Kan en trasig hårddisk skada min hårdvara?

Permalänk
Medlem

Kan en trasig hårddisk skada min hårdvara?

Tja jag hitta en Seagate barracuda v 120gb som har legat i min garderob och skräpat ett tag nu. Jag undrar precis som det står i topic, om det nu skulle vara så att den är trasig, kan den skada min övriga hårdvara jag har i datorn? Hårddisken är förmodligen värdelös(någon som har en aning om dess prestanda?), men 120gb yttligare lagringsutrymme skadar ju inte, det är ändå ett antal filmer.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk

Nej, inte ens om datautgången på disken vore kortsluten så kan det skada övrig hårdvara.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack, vågade inte pröva eftersom datorn är ny och jag har inte råd med en ny. Då blir det till att testa den i morgon!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Håller med Waxinator. Man kan koppla fel så att den inte syns eller att datorn försöker starta från fel hårddisk men inte skada. Om du får problem behöver du berätta om det är SATA eller den den äldre IDE typen.

Permalänk
Medlem

Det gick skitbra med den gamla disken. Men har ett litet problem, hur löser jag detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk

Först får du länken till den avancerade instruktionen så du förstår vad som ska ske...
Windows 7 Take Ownership & Grant Permissions to Access Files & Folder

...sedan länken till ett program som gör det åt dig med ett högerklick.
Add Take Ownership Option Shortcut in Right Click Menu of Windows 7

P.S. Hoppas du klarar engelskan hjälpligt... (lägg annars länken på Google Översätt )
Google Översatt första...
Google Översatt andra...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nej, inte ens om datautgången på disken vore kortsluten så kan det skada övrig hårdvara.

En kortslutning i hårddisken kan dock innebära att ens nätaggregat smäller (beroende på kvalitet och belastning) och möjligtvis skulle nätagget kanske dra med sig några andra komponenter (dock osannolikt enligt egen erfarenhet). Jag har nämligen själv varit med om just en sådan händelse dör en kortslutande hårddisk fick nätaggregatet att smälla

Nu gick det dock bra för TS som tur var.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med en HDD i min burk. En lång historia kort så fick problem med installationen av win7 på den och fick då byta till min andra. Fine inga problem. Men när jag ville rensa hårdisken får jag inte det pga att jag inte är ägaren. Antar att det är så att alla filer på disken är kopplade till gamla XP trots att jag gjort allt för att bli ägare till HDDn. Formatering funkar inte heller via Win7. Någon enkel lösning på detta? Känns himla waste att ha en nästan full HDD i buken som inte kan användas.

Alternativet är att koppla ur den men är lite misstänksam till att filer ligger lite huller om buller nu iom att det gick en halv installation av Win7 på den. Och andra sidan borde det ju inte spela någon roll då Win7 bootas från C:// och då borde vara komplett.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

En kortslutning i hårddisken kan dock innebära att ens nätaggregat smäller (beroende på kvalitet och belastning) och möjligtvis skulle nätagget kanske dra med sig några andra komponenter (dock osannolikt enligt egen erfarenhet). Jag har nämligen själv varit med om just en sådan händelse dör en kortslutande hårddisk fick nätaggregatet att smälla

Nu gick det dock bra för TS som tur var.

Nej det kan det inte eftersom dataanslutningen enbart har svaga logikspänningar.
Om drivspänningen till disken är kortsluten så känner nätaggregatet av detta i starten och aggregatet startar inte.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Sjodden:

... Men när jag ville rensa hårdisken får jag inte det pga att jag inte är ägaren. Antar att det är så att alla filer på disken är kopplade till gamla XP trots att jag gjort allt för att bli ägare till HDDn. Formatering funkar inte heller via Win7. Någon enkel lösning på detta? Känns himla waste att ha en nästan full HDD i buken som inte kan användas.

Alternativet är att koppla ur den men är lite misstänksam till att filer ligger lite huller om buller nu iom att det gick en halv installation av Win7 på den. Och andra sidan borde det ju inte spela någon roll då Win7 bootas från C:// och då borde vara komplett.

Koppla ur disken för att se att uppstarten klarar sig utan den (felplacerat bootblock).
Går detta bra så koppla in den igen och i Windows Diskhantering skall du kunna markera disken och dess
partitioner och välja att ta bort dem helt. Därefter kan du skapa ny partition på det nu oanvända diskutrymmet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Koppla ur disken för att se att uppstarten klarar sig utan den (felplacerat bootblock).
Går detta bra så koppla in den igen och i Windows Diskhantering skall du kunna markera disken och dess
partitioner och välja att ta bort dem helt. Därefter kan du skapa ny partition på det nu oanvända diskutrymmet.

Ska prova det!
Men om nu bootblocket är korrupt går det att fixa utan ominstallation? Typ nån chkdsk variant?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av Sjodden:

Ska prova det!
Men om nu bootblocket är korrupt går det att fixa utan ominstallation? Typ nån chkdsk variant?

Ja, du kan enklast välja en Reparation av uppstarten via Installationsdisken. (Sidan efter språkvals menyn.)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Först får du länken till den avancerade instruktionen så du förstår vad som ska ske...
Windows 7 Take Ownership & Grant Permissions to Access Files & Folder

...sedan länken till ett program som gör det åt dig med ett högerklick.
Add Take Ownership Option Shortcut in Right Click Menu of Windows 7

P.S. Hoppas du klarar engelskan hjälpligt... (lägg annars länken på Google Översätt )
Google Översatt första...
Google Översatt andra...

Tack för hjälpen, inget fungerat dock :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Skrivet av Jumdude:

Tack för hjälpen, inget fungerat dock :/

Men detta är anledningen till att du inte får öppna 'andras' personliga mappar.
Eftersom disken kommer ifrån en annan installation så känns inte de gamla 'personnumren' igen som dina.
Prova att överta ägarskapet på en folder/file åt gången med hjälp av programmet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA