Hur kan en konsol klara sig så länge?

Permalänk
Medlem

Hur kan en konsol klara sig så länge?

Tjena,

har funderat lite på hur en konsol kan klara att spela spel så länge jämfört med datorn... jag vet att konsoler kör på typ 800x600 eller något men kan fortfarande inte förstå det. dom kostar ju inte mer än ca 2200 för ett xbox360 och xbox är ju inte direkt nytt utan har funnits i några år men klarar fortfarande de nya spelen kanske inte lika bra grafik som om de skulle varit på datorn om man hade max settings och så men ändå ser de jävligt bra ut . varför kan de bli så ? hur kan de hålla sig så länge jag förstår inte ...

Permalänk
Avstängd

GPUn i konsoller brukar oftast va såpass bra så vi inte vet hur vi ska göra spelen så det belastas fullt ut, har för mig det var så på PS3 iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keevink:

GPUn i konsoller brukar oftast va såpass bra så vi inte vet hur vi ska göra spelen så det belastas fullt ut, har för mig det var så på PS3 iallafall...

hur kan den ha så bra GPU för så lågt pris då ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keevink:

GPUn i konsoller brukar oftast va såpass bra så vi inte vet hur vi ska göra spelen så det belastas fullt ut, har för mig det var så på PS3 iallafall...

du skämtar eller hur ??!

En konsol är 100% anpassad för att köra spel och inget annat medan en PC gör en hel del andra saker också.
Eftersom hårdvaran i en konsol inte ändras så är det mycket lättare att skriva spel för samma hårdvara än det är för PC där det kan finnas miljon olika konfigurationer.
En konsol kan man inte uppgradera så utvecklare håller sig inom ramen för vad systemet klarar.

Skrivet av Bomb_:

hur kan den ha så bra GPU för så lågt pris då ?

För att en konsol görs inte i 5 exemplar utan i mljoner, ju fler det tillverkas desto billigare kostar delarna till konsolen.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Sen behöver inte en konsol dras med tex Vista och en massa onödiga bakgrunds program som en dator gör. Sen är ju möjligheterna i en konsol ganska så begränsade också.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Det är samma delar i alla PS3, det är samma delar i alla XBOX 360. När du gör ett spel så vet du exakt vilka delar du har att göra med så man vet exakt hur mycket man kan smaska på, optimeringen blir total. Medans med datorer så har du över flera tusen olika kombinationer och det blir då omöjligt att göra så att varje kombination ska fungera perfekt med spelet.
Se det som en hockeymatch eller liknande, du vet att du ska möta Djurgården så du kan spendera flera veckor på att lära dig deras spelsätt och vet exakt hur ni ska göra i alla situationer, det är konsoler. Eller att du ska spela i en cup där över 200 lag ska vara med, allt du kan göra nu är att träna ditt egna lag så ni får en hyffsat blandad taktik som fungerar hyffsat bra i alla lägen - PC.
Lite rörig jämförelse men det är så det blir, det är enklare att optimera spelen till 2 bestämda datorer än tusen olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

du skämtar eller hur ??!

En konsol är 100% anpassad för att köra spel och inget annat medan en PC gör en hel del andra saker också.
Eftersom hårdvaran i en konsol inte ändras så är det mycket lättare att skriva spel för samma hårdvara än det är för PC där det kan finnas miljon olika konfigurationer.
En konsol kan man inte uppgradera så utvecklare håller sig inom ramen för vad systemet klarar.

För att en konsol görs inte i 5 exemplar utan i mljoner, ju fler det tillverkas desto billigare kostar delarna till konsolen.

Men är det inte igentligen mer prisvärt att typ köpa en billigare dator och sen en kosol då har du allt du behöver eller ?

Skrivet av santair:

Sen behöver inte en konsol dras med tex Vista och en massa onödiga bakgrunds program som en dator gör. Sen är ju möjligheterna i en konsol ganska så begränsade också.

Men är det inte igentligen mer prisvärt att typ köpa en billigare dator och sen en kosol då har du allt du behöver eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Det är samma delar i alla PS3, det är samma delar i alla XBOX 360. När du gör ett spel så vet du exakt vilka delar du har att göra med så man vet exakt hur mycket man kan smaska på, optimeringen blir total. Medans med datorer så har du över flera tusen olika kombinationer och det blir då omöjligt att göra så att varje kombination ska fungera perfekt med spelet.
Se det som en hockeymatch eller liknande, du vet att du ska möta Djurgården så du kan spendera flera veckor på att lära dig deras spelsätt och vet exakt hur ni ska göra i alla situationer, det är konsoler. Eller att du ska spela i en cup där över 200 lag ska vara med, allt du kan göra nu är att träna ditt egna lag så ni får en hyffsat blandad taktik som fungerar hyffsat bra i alla lägen - PC.
Lite rörig jämförelse men det är så det blir, det är enklare att optimera spelen till 2 bestämda datorer än tusen olika.

okej tack

Permalänk
Medlem

sen angående pris. det kostar löljigt lite att faktiskt bygga en gpu. med volymproduktion. Det är utvecklingskostnader som är dyra. GPU:a i en konsol säljs ju i väldigt många exemplar.

*edit* Såg andra han före

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Tjena,
jag vet att konsoler kör på typ 800x600 eller något ...

Det där stämmer ju inte. Xbox 360 och Playstation 3 kör ju spelen i HD upplösningar 720p & 1080p.
De flesta spelen körs i native upplösningen 720p vilket är 1280×720, medans andra körs faktiskt i Full-HD - 1920×1080. De flesta ställer dock in Full-HD upplösning så samtliga spel körs i den upplösningen.
Om de hade körts i den låga upplösningen som du nämde så hade samtliga spel sett väldigt dåliga ut på dagens Full-HD tv apparater =).
Så nej dagens konsoler går inte av för hackor när det gäller upplösningen, samt Microsoft hade väl till och med en regel som gjorde att samtliga spel tvingades använda kantutjämning ibörjan av 360s liv. Playstation 3 klarar för närvarande inte av att köra HDR(ljuseffekter) + Kantutjämning samtidigt så Sony tog fram en teknik som kallas softedges för att inte tappa allt för mycket bildkvalite.

Så varför konsolerna presterar så bra under en väldigt lång period är precis som någon skrev här tidigare - just för att speltillverkarna vet exakt vilken hårdvara som sitter i maskinerna och vad de kan prestera. De behöver inte ta hänsyn till att folk har olika grafikkort eller uppsättningar av hårdvara och kan helt koncentrera sig på att få spelet så snyggt och finslipat på en ända konfiguration.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Cooler Master V650 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Det där stämmer ju inte. Xbox 360 och Playstation 3 kör ju spelen i HD upplösningar 720p & 1080p.
De flesta spelen körs i native upplösningen 720p vilket är 1280×720, medans andra körs faktiskt i Full-HD - 1920×1080. De flesta ställer dock in Full-HD upplösning så samtliga spel körs i den upplösningen.

Nepp. Dom flesta spel som är multiplatform körs ofta i lägre upplösningar. GTA4 på ps3 körs i typ 600p, FF13 på xbox körs i 540p. Det enda spelen som klarar lite högre upplösning är bilspel och där ser vi på Forza 3 720p och GT5 1280x1080.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

I och med att hårdvaran är spikad och inte ändras kan spelutvecklarna optimera spelen till att utnyttja hårdvaran till max.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nepp. Dom flesta spel som är multiplatform körs ofta i lägre upplösningar. GTA4 på ps3 körs i typ 600p, FF13 på xbox körs i 540p. Det enda spelen som klarar lite högre upplösning är bilspel och där ser vi på Forza 3 720p och GT5 1280x1080.

Som sagt upplösningen på spelen kan vara lägre självklart, men du skalar i regel upp bilden i den upplösningen som passar din TV bäst. Och sedan är det väldigt få titlar i mitt spelbiblotek om man läser på baksidan som inte körs som standard ii 720p. När det gäller GTA 4 som du nämner så blev det lite livat kring just att PS3 versionen enligt folket på siten Beyond 3D upptäckte att spelet kördes i 630p (1120×630) vilket inte är full HD men än dock HD(enligt dem). 360 versionen kördes dock enligt samma sida i 720p.

Men nu vart de inte direkt de jag ville få fram till trådskaparen. Snarare att dagens konsoler körs i högre upplösningar än 800x600. Kort och gott presterar dagens konsoler väldigt bra och det är enklare att programmera spel till en och samma hårdvara. Därför har jag själv i mångt och mycket börjat spela spel på konsol vilket jag kanske inte gjorde för låt oss säga 10år sedan då PC spel vart de ända som gällde för min del. Och tittar du på release listan senaste året så körs de flesta i 720p eller 1080i/1080p och så fort de enns inte stödjer 1080 upplösningarna så brukar det bli livad stämning på spelstudiornas forum. Tänker då främst på God of war 3 nu senast =).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Cooler Master V650 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Hedersmedlem

Sammanfattning: Låg upplösning, låg FPS (oftast låst på 30, alldeles för lite enligt mig), ingen kantutjämning, låg FoV, standardiserad hårdvara, enorma produktionsvoymer.

Permalänk
Medlem

Apropå pris så är det ju också vanligt att spekonsoller säljs med förlust. Speciellt i början av konsollens livscykel för att marknadsadelen ska växa fort. Man räknar med att ta igen förlusten senare på licensavgifterna för speltillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Apropå pris så är det ju också vanligt att spekonsoller säljs med förlust. Speciellt i början av konsollens livscykel för att marknadsadelen ska växa fort. Man räknar med att ta igen förlusten senare på licensavgifterna för speltillverkning.

Sant, vilket verkar funka för MS och Nintendo. Sony har däremot förlorat $6 miljarder på ps3 sen lansering.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot

Sony har ju problemet att de inte riktigt kan konkurrera med en de övriga spelkonsollerna på samma plan då PS3:an är mycket mer mångsidig, folk som bara vill spela ser nog inte meningen att betala mycket mer för PS3:an än Xboxen eftersom de flesta spel finns på båda.

Sänker Sony priset på PS3:an för att matcha Xboxen går de mer back än vad Microsoft eftersom PS3:an har dyrare hårdvara.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Sötast

Visst är det mesta snyggt och det är förklarat hyffsat bra i tråden.

Men gör som så att kolla på lite mer bakgrundsdetaljer,texturer och liknande så ser du snabbt att spelet i sin helhet är mycket vackert.

Men om man kollar detalj för detalj så lider konsollen allt som oftast av lågupplösta texturer begränsad mängd detaljer et cetera.

Permalänk
Medlem

Har inte både MS och Sony gjort förlust på sina senaste konsolerna?

Permalänk
Medlem

Microsoft går med vinst sen ett tag tillbaka, inte Sony.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Sony har ju problemet att de inte riktigt kan konkurrera med en de övriga spelkonsollerna på samma plan då PS3:an är mycket mer mångsidig, folk som bara vill spela ser nog inte meningen att betala mycket mer för PS3:an än Xboxen eftersom de flesta spel finns på båda.

Sänker Sony priset på PS3:an för att matcha Xboxen går de mer back än vad Microsoft eftersom PS3:an har dyrare hårdvara.

Priset är dock inte allt för avskräckande med tanke på att man får en konsol som inte låter som ett jetplan, blu-ray samt w-lan som är inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Priset är dock inte allt för avskräckande med tanke på att man får en konsol som inte låter som ett jetplan, blu-ray samt w-lan som är inbyggt.

Ok att man får blu-ray, stryk resten. Jag tror dock mer på MS som satsar på on-demand tjänster.

Det som faktiskt låter i en xbox är dvd läsaren, men den är ju snabbare än sonys blu-ray så.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men konsollerna säljs väl dessutom med väldigt liten eller till och med obefintlig vinstmarginal. Det dom drar in pengar på är tillbehör och spel.

Därutöver kan man ju diskutera om konsollerna även håller tillbaka grafikutvecklingen, då många spel utvecklas till alla plattformar samtidigt och därmed anpassas efter vad dagens konsoller presterar, inte vad dagens datorer presterar. Sen går det lätt få lite mer ögongodis på en PC genom att klämma på lite AA och dylikt som tidigare nämnt, men det resulterar ju inte i samma sak som om man skulle utveckla enbart med PC i åtanke från början.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av Keevink:

GPUn i konsoller brukar oftast va såpass bra så vi inte vet hur vi ska göra spelen så det belastas fullt ut, har för mig det var så på PS3 iallafall...

Är faktiskt sant, PS3 klarar att leverera så mycket mer bara att Sony har gjort ett avtal med Microsoft att dom inte får göra spelen "Snyggare" eftersom xboxen inte klarar av den nivån. Läst detta på gamereactor.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanneBern:

Är faktiskt sant, PS3 klarar att leverera så mycket mer bara att Sony har gjort ett avtal med Microsoft att dom inte får göra spelen "Snyggare" eftersom xboxen inte klarar av den nivån. Läst detta på gamereactor.

visste väl att det va så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Är faktiskt sant, PS3 klarar att leverera så mycket mer bara att Sony har gjort ett avtal med Microsoft att dom inte får göra spelen "Snyggare" eftersom xboxen inte klarar av den nivån. Läst detta på gamereactor.

Skrivet av Keevink:

visste väl att det va så...

Ursäkta, men jag tycker det där låter som rappakalja. Har gamereactor någon källa bakom påståendet?

Däremot är det naturligt att spel som släpps både för Xbox360 och PS3 har mycket lika grafik eftersom man utvecklar samtidigt för flera plattformar eller porterar och då blir det plattformen med "lägst" kapacitet som sätter gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Är faktiskt sant, PS3 klarar att leverera så mycket mer bara att Sony har gjort ett avtal med Microsoft att dom inte får göra spelen "Snyggare" eftersom xboxen inte klarar av den nivån. Läst detta på gamereactor.

Varför skulle Sony ingå ett sånt avtal med Microsoft för? Jag tror att grafiken är som den är för att spelen ofta görs till xbox (för att flest spelar på 360) och sen portas till ps3. Dock de exklusiva spelen till ps3 brukar vara riktigt snygga istället.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Är faktiskt sant, PS3 klarar att leverera så mycket mer bara att Sony har gjort ett avtal med Microsoft att dom inte får göra spelen "Snyggare" eftersom xboxen inte klarar av den nivån. Läst detta på gamereactor.

Skitsnack, det microsoft har som policy är att om man ska släppa ett multiplattformsspel till xbox får ingen annan version innehålla mer saker än den till xbox, t.ex. fler bilar/banor i ett bilspel, fler karaktärer/vapen i ett RPG osv.

Att multiplattformsspel kan se bättre ut på PS3 vet vi redan iom. FF13.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Skitsnack, det microsoft har som policy är att om man ska släppa ett multiplattformsspel till xbox får ingen annan version innehålla mer saker än den till xbox, t.ex. fler bilar/banor i ett bilspel, fler karaktärer/vapen i ett RPG osv.

Att multiplattformsspel kan se bättre ut på PS3 vet vi redan iom. FF13.

Skrivet av slender:

Varför skulle Sony ingå ett sånt avtal med Microsoft för? Jag tror att grafiken är som den är för att spelen ofta görs till xbox (för att flest spelar på 360) och sen portas till ps3. Dock de exklusiva spelen till ps3 brukar vara riktigt snygga istället.

Skrivet av patrix:

Ursäkta, men jag tycker det där låter som rappakalja. Har gamereactor någon källa bakom påståendet?

Däremot är det naturligt att spel som släpps både för Xbox360 och PS3 har mycket lika grafik eftersom man utvecklar samtidigt för flera plattformar eller porterar och då blir det plattformen med "lägst" kapacitet som sätter gränserna.

Det räcker med PS3-slarv nu - Gamereactor Sverige -

Har ni tråden iallafall. Står massa där om varför det är som det är, läs o njut.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Det räcker med PS3-slarv nu - Gamereactor Sverige -

Har ni tråden iallafall. Står massa där om varför det är som det är, läs o njut.

Det var ju PRECIS det jag skrev. fast istället för att skriva en rad så skrev tjockisen mäki en hel krönika.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.