Cataclysm ute! - Ni med nya dator...

Permalänk

Cataclysm ute! - Ni med nya dator...

Starta traden for de med nya datorerna eller kompenetorna, ar ratt nyfiken om hur de delarna prestanda sig i Cataclysm installningar? Klarar det pa max installningar? Vad for kompenetorer har ni?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag kör Cataslysm på fullt, kan lagga till ibland vid 25manna raids då mass aoe eller andra krävande situationer, men det är sällan.
Min setup:
Core2 Duo E8500
6gb DDR2
XfX Radeon HD5850
Nån gamm 7200 varvare HDD
Asus P5Q Deluxe Modekort

Visa signatur

// Benz

Permalänk

Ser bra ut, men ehrm processor? Duo? Hur ser din FPS ut i peak hours pa de staderna och ensam i naturliv?
Tack for info

Permalänk

i7 920 @ 2.67 GHz
6 GB DDR2
ASUS GTX480
ASUS Rampage II
Intel X-25M G2 SSD 80GB
60 fps (v-sync på) överallt, grafiksettings = Ultra (inkl. shadows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

Ser bra ut, men ehrm processor? Duo? Hur ser din FPS ut i peak hours pa de staderna och ensam i naturliv?
Tack for info

wow använder endast 2 kärnor så du tjänar mer på en snabb dualcore än en "standard" quad-core

Permalänk

Thats true! Lite pwned har(A) Sa desto mer Ghz processor har desto battre?
Lat saga, i7 2600K 3.30GHz ar atminstone battre an en med 3.06GHz?
Ar ganska noob pa hur processor verkliga i spelet. Spec WoW.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydinz:

wow använder endast 2 kärnor så du tjänar mer på en snabb dualcore än en "standard" quad-core

Det går att aktivera 4 kärnor i wow jag har gjort på en av mina datorer kommer dock inte ihåg vart jag läste det någonstans men google det så ska det nog dyka upp...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Wow har stöd för 4 kärnor inpatchat sen flera månader tillbaka. Tidigare fick man ändra det manuellt men numera skall det vara implemmenterat i spelet.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Entusiast

som jag nämt i tidigare tråd. Testet kan inte vara sant,
Intel's 1core processor presterar inte som en 4kärnig AMD @ Wow.

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Får ställa frågan här då.

Provade installera, men oavsett grafikinställning/plats jag testar på så laggar det till om jag tittar snabbt åt sidorna.

Det flyter på hur bra som helst oavsett var jag är så länge jag springer rakt fram, men om bilden ska röra sig fort sidleds så laggar det till som fan på både lägsta och högsta inställningen.
Och det känns mer som det är problem att ladda fram information från hårddisken eller nåt.

Vad kan felet vara? Blir ju galen

Med min dator bör man ju kunna maxxa tycker jag, då jag maxxar många andra spel.

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av k1mzo:

Provade installera, men oavsett grafikinställning/plats jag testar på så laggar det till om jag tittar snabbt åt sidorna.

Det flyter på hur bra som helst oavsett var jag är så länge jag springer rakt fram, men om bilden ska röra sig fort sidleds så laggar det till som fan på både lägsta och högsta inställningen.
Och det känns mer som det är problem att ladda fram information från hårddisken eller nåt.

Med min dator bör man ju kunna maxxa tycker jag, då jag maxxar många andra spel.

Finns nog inget du kan göra åt det, dom flästa lider nog av samma problem. Dock så tror jag starkt på att det är hårddisken.

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydinz:

stämmer dock inte.. dom redan i 3.3.2 så kunde wow använda 3 cores... och skulle tippa på att wow klarar 4/6 nu

Edit: kan tyvärr inte ge dig någon bra källa då wow's forum är helt knas just nu.. men bara att googla lite så hittar du mycket info om det

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av k1mzo:

Last i nagonstans har pa sweclockers.com.
AddOns kan ha orsakat din lagghet. Asso om du inte har fornya dom efter senaste patchen, kanske?
Testa och radera alla addons och reload dom. Skriva garna svar hur du har lost det, isf om du har xD
Lycka till!

Permalänk

Okej, sa saken ar att WoW stodjer 4 karnor, det var det bra nyheten for mig xD
Lar nog satsa pa Sandy Bridge i7 2600K 3.4GHz. Blir nog fett. Vad tycker ni sjalv? xD

Asso lika bra lagga upp min planera pa komponenter:

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme eller nat likdana med P67 (kanske Deluxe P67)
Grafikkort: Gigabyte GeForce 580GTX (single just nu)
Processor: Intel i7 2600K 3.4Ghz (Sandy Bridge)
RAM Minne: 3x2048GB Corsair DOMINITOR GHX+ nat sant.
SSD: OCZ V.2 60GB (ska kor Windows och WoW i det)

Resten komponenter ar val upp till personlighets smak tycker jag. Det ar asso bara att plocka upp resten i natbutik xD
Era asikter hit pls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

som jag nämt i tidigare tråd. Testet kan inte vara sant,
Intel's 1core processor presterar inte som en 4kärnig AMD @ Wow.

mvh

Intressant, du vet mer än tomshardware alltså?

Hittar inte den andra tråden du kommenterade i, vilken är det?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Hittar inte den andra tråden du kommenterade i, vilken är det?

suck... Kommer inte ihåg, Det var ett tag sedan.
Men skrev såhär ''Litar på sidan, Dock inte på testet''
För jag VET att en Till exempel P4 prolle med 1 core och 2 thread's presterar inte som en Phenom II x4 eller x2, (till exempel.) Känner folk som bytt från Intel till amd och fått en stor prestanda förbättring, Och samma Från AMD till Intel, Beror helt enkelt vad man har för system , Och enligt mig så är det smaken som bestämmer, För du kommer inte ha problem i wow med någon av processor tillverkarna. Eller... Problem och problem, Så stor prestanda skillnad som det står på Tomshardware tror jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

Okej, sa saken ar att WoW stodjer 4 karnor, det var det bra nyheten for mig xD
Lar nog satsa pa Sandy Bridge i7 2600K 3.4GHz. Blir nog fett. Vad tycker ni sjalv? xD

Asso lika bra lagga upp min planera pa komponenter:

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme eller nat likdana med P67 (kanske Deluxe P67)
Grafikkort: Gigabyte GeForce 580GTX (single just nu)
Processor: Intel i7 2600K 3.4Ghz (Sandy Bridge)
RAM Minne: 3x2048GB Corsair DOMINITOR GHX+ nat sant.
SSD: OCZ V.2 60GB (ska kor Windows och WoW i det)

Resten komponenter ar val upp till personlighets smak tycker jag. Det ar asso bara att plocka upp resten i natbutik xD
Era asikter hit pls

ta minst en 80 gb disk, annars ser det väl fint ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Måste hålla med. Finns risk att wow/OSmappen blir större än 60gb. Min egna mapp är 47Gb (wowmappen)

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Kör med allting på högsta med datorn i sign. Ligger på runt 180fps när man bara flyger runt på random ställen. Annars runt 60fps i Orgrimmar med en populär server = mycket folk. Har inte hunnit testat raids än, men 5 manna instancer ligger man på 120fps ungefär.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

suck... Kommer inte ihåg, Det var ett tag sedan.
Men skrev såhär ''Litar på sidan, Dock inte på testet''
För jag VET att en Till exempel P4 prolle med 1 core och 2 thread's presterar inte som en Phenom II x4 eller x2, (till exempel.) Känner folk som bytt från Intel till amd och fått en stor prestanda förbättring, Och samma Från AMD till Intel, Beror helt enkelt vad man har för system , Och enligt mig så är det smaken som bestämmer, För du kommer inte ha problem i wow med någon av processor tillverkarna. Eller... Problem och problem, Så stor prestanda skillnad som det står på Tomshardware tror jag inte.

Ah, men då är jag med.
Du har missförstått, de jämför inte med en gammal p4 utan de har helt enkelt stängt av kärnor på en i7'a.
Givetvis kommer en phenom2 prestera bättre än en p4 oavsett kärnor.

Som du skriver så kommer man inte ha problem med vare sig amd eller intel, men om folk, som i många trådar här, köper datorn primärt för WoW så är det väl vettigt att välja vad som nu presterar bäst?
Vilket bevisligen är intel och nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Jag har spelat wow i 5 år , Slutade för någon månad sen, Och vad jag har upplevt så är det ingen prestanda skillnad på Nvidia och ATI. Har haft båda korten. Bytte Tillexempel från ett XFX radeon 4770 till ett GTS 450, Ingen prestanda skillnad över huvudtaget nästan, + att nvidia kortet är dyrare osv... Och jag Drivrutiner från Nvidias hemsida som var optimerad för kortet. Alltså som gav störts prestanda osv..
Och när du säger sådär, Vad hade dom för AMD processor då? Phenom II x6 an och stängde av kärnor? Det är stor pris skillnad också på i7 och AMD phenom II, Så ganska svårt att gämnföra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cirdonia:

Oj har WoW redan hunnit ikapp med 40- 50GB? Sick xD Tack otroligt mycket for paminnelsen!
Annars i arligt talat vilket moderkortet skulle ni foredra?

ASUS P67 Deluxe
ASUS Maximus IV Extreme

Vilket av dem har basta pris/prestanda. Ar IV Extreme for mycket saker i eller ar de anvandbara ocksa?
Tack;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag har spelat wow i 5 år , Slutade för någon månad sen, Och vad jag har upplevt så är det ingen prestanda skillnad på Nvidia och ATI. Har haft båda korten. Bytte Tillexempel från ett XFX radeon 4770 till ett GTS 450, Ingen prestanda skillnad över huvudtaget nästan, + att nvidia kortet är dyrare osv... Och jag Drivrutiner från Nvidias hemsida som var optimerad för kortet. Alltså som gav störts prestanda osv..
Och när du säger sådär, Vad hade dom för AMD processor då? Phenom II x6 an och stängde av kärnor? Det är stor pris skillnad också på i7 och AMD phenom II, Så ganska svårt att gämnföra.

Ja, deras 6 kärniga.
Visst, prisskillnaden mot intels 6-kärniga är enorm men testet visar ju samtidigt att fler än 2 kärnor ger marginella förändringar.
Så då kan du jämföra mot en i7 950 som är i samma prissklass men presterar mycket bättre (i WoW).

Hursom, jag vill inte gå vidare med något AMD vs Intel, Nvidia vs Ati krig.

Visa signatur

Permalänk

War between AMD + NVidia eller AMD + Intel. Bada av dessa har sina bristor. Men om tal pa JUST sjalva WoW sa vinner Intel och NVidia. Det finns rapporten i mmo-champion.com som gjorde av en viss tom nat som testade. Visar sig att NVidia leder stort, aven GTX580, 570, 480, 470 och 460 ar fore Raedon 5870 och darefter kommer 6870 som prestanda i WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Finns nog inget du kan göra åt det, dom flästa lider nog av samma problem. Dock så tror jag starkt på att det är hårddisken.

mvh

Skrivet av Wizanyeki:

Last i nagonstans har pa sweclockers.com.
AddOns kan ha orsakat din lagghet. Asso om du inte har fornya dom efter senaste patchen, kanske?
Testa och radera alla addons och reload dom. Skriva garna svar hur du har lost det, isf om du har xD
Lycka till!

En SSD Corsair F120 som fungerar alldeles utmärkt till allt annat, så jag tvivlar på det.
Har absolut inga addons då jag precis installerat allting hehe.
Knepigt detta, men jag har fått tips att stänga av pre-render frames eller nåt sånt i nvidias kontrollpanel, får väl återkomma efter det

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

Jag har en i5-760 som jag fick nu i veckan. Klockad till 3600. Jag gråter nästan varje gång jag är inloggad så lätt det är att köra i jämförelse mot min gamla 2GHz dual core-laptop.

Skrivet av Sgart:

Måste hålla med. Finns risk att wow/OSmappen blir större än 60gb. Min egna mapp är 47Gb (wowmappen)

Dags att rensa! Min är på 15.5GB.
Ta bort alla gamla patch-filer och liknande.
("den gamla" på laptopen är runt 16, men där spelar en 1GB-stor screenshot-mapp in )

Permalänk
Entusiast
Skrivet av k1mzo:

En SSD Corsair F120 som fungerar alldeles utmärkt till allt annat, så jag tvivlar på det.
Har absolut inga addons då jag precis installerat allting hehe.
Knepigt detta, men jag har fått tips att stänga av pre-render frames eller nåt sånt i nvidias kontrollpanel, får väl återkomma efter det

Aha.. Så du har en SSD? Tänkte om du bara hade en HDD.
menmen.. Tror nog inte du kan göra något åt det,

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kolla in reflektionerna

WoW Direct X11

Tomshardware Direct X11

På deras testsystem står det att dom kör med Direct X11.
Då har vi alltså tre möjliga scenarion att välja mellan.
1.) Toms vet inte att dom inte kör med DX11.
2.) Toms ljuger åt läsarna och gör en fejkad recension av WoW.
3.) Blizzard har stängt av dom flesta DX11 features och DX11 är fulare än DX9.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

3.) Blizzard har stängt av dom flesta DX11 features och DX11 är fulare än DX9.

Testet gjordes i Betan, även den bild du har där. Beta is beta, saker ändras hela tiden. Vem kan säga säkert vad som stod på just den dagen?