Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga kring Mionix 5000 som jag inte hittade under F.A.Q. När jag startar datorn med musen i en USB-port så vägrar datorn att starta upp längre än till BIOS skärmen och sätter jag i musen innan dess (men datorn är på) så fryser datorn också fast. Datorn vägrar helt enkelt att Boota upp, vilket känns jäkligt märkligt. Har provat att avinstallera mjukvaran som följde med musen utan resultat så jag undrar nu en sak, vet ni vad detta beror på och i så fall vad man ska göra åt saken ?

Tack för fina datorprodukter annars och som alltid ett plus i kanten för att de är svenska. Lycka till på marknaden så kanske det blir ett headset av er när jag kommer hem.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Skrivet av Hawac90:

Jag har en liten fråga kring Mionix 5000 som jag inte hittade under F.A.Q. När jag startar datorn med musen i en USB-port så vägrar datorn att starta upp längre än till BIOS skärmen och sätter jag i musen innan dess (men datorn är på) så fryser datorn också fast. Datorn vägrar helt enkelt att Boota upp, vilket känns jäkligt märkligt. Har provat att avinstallera mjukvaran som följde med musen utan resultat så jag undrar nu en sak, vet ni vad detta beror på och i så fall vad man ska göra åt saken ?

Tack för fina datorprodukter annars och som alltid ett plus i kanten för att de är svenska. Lycka till på marknaden så kanske det blir ett headset av er när jag kommer hem.

Hade samma fel. Skrev till mionox support, och efter ett antal mail utbyten fick jag som svar att det var fel på musen och jag skulle byta ut den mot en annan där jag köpt den...
men jag lämnade tillbaka den och köpte mig en qpad 5k som fungerar utmärkt ^^

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Asus P9X79 Deluxe | Intel i7-3820 | Corsair H100 | Vengeance 16GB | Gigabyte gtx780 | Corsair AX850W | Intel SSD 520 Series 240GB | Win7 64bit. Pro

Permalänk

Tänkte dela ut lite ros.

Jag hade tills för ett tag sen ingen koll alls på era produkter. Hade hört namnet, sett lite grejer på bild, men i övrigt ingen åsikt eller erfarenhet av grejerna.

Sen blev det så att jag råkade vinna en Mionix Naos 5000 på en LAN tävling arrangerad av oldgents.se. Har kört med denna musen nu sen dess, ungefär en månad eller så. Och jag är riktigt nöjd med denna mus. Skulle nog vilja säga att det är den skönaste musen jag överhuvudtaget ägt. Två stora tummar upp för en utomordentlig produkt!

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

Har en väldigt irriterande bugg med min NAOS 5000. När man spelar spel, är i windows eller gör något annat på datorn så fungerar inte musen ibland, den hackar upp sig och rör sig i sidled eller diagonalt och följer inte alls handens rörelse när man rör på musen.

Idag har det varit väldigt ofta med detta problemet, detta problem händer dagligen, andra som har problem med detta eller är det bara dåliga drivrutiner ?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Har en väldigt irriterande bugg med min NAOS 5000. När man spelar spel, är i windows eller gör något annat på datorn så fungerar inte musen ibland, den hackar upp sig och rör sig i sidled eller diagonalt och följer inte alls handens rörelse när man rör på musen.

Idag har det varit väldigt ofta med detta problemet, detta problem händer dagligen, andra som har problem med detta eller är det bara dåliga drivrutiner ?

Hår eller smuts på sensorn? Musmattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Hår eller smuts på sensorn? Musmattan?

inget som jag kan se på sensorn, har blåst lite och musmattan är väl lite utsliten fast inga hår eller något smuts alls på den iaf. Kom inte ihåg om det vart så sedan jag köpte musen, men detta har ju hänt ett bra tag iaf.

Påverkar det hur mycket HZ man har musen i ? kör på 1000hz.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Har en väldigt irriterande bugg med min NAOS 5000. När man spelar spel, är i windows eller gör något annat på datorn så fungerar inte musen ibland, den hackar upp sig och rör sig i sidled eller diagonalt och följer inte alls handens rörelse när man rör på musen.

Idag har det varit väldigt ofta med detta problemet, detta problem händer dagligen, andra som har problem med detta eller är det bara dåliga drivrutiner ?

Vad har du för musmatta?

Känner igen mig när jag har testat på en del tygmattor, men kanske inte så extremt som du beskriver det.
Skulle tro att det är problem med musen.

Fortfarande ingen fiirmware-uppdatering för att fixa 125/250Hz-problemet med att man inte kan klicka hur snabbt man vill.

Permalänk
Mionix
Skrivet av Handa:

Fortfarande ingen fiirmware-uppdatering .

Det kommer en ny firmware för Naos 5000 så fort den är färdigtestad.

Permalänk
Medlem

Köpte Keid för ungefär ett år sedan, blev reklamation efter 6 månader pga att ena sidan blev helt lealös som om något gått sönder...

Nu 6 månader efter förra bytet har samma sak hänt igen, pillade dock lite och såg att "ramen" som går inuti, är gjord av en tunn tunn metal som går över huvudet...
Inte konstigt att den går sönder för mig... Min fråga är då, kommer detta gå på garantin igen? Andra gången detta hänt liksom, och jag har bara headsetet vid datorn, tar av och sätter på mig det där.

För att inte bara vara negativ måste jag säga att jag fortfarande älskar era möss, har haft en saiph 3200 sedan release och fullkomligt älskar den!

//Daniel

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Nu har man köpt Mionix Naos 5000 för någon dag sen och den är ju bara såå fin
Gillar verkligen att ha rosa färg på ledsen:P

Dock så är det bara en sak jag inte gillar och det är att lillfingerhängningen lutar ner lite för mycket så mitt lillfinger måste egentligen ligga under botten på musen fall den ska följa vilket inte går så nu har jag lillfingret så det går över själva "kanten" istället vilket jag får ont i fingret av för jag måste spänna det. Vill egentligen bara säga att ni bör tänka på det inför kommande möss(?) för det drar ner mitt betyg på den lite.

Permalänk
Mionix
Skrivet av erdraug:

Köpte Keid för ungefär ett år sedan, blev reklamation efter 6 månader pga att ena sidan blev helt lealös som om något gått sönder...

Nu 6 månader efter förra bytet har samma sak hänt igen, pillade dock lite och såg att "ramen" som går inuti, är gjord av en tunn tunn metal som går över huvudet...
Inte konstigt att den går sönder för mig... Min fråga är då, kommer detta gå på garantin igen? Andra gången detta hänt liksom, och jag har bara headsetet vid datorn, tar av och sätter på mig det där.

För att inte bara vara negativ måste jag säga att jag fortfarande älskar era möss, har haft en saiph 3200 sedan release och fullkomligt älskar den!

//Daniel

Skrivet av Normano:

Nu har man köpt Mionix Naos 5000 för någon dag sen och den är ju bara såå fin
Gillar verkligen att ha rosa färg på ledsen:P

Dock så är det bara en sak jag inte gillar och det är att lillfingerhängningen lutar ner lite för mycket så mitt lillfinger måste egentligen ligga under botten på musen fall den ska följa vilket inte går så nu har jag lillfingret så det går över själva "kanten" istället vilket jag får ont i fingret av för jag måste spänna det. Vill egentligen bara säga att ni bör tänka på det inför kommande möss(?) för det drar ner mitt betyg på den lite.

Svar till Daniel - Du borde kunna byta dina Keid återigen, ska inte vara några problem.
Svar till Normano - Noterat

Permalänk
Medlem

När tusan släpps Naos 3200?! Har ivrigt väntat under hela Oktober, men ingenting nytt om den. På presskitet står det tom att den skulle släppas redan i Juli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clajpan:

När tusan släpps Naos 3200?! Har ivrigt väntat under hela Oktober, men ingenting nytt om den. På presskitet står det tom att den skulle släppas redan i Juli!

Den är redan släppt. Mionix Naos 3200 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Möss

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Låter väl inte helt troligt att den är slut i lager överallt, samt att det på maxfps står att den fortfarande bara går att förhandsboka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clajpan:

Låter väl inte helt troligt att den är slut i lager överallt, samt att det på maxfps står att den fortfarande bara går att förhandsboka.

Ah, såg inte det. xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Jag har ett litet bekymmer med min Naos 5000, så slänger iväg ett inlägg för att se om någon har en idé.

För det första: är väldigt nöjd med den på det stora, är helt underbar för min hand, fungerar klockrent i Windows-miljö och gillar mjukvaran (förutom att den känns lite seg att spara ändringar)

Men.. i de FPS-spel jag har spelat på sistonde (S.T.A.L.K.E.R, Far Cry 2 och jag vill minnas samma problem i CoD) så är sensen på tok för hög. Det är rätt och slätt ospelbart. För varje spel sätter jag spelets inställningar för sensen på lägsta nivån, och i Mionix-mjukvaran sätter jag "Pointer speed" till lägsta, sänker DPI-värdet på 1-nivån till omkring 600, stänger av acceleration - men ändå så fungerar det inte så som jag vill.

Om jag kopplar in min slitna Mx518 så går det däremot bättre, och då med Windows-drivare till den.

Så jag vet inte... Är det något jag missar tro? Är det Windows, spelen eller Mionix-mjukvaran som inte jobbar som det ska?

Permalänk
Mionix

Svar till Bonuspojken

Det första jag funderade på är såklart att de flesta större speltillverkare (blizzard framför allt) designar sina spel så att de skriver över våran mjukvara. Det gäller även våra konkurrenters mjukvaruprogram.
Alltså att inställningar i spelet skulle skriva över musens lagrade inställningar för exempelvis sense.
Dock säger du att du ändrar inställningarna i spelet med så detta är troligen inte ditt problem.
Ska återkomma

Permalänk
Mionix

Angående Naos 3200 så finns den på Maxfps

Permalänk
Medlem

Någon uppdatering angående firmware-uppdateringen till Naos 5000?

Permalänk

Kört med min Naos 5000 nu sedan Maj.. grymt nöjd. Är 30+ och trodde inte jag skulle hitta en mus som fick plats med mitt lillfinger och dessutom kunna reglera vikten. Värd varenda krona!

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Vad har du för musmatta?

Känner igen mig när jag har testat på en del tygmattor, men kanske inte så extremt som du beskriver det.
Skulle tro att det är problem med musen.

Fortfarande ingen fiirmware-uppdatering för att fixa 125/250Hz-problemet med att man inte kan klicka hur snabbt man vill.

Körde med en Qpad matta, sådant med lite plast/skum eller var det nu va för matrial på. Den va som sagt ganska sleten så köpte en "Mionix ALIOTH 400" matta då folk sa att just Naos 5000 gled jätte bra på den.

Vilket den gör också, skitbra matta, problemet är bara att musen är likadan som med förra mattan.
Svårt att beskriva det, typ där du rör musen följer den inte din rörelser, känns som den låser och kan endast förflyttas diagonalt.

Blåsa rent på lasern gjorde inte mkt alls, och mattan har inget smuts på sig heller så är musen sönder ?
Den funkar helt finemang, bara den lilla "diagonallagget" som finns.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Låter mysko.
Jag är just en av de personer med Naos 5000 och en Alioth 400 matta.
Dock märker inte jag av något diagonallagg.
Vad har du för inställningar i mjukvaran ?
Jag kör med maximal "lift distance". Kanske har du lift distance lite låg som gör att den läser av lite för dåligt ibland ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag har en Alioth 320 som musmatta. Jag är väldigt nöjd med ytan, men stör mig på att de vassa kanterna skaver mot handleden. Kan ni inte åtgärda det på något sätt? Ni kan ju sätta en list av något slag (i ett bekvämare material än den eltejp jag använder nu) runt musmattan, eller vika tyget på ovansidan ner över kanterna.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Mionix

Tjena Paddan,
tack för tipset.
Ska se till att detta når rätt person så att det kan åtgärdas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Låter mysko.
Jag är just en av de personer med Naos 5000 och en Alioth 400 matta.
Dock märker inte jag av något diagonallagg.
Vad har du för inställningar i mjukvaran ?
Jag kör med maximal "lift distance". Kanske har du lift distance lite låg som gör att den läser av lite för dåligt ibland ?

Mouse Settings: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
Sensor Settings: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Har fortfarande kvar mitt problem att "lasern" buggar, gör så att den fastnar eller min så kallade diagonal bugg.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Mouse Settings: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
Sensor Settings: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Har fortfarande kvar mitt problem att "lasern" buggar, gör så att den fastnar eller min så kallade diagonal bugg.

Min buggar också om jag kör med hög Pointer Speed. Om jag ritar ett streck i Paint blir strecket liksom i zig-zac. Kör jag med Pointer Speed under 7 försvinner problemet. Jag testade att koppla in en annan mus och fick samma problem då, men Mionix mjukvara gick då i bakgrunden.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Mouse Settings: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
Sensor Settings: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Har fortfarande kvar mitt problem att "lasern" buggar, gör så att den fastnar eller min så kallade diagonal bugg.

Hmm, maximal musacceleration påslagen tydligen.
Musacceleration är annars något de allra flesta till varje pris vill undvika (fast du kanske har någon anledning till att köra med den på).
Även "pointer speed" bör ligga någonstans kring default (runt 5) för att undvika otrevligheter som pixel skipping och sådant. Vill man ha högre sens får man höja DPI:n istället.

Jag vet inte om ovanstående saker har med ditt problem att göra, men testa att slå av musaccelerationen (helst också i windows, bocka av "improve pointer precision" i kontrollpanelen i Windows mushanterare). Testa sedan att sänka pointer speed till runt 5 och istället öka DPI:n för att få rätt känsla.

Det verkar som att du kör med en extremt hög sens förresten. Då förstoras också eventuella störningar i form av damm på musmattan osv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Mionix
Skrivet av JesperT:

Det verkar som att du kör med en extremt hög sens förresten. Då förstoras också eventuella störningar i form av damm på musmattan osv.

Detta är viktigt att tänka på generellt! Lasersensorer är ju tyvärr dammkänsliga. Skulle det dock vara så att du fortfarande har problem får du maila vår support.

Nya firmware har dragit ut på tiden då vi har lagt till fler funktioner samt fler bugfixar, men den kommer snart!

Vi får tacka för all extra expertis utifrån!

God Jul från Mionix!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, maximal musacceleration påslagen tydligen.
Musacceleration är annars något de allra flesta till varje pris vill undvika (fast du kanske har någon anledning till att köra med den på).
Även "pointer speed" bör ligga någonstans kring default (runt 5) för att undvika otrevligheter som pixel skipping och sådant. Vill man ha högre sens får man höja DPI:n istället.

Jag vet inte om ovanstående saker har med ditt problem att göra, men testa att slå av musaccelerationen (helst också i windows, bocka av "improve pointer precision" i kontrollpanelen i Windows mushanterare). Testa sedan att sänka pointer speed till runt 5 och istället öka DPI:n för att få rätt känsla.

Det verkar som att du kör med en extremt hög sens förresten. Då förstoras också eventuella störningar i form av damm på musmattan osv.

Tycker min sens är vanlig med den setupen jag körde, kändes som min gamla mx518. Fast ska helt klart ändra till pointer speed till 5 o öka dpin. återkommer om det fortfarande är problem.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Min buggar också om jag kör med hög Pointer Speed. Om jag ritar ett streck i Paint blir strecket liksom i zig-zac. Kör jag med Pointer Speed under 7 försvinner problemet. Jag testade att koppla in en annan mus och fick samma problem då, men Mionix mjukvara gick då i bakgrunden.

Har faktist samma problem, kände av det ingame med ganska mycket. Verkade som min diagonal bugg försvann när jag disablade Pointer Acceleration och ändrade Pointer Speed till 5, fast nu känner jag dock av ditt problem och då har jag ändå under 7.

Får väl hoppas nya firmware fixar detta och kommer ut snart ! :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10