Muskampen 2025: Segraren korad!

Intern 2TB Caviar Black - ljudnivå eller prestanda?!

Permalänk
Medlem

Intern 2TB Caviar Black - ljudnivå eller prestanda?!

Ljudnivå eller prestanda?

WD Caviar Black 2TB är högljudd enligt många WD 2TB CAVIAR BLACK Noise Level

Enligt fabriksspecifikationen givet på Tech ARP - Western Digital Caviar Green (Advanced Format) 2 TB Hard Disk Drive Review är Caviar Green 2000 GB väldigt tyst:

• 24 dBA average (Idle Mode) • 29 dBA average (Performance Seek Mode) • 25 dBA average (Quiet Seek Mode)

Men, enligt Surface Temperature And Noise Level : 500GB Per Platter: Three Next-Gen 7,200 RPM Hard Drives är inte Caviar Green 2000 GB (2 TB) WG20EADS särskilt tyst alls, inte ens i 'idle':

och definitivt inte heller under arbete:

Som väntat är Caviar Black än mer högljudd. Men, med rejält bättre prestanda

Western Digital 2TB Caviar Green and Black Hard Drives - WD 2TB Caviar Green Versus 2TB Caviar Black - Legit Reviews

och

Western Digital Caviar Black 2TB Hard Drive Review

än även konkurrenten Seagate Barracuda

Seagate Barracuda XT 2TB: SATA 6Gb/s Performance Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Men, fem års garanti för Caviar Black är tungt bra!

Min fråga till slut, är Caviar Black olidligt högljudd för en arbetsdator, där systemet ligger på en SSD och med enbart sporadiskt gaming och musik? Jag har aldrig hört hur dessa nya WD Caviar 2TB låter och skulle vilja ha lite perspektiv!

Tack för er hjälp!

EDIT 01: Hittade sajten silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers som har mp3-filer av hårddiskar!!! Helt osannolikt! Tex WD Caviar Black 2TB & VelociRaptor 600GB | silentpcreview.com

Här kommer Caviar Black. Inte en chans att den 'pennvässaren' kommer in i min pc om det här stämmer - http://www.silentpcreview.com/files/sounds/hddnoise-anechoic/... Filen börjar med 9 sek tystnad sedan ca 9 sekunder 'Idle' och sist 9 sekunder 'Sök'. Ljudet låter som en pennvässare med en kudde över...

Helt otroligt att Seagate Barracuda XT som verkar tysta i jämförelse inte har plockats in i fler exemplar, om det här stämmer. Här den filen - http://www.silentpcreview.com/files/sounds/hddnoise-anechoic/...

EDIT_02: Efter en massa dribblande hit och dit med ljudnivåer och prestanda valde jag Seagate Barracuda LP 2TB.

Tillägg av bakgrundsinformation
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|