Permalänk

Inköp av en prestanda-burk

Hej!

Nu efter julen är det dags för en ny prestanda inriktad burk med spel & en bra framtid. Jag har tittat runt lite och hittat detta:
-Kundvagn - Inet.se
-WEBHALLEN.com - Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366 (Boxed)
-WEBHALLEN.com - Lite-On Intern SATA DVD±RW 24x - Svart (Dual-Layer) (IHAS124-19) (Bulk)
-WEBHALLEN.com - NZXT Phantom Full Tower - Svart (Ej PSU)

Det saknas en HDD men jag tänkte använda en gammal till det att jag kan uppgradera den med en SSD.
Tänkte skaffa in CPU-kylare, RAM-minnen & ett till grafikkort vid senare tillfälle för klockning m.m.

Om du/ni har någon synpunkt så uppskattas det!(Har en budget på 12.000 Kr i dagsläget)
Jag har iofs två krav, Intel i7 & Nvidia! varför? Intel i7 har varit en processor i minna drömmar i ett par år & Nvidia är något jag vet att jag inte kan besviken på.

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Avstängd

Vänta till sandy bridge om du vill vara smart...grafikkortet är bra (2995 på komplett atm).

Permalänk

Har läst runt här på många nya dator tips-trådar och i varenda en så rekommenderas Sandy Bridge. Varför är dom ett bättre val?
Jag vet ju också att det bara släpps i5 plattform och om man orkar vänta till i7 så får man sitta ut sommaren. Kommer inte dagens i7 vara snäppet bättre än om 3 veckors tid sandy-bridge-i5?

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

för att sandy bridge är vad jag vet mer effektiv per klock, lätt klockade cpu'er och drar mindre ström.
har för mig att de blir ganska billiga också så de är helt klart värt att vänta, om inget annat så lär priserna gå ner lite när sandy bridge kommer (eller så hoppas man allafall)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Har läst runt här på många nya dator tips-trådar och i varenda en så rekommenderas Sandy Bridge. Varför är dom ett bättre val?
Jag vet ju också att det bara släpps i5 plattform och om man orkar vänta till i7 så får man sitta ut sommaren. Kommer inte dagens i7 vara snäppet bättre än om 3 veckors tid sandy-bridge-i5?

I7 släpptes 2008, snart är det 2011. Det skulle förvåna mig om gamla 1366 i7 sparkade rumpan på Sandy Bridge. Väldigt mycket. I7 950 är ju redan idag lite sådär för spelande (flamar inte, har en i7 själv).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Om jag inte har missupfattat något med SanyBridge så klarar den även av grafik. Är inte detta på kostnaden av "vanlig" cpu-prestanda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Om jag inte har missupfattat något med SanyBridge så klarar den även av grafik. Är inte detta på kostnaden av "vanlig" cpu-prestanda?

Är ju dock två olika delar. Det sitter en liten gpu-del däri också, det är alltså inte cpun som kör gpu-uppgifter. De flesta kommer väl köra ett vanligt grafikkort till processorn och då disablas den inbyggda gpun. Men visst, ytan kunde väl använts till mer cpu. Tror ändå att en "i5-Sandy Bridge" kommer att vara betydligt vassare i spel än min i7 920 (och även 950). Är ju bara gissningar från min sida såklart men det skulle vara en väldigt atypisk utveckling på processormarknaden annars. Hur de klockar är ju dock en annan femma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Det kommer ju Sandy Bridge i7 nu också (fast om du vill kasta bort pengar på SAS-kontroller och quad-channel-minne så får du vänta).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Nu vet jag inte vad en SAS-kontroller är eller vad det gör för skillnad men jag antar att quad-channel-minne är det som ersätter tripple-channel?

Har dessutom gjort lite undersökningar runt om som säger att sandy bridge ser lovande ut, men att de första fortfarande kommer att vara steget sämre än dagens i7(1366) är. http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/974826-ska-man-skip...
Om jag dessutom inte sätt fel så har de första sandy bridge modekorten bara dual-channel minnen? eller gäller det bara vissa modeller? gör inte det att allt blir steget sämre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Nu vet jag inte vad en SAS-kontroller är eller vad det gör för skillnad men jag antar att quad-channel-minne är det som ersätter tripple-channel?

Har dessutom gjort lite undersökningar runt om som säger att sandy bridge ser lovande ut, men att de första fortfarande kommer att vara steget sämre än dagens i7(1366) är. http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/974826-ska-man-skip...
Om jag dessutom inte sätt fel så har de första sandy bridge modekorten bara dual-channel minnen? eller gäller det bara vissa modeller? gör inte det att allt blir steget sämre?

Triple channel vs dual channel ger knappt mätbar skillnad i spel.

Visa signatur

Permalänk

Okej, var märker man skillnad mellan trippel & dual channel då?

Händer det något med grafikkorten & Ram minnen när Sany Bridge kommer? Med tanke på nya socket. eller är det bara att fortsätta som vanligt eller kommer det något nytt och anpassat på den fronten med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Okej, var märker man skillnad mellan trippel & dual channel då?

Händer det något med grafikkorten & Ram minnen när Sany Bridge kommer? Med tanke på nya socket. eller är det bara att fortsätta som vanligt eller kommer det något nytt och anpassat på den fronten med?

1) Det är ganska enkelt. Det avgörs av hur många stickor av internminnen du har. Tänk, 2x2048 mot 3x2048.

2) Det skulle förvåna mig storligen om de inte är kompatibla. Visst händer det att vid lansering av vissa nya socketmodeller, att moderkorten helt släpper gamla stöd för gamla system (typ, intel och DDR2 har jag hört).
Men jag tror inte du har någonting att oroa dig för, där.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Det är ganska enkelt. Det avgörs av hur många stickor av internminnen du har. Tänk, 2x2048 mot 3x2048.

Jag menade var märker jag skillnad prestanda messigt, om inte tunga spel så film renderings program? CS4?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Jag menade var märker jag skillnad prestanda messigt, om inte tunga spel så film renderings program? CS4?

Det enda jag sett där triplechannel verkligen briljerar är winrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om sandy bridge då jag såg några kommentarer att de bara byter ut i5 - fel!
De byter ut i3, i5 och delvis i7, t ex i7-2600 är quad 3.4 GHz! till ungefär samma pris som i7-950 idag, kanske några hundralappar dyrare

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

om sandy bridge då jag såg några kommentarer att de bara byter ut i5 - fel!
De byter ut i3, i5 och delvis i7, t ex i7-2600 är quad 3.4 GHz! till ungefär samma pris som i7-950 idag, kanske några hundralappar dyrare

Har du sätt någon prislapp eller något likt?

Visa signatur

Permalänk

I samband med i3, i5 och i7 processorerna har cpun blivit involverad i datorgrafiken. De har alla ett inbyggt gpu-chip enligt Kjell och Company

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

I samband med i3, i5 och i7 processorerna har cpun blivit involverad i datorgrafiken. De har alla ett inbyggt gpu-chip enligt Kjell och Company

Det är ju så även nu i samtliga befintliga i3 och i alla i5 utom i5 750 och 760. Så det är ju inget nytt för Sandy Bridge precis.

Visa signatur