[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Ny Laptop + SSD. Budget 13.000

Hej, Detta ar min forsta post har pa sweklockers.

Har suktat efter en ny maskin da min stationara haller pa att ge upp totalt och den har val en 4 ar pa nacken nu.
Jag tycker det ar underligt att SSD paketerade laptops fortfarande ar sa fa och ar sa dyra.
Da ar det val bast att gora jobbet sjalv.

Sa jag tankte kolla om det ar nan har pa forumet som kopt (eller kan rekommendera) en Laptop (Typ i5 el i7, 1gb grafik kort, Mekanisk HDD med forinstallerat win7) och klonat win7 till SSD med bra resultat? (Jag vill ju behalla den mekaniska disken som en sekundar disk). Ar det nanting speciellet man maste tanka pa?

Jag tycks luta mig mot OCZ Vertex 2 120GB el eventuellt till en Corsair F120. Dock verkar det struligt med Corsairs Firmware.

Any thoughts?

Visa signatur

ASUS Zenbook UX32LN-R4088H

HP DV7-4050eo - Grafikkortet dog.

Permalänk

Ska köpa ssd, valet är mellan corsair force f60 och ocz vertex 2.
Båda är på 60Gb, de har samma läs/skrivhastighet, 3års garanti på båda....etcetera, den största skillnaden jag kunnat hitta är att ocz har 2miljoner timmar MTBF och corsair har över 1miljon.

Men är det någon praktisk skillnad mellan märkena? skiljer det nåt i kvalité?

Ps, skulle uppskatta ett snabbt svar då beställningen skickas iväg idag(torsdag)

Permalänk
Skrivet av raven6666:

Ska köpa ssd, valet är mellan corsair force f60 och ocz vertex 2.
Båda är på 60Gb, de har samma läs/skrivhastighet, 3års garanti på båda....etcetera, den största skillnaden jag kunnat hitta är att ocz har 2miljoner timmar MTBF och corsair har över 1miljon.

Men är det någon praktisk skillnad mellan märkena? skiljer det nåt i kvalité?

Ps, skulle uppskatta ett snabbt svar då beställningen skickas iväg idag(torsdag)

Det verkar vara fler som köper Corsair och därmed finns det fler felrapporter för Corsair. Jag vet inte om det betyder att det verkligen är fler fel med Corsair. Jag köpte OCZ och är nöjd med det.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Installerade min nya dator igår. Jag råkade installera några filer på SSD som egentligen skulle varit på håddisken, bara småfiler egentligen... Men ändå har den gått ner 5 Gb sedan jag installerade den! Och tar jag bort program och filer får jag inte tillbaka minnet! Vad gör jag fel?

Mvh

Permalänk
Skrivet av Ashlor:

Installerade min nya dator igår. Jag råkade installera några filer på SSD som egentligen skulle varit på håddisken, bara småfiler egentligen... Men ändå har den gått ner 5 Gb sedan jag installerade den! Och tar jag bort program och filer får jag inte tillbaka minnet! Vad gör jag fel?

Mvh

Systemåterställningar har en förmåga att svälla. Det kan oxå vara som så att ngt installationsprogram har glömt att ta bort temporära filer efter sig.

CCleaner är ett gratis-program man kan använda för att tömma temp-katalogen, rensa bort gamla systemåterställningar, rensa gamla logg-filer, och mycket mera...
Piriform - Download CCleaner, Defraggler, Recuva, Speccy - Millions of users worldwide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Systemåterställningar har en förmåga att svälla. Det kan oxå vara som så att ngt installationsprogram har glömt att ta bort temporära filer efter sig.

CCleaner är ett gratis-program man kan använda för att tömma temp-katalogen, rensa bort gamla systemåterställningar, rensa gamla logg-filer, och mycket mera...
Piriform - Download CCleaner, Defraggler, Recuva, Speccy - Millions of users worldwide!

Tack ska du ha!

Permalänk

Någon som vet någonting om när nya SSD kommer? Förutom Intels Q4-Q1.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Förutom dom nya sandforce kretsarna och intels, så verkar det inte finnas någon mer konkret information om vad resten håller på med.. Men 2011 är väl en rätt säker gissning på när dom flesta kommer komma med nya produkter.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Det verkar vara fler som köper Corsair och därmed finns det fler felrapporter för Corsair. Jag vet inte om det betyder att det verkligen är fler fel med Corsair. Jag köpte OCZ och är nöjd med det.

Det blev en ocz och var inga problem att installera men värre var det med läshastigheten, 235MB jämfört med 285MB som i testerna jag läst.
Hittade info om att det beror på att bios kör sata-enheter som IDE och att en ändring till AHCI skulle snabba upp hastigheten, på wikipedia läste jag att RAID skulle ge bättre flexibilitet.
Sitter med ett p5b-e plus moderkort med intel P965 chipset och intel ICH8R.
Intel recommends choosing RAID mode on their motherboards (which also enables AHCI) rather than AHCI/SATA mode for maximum flexibility,

jag har inga planer idag på att köra raid så finns det nånting att tjäna på att ändra till RAID istället för AHCI?

Ps, det kommer ändras i samband med nyinstallation av os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Det blev en ocz och var inga problem att installera men värre var det med läshastigheten, 235MB jämfört med 285MB som i testerna jag läst.
Hittade info om att det beror på att bios kör sata-enheter som IDE och att en ändring till AHCI skulle snabba upp hastigheten, på wikipedia läste jag att RAID skulle ge bättre flexibilitet.
Sitter med ett p5b-e plus moderkort med intel P965 chipset och intel ICH8R.
Intel recommends choosing RAID mode on their motherboards (which also enables AHCI) rather than AHCI/SATA mode for maximum flexibility,

jag har inga planer idag på att köra raid så finns det nånting att tjäna på att ändra till RAID istället för AHCI?

Ps, det kommer ändras i samband med nyinstallation av os.

Kör du intels senaste driver för sata (alltså inte orginaldrivrutinen från ms)? Jag testade på min dator i sig igår med vertex 2 och det står på forum att man max kan uppnå ca 200MB beroende på satakontrollern. Det stämde inte alls. Jag kom upp i 270 som max, men fortfarande en bit under specs, så viss sanning fanns nog i det.

Vilket program benchar du med? OCZ's specs är för ATTO. Jag tror att du kan köra med AHCI (kanske förloras trim support om du kör raid läge fast endast med en disk. Jag vet inte.).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Vilket program benchar du med?

Samma program som i testerna jag tittat på, atto.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köpa en ssd till min macbook. Har läst på om TRIM, Garbage Collection osv.
Men jag är fortfarande tveksam till vad man ska köpa?

Drog iväg ett mail till Steve Jobs och frågade.

Citat:

On Nov 11, 2010, at 11:10 AM, Steve Jobs <sjobs@apple.com> wrote:

Actually, due to our deep experience with using flash memory, OSX already has technology built in that's better and more advanced than TRIM.

Sent from my iPhone

On Nov 11, 2010, at 1:55 AM, Per wrote:

Hi Steve!
I am very satisfied with my Macbook pro 17" i5!
And I would like to upgrade to SSD. But after reading about OS X lack of TRIM support.
It's weird that Windows works better on new flashy super fast SSD:s?

Will you implement TRIM support for OS X?
If so, when?

Peace and Love
//Per from Sweden

Snackar han i nattmössan eller stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

Är det nån som vet när Intel XXX G3 serien kommer ? skicka gärna pm
skulle villja ha en ssd nu till julafton men vill ju inte köpa nån gammal när en nya G3 snart skulle komma om jag mins rätt, Endast det bästa är bra nog för mig typ :).

Har för mig att jag läste nånstans att lanseringen blir uppskjuten till februari.
Skulle va varit i slutet på 2010.

Permalänk
Medlem

Ska prova installera en X25 men jag har bara Win7 på den bärbara som disken ska sitta i.

Finns knappt några inställningar alls i BIOS/UEFI så t.ex. AHCI kan jag inte ställa. Fungerar de iaf eller bör jag be någon med en stationär dator att göra alignment åt mig?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Ska prova installera en X25 men jag har bara Win7 på den bärbara som disken ska sitta i.

Finns knappt några inställningar alls i BIOS/UEFI så t.ex. AHCI kan jag inte ställa. Fungerar de iaf eller bör jag be någon med en stationär dator att göra alignment åt mig?

Om det är en ny dator och det inte finns någon inställning för AHCI är det möjligt att det bara har stöd för AHCI och inte det äldre kompatibilitets-läget. Bör nog stå i manualen i så fall.

Om du installerar Windows 7 från scratch och låter Windows 7 partititonera upp disken åt dig kommer den fixa alignment själv. Om du däremot använder ett diskkloningsprogram för att kopiera över din gamla installation är det möjligt att du måste korrigera alignment efteråt.

Permalänk

Finns det någon här i tråden som har flashat fw på sin OCZ Vertex 2? Vill mest veta om det är säkert att göra det på boot-disken som jag kör Win7 från?

EDIT: nu har jag läst på lite på OCZ's supportforum och det är tydligen inte en bra idé att göra så. Man ska boota från en recovery CD/DVD med 32-bitars OS och köra update toolen enligt dessa instruktioner:

Support Question OCZ Vertex 2 120GB - firmware 1.24

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Kör du intels senaste driver för sata (alltså inte orginaldrivrutinen från ms)? Jag testade på min dator i sig igår med vertex 2 och det står på forum att man max kan uppnå ca 200MB beroende på satakontrollern. Det stämde inte alls. Jag kom upp i 270 som max, men fortfarande en bit under specs, så viss sanning fanns nog i det.

Med en fräsh installation av w7 med ahci aktiverat så har jag kört atto benchmark 1gång och då maxade den strax över 283MB/S så max 200MB/S stämmer absolut inte.

Permalänk
Medlem

Då jag fyller år snart så har jag önskat mig en SSD-disk av min kära släkt.

Men jag är fortfaranade kluven vilken jag ska önska mig.

Jag har läst en hel del recensioner samt en del på forumet här och då jag ska ha 120GB så står jag mellan dessa.

OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 120GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Corsair Force Series F120 120GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Omdömen om Intel X25-M G2 120GB

Sandforce-kontrollern har ju mycket bättre write än Intel-disken, men vad jag hört så är Intels rätt snabb om man ser till real life användning.

Vad jag har förstått så är OCZ och Corsairs diskar i princip samma?

Så vilken ska jag välja och varför?

Kan tilläggas att jag ska köra OS (Win7) på den, samt tex Photoshop, Lightroom, och naturligtvis spel så som Mass Effect 2, Black Ops osv.

/Martin

Permalänk
Skrivet av e2zippo:

Då jag fyller år snart så har jag önskat mig en SSD-disk av min kära släkt.
..
Så vilken ska jag välja och varför?

Svårt att säga. Du har sammanfattat det hela rätt bra själv. Skillnaderna mellan OCZ och Corsair är minimala då de har samma kontroller.
OCZ/Corsair har betydligt högre skrivhastighet och även sekvensiell läshastighet, men i praktiken sker mest läsningar av små filer och där vinner Intel.

Du kommer att bli nöjd vad du än väljer.

edit: Intels G3 är ju på gång men jag gissar att du inte orkar vänta till februari/mars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsung's nya SSD-serie verkar väldigt bra prestandamässigt.

Samsung 470 Series 256GB SSD Review - TechSpot

Permalänk
Skrivet av Buio:

Samsung's nya SSD-serie verkar väldigt bra prestandamässigt.

Samsung 470 Series 256GB SSD Review - TechSpot

Intressant!

På den där sidan kan man även läsa följande om OCZ/Corsair vs Intel X-25-M G2:
The next big thing came from a company called SandForce, who released the SF-1200 controller. This chip is still relatively new and remains one of the best available today. In fact, we tend to prefer drives such as the OCZ Vertex 2 that uses the SF-1200 controller over the Intel X25-M G2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Du har sammanfattat det hela rätt bra själv. Skillnaderna mellan OCZ och Corsair är minimala då de har samma kontroller.
OCZ/Corsair har betydligt högre skrivhastighet och även sekvensiell läshastighet, men i praktiken sker mest läsningar av små filer och där vinner Intel.

Du kommer att bli nöjd vad du än väljer.

edit: Intels G3 är ju på gång men jag gissar att du inte orkar vänta till februari/mars?

Nej, så länge orkar jag inte vänta

Har nog bestämt mig för en Vertex 2 som det ser ut.

Då sandforce-kretsarna hanterar komprimerad data bra passar det mig också, kommer ju som sagt köra OS, spel och program.

Tackar för svaren!

Permalänk
Medlem

Hej!

Om man videoredigerar och behöver snabbläsning är detta ett bra alternativ?
För jag har allt på min hårddisk nu (datorn köpt i mars i år) om jag då köper en/två SSD och installerar programmet på SSD och lägger över alla bilder (ca 7k) till filmen kommer det bli mk bättre?
För jag vill undvika att installera om OS (W7) på den eller kommer det hela bli dåligt?
För mitt problem ligger i att filmen gärna hackar när jag kommer upp i för många bilder som den behöver läsas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xi:

Hej!
Om man videoredigerar och behöver snabbläsning är detta ett bra alternativ?
För jag har allt på min hårddisk nu (datorn köpt i mars i år) om jag då köper en/två SSD och installerar programmet på SSD och lägger över alla bilder (ca 7k) till filmen kommer det bli mk bättre?
För jag vill undvika att installera om OS (W7) på den eller kommer det hela bli dåligt?
För mitt problem ligger i att filmen gärna hackar när jag kommer upp i för många bilder som den behöver läsas.

Du kan köpa en ssd med det utrymmet en film tar i anspråk när man redigerar den (dvs där källdatat redigerade materialet ligger).
Välj i så fall en disk med bra prestanda även i skrivningar. Tex Vertex2 eller någon av de andra som hyllas av många på forumet senaste månaden eller så. Jag vill dock påpeka att jag inte vet var som prestandan av SSD ger bäst inverkan när det gäller videoredigering. SSD ska du definitivt testa innan det utesluts!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Okej jag tackar för svaret

Permalänk
Medlem

Snart jul och jag hade tänkt att önska mig en ssd.
ska jag önska mig Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - Inet.se eller OCZ Vertex 2 SSD 120GB 2.5" - Inet.se Eller kanske någon helt annan..
Skulle vara snällt om ni skulle kunna ge tips på bra ssds på 120gb.

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Skrivet av coffe13:

Skulle vara snällt om ni skulle kunna ge tips på bra ssds på 120gb.

Jag föreslår att du läser inlägg 380 till 382, de tar upp samma frågeställning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du läser inlägg 380 till 382, de tar upp samma frågeställning.

Oj, missade det, tackar!
Då blir det väl o önska sig en corsair force tror jag.

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe13:

Oj, missade det, tackar!
Då blir det väl o önska sig en corsair force tror jag.

Själv slog jag till på en OCZ Vertex 2 120GB och är toknöjd, det bara smäller till!

Permalänk
Medlem

RAID i kombination med SSD på ICH-kretsar

Har stött på ett problem vilket kan vara intressant att nämna i FAQ'n.

Om man vill köra RAID och SSD på vissa ICH-kretsar så kan det som i mitt fall visa sig att SSDn inte dyker upp som bootbar i BIOS medan AHCI-mode är ställt till RAID. Detta kan avhjälpas med en BIOS-uppdatering vilken i mitt fall får bli en custom-variant om jag får tag i en.

Källa: Länk till asus forum

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com