Permalänk
Medlem

Datorn startar inte upp.

En polare till mig har precis byggt ihop en dator till mig, den funkade hur fint som helst uppe hos honom häromdagen men när jag skulle starta den igår, så startar den inte upp. Belysningen och fläktarna är det enda som arbetar, men den verkar inte ha någon kontakt med skärmen, musen, tangentbordet. Har läst lite olika trådar då jag läst att någon annan person åkte ut för samma sak efter installation av OS. Där dom rekommenderade att dra ut grafikkorten och sedan starta upp utan dom. Jag är ingen höjdare på datorer så är allmänt förvirrad. Så vore kanon om ni har några tips om vad som kan gått fel.

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Standard motfråga: Piper datorn till under POST?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Standard motfråga: Piper datorn till under POST?

Nej, det tror jag inte den gjorde nu när jag startade upp den igår. Testade att starta upp den nu idag och då står det följande:

The system BIOS has detected unsuccessfull POST attempt (s).
Possible causes include recent changes to BIOS Performance options or recent hardware changes.

Press "y" to enter BIOS setup or press "n" to cancel and attempt to boot with previous settings.

Är säkert världens enklaste fel, men vågar inte att hålla på och pilla själv. Bättre att fråga här först.

Permalänk
Medlem

Press Y, inne i bios väljer du standard inställningar och testar att boota igen.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Press Y, inne i bios väljer du standard inställningar och testar att boota igen.

Får ta och testa det.

Permalänk
Medlem

jag har typ samma problem mitt tangentbord och mus och skärm funkar inte och alla fläktar och komponenter startar men skärmen lyser upp lite och sen mörknar den och det står monitor going to sleep
och sen börjar det om och hender samma sak igen.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz |Gigabyte GA-870A-UD3 | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ 4GB DDR3 Platinum | 500GB Western Digital Caviar Blue | antec ninehundred two

Permalänk
Medlem

Fick igång min nu, polarn hjälpte mig. Var någon inställning i BIOS som han hade glömt ställa in.