Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna få lite åsikter om jag ska välja HAF 922 eller fractal design R3 chassit? om jag väljer R3 kommer jag då behöva köpa 2 fläktar eller räcker de med en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Skulle jag kunna få lite åsikter om jag ska välja HAF 922 eller fractal design R3 chassit? om jag väljer R3 kommer jag då behöva köpa 2 fläktar eller räcker de med en?

I och med du inte ska köra Crossfire nu så räcker det med fläktarna man får med. Grafikkortet med sin orginal kylare är designad att blåsa mesta av den varma luften ut ur chassiet. Och du kommer bara ha 1 vanlig hårdisk (SSD genererar inte mycket värme). Och moderkortet blir inte speciellt varmt.
Så du kommer då ha 2st 120mm fram, och 1-2st bak som du får med H50 eller H70 om du kör med den.

Oh en annan grej. Första par veckorna så är det rekommenderat man inte klockar upp CPUn för mycket. Kylpastan behöver lite tid på sig att härdas. Jag t.ex kör med Arctic Cooling MX-3, och enligt förpackningen så säger dom den inte har någon härdnings tid... Men trots det så gick min CPU temp i Prime95 stress test från 70 grader till 65 efter en månad. Så gå inte upp direkt till 3.8GHz första dan typ. Kör upp typ till 3.2 eller nått sånt istället. Sen öka upp det efter nån månad.

Angående val av hårdisk. Där tycker jag mest beror på plånboken och behov av utrymme.. Själv har jag 3TB.. och är nästan fullt... Laddar ner för mycket film och TV serier (bara min serie tidnings samling är på 45GB..) Men tankar du inte ner en massa så kan du lika väl köra med 640GB. Räcker väl för att fylla med massa spel. Du kan alltid köpa in fler diskar vid behov. Jag räkna på 4 hårddiskar i nät dels kalkylen.

Och kör du btw med SSD så behöver du inte köpa en Western Black edition hårdisk. Deras billigare Green diskar duger bra då. Spel är inte så himla hårdisk beroende som Windows är. Och laddtider påverkas mest av CPU och antagligen minnes hastighet mest.
Men annars om du skippar SSD så ta då en Black edition disk. 640GB räcker då för det som primär disk. Sen kan du köpa extra Green diskar om du behöver mer lagring.

När det kommer till skärmar så är LED värt att rekommendera. Drar mindre ström och ger bättre kontrast. Kostar lite mer dock.. Sen en no brainer att skärmen måste ha en digital anslutning, Antingen DVI eller HDMI duger bra. Displayport går också bra, men är inte lika vanligt. 6870 har portar för alla dom.
BenQ är jätte billiga.. men sen kan man undra vad kvaliten är iofs.. Men hört dom ger bra värde för pengarna. Annars är Samsung jätte bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

I och med du inte ska köra Crossfire nu så räcker det med fläktarna man får med. Grafikkortet med sin orginal kylare är designad att blåsa mesta av den varma luften ut ur chassiet. Och du kommer bara ha 1 vanlig hårdisk (SSD genererar inte mycket värme). Och moderkortet blir inte speciellt varmt.
Så du kommer då ha 2st 120mm fram, och 1-2st bak som du får med H50 eller H70 om du kör med den.

Oh en annan grej. Första par veckorna så är det rekommenderat man inte klockar upp CPUn för mycket. Kylpastan behöver lite tid på sig att härdas. Jag t.ex kör med Arctic Cooling MX-3, och enligt förpackningen så säger dom den inte har någon härdnings tid... Men trots det så gick min CPU temp i Prime95 stress test från 70 grader till 65 efter en månad. Så gå inte upp direkt till 3.8GHz första dan typ. Kör upp typ till 3.2 eller nått sånt istället. Sen öka upp det efter nån månad.

Angående val av hårdisk. Där tycker jag mest beror på plånboken och behov av utrymme.. Själv har jag 3TB.. och är nästan fullt... Laddar ner för mycket film och TV serier (bara min serie tidnings samling är på 45GB..) Men tankar du inte ner en massa så kan du lika väl köra med 640GB. Räcker väl för att fylla med massa spel. Du kan alltid köpa in fler diskar vid behov. Jag räkna på 4 hårddiskar i nät dels kalkylen.

Och kör du btw med SSD så behöver du inte köpa en Western Black edition hårdisk. Deras billigare Green diskar duger bra då. Spel är inte så himla hårdisk beroende som Windows är. Och laddtider påverkas mest av CPU och antagligen minnes hastighet mest.
Men annars om du skippar SSD så ta då en Black edition disk. 640GB räcker då för det som primär disk. Sen kan du köpa extra Green diskar om du behöver mer lagring.

När det kommer till skärmar så är LED värt att rekommendera. Drar mindre ström och ger bättre kontrast. Kostar lite mer dock.. Sen en no brainer att skärmen måste ha en digital anslutning, Antingen DVI eller HDMI duger bra. Displayport går också bra, men är inte lika vanligt. 6870 har portar för alla dom.
BenQ är jätte billiga.. men sen kan man undra vad kvaliten är iofs.. Men hört dom ger bra värde för pengarna. Annars är Samsung jätte bra.

Okej perfekt, blir helt klart fractal sålänge den finns i lager.

Okej, nej kommer inte kunna köpa min h50/H70 kylare förän i slutet av november så tror jag väntar tills dess.

Okej. Jag har tänkt lite på att köpa en SATA 6gb/s hårddisk men vet inte riktigt om det gör någon skillnad gentemot SATA 3GB/s diskarna, är 6gb/s snabbare eller? för en person sa att 6gb/s bara kommer upp i 1.2gb/s ändå, stämmer? Om jag kör med 6GB/s kommer jag då även kunna köra OS på den hårddisken stabilt?

Om jag väljer en 6GB/s ser det ut som att det blir denna:
Western Digital Caviar Black 640GB SATA 6Gb/s 64MB Cache - OEM (WD6402AAEX) []
eller denna
Western Digital Caviar Black 1TB SATA 6Gb/s 64MB Cache - OEM (WD1002FAEX) []
annars blir det samsungen.

Okej, ja får se hur jag gör på den biten. är inte riktigt säker än.

LED skärmen jag tänkt välja är
Benq XL2410T 24" TRUE 120Hz 3D Widescreen LED Monitor - Black []
319pund = 360 euro... känns verkligen som de ligger på gränsen till för mycket.
är en LED skärm värd 140euro extra eller hade ni hellre satsat på LCD?
Om jag väljer LCD kommer jag dock få till 3d glasögon som jag inte kommer ha användning för med ati..

Tacksam för ett riktigt snabbt svar då jag förmodligen kommer beställa delarna till klockan 11(svensk tid)!

Permalänk
Medlem

Så det är mina tips, och läs igenom noga på mina råd.

Du ska köpa en dator som du hittar i annonser, såsom Blocket.se eller Sweclockers marknad. Då får du en prisvärd dator för pengarna ifall du vet vad du letar efter.

Det som gör en speldator är grafikkortet och processorn och SSD-hårddiskar. Det är ingen större skillnad på 1600 och 2000 mhz ram-minnen. OBS: Ifall du vill ha 3D så ska du skaffa glasögon från Radeon, för Nvidias glasögon är inte bra, dom har mer nackdelar än fördelar. Så Radeons 3d-glasögon är guld värda. Och ett råd om en datorskärm vore det: Acer's GD235HZ 23.6-inch 3D display is ready for your glasses-equipped exploits -- Engadget

alltid bättre begagnat och särskillt om det fortfarande finns garanti på datordelarna.

That's it, hoppas du får det du söker efter...

Permalänk
Medlem

Snallis: Jag hade kunnat göra så men jag har inte ork att göra det och sen är jag för ivrig. Vill ha min dator så snabbt jag bara kan i dagsläget! Såfort jag får över mina pengar till mitt andra konto ska jag gå loss och köpa allt jag kan så där inte blir några pengar över till hyran

är det så att bilden inte blir mer detaljerad osv med LED skärmar(med detaljerad menar jag om t.ex en fågel kommer bli finare)? eller är det bara skarpare ljus osv?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det gör så stor skillnad mellan Sata 3gb/s mot 6gb/s. Du kan googla runt efter nån recension där dom testar dom mot varandra. Känns mer som man lika väl skaffar en SSD istället då. För problemet är du kommer alldrig uppnå den fulal hastigheten om inte du i så fall kopierar en enda stor fil. Kommer fortfarande gå segt med massa små filer. Och där är var SSD imponerar mest, för den har nästan ingen söktid alls så den klarar små mycket mycket MYCKET bättre än vanliga diskar.
Men kör du vanliga diskar. kolla då så att dom kör i minst 7200rpm bara. eco/green diskar snurrar bara i 5400rpm, dock står det dom kan snurra upp till 7200rpm. Men inget man köper för system disk precis.

Och på tal om beganat.. njää. enda gången jag kan rekommdnera beganat som sagt är om det är garanti kvar. Annars endast lönt om priset är väldigt lågt.
Typ en beganad Processor är lite dumt att köpa, kan aldrig vara säker om den har klockats och sletits. Moderkort brukar man iofs får rätt bra deal på. Hårdiskar är bara dumt att köpa begnat också. dom slits ut och dör eventuellt. Inte kul att lägga massa viktigt på den och ha det dö och försvinna efter ett par månader..

Och sen som jag sa innan. SSD gör inte så himla stor skillnad i spel. Iallafall inte tillräckligt stor för att rättfärdiga kostnaden mot vanliga diskar. Dom är som sagt enormt bra system diskar och där ger dom prisvärd prestanda i. Enda gången jag tycker man ska köra SSD som spel diskar är om man har en fet plånbok och inte bryr sig om kostnaden.

ATI har kommit ut med sin egen 3d teknik som sagt. Inte jätte koll på detta, men det ska finnas 3d glasögon kit för det också nånstans.. Men antar att vilken 3d skärm som helst ska funka med det. Tycker mest jag bara får ont i huvet av 3D bilder...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag tror inte det gör så stor skillnad mellan Sata 3gb/s mot 6gb/s. Du kan googla runt efter nån recension där dom testar dom mot varandra. Känns mer som man lika väl skaffar en SSD istället då. För problemet är du kommer alldrig uppnå den fulal hastigheten om inte du i så fall kopierar en enda stor fil. Kommer fortfarande gå segt med massa små filer. Och där är var SSD imponerar mest, för den har nästan ingen söktid alls så den klarar små mycket mycket MYCKET bättre än vanliga diskar.
Men kör du vanliga diskar. kolla då så att dom kör i minst 7200rpm bara. eco/green diskar snurrar bara i 5400rpm, dock står det dom kan snurra upp till 7200rpm. Men inget man köper för system disk precis.

Och på tal om beganat.. njää. enda gången jag kan rekommdnera beganat som sagt är om det är garanti kvar. Annars endast lönt om priset är väldigt lågt.
Typ en beganad Processor är lite dumt att köpa, kan aldrig vara säker om den har klockats och sletits. Moderkort brukar man iofs får rätt bra deal på. Hårdiskar är bara dumt att köpa begnat också. dom slits ut och dör eventuellt. Inte kul att lägga massa viktigt på den och ha det dö och försvinna efter ett par månader..

Och sen som jag sa innan. SSD gör inte så himla stor skillnad i spel. Iallafall inte tillräckligt stor för att rättfärdiga kostnaden mot vanliga diskar. Dom är som sagt enormt bra system diskar och där ger dom prisvärd prestanda i. Enda gången jag tycker man ska köra SSD som spel diskar är om man har en fet plånbok och inte bryr sig om kostnaden.

ATI har kommit ut med sin egen 3d teknik som sagt. Inte jätte koll på detta, men det ska finnas 3d glasögon kit för det också nånstans.. Men antar att vilken 3d skärm som helst ska funka med det. Tycker mest jag bara får ont i huvet av 3D bilder...

ja, sen kan man ju vara smart genom att köpa smart, och det är begagnat. Även fast det kanske inte finns garanti kvar och om den möjligtvis har slitis lite och händer att den krashar 1 år efter köpet så kan man ju alltid hitta en processor, begagnad och kanske till och med garanti på - senare. btw, hårddiskar kostar numera 2gb/kr

Permalänk
Medlem

Har precis beställt följande

Sapphire ATI Radeon HD 5970 2048MB GDDR5 Graphics Card
XFX ATI Radeon HD 6870 1024MB GDDR5 PCI-Express Graphics Card
Intel Core i5 760 2.80GHz (Lynnfield) (Socket LGA1156) - Retail
Fractal Design Define R3 Midi Tower Case - Black Pearl
MSI P55A-G55 Intel P55 (Socket 1156) DDR3 Motherboard
Corsair XMS3 4GB (2x2GB) DDR3 PC3-12800C9 1600MHz Dual Channel Kit (CMX4GX3M2A1600C9)
OcUK Battle 750W Dual Rail High Efficiency Modular Power Supply
Alienware TaxtX Gaming Stereo Headset
Samsung SpinPoint F3 1TB SATA-II 32MB Cache - OEM (HD103SJ)
OcUK 22x DVD±RW SATA ReWriter (Black) - OEM
OcUK Value 30m RJ45 Network Cable (URT-630)

blev få ändringar, ser det bra ut eller ska jag gå in i djup ångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Har precis beställt följande

Sapphire ATI Radeon HD 5970 2048MB GDDR5 Graphics Card
XFX ATI Radeon HD 6870 1024MB GDDR5 PCI-Express Graphics Card
Intel Core i5 760 2.80GHz (Lynnfield) (Socket LGA1156) - Retail
Fractal Design Define R3 Midi Tower Case - Black Pearl
MSI P55A-G55 Intel P55 (Socket 1156) DDR3 Motherboard
Corsair XMS3 4GB (2x2GB) DDR3 PC3-12800C9 1600MHz Dual Channel Kit (CMX4GX3M2A1600C9)
OcUK Battle 750W Dual Rail High Efficiency Modular Power Supply
Alienware TaxtX Gaming Stereo Headset
Samsung SpinPoint F3 1TB SATA-II 32MB Cache - OEM (HD103SJ)
OcUK 22x DVD±RW SATA ReWriter (Black) - OEM
OcUK Value 30m RJ45 Network Cable (URT-630)

blev få ändringar, ser det bra ut eller ska jag gå in i djup ångest

Ser bra ut. Men varför köpte du både en 5970 och en 6870?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ser bra ut. Men varför köpte du både en 5970 och en 6870?

5970, alienware headsetet och en nätverksladd är till min polare, glömde ta bort hans saker.

Köpte sista fractal btw

Permalänk
Medlem

kan någon hjälpa mig?
Har ett till problem: man ska ju sätta i en 4 eller 8pins kabel från nätagget till moderkortet precis bredvid CPUn, jag har ingen 4pin, har en 8pin men den når inte...

Hur kan jag göra?