natt värma bil UTAN elnätet, alternativa sätt, Ebensprächer i kupen?

Permalänk
Medlem

natt värma bil UTAN elnätet, alternativa sätt, Ebensprächer i kupen?

står på en parkering utan el stolpe och jag är nog knappast ensam om att det kan vara jobbigt med 15 minus i kupen om inte annat för händerna på ratten och is, imma och annat som hör kylan till(hade en bil där det ofta även var is på insidan= mindre roligt).

så jag har funderat på att lägga nått i bilen som håller 5-6 timmar och gör så att bilen iallafall håller sig lite varmare och är mer behaglig när man kommer ut på morgonen med is skrapan i högsta hugg, optimalt vore om man inte ens behövde skrapa rutorna.

har kollat på såna här så 12 volts värmare men dom drar ur batteriet hyfsat snabbt och genererar lite värme.

funderade på värme ljus men då är brandrisken övehängande, visst vill jag ha en varm bil men inte en brinnande bil.

funderade på en liten portabel Ebensprächer, har gogglat men inte hittat något? kanske heter dom något annat eller finns något liknande? eller kanske har någon här något "hett" tips på någon egen ide som dom använder?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Eller så investerar man en modern diesel bil med dieselvärmare

Permalänk

Dra en overkill, lång jävla sladd?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Eller så investerar man en modern diesel bil med dieselvärmare

altså en Ebensprächer. kommer inte köpa en ny bil enbart för det, men tack för tipset

Skrivet av anton_mjor:

Dra en overkill, lång jävla sladd?

i mitt område kommer den nog vara snodd relativt snabbt eller kraftigt vandaliserad, dessutom blir den en väldigt lång sladd...men om man klättar upp på taket kanske

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som du säger, 12 voltsvärmare är klena (finns en på Jula med 200 W) och suger ur batteriet. Var en kille på annat forum som tog värmeelementet från en sådan och lade över vanliga utblåset i bilen, han körde den bara med motorn igång alltså och fick (lite) värme från start.

Jag tror dock mer på kapell, finns ju för bara vindrutan eller som nedan:

Toppkapell - Biltema

Annars är det nog elstolpe eller bensin/dieselvärmare som gäller. Nu vet jag inte vad du har för bil men det finns universalvärmare på tradera för några tusen, det är lätt värt det. Har du volvo 240/740/940 finns de att hämta på skroten rätt billigt.

Jag brukar bara starta bilen och dra på defrostern + bakrutevärmen, sedan sopa av snö och skrapa rutor. Inte speciellt jobbigt men jag åker inte så ofta. Blir nog mer i vinter dock, så jag ska försöka sätta in min bensinvärmare, 4000 Watt effekt i den...

Vissa är inne på att värma spolarvätskan, men jag skulle inte göra det med tanke på påfrestningen det gör på vindrutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Eller så investerar man en modern diesel bil med dieselvärmare

Tror du har massuppfittat saken lite. En dieselselvärmare värmer bara dieslen innan start av en kall bil. Vad TS menar är en motorvärmare som ger värme till värmepaket, dvs, varmare i hytten snabbare och mindre slitage på kalla bensinmotorer. Det sliter fruktansvärt mycket att starta minusgradiga motorer, större de är = mer slitage.

Värma spolarvätskan är nog ingen idé, den är tillräckligt brandfarlig som den är.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

vindrute skydd. sen startar man bilen och tar och skrapa sidorutorna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

det finns enkla urladdningsskydd att koppla in mellan cigguttaget och prylen (i det här fallet 12V värmeelement) som klipper strömmen vid 11,2V så att batteriet inte ska laddas ur.

Morbror har en sån i bagaget för en kyl/värmeväska och det funkar hur fint som helst.

Bilbatteriskydd - Biltema

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Bensinvärmare med tidur!
Farsan har det i sin bil, är iofs diesel, blev tveksam på om det finns till bensinare .

Men iallafall, 15min, sen är det riktigt varmt o skönt o garanterart isfria rutor!

Permalänk
Medlem

tack för många fina tips men det jag söker är något som värmer upp kupen lite snabbare, en liten elvärme fläkt har jag faktiskt haft, inte nog med att den drar ur batteriet snabbt så ger den så pass lite värme att den på sin höjd kunde få bort lite imma på framrutan.

bensin värmare med tidur låter väldigt bra men jag skulle vilja ha något som kanske kan vara i kupen så man slipper en dyr installation som jag inte tror kommer få plats i min lilla polos redan trånga motor rum.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

altså en Ebensprächer. kommer inte köpa en ny bil enbart för det, men tack för tipset

Verkar vara en sådan jag menar. (förlåt att jag inte googlade innan)

Skrivet av Martiis:

Tror du har massuppfittat saken lite. En dieselselvärmare värmer bara dieslen innan start av en kall bil. Vad TS menar är en motorvärmare som ger värme till värmepaket, dvs, varmare i hytten snabbare och mindre slitage på kalla bensinmotorer. Det sliter fruktansvärt mycket att starta minusgradiga motorer, större de är = mer slitage.

Jag ber om ursäkt för att jag inte visste den exakta termen. Skulle ju självklart ha googlat innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Tror du har massuppfittat saken lite. En dieselselvärmare värmer bara dieslen innan start av en kall bil. Vad TS menar är en motorvärmare som ger värme till värmepaket, dvs, varmare i hytten snabbare och mindre slitage på kalla bensinmotorer. Det sliter fruktansvärt mycket att starta minusgradiga motorer, större de är = mer slitage.

Värma spolarvätskan är nog ingen idé, den är tillräckligt brandfarlig som den är.

Finns lite olika varianter på detta, några är strikt tillsatsvärme, andra är parkeringsvärmare som även värmer lite i kupén.

Varm spolarvätska betyder över fryspunkt, men det är inte ett problem i behållaren, utan i munstycket, som finns som eluppvärmd om man så skulle önska (fabriksmonterad på vissa volvo åtminstone)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

kan man inte bygga en egen typ Ebensprächer, ett storm kök med folie runt som man ställer på sätet som får brinna under natten, samt något skydd så det absolut inte kan börja brinna i bilen om den skulle välta? eller någon tids inställd timer som tänder köket ca 1 timme innan man går ut till bilen vore optimalt?
eller kanske någon form av kol, fast det kanske ryker lite mkt?

eller något lite värme galler som man kan lägga i framrutan som värmer bilen snabbt medan man skrapar, altså inte en liten fläkt från biltema som drar 200watt något mkt mer mastigt, eller kanske en kupe värmare 12 volts edition som fungerar när bilen är påslagen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Låt några uteliggare sova i bilen under nätterna. Ju fler destå varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Låt några uteliggare sova i bilen under nätterna. Ju fler destå varmare.

jo haha det vore ju nått, finns ju risk att dom börjar sno viktiga elkablar för att skala för att komma åt kopparen bara

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För din och dina parkeringsgrannars skull tycker jag att du ska släppa idén med öppen låga inne i kupén.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Tror du har massuppfittat saken lite. En dieselselvärmare värmer bara dieslen innan start av en kall bil. Vad TS menar är en motorvärmare som ger värme till värmepaket, dvs, varmare i hytten snabbare och mindre slitage på kalla bensinmotorer. Det sliter fruktansvärt mycket att starta minusgradiga motorer, större de är = mer slitage.

Värma spolarvätskan är nog ingen idé, den är tillräckligt brandfarlig som den är.

I våra firmabilar så har vi dieselvärmare och det är ju en Ebensprächer som pumpar in värme i kupén så bilen är helt isfri när man vaknar på morgonen. Det är så jävla bra så nu kan man nästan inte vara utan sådan.
Dock går de inte igång när det är minus 32 som det var i vinter. Då var batterispänningen för låg för att den skulle kunna starta.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Tror du har massuppfittat saken lite. En dieselselvärmare värmer bara dieslen innan start av en kall bil.

Det är nog du som fått det hela om bakfoten.

I många bilar sitter det dieselvärmare som exempelvis webasto, dom har diesel som drivmedel och värmer - därav namnet dieselvärmare.
Vissa dieselmotorer har dessa för att värma upp motorn - då nya dieslar har en tendens att gå för kalla och behöver då tillskottsvärme för att få rätt drifttemperatur.
Webasto m.fl. tillverkare har dessutom tidur på många av deras modeller vilket gör att du kan ställa klockslag när du vill att värmaren ska slå igång (och hur länge) - då har du både varm kupé och motor när bilen ska användas.

Finns även bensinvärmare, alltså värmare med bensin som drivmedel, nu vet jag inte hur dom fungerar nu men förr i tiden var dom av bristfällig kvalité och slutade fungera efter dom inte använts på ett tag, exempelvis sommarhalvåret.
Att eftermontera värmare är inget jag skulle göra på en billigare bil, vad har du för bil och hur kommer det sig att du inte kan ha en motorvärmarstolpe?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

funderade på en liten portabel Ebensprächer, har gogglat men inte hittat något? kanske heter dom något annat eller finns något liknande?

De heter visst Ebenspächer.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jag har två förslag.
1, du skaffar ett hopprep.
2, du skaffar en flickvän som vaknar tidigare än dig och slår igång bilen 40min innan du ska iväg.

Edit: läste inte igenom hela tråden men jag gissar att du har bensin, söker du på bensinvärmare på blocket så hittar du några st. Fast jag tror det bästa är att försöka hitta ny parkering :/

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

verkar som att det måste bli en el stolpe, anledningen till det är att det finns ca 10 st i mitt område och alla 5000 bilar runt vill åt en + att dom är ganska så dyra, antagligen för att de är så få.

cl3mens tips kanske kan vara något.

just ja, sen är det alltid kul att bygga nått själv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fixa så att bilen startar sig själv 20 min innan du kommer till den? Finns fjärrstartskit att köpa.
Visst, det sliter på motorn, men det är antingen det, bensin/dieselvärmare eller elstolpe som gäller.
Glöm allt med batteridrivet och värmeljus.

Vad är det för bil?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Webasto har värmare som går på ditt drivmedel... inte gratis, men bra:

Webasto parkeringsvärmare

Permalänk
Medlem

12 volts värmare är totalt värdelösa, slöseri med pengar. Har man inte tillgång till elstolpe så är det bensinvärmare som gäller. Episkt när det är skitkallt ute. Värmer upp bilen från -20 till 20 på en 10-15 minuter. En bättre begagnad ligger runt 2k.

Permalänk
Medlem

testade en ful grej med en gammal peltier som jag tänkt göra ett kylskåp av, dock så var pelten för klen så när en stark fläkt kopplats på till kylaren på varma sidan så fick jag is på den kalla men knappt någon värme från flänsen på den varma sidan :(. kanske en 200watts felt skulle fungera bättre om den inte brinner upp då...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det går inte att driva en kupévärmare på ett separat batteri som du startar med en timer två timmar innan du ska iväg eller liknande. Då får du i så fall bära in batteriet och ladda det varje gång, så det blir väl lite jobb

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

testade en ful grej med en gammal peltier som jag tänkt göra ett kylskåp av, dock så var pelten för klen så när en stark fläkt kopplats på till kylaren på varma sidan så fick jag is på den kalla men knappt någon värme från flänsen på den varma sidan :(. kanske en 200watts felt skulle fungera bättre om den inte brinner upp då...

En kylskåps pelt kanske har en effekt på 60-80w, det finns en anledning till att en kupevärmare ligger runt 1500-2000W

Permalänk
Medlem

vill ju inte köra en riktig 2000watts värmare på bilens 12 voltssystem det skulle inte fungera men en pelt på 200 watt kanske kan generera lite värme som jag snabbt sprider ut med titan fläkten? sen att det blir lite is på kalla sidan det är sånt svinn man får ta.

jag har faktiskt ett 17AH 12 volts batteri som jag använder till mina experiment i hemmets lugna vrå ibland, det kanske kan funka om man kopplar in det så att det laddas av bilen när den startar men när det laddas ur så påverkas inte bilens batteri, ibland är jag nästan smart. fast det kanske inte räcker så länge?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vill ju inte köra en riktig 2000watts värmare på bilens 12 voltssystem det skulle inte fungera men en pelt på 200 watt kanske kan generera lite värme som jag snabbt sprider ut med titan fläkten? sen att det blir lite is på kalla sidan det är sånt svinn man får ta.

jag har faktiskt ett 17AH 12 volts batteri som jag använder till mina experiment i hemmets lugna vrå ibland, det kanske kan funka om man kopplar in det så att det laddas av bilen när den startar men när det laddas ur så påverkas inte bilens batteri, ibland är jag nästan smart. fast det kanske inte räcker så länge?

Njaa det kommer inte räcka långt tyvärr. 200 Watt på 12 volt är nästan exakt 17 A, och eftersom du inte ska dra ur mer än hälften av batteriet för livslängdens skull (generell regel jag hört i alla fall om bilbatterier) så kan du bara köra 30 min. Och 200 Watt värme är som sagt försumbart.

Om jag skulle köpa något så skulle det vara en vanlig fläkt som går på 12 volt för att flåsa mer luft på vindrutan när bilen väl går. Har lite im-problem ibland jag... Det stör mig mer att vänta 5 min på att defrostern ska döda imman än att skrapa bort isen.

edit: Jag fick en liten idé! Vissa fordar har inbyggda defrostertrådar i vindrutan, och det prisas av många. Funderar lite på att bygga en egen defroster som trycks mot vindrutan inifrån bilen. Det går att lösa med motstånd men det snyggaste borde vara motståndstråd. Har ingen aning om vad en normal bakrutedefroster förbrukar dock, och verkningsgraden på denna är ju lägre iom att den troligen kommer glappa lite mot rutan. Men bara för att ha något att räkna på:

Spänning: 12 volt
Önskad effekt: 100 Watt
Antal trådar på höjden: 15 st
Önskad resistans: 12x12 / 100 = 1,44
Nödvändig resistans per tråd vid paralellkoppling: 15x1,44 = 21,6 ohm
Längd per tråd: 130 cm (grov gissning)

Man kommer ganska nära genom att ta tråd med 15,6 ohm per meter, då får man 20,3 ohm ungefär på 130 cm. Effekten blir strax över 100 W.

För enkelhetens skull kan vi säga 120 W, då slukar defrostern 10 A. Har ingen aning om hur bra den blir, men i nödfall borde man kunna köra den uppåt en timme på en normal bil. Kanske inte i kallaste vädret dock... Tyvärr verkar Kjell & Co slutat sälja motståndstråd så man måste köpa några tusen meter från Elfa...