Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Jag fattar ingenting, varför inte lägga en avgift på interna och externa delvis alla hårddiskar 320gb+ (förutom 2.5" diskar) och även en merkostnad på bredbandsabonnemang med 8mbit+ alternativt digitaltv bredband 24mbit+ och en viss avgift för 100mbit fiber. Dem resonerar väl "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket", swedecd vill tjäna pengar på oss såklart, riv stället och lägg det på skatten istället.

Riv stället oh lägg det på skatten? Du menar att det vore mer rättvist att alla betalar istället för dom som defacto köper produkterna?
Att däremot ta ut en avgift på våra internetabbonemang beroende på harstighet/trafik vore ett klart okej system, dock för att ersätta för PIRATkopiering och inte PRIVATkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_h:

Riv stället oh lägg det på skatten? Du menar att det vore mer rättvist att alla betalar istället för dom som defacto köper produkterna?
Att däremot ta ut en avgift på våra internetabbonemang beroende på harstighet/trafik vore ett klart okej system, dock för att ersätta för PIRATkopiering och inte PRIVATkopiering.

Nej, det är väldigt orättvist att alla internetanvändare ska behöva betala för den minoritet som piratkopierar. Med ditt resonemang skulle man kunna lägga avgiften på brevportot, tänk alla som skickar piratkopierade skivor via postverket, det bör väl alla som utnyttjar posttrafik betala. Ju mera post man skickar desto högre kopieringsavgift (oavsett vad paketen egentligen innehåller). Ser du hur orimligt det blir? Varför ska t.ex. den som hostar en webbserver med videoklipp på barnen behöva betala avgift för att andra ska kunna piratkopiera senaste datorspelen via sitt bredband?

Permalänk

Det här är ju helt stört.

Att man ens kommer på tanken att straffa alla konsumenter för att skivbolag etc inte kommer på hur man kan sälja sina produkter... ja, det är väl likadant som stöld.

Att beskatta det är också totalt fel. Det enda som kommer att hända är att lokalbutiker går i konkurs och lägger ned, för att regeringen beskattar sönder dom, har för många regler och avgifter som gör att inte längre blir lönsamt.

Sverige är ett skämt.

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej, det är väldigt orättvist att alla internetanvändare ska behöva betala för den minoritet som piratkopierar. Med ditt resonemang skulle man kunna lägga avgiften på brevportot, tänk alla som skickar piratkopierade skivor via postverket, det bör väl alla som utnyttjar posttrafik betala. Ju mera post man skickar desto högre kopieringsavgift (oavsett vad paketen egentligen innehåller). Ser du hur orimligt det blir? Varför ska t.ex. den som hostar en webbserver med videoklipp på barnen behöva betala avgift för att andra ska kunna piratkopiera senaste datorspelen via sitt bredband?

Du menar att en minoritet av alla som betalar 4-500kr / månad för sina 100Mbit upkopplingar piratkopierar, all denna bandbredd används till SVTplay, mail och att hosta servrar med familjealbumet?
Och att vi i paketporto skall betala för piratkopiering tycker jag givetvis inte, att det på alla dessa transporter läggs procentuella tilläggsavgifter ex. för att människor har valt att bo på Gotland tycker jag räcker bra, ytterligare en av dessa hemska straffavgifter! *ironi*

Men om vi vänder på frågan, att folk defacto kopierar saker privat eller pirat oavsätt om det är en minoritet eller majoritet, hur tycker du att det skall finnansieras om en generell avgift inte är acceptabelt här även om det är det i VÄLDIGT många andra avseenden. Jag går t.ex. inte i skolan nu, har inte vart på sjukhus i år, har inga barn i skola, behöver inte soc, arbetsförmedling eller försäkringskassa...tycker du då att min skatt borde skruvas ner? För inte skall väl jag betala ör att andra använder tidigare nämnda saker...

Permalänk

luktar radiotjänst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av treffin:

Bestraffningar brukar inte vara valfria. Ni är ju inte direkt tvingade att köpa dessa lagringsmedia. Synd att ni snurrar till det med så fåniga argument.

När det inte är valfritt så blir det en form av kollektiv bestraffning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MulleEng:

För sjunde gången eller vad det nu är. DET ÄR INTE PIRATKOPIERING UTAN PRIVATKOPIERING DE VILL HA BETALT FÖR, rätten att man får privatkopiera och dela med sig till familj och närmsta vännerna.

Skillnaden är inte så stor.
På den egna arbetsplatsen eller skolklassen är det inte tillåtet att betrakta alla som ens vänner.

Permalänk
Medlem

Som flera andra har sagt, varför ligger inte denna avgiften på på filmen/låten man köper?!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Som flera andra har sagt, varför ligger inte denna avgiften på på filmen/låten man köper?!?

Så svårt är det väl inte? Man vill alltså ha kompensation främst av dem som kopierar (och inte höja priserna för dem som endast köper för personligt bruk).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Så svårt är det väl inte? Man vill alltså ha kompensation främst av dem som kopierar (och inte höja priserna för dem som endast köper för personligt bruk).

Dom skulle egentligen inte ha någon ting.
De kan som övriga grupper i samhället få betalt när de uppträder. Vill dom inte så behöver de inte heller han något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foilan:

Vad i helv...!
Pga av alla de här straffavgifter på media så tycker iaf jag att man legitimerar piratkopiering. Antingen är det förbjudet och punkt, eller så är det tillåtet och man tar ut en avgift på lämpligt sätt - inte bådadera! Ruttet!

umad?
somad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

När det inte är valfritt så blir det en form av kollektiv bestraffning.

Precis. I det här fallet är det valfritt att köpa avgiftsbelagda lagringsmedia, så att likna det vid kollektiv bestraffning och börja tjata om Genèvekonventionen är snurrigt.
Eller är kanske bensinskatt o. dyl. också en form av kollektiv bestraffning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av treffin:

Precis. I det här fallet är det valfritt att köpa avgiftsbelagda lagringsmedia, så att likna det vid kollektiv bestraffning och börja tjata om Genèvekonventionen är snurrigt.
Eller är kanske bensinskatt o. dyl. också en form av kollektiv bestraffning?

Det kanske är så att upphovsrättsinnehavarna har skapat medierna för att kunna främja piratkopiering?
Nä de lever på andras arbeten och lägger in extra avgifter på deras jobb.
Om du inte kopierar får du i alla fall betala och det är inte heller rätt.

Permalänk
Medlem

Så, säg 1 TB disk och att man lagrar sin musiksamling i flac och snittar kanske 30 MB per låt. Det skulle innebära ca 30 000 låtar, och det motsvarar väl kanske en 1500 skivor? Hur kan det vara motiverat att anse att sådan media används för privatkopiering? Jag vet inte hur det står till hos andra, men min skivsamling är ganska knappt tvåsiffrig, och bland släkt och vänner tror jag inte någon kommer upp i tre siffror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jaha och ska de som inte laddar ner musik och film behöva betala avgift för detta via bredbandet?
Alltså om vi skickar upp våra bilder från digitalkameran till flickr så ska Lady Gaga få pengar för det?
Helt befängt...

Lägg avgiften direkt på musiken och filmerna istället. Den som köper en film eller musik får samtidigt betala privatkopieringsavgiften för den och har sedan rätt att göra privata kopior. De som inte köper film och musik de ska heller inte behöva betala. Varför krångla till det med smygavgifter överallt?

Det borde inte behövas någon avgift. Eftersom privatkopiering är tillåtet i Sverige så borde bolagen ha insett att det kommer att ske och därför anpassat sina priser efter detta. Det är helt bisarrt att ta ut en avgift för att folk (kanske) kommer att göra något som är helt tillåtet och som företagen vet om kommer att hända.

Och allvarligt talat, vem kopierar sina lagliga exemplar när det oftast är så mycket enklare och snabbare att bara ladda ner skiten. Jag tror inte jag har rippat en enda cd eller dvd på minst fem år. Således används inte mina externa diskar för privatkopierat material, piratkopierat däremot, men det är en risk jag är villig att ta. Copyswede är ju mycket noga med att säga att avgifterna de tar ut inte har med piratkopiering att göra.

Skrivet av Elgot:

Privatkopiering är helt tillåtet och är därför personligt bruk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det borde inte behövas någon avgift. Eftersom privatkopiering är tillåtet i Sverige så borde bolagen ha insett att det kommer att ske och därför anpassat sina priser efter detta.

Är det inte snarare så att bolagen tillåter sådan kopiering just för att de kompenseras på det här sättet (och att man nu, när till exempel extra avgifter på kassettband kanske inte ger så mycket, försöker modernisera avtalen)?

Permalänk
Medlem

Copyswede borde dra tillbaka förslaget och tänka ett varv till, det är uppenbart att de vill framtidssäkra sina inkomster och struntar i hur detta slår för en vanlig användare dvs de som inte fildelar, varför ska det vara en solidarisk skatt? Jag vill inte betala extra för att att några sitter med flera TB diskar och fildelar lika mycket material. Dumt förslag som inte borde godkännas.

Antagligen blir det kontrollfrågor snart också när man köper en extra disk och den som inte vill svara får betala ytterligare en straffavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_h:

Du menar att en minoritet av alla som betalar 4-500kr / månad för sina 100Mbit upkopplingar piratkopierar, all denna bandbredd används till SVTplay, mail och att hosta servrar med familjealbumet?
Och att vi i paketporto skall betala för piratkopiering tycker jag givetvis inte, att det på alla dessa transporter läggs procentuella tilläggsavgifter ex. för att människor har valt att bo på Gotland tycker jag räcker bra, ytterligare en av dessa hemska straffavgifter! *ironi*

Men om vi vänder på frågan, att folk defacto kopierar saker privat eller pirat oavsätt om det är en minoritet eller majoritet, hur tycker du att det skall finnansieras om en generell avgift inte är acceptabelt här även om det är det i VÄLDIGT många andra avseenden. Jag går t.ex. inte i skolan nu, har inte vart på sjukhus i år, har inga barn i skola, behöver inte soc, arbetsförmedling eller försäkringskassa...tycker du då att min skatt borde skruvas ner? För inte skall väl jag betala ör att andra använder tidigare nämnda saker...

Vad har det för betydelse hur många som har 100Mbit uppkoppling? Skulle det va en anledning till att införa extra avgifter menar du?

Har du aldrig gått i skolan eller varit på sjukhus?
Du jämför skatter vi har för att täcka samhället utgifter med en avgift som införts för att skänkas till vinstdrivande företag.
Att ha en sån avgift är helt absurt. Om nu piratkopiering "är stöld" varför inte införa skatt som ersätter alla andra RIKTIGA stölder? Varför fick inte jag ersättning av staten när min hoj blev stulen? Istället måste jag betala en hojförsäkring och täcka upp det själv.
Och avgiften för PRIVATkopieringen är lika korkad. Här har man valt nån mellanväg för att avgiftsbelägga ALLA människor för att det kan va så att några låter släkt eller bekanta kopiera. Helt otroligt att man kan köpa lagar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är du verkligen helt seriös?!?

Du menar på fullaste allvar att dom som köper externa hårddiskar eller usb-minnen är mer benägna att dela med sig av media till sina vänner och bekanta än dom som köper media?

Hur jävla lätt är det att dela med sig av skivor och filmer om du bara har en externa hårddisk?!? Vad ska du dela med dig av?

Har du däremot bara filmen eller skivan kan du ändå kopiera den till dina kompisar och vänner. Bara gå dit och kopiera över.

Man behöver filmen/skivan inte en extern hårddisk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Du menar på fullaste allvar att dom som köper externa hårddiskar eller usb-minnen är mer benägna att dela med sig av media till sina vänner och bekanta än dom som köper media?

Personligen har jag väl inte tyckts så mycket i frågan, men det är väl inte så svårt att lista ut hur copyswede resonerar? Sannolikt vill man, som förr, att de som sprider eller tar del av kopierad musik skall betala mer än de som endast lyssnar/tittar själv och tidigare har man troligen träffat ganska bra med extraavgifter på kassettband, cd-skivor och liknande. Nu börjar andra lagringsformer ta över och då försöker man uppdatera ersättningsformerna.

Skrivet av kobb3:

Man behöver filmen/skivan inte en extern hårddisk

Givetvis, men det är som sagt kopieringen man vill beskatta; inte skivköpet. Vad man sedan tar ut avgiften på är väl inte så noga så länge det drabbar rätt människor (vilket givetvis kan bli knepigt om man koncentrerar sig på för generella produkter).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Personligen har jag väl inte tyckts så mycket i frågan, men det är väl inte så svårt att lista ut hur copyswede resonerar? Sannolikt vill man, som förr, att de som sprider eller tar del av kopierad musik skall betala mer än de som endast lyssnar/tittar själv och tidigare har man troligen träffat ganska bra med extraavgifter på kassettband, cd-skivor och liknande. Nu börjar andra lagringsformer ta över och då försöker man uppdatera ersättningsformerna.

Hur menar du att man troligen träffat bra? Visst träffar det bra för organisationer som copyswede, men inte en chans att varenda krona går till rätt artist. Nej avgiften kommer främst att gå till advokater och lobbyister som lurar alla de "stackars" artisterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nordrassil:

Hur menar du att man troligen träffat bra? Visst träffar det bra för organisationer som copyswede, men inte en chans att varenda krona går till rätt artist. Nej avgiften kommer främst att gå till advokater och lobbyister som lurar alla de "stackars" artisterna.

Nja, nu skall jag inte påstå att jag är särskilt insatt, men copyswede-lösningen gör väl indrivning och fördelning ganska enkel även utan så stor advokatinblandning? Sedan kan man nog inte räkna med att allas ersättning skall bli precis rättvis, men det är kanske svårt att hitta ett system som alla tycker är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Givetvis, men det är som sagt kopieringen man vill beskatta; inte skivköpet. Vad man sedan tar ut avgiften på är väl inte så noga så länge det drabbar rätt människor (vilket givetvis kan bli knepigt om man koncentrerar sig på för generella produkter).

Det är väl klart som korvspad att det är viktigt på var de tar ut avgiften! Varför ska 99% av dom som köper en externa hdd betala denna avgift trots att dom inte kommer att använda denna för privatkopiering?

Är nog mindre än 1% som faktiskt privatkopierar med hjälp av extern hdd.

Är nog betydligt fler som använder sin inköpta skiva till att privatkopiera! Därav borde denna avgift hamna direkt på skivan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

....

Om skivbolagen inte vill ta ut sina privatkopieringasavgifter på sina egna produkter så har jag svårt att förstå varför andra ska ta ut deras avgifter. Delar av copyswede borde läggas ned. Vi har nog med diverse olika avgifter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:
Skrivet av kobb3:
Skrivet av kobb3:

Relevant i sammanhanget är väl vilka siffror som faktiskt gäller?

Skrivet av abki:

Om skivbolagen inte vill ta ut sina privatkopieringasavgifter på sina egna produkter så har jag svårt att förstå varför andra ska ta ut deras avgifter. Delar av copyswede borde läggas ned. Vi har nog med diverse olika avgifter.

Många skulle nog säga att vi har nog med skatter och liknande också? Förmodligen har det ansetts svårt att lagstifta om att folk har rätt till privatkopiering om man inte kompenserar de drabbade på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Relevant i sammanhanget är väl vilka siffror som faktiskt gäller?

Många skulle nog säga att vi har nog med skatter och liknande också? Förmodligen har det ansetts svårt att lagstifta om att folk har rätt till privatkopiering om man inte kompenserar de drabbade på något sätt.

Skulle vilja säga motsatsen. Svårigheten har legat i att förbjuda fri kopiering.
Det har inte alltid funnits en upphovsrättslag, det är något som vissa har skaffat sig för att inte andra ska kunna härma efter någons som blivit framgångsrik, en monopolsituation som är unik för upphovsrätten.
När bandspelare började komma så var det återigen väldigt synd om t.ex. skivbolag så då får vi återigen mera förbud och efter mycket gnölande även kassettskatt som dom mycket väl hade kunnat lägga i priset på skivan. Nu ska även media som i huvudsak används för annat också dra in pengar åt skivbolagen igen.
Det skulle vara lika enkelt att höja priset för "skivan" i från början och i den så ingår en viss kopiering + rätten för de närmaste vännerna att lyssna på den också men då vill hellre skivbolagen leva på andras arbeten igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Det har inte alltid funnits en upphovsrättslag, det är något som vissa har skaffat sig för att inte andra ska kunna härma efter någons som blivit framgångsrik, en monopolsituation som är unik för upphovsrätten.

Snarare har väl samhället, ungefär som när man anser att det är klokt att skjuta till pengar åt teatrar, operor och liknande som inte klarar sig på egen hand, ansett att patent, upphovsrätt och dylikt är så viktigt för företagande och rikt kulturutbud att de är värda de inskränkningar de medför? Sannolikt har inte mycket ändrats där, men det blir som sagt mera komplicerat när det inte finns lika bra produkter att beskatta (och det är väl inte säkert att copyswede får som de vill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Sätt hellre en avgift på bredbandsuppkopplingen som ISP'n får betala så att vi alla kan få ladda ned vad tusan vi vill utan problem.
Att sätta en avgift på dessa medium är endast dumt! Då kan man ju inkludera hur mycket som helst i sådana fall! Släng in mobiltelefoner, datorer och varför inte tomma DVD skivor..

Det är redan avgift på tomma dvd-skivor. (om du köper från Sverige)
DVD-skivor i Sverige är ju snordyrt att köpa jämfört med t.ex. Tyskland..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Inte bara svindyr jämfört med Tyskland, utan också resten av världen. Har erfarenheter av detta.

Permalänk
Skrivet av Danjeel:

Tror du på det där själv? Gissa vem som får betala i slutändan..

Ja jag tror på det för då kan vi alla få ladda ned exakt vad vi vill helt lagligt eftersom vi redan betalat för oss.

Skrivet av -=fredrik=-:

Så det är därför farsan beställer Tuff Disc från Ryssland typ..
Men: Det jag ville få fram var att det är bra mycket bättre att ha EN avgift som påläggs Internetleverantörerna som får gå till gemensam kassa som får gå till alla dessa som har verk som de skapat som helt gratis(!) sprids ute på Internet mellan människor, för då kan vi legalisera fildelningen(eftersom vi alla betalar för oss genom att Internetleverantören betalar för det, och vart får dem pengar från, jo oss) och slippa straff-skatt på att köpa/äga lagringsmedium för dessa nollor och ettor.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|