Permalänk

Problem med Radeon 5870

Hej,

MK Asus P6T, Intel X58 S 1366, ATX
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Corsair 6GB (3KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1.65V/XMS3
GK PC PCIe HD5870 1GB
CPU Core i7 920, 2.66GHz 8MB
PSU Corsair HX 750W
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE
Kab ATX CM HAF 932 Black
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare

Catalyst 10.10
Windows 7 64bit
2 skärmar

Datorn startas om under vissa omständigheter. Den klarar exempelvis av TF2, CS, WC3 samt att titta på 1080p utan några som helst problem. Men när jag försöker lira WOW, Mafia2 eller BF2 startas datorn om. Ibland går det 1 minut, ibland flera timmar.

Har provat att formatera datorn, rensa datorn på damm, titta så att alla kablar sitter i etcetc. Körde även memtest utan några indikationer på fel samt att jag testade processorn i Prime felfritt. Har även provat att köra med enbart en skärm.
Eftersom jag inte fått något fel där provade jag att köra Furmark och där uppstod det problem.

Vid idle 400/1200mhz ligger den med autofläkt på 55 grader.
När jag provade Furmark med autofläkt runt 20-30 ledde det till en temperatur på +90grader. Efter cirka 10 minuter börjar skärmen flimmra och blinka hej vilt för att sedan frysa fast under ett par sekunder efter det återvänder bilden igen och testet fortsätter. Sen händer samma sak igen osvosv.

Jag provade sedan att sätta fläkten på 50% vilket gav mig en temperatur på ~40 vid idle. Drog därefter igång Furmark igen och temperaturen hamnade kring 72 grader. Även denna gång efter cirka 10 minuter började det flimmra och frös så lång tid att programmet ballade ur och hakade upp sig.

I loggarna av Gpu-z kan jag se att datorn har dött vid alla möjliga temperaturer. 50, 55, 60, 62, 63 etc när jag spelat. Så det känns inte direkt temperaturrelaterat. De ska väl klara upp mot 100 grader?

Så här ser det ut vid idle och autofläkt.

Det verkar ju extremt konstigt att det händer samma sak vid 72 grader i Furmark som det gjorde vid 90 grader i det första testet. Under 70-gradersfasen i första testet flöt det på alldeles utmärkt.
Så jag förstår inte vad det jävla problemet kan vara.

Tacksam för svar

Permalänk

Vad har du för VDDC temp? Kan vara de omkringliggande komponenterna som blir för varma, inte själva GPUn.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Vad har du för VDDC temp? Kan vara de omkringliggande komponenterna som blir för varma, inte själva GPUn.