Permalänk
Medlem

Kommer inte förbi BIOS

Köpte en fungerande dator av en polare, tog hem och kopplade in den. Den startade som vanligt förutom att jag fick svart skärm efter BIOS.

Kan komma i på BIOS där det står att den hittar min primärhårddisk och väljer då att starta från den. Jag sparar och går ur BIOS, och får svart skärm igen:( Har även provat ändra Boot Device Priority och startat med en windowsskiva men även där får jag bara svart skärm med det blinkande sträcket i hörnet.

I BIOS hittas heller ej min sekundära hårddisk.

Har kollat alla sladdar på moderkortet och allting verkar få ström.

Moderkort: Asus P5-B
Processor: Intel Dual Core, 2,4 GHz
Grafikkort: GeForce 8800GTS
Minnen: DDR2 2x(2Gb) + 2x(1Gb) PC2 6400
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.8 300Gb SATA + Seagate Barracuda 7200.7 200Gb IDE

Permalänk
Medlem

Du kan testa att rensa CMOS. Öppna upp datorn och hitta batteriet som ser ut som en en-krona på moderkortet. Ta ut det i 5sek och lägg sedan in det igen.

Permalänk

Du har tydligen råkat ut för någon form av transportskada. Känn på alla kablar och kort så de sitter i helt.
Koppla ur diskarna så att datorn får be om bootbar disk vid den svarta skärmen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har du något USB-minne eller nåt inkopplat, kan ställa till det. Ta bort allt onödigt och testa med så lite grejor som möjligt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av emon:

Du kan testa att rensa CMOS. Öppna upp datorn och hitta batteriet som ser ut som en en-krona på moderkortet. Ta ut det i 5sek och lägg sedan in det igen.

Det funkade! Frågan är dock hur en liten bilresa kan påverkar CMOS? Hursomhellst är jag glad:D