Vad tror ni om denna setupen? Hjälp vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna setupen? Hjälp vattenkylning?

Tror ni denna setup fungerar? Saknas något viktigt? Sekundär hårddisk och Dvd-brännare har jag redan.

Grafikkort: GigaByte GTX 460 OC 1GB
Moderkort: Sabertooth X58
Processor: i7 950 3,06ghz
Minne: CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 1600MHZ CL9 (3X2GB)
Nätagg: Seasonic X-400FL 400W
Flashhårddisk: OCZ VERTEX 2 2,5" 120GB SSD SATA/300 MLC
Chassi: Fractal Design R3

Vattenkylning:
cpublock Watercool HK 3.0 LC 1366
gpublock EK-FC460 GTX - Acetal , Nickel
Pump EK-DCP 4.0 (12V DC Pump) eller EK-DCP 2.2 (12V DC Pump)
Reservoar XSPC 5,25 Bay Reservoir Alu Front
Radiator EK-CoolStream RAD -XT (240), G1/4 eller MagiCool SLIM DUAL 240 Radiator

Vad ska jag ha för anslutningar/slang? Jag vill ha transparent slang. Behövs något mer?

Permalänk

Ett kraftigare nätagg kanske, kika på corsair's 550w-650w.
Om du inte är säker på att ditt 400w klarar av de.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Förstår inte valet av grafikkort i förhållande till budgeten på resten av komponenterna. Vad skall datorn göra?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Förstår inte valet av grafikkort i förhållande till budgeten på resten av komponenterna. Vad skall datorn göra?

Redigera HD-filmer, vill framförallt ha en framtidssäker dator. Tanken är att grafikkortet ska bytas om något år. Tyckte också att det var prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Ett kraftigare nätagg kanske, kika på corsair's 550w-650w.
Om du inte är säker på att ditt 400w klarar av de.

Jag hittar inga exakta siffror på maximal effektförbrukning på komponenterna, tycker det är svårt att hitta?

Permalänk
Avstängd

Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se är nästan givet. kostar knappt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuden:

Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se är nästan givet. kostar knappt något.

Jag vill köra passiv kylning, samt modulärt. Att ha en tyst dator är mycket värt!

Permalänk
Medlem

Jag kör nu på denna setup!

Grafikkort: GigaByte GTX 460 OC 1GB
Moderkort: Sabertooth X58
Processor: i7 950 3,06ghz
Minne: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x4GB (CMZ12GX3M3A1600C9)
Nätagg: Seasonic X-460FL 460W
Flashhårddisk: OCZ VERTEX 2 2,5" 120GB SSD SATA/300 MLC
Chassi: Fractal Design R3

Kan någon hjälpa mig att plocka ihop ett bra men samtidigt billigt vattenkylningssystem? Vilka är de bästa vattenblocken, radiator, pump, nipplar, etc?

Jag hade tänkt börja med att enbart kyla processorn med vatten och sedan bygga på mer (om det behövs).

Permalänk
Medlem

Jag har nu tänkt att bygga ihop ett vattenkylningssystem, jag ska använda en radiator med måtten 250x250x100mm, rörens inre diameter är ca 6mm. Som ska sitta utomhus, ca 5 meter ifrån och 2 meter ovan datorn. Så slangarna till och från datorns vattenblock kommer vara 7-8 meter långa.

Vad rekommenderar ni här på forumet för pump och block till 1155 socket? Jag har ca 1500 kr att spendera.
Batterivatten har jag redan hemma, men vilka ytterligare tillsatser ska jag köpa?