Asus Xonar D2X vs Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series

Permalänk
Medlem

Asus Xonar D2X vs Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series

Tja! Sitter på ett par dynavoice Dynavoice Challenger S-6 (stativ-högtalare) som jag köpte på utförsäljning för ca 900 kr. De kostade innan runt 2000kr och redan DÅ sa de flesta att de var det självklara och mest prisvärda alternativet i den prisklassen, så antar att jag gjort ett kap och att det är fina högtalare.

Hur som helst använder jag det inbyggda ljudkortet från VIA, och antar att ljudet skulle bli enormt mycket bättre med ett riktigt ljudkort, eller är högtalarna för dåliga för att skillnaden ska bli värd 1000kr?

Dessutom använder jag en t-amp förstärkare (mini-förstärkare), försämrar det ljudkvalitén mycket eller?

Oj, onödigt lång tråd. Men som sagt, med mina Dynavoice Challenger S-6 + t-amp förstärkare, är det värt att köpa nytt ljudkort då? Och är ljudkort för 1000kr ett bra alternativ, eller fungerar de billigare lika bra? Vet att de ljudkorten jag listat har inbyggda hörlursförstärkare, vilket kanske inte behövs för ett par högtalare, men ger dessa ljudkorten bättre ljud än de billigare alternativen?

Och sen är då valet mellan dem, vilket är bäst? Så som jag förstår det så har Asus Xonar D2X pytte lite bättre ljud, men att reative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series har betydligt bättre ljud och stöd i spel, stämmer det?:) I så fall blir ju valet creative, eller vad säger ni?

Tack för hjälpen, hoppas ni orkade läsa!

BTW, man kan väl inte förstöra ett par högtalare ifall man skickar låg-kvalitativt ljud till dem?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Har haft två creative kort, ett X-fi gamer Som Bara Jävlades. och har nu ett Creative titanium, Som Bara Jävlas. köp inte creative. deras software är värdelös och du kommer bli förbannad, tro mig. jo och en polare till mig köpte titanium fatality edition som till och med lyckas jävlas mer än mitt ljudkort. ne Asus kortet ska du ta. (orkade inte ens läsa igenom halva ditt inlägg men köp inte creative.)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

läste nu igenom allt.. jo du får mycket bättre ljud med separata pcie ljudkort som är designade för det, än det inbyggda nödlösnings skiten du får i ett moderkort. men som sagt, bli inte såld på creative.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

läste nu igenom allt.. jo du får mycket bättre ljud med separata pcie ljudkort som är designade för det, än det inbyggda nödlösnings skiten du får i ett moderkort. men som sagt, bli inte såld på creative.

Okej, jo jag har hört att drivrutinerna kan cpa, men är det så illa?:P

Men vart ligger sweetspoten hos ljudkort, alltså prisklassen där man får mest för pengarna? Går det att motivera ett köp av ljudkort för 1200kr, eller låter ett för 600kr lika bra?:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har själv ett Creative kort som du nämner. Och drivrutiner som snart är 2 år gamla. Creative verkar inte bry sig ett smack iaf om drivers och support för slutanvändare. Köp ett ASUS eller dyl istället.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

du köper ljudkort efter hurudant ljudsystem du har. jag har 19 000krs 6.1 system så behöver lite dyrare ljudkort (jo tack jag vet att jag vart lurad på creative kortet) men det köpte jag för 1300 kronor tror jag.. gå på asus ljudkort för nått på 1000 kr något sådant så har du x antal År oavsett vad som händer. bra investering

*Edit

Komplett.se - ASUS Xonar D2/PM, 7.1 channel

inte i billigaste laget men som sagt värt köp för många år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WeSellCD

Billigaste stället att handa Xonar ljudkort :), ingen tull på det heller eftersom det är inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

WeSellCD

Billigaste stället att handa Xonar ljudkort :), ingen tull på det heller eftersom det är inom EU.

Yes, precis där jag tänkte köpa det

Men ett xonar d2x är inte jätte overkill för mina dynavoice challanger s-6? Eller snarare kan mina dynavoice dra nytta av ett så dyrt ljudkort?

Tack för svaren hitills!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har creative och det funkar perfect har inte haft några problem. Sen har jag eax 5 och diverse dolby och dts vilket inte asus har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

jag har creative och det funkar perfect har inte haft några problem. Sen har jag eax 5 och diverse dolby och dts vilket inte asus har.

Jasså? Du har inte sett att Asus kort i stort sett bygger på allt som har med Dolby att göra.. ? Dessutom har dem en viss emulator vid namn DS3D GX vilket emulerar EAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Har ett creative och inga problem alls med det..

Vet inte vad folk sysslar med med sina creative..

sen att det ska vara 2 år gamla drivrutiner beror väl mer på att det är gammalt kort.

Mina drivrutiner till mitt kort är från: 29 jul 2010

Men i detta forum finns en viss fientlighet mot creative så jag är inte förvånad ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Majoriteten av creative ljudkort ägare har det jävlas för. och den finns ingen vettig fix för det, creative är väl lata bara. och det är väldigt överpriserat med tanke på att ljudkorten brinner och softwaren inte funkar. (jo mitt creative titanium är svart på backplaten där ljudportarna är av nån jävla anledning, och nej har inget varmt runtom den.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jasså? Du har inte sett att Asus kort i stort sett bygger på allt som har med Dolby att göra.. ? Dessutom har dem en viss emulator vid namn DS3D GX vilket emulerar EAX

Okej my bad.

Permalänk
Medlem

får faktiskt erkänna att även om jag gillar creative så är Xonar U1 Audio Station lockande speciellt med dolby headphones till min netbook.

Permalänk
Avstängd

Har ett Creative Fatality extreme gamer från 2006. Jag kör med drivrutinerna från samma årtal då de är det enda som fungerar. Dock är ju stödet för Vista/7 obefintligt. Jag har behållt det bara för att det låter bra mycket bättre än de inbyggda.

Asus Xonar är överlägset Creative. Största anledningen är utan tvekan drivrutiner.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordrana:

Majoriteten av creative ljudkort ägare har det jävlas för. och den finns ingen vettig fix för det, creative är väl lata bara. och det är väldigt överpriserat med tanke på att ljudkorten brinner och softwaren inte funkar. (jo mitt creative titanium är svart på backplaten där ljudportarna är av nån jävla anledning, och nej har inget varmt runtom den.)

jasså majoriteten lol

skulle nog inte sälja så bra som dom gör isåfall

Har haft creative i flera år sen typ soundblaster 5.1 digital och inga har varken brunnit eller kass software..

Dra inte alla över samma kant bara för du har haft otur med dina kort.

Har Asus sonar i tjejens burk och det fungerar fint det med..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion och jag har inte heller haft några problem med drivrutinerna. Det känns som att problem som Creative hade för flera år sedan fortfarande sitter kvar i folks medvetande. Lite som Nortons antivirus som idag är bland de allra bästa men lik förbannat så håller folk på att tjata om hur värdelösa de är. Trots att de själva inte använt produkten på flera år.

Dock har jag tänkt att byta ut mitt Creative mot ett Asus. Anledningen är dock itne drivrutiner eller att Creative är dåliga utan att Asus är bättre för audiofiler. Creative har satsat mer på gamers och jag spelar knappt längre.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk

Glöm inte förstärkaren. Inte så insatt i din hårdvara men jag hade en Pioneer slimmad (35w per kanal) förstärkare till mina Magic F6 som började krångla så jag köpte en Onkyo TX-SR 508, inte så jätte mkt effekt per kanal i den heller men dubbelt iaf. Det va som att öppna en dörr! Grymt mkt renare ljud, blev lyrisk över hur ljudet blev mot Pionner recievern. Dock kör jag med hdmi via grafikkortet (5450) i htpc:n.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av badtothebone:

Glöm inte förstärkaren. Inte så insatt i din hårdvara men jag hade en Pioneer slimmad (35w per kanal) förstärkare till mina Magic F6 som började krångla så jag köpte en Onkyo TX-SR 508, inte så jätte mkt effekt per kanal i den heller men dubbelt iaf. Det va som att öppna en dörr! Grymt mkt renare ljud, blev lyrisk över hur ljudet blev mot Pionner recievern. Dock kör jag med hdmi via grafikkortet (5450) i htpc:n.

Haha, sicket krig det blev =O. Blir ett asus xonar d2x, verkar vara det bästa ljudkortet man kan få tag på:) Verkar även prestera bra i spel, trotts att det emulerar allt över EAX 2.0.

Har en T-amp förstärkare Inte den starkaste men har inte sett en enda som gett den dåligt betyg, den ska tydligen kunna driva relativt tunga högtalare. Vad tror ni, skulle en "riktig" förstärkare ge betydligt bättre ljud?

Man kan inte förstöra ett par högtalare genom att lyssna på dåligt ljud hoppas jag?:P Vet att man kan förstöra högtalarna ifall man har en för klen förstärkare, så tänkte kanske gäller dålig kvalitet på ljudet med?

Btw, ska beställa från wesellcd.dk nu. Posten kostar 25kr att beställa med, medans DHL är gratis. Vad är skillnaden? Är posten det vanliga, och DHL lämnar vid dörren, eller är dhl det vanliga och posten lämnar vid dörren? =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Btw, ska beställa från wesellcd.dk nu. Posten kostar 25kr att beställa med, medans DHL är gratis. Vad är skillnaden? Är posten det vanliga, och DHL lämnar vid dörren, eller är dhl det vanliga och posten lämnar vid dörren? =D

Varken eller, välj efter närmsta utlämningsställe. DHL brukar ha på bensinmackar runt fär jag bor, Posten i ICA-affärer.

Hitta SERVICE POINT

Sök brevlådor och serviceställen - Posten.se

Permalänk
Medlem

Varken eller, välj efter närmsta utlämningsställe. DHL brukar ha på bensinmackar runt fär jag bor, Posten i ICA-affärer.

Hitta SERVICE POINT

Sök brevlådor och serviceställen - Posten.se

Både hade tydligen samma service-ställe, ganska nära. Men ifall jag vill ha kortet innan helgen bör jag välja posten eller, då man får det 100% på torsdag då. DHL brukar väl ta längre tid, eller har jag fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att Creative säljer på sina übermegagamer-namn?

Personligen så skulle jag ha kört på Asus.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

har ett xonar d2x och drivarna är från januari så asus uppdaterar inte så ofta heller.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Så, beställt ett asus xonar d2x nu!:) Asus känns mer seriöst än creative med, som använder ett 14 meter långt namn med töntiga gamers-ord, känns som att de endast försöker blåsa fjortisar.

Vad har xonar dx2 som är bättre än de billigare xonar btw, är det endast hörlursförstärkaren, eller är ljudchippet och själva förstärken i kortet bättre med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

har ett xonar d2x och drivarna är från januari så asus uppdaterar inte så ofta heller.

Kan ju bero på att de redan är bra? Varför uppdatera drivrutinerna ifall det inte behövs. Skillnaden mellan asus och creative som jag förstår det: Asus har ett par fungerande drivrutiner och uppdaterar dem inte, medans creative har ett par drivrutiner som krånglar för extremt många och uppdaterar inte heller. Jag vet direkt vilket jag föredrar i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Kan ju bero på att de redan är bra? Varför uppdatera drivrutinerna ifall det inte behövs. Skillnaden mellan asus och creative som jag förstår det: Asus har ett par fungerande drivrutiner och uppdaterar dem inte, medans creative har ett par drivrutiner som krånglar för extremt många och uppdaterar inte heller. Jag vet direkt vilket jag föredrar i alla fall

Skrivet av Vis man:

Don't fix it if it's not broken

.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Finns faktiskt månadsfärska drivrutiner till D2X

Permalänk
Medlem

Öppnar tråden igen:) Kopplat in mitt d2x nu, först tänkte jag "wow, vilken skillnad!", men sen såg jag att drivrutinerna var inställda på "music", vilket överdrev ljudet och gav ett konstigt eko. Ställde ljudet till normalt och nu är jag inte säker på att ljudet är så mycket bättre än mitt inbyggda ändå:S Svårt att höra skillnad när man inte kan jämföra sida vid sida liksom. Basen är lite bättre kanske, annars ingen skillnad jag märkt. Är jag tondöv eller?:p

Det jag märker är dock att ljudet blir betydligt bättre när man spelar jättehögt med mitt d2x, men den volymen kan jag inte spela på när någon annan är hemma ändå. Känns lite som 1300kr i sjön, eller är något felinställt? Btw varför var sampelskalan inställd på 192 KHz från början?? De borde ju ha högsta möjliga kvalitet inställt direkt så man märker större skillnad?

Tror ett asus STX varit ett bättre val, eller är det inte någon stor skillnad mellan dessa?

EDIT: Ändrar mig, ljudet är fantastiskt Varje gång man börjar lyssna på musik så slår det en hur bra det faktiskt låter! Antar att man blir för bortskämd efter ett tag så man undrar ifall det verkligen är en skillnad. Men basen är bättre, ljudet mer livligt och verklighetstroget på något sätt och man kan spela svinhögt med extremt bra ljud!

Är inte så självklart att säga om ett ljud ärr bättre än ett annat som att säga att en bild är bättre än en annan på en TV till exempel..

Men som sagt är STX mycket bättre än D2X så att man hör skillnad direkt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hm, TS är avstängd?

Men i alla fall, största skillnaden är väl att ljudet inte är Platt med ett riktigt ljudkort. ihåligt och platt ljud med inbyggda lösningar i moderkort.