2 och ska köra Black ops men lär ju köra andra spel oxå som kräver mer.
Men om jag ska byta moderbord vilket skulle jag då välja, en annan socket än 1156?

MW2 och blackops kräver inte mycket alls, det maxar du lätt på ett ATI 5750, ska du däremot lira typ Crysis, Crysis 2, Metro 2033 och liknande så är nog minst ett 6870 (helst bättre) som gäller om man vill köra på hög grafik. Ja det finns socket 1156 moderkort som stödjer 8x+8x PCI-E så skaffar du ett sådan så skulle jag behålla dom två 6870 korten om jag vore du.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

MW2 och blackops kräver inte mycket alls, det maxar du lätt på ett ATI 5750, ska du däremot lira typ Crysis, Crysis 2, Metro 2033 och liknande så är nog minst ett 6870 (helst bättre) som gäller om man vill köra på hög grafik. Ja det finns socket 1156 moderkort som stödjer 8x+8x PCI-E så skaffar du ett sådan så skulle jag behålla dom två 6870 korten om jag vore du.

Jag kommer nog inte byta moderbord för öppetköp har gått ut så det blir nog att invänta 69xx serien och köpa 1 av dem
men jag gjorde ett test med 1 kort nu stämmer det då?Ska man ändra nåt i options innan man startar för jag trycker bara start benchmark.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="bobcat031;10491001"]Hej jag får inte 6870 CF att funka till Mw2 har dock bara testat det spelet för det är det enda spelet jag spelar just nu, nån fler som har problem?

synd att du inte får full bandbredd 16x16 sen blir oftast nedre kortet värmare, fläkten drar värme från det övre kortet,brukar hjälpa med fläkt i sidan som blåser in. ps glöm ej ta ner app-profilen när du kör cross

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

[QUOTE="zfrigg;10491637"]

Skrivet av bobcat031:

synd att du inte får full bandbredd 16x16 sen blir oftast nedre kortet värmare, fläkten drar värme från det övre kortet,brukar hjälpa med fläkt i sidan som blåser in. ps glöm ej ta ner app-profilen när du kör cross

vad är det för app profil? jag kör inte CF mer för det funkar bättre med 1 kort det flyter bättre än cf men hur kan bandbredden sega ner mer för jag får lagg och låg fps?

Permalänk
Medlem

precis som zfrigg skriver, ladda ner application profile (finns på vänstersidan där du laddar ner drivrutinerna)

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 990 PRO 2TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

[QUOTE="bobcat031;10491671"]

Skrivet av zfrigg:

vad är det för app profil? jag kör inte CF mer för det funkar bättre med 1 kort det flyter bättre än cf men hur kan bandbredden sega ner mer för jag får lagg och låg fps?

Det kan ju vara för du inte har Application profile installerat som det inte funkar så bra oxå

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 990 PRO 2TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

[QUOTE="blagi;10491701"]

Skrivet av bobcat031:

Det kan ju vara för du inte har Application profile installerat som det inte funkar så bra oxå

nu vet jag vad det är har redan installerat det
den är för nya spel står på atis hemsida vilka spel det är för men inte för mw2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4 | [H]ard|OCP

Läs och begrunda, jag trodde precis som du och var absolut fast besluten att inte köra crossfire på mitt moderkort innan jag började söka/forska inom ämnet.

Notera dock att testet är gjort i upplösningen 2560x1600 där det inte skiljer så mycket, dom testade tidigare 5760x1200 i x16/x16 vs x8/x8 och där släpade x8/x8 efter, vilket lär inte se mycket bättre ut för x4/x4's del.

Har själv ett GA-P55A-UD3R (x16/x4) och har själv testat crossfire (visserligen med det 5870 jag hade + 5850 som jag lånade av kompisen på skoj, vilket är ju en klar fördel att jag hade den förmånen) och det fungerade ypperligt/enligt förväntan med en god prestandaökning.

Till TS: Antagligen är det något strul med dina application profiles.
Edit: Och om det nu inte är dom, har du avinstallerat och installerat om drivrutinerna enligt konstens alla regler?

Permalänk
Medlem

vad är det för app profil? jag kör inte CF mer för det funkar bättre med 1 kort det flyter bättre än cf men hur kan bandbredden sega ner mer för jag får lagg och låg fps?[/QUOTE]
Själv kör jag med ett 5970 =2gpu utan app-profile flöt det inte så bra,med bandbredden mena jag 16x16 100% 16x8 80% 16x4 40% 8x8 30% 4x4 -10% har inte räknat på detta så % stämmer ej....
MEN det borde inte lagga när du spelar med två kort tycker jag (novis tänkande) med ett extra kort
dum fråga kanske men har du crossbrygga inget illa menat

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

Själv kör jag med ett 5970 =2gpu utan app-profile flöt det inte så bra,med bandbredden mena jag 16x16 100% 16x8 80% 16x4 40% 8x8 30% 4x4 -10% har inte räknat på detta så % stämmer ej....
MEN det borde inte lagga när du spelar med två kort tycker jag (novis tänkande) med ett extra kort
dum fråga kanske men har du crossbrygga inget illa menat =)[/QUOTE]

jo jag har brygga hehe
men jag har gjort allt man ska ändå funkar skiten inte rktigt, som jag skrev låg fps och lagg
men nu blir jag säker på application profiles vad är det egentligen..? vart laddar man det länk vore snällt

Permalänk
Skrivet av Mögel:

GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4 | [H]ard|OCP

Läs och begrunda, jag trodde precis som du och var absolut fast besluten att inte köra crossfire på mitt moderkort innan jag började söka/forska inom ämnet.

Notera dock att testet är gjort i upplösningen 2560x1600 där det inte skiljer så mycket, dom testade tidigare 5760x1200 i x16/x16 vs x8/x8 och där släpade x8/x8 efter, vilket lär inte se mycket bättre ut för x4/x4's del.

Har själv ett GA-P55A-UD3R (x16/x4) och har själv testat crossfire (visserligen med det 5870 jag hade + 5850 som jag lånade av kompisen på skoj, vilket är ju en klar fördel att jag hade den förmånen) och det fungerade ypperligt/enligt förväntan med en god prestandaökning.

Till TS: Antagligen är det något strul med dina application profiles.
Edit: Och om det nu inte är dom, har du avinstallerat och installerat om drivrutinerna enligt konstens alla regler?

jag har formaterat datan istllet för att installera cleansweep
men är det inte annurlunda för oilka kort i cf kanske dem där korten gick men inte 6870 cf funkar så bra med 16x 8x
varthämtar jag application profiles?

Permalänk
Medlem

varthämtar jag application profiles?[/QUOTE]

senaste 10.10 själv kör jag med 10.9 + 10.9a app-profil funkar bäst för mig i bfbc2 då jag kan köra med direct11 annars med den nya hänger sig spelet då får jag köra med d10 sjukt he he
Downloads (drivrutin)
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/crossfirex-app-p... (profil)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

varthämtar jag application profiles?

senaste 10.10 själv kör jag med 10.9 + 10.9a app-profil funkar bäst för mig i bfbc2 då jag kan köra med direct11 annars med den nya hänger sig spelet då får jag köra med d10 sjukt he he
Downloads (drivrutin)
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/crossfirex-app-p... (profil)[/QUOTE]

ok så det är application profiles den har jag redan provat ingen skillnad.
Om jag testar 10.9 kan det göra nån skillnad tro?

Permalänk
Medlem

vet inte men mitt problem var att det frös/lagg några sekunder då å då samt åkte ut i windows i bfbc2 inte mw2 testa å köra d10 istället för auto då borde det var drivrutinerna som spökar om det flyter bättre ...... är inte så bra på gigabyte men det är inget skumt i bios vet hade ett asus innan som det gick att ändra sli eller inte bara en tanke skål

Visa signatur

Permalänk

Hade totalt glömt att nämna app profile, ja det är viktigt för CF. Sen vad gäller drivrutiner så är de enda som fungerar till 6XXX serien 10.10 eller 10.10c varav den senare är den nyaste med bugfixar. Sen så stämmer det inte att det undre kortet blir varma, tvärt om så blir det övre kortet varmare då värme stiger uppåt (också kan jag bekräfta det av erfarenhet.

Fixa app profiles och 10.10c.

EDIT: jag tror ändå att x4 stryper.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hade totalt glömt att nämna app profile, ja det är viktigt för CF. Sen vad gäller drivrutiner så är de enda som fungerar till 6XXX serien 10.10 eller 10.10c varav den senare är den nyaste med bugfixar. Sen så stämmer det inte att det undre kortet blir varma, tvärt om så blir det övre kortet varmare då värme stiger uppåt (också kan jag bekräfta det av erfarenhet.

jag har haft 10.10 och app profiles sen första dagen
funkar inte bra ändå
jo jag tror med att det stryper blir att satsa på 1st 69xx kort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

10.10c togs bort vad jag vet, jo värme stiger men kortet över ger oxå värme vart tar det vägen jo in i fläkten till nedre kortet (där av en fläkt på sidan som rör om lite) har oxå kört lite cross 2-4 & 2-3way sli kanske därför man kör med vatten nu förtiden
skit idet det är nog ändå x4 MEN det ska ju inte lagga för det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag beställde nyss 2st 6870 för att köra CF. shit va orolig jag blev nu när jag läste det här, men förhoppningsvis kommer mitt moderkort klara av den bästa bandbredden.
någon som vet om ett P6T deluxe v2 kommer klara av det?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

jag beställde nyss 2st 6870 för att köra CF. shit va orolig jag blev nu när jag läste det här, men förhoppningsvis kommer mitt moderkort klara av den bästa bandbredden.

Japp ser bra ut för dig du har 3st 16x

jag har 1

Permalänk
Skrivet av vikham:

Eftersom du har en i7 så har du ett socket 1366 och alla 1366 har dubbla x16 kanaler.

Permalänk
Medlem

TS; Får du någon rätsida på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Ingen fara där:) 1366 brädor har alltid 2x 16? Sitter själv på ett P6T deluxe v2 och med 2x 5870 crossfire och dom rullar i 16x

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED