Permalänk
Medlem

i5 vs Phenom 2

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz

VS

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition

Vilken är enligt er uppfattning den snabbaste och hur stor är skillnaden?

Tack!

Permalänk
Skrivet av Nandor78:

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz

VS

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition

Vilken är enligt er uppfattning den snabbaste och hur stor är skillnaden?

Tack!

En i5 760 är snabbare på i princip allt, men så ligger ju 955 i en annan prisklass också.

En jämförelse (använder denna för enkelhets skull, annars kan du ju bara söka på i5 760 + review på Google för fler tester)
http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=191

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Entusiast

Som Wrongtarget sade, Det är en helt annan prisklass, svårt att Jämföra då.
Men med en låg budget så får du Högre prestanda med ett AMD system om du ska tillexempel bygga en dator för 6000
Och tänker du bygga en dator för låt säga.. 10k Så får du bästa prestanda med Intel.
Menmen.. Man väljer ju själv och jag personligen kommer aldrig tycka att AMD's processorer flaskar i spel.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Får man låna tråden lite och fråga vilken som är snabbast av:
i7-950
och Phenom II X6 1100TBE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Som Wrongtarget sade, Det är en helt annan prisklass, svårt att Jämföra då.
Men med en låg budget så får du Högre prestanda med ett AMD system om du ska tillexempel bygga en dator för 6000
Och tänker du bygga en dator för låt säga.. 10k Så får du bästa prestanda med Intel.
Menmen.. Man väljer ju själv och jag personligen kommer aldrig tycka att AMD's processorer flaskar i spel.

Mvh

Grejen är att jag plockat ihop två burkar, en från komplett och en från Inet.
Båda burkarna kostar ca 5500 med samma grejjer förutom CPU, därav ställer jag frågan.
Om jag har förstått det rätt så är då paketet med i5:an bättre?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nandor78:

Grejen är att jag plockat ihop två burkar, en från komplett och en från Inet.
Båda burkarna kostar ca 5500 med samma grejjer förutom CPU, därav ställer jag frågan.
Om jag har förstått det rätt så är då paketet med i5:an bättre?

Kan du Skicka en bild på dom båda Kundvagnarna?
För med en budget på 5500 får du bättre prestanda i spel med AMD.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

Permalänk
Medlem

Ta pengarna som du sparar på att köpa ett AMD system och lägg på ett bättre grafikkort.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kan du Skicka en bild på dom båda Kundvagnarna?
För med en budget på 5500 får du bättre prestanda i spel med AMD.

AMD:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/72894

Intel:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976
+ samma låda, nätagg, hdd som i AMD paketet, dock utan grafikkort här men jag har ett ATI HD5770

Tänkte även satsa på en bättre cpu kylare och extra fläktar utöver dessa paket, kommer sluta på ca 5500kr

Permalänk
Medlem

Intelpaketet var ju definitivt mer prisvärt än det du hade från Inet. Men där hade du ett ruttet GeForce 8400 och montering av datorn för 800 kr? Det känns lite omotiverat, har jag missat nåt eller är det en HTPC du är ute efter?

Jag hade tagit Intelpaketet och kört vidare med ditt HD5770, utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikonisten:

Får man låna tråden lite och fråga vilken som är snabbast av:
i7-950
och Phenom II X6 1100TBE

Phenom II x4 är mellan 5-10% sämre än I5 760 i genomsnitt. Men sen så är ju phenom II x4 betydligt billigare med.

Felet många gör är att bara jämföra kostnaden på själva processorerna. Värt att tänka på är att amds moderkort är billigare än intels med. Så om du har två datorer som är lika dana, förutom att den ena kör intel I5 760 och den andra phenom II x4, så har amd-datorn betydligt bättre moderkort antagligen.

Amd phenom II x6 är teoretiskt sett bättre än I5, dock är det i princip endast ett fåtal spel som utnyttjar det. Där phenom II x6 verkligen glänser är i program som verkligen utnyttjar 6 kärnor (rendiringsprogram, winrar osv), där är den lika bra som i7, ibland bättre, trotts att den kostar hälften så mycket.

Men ifall du ska spela och sitter på två stycken gtx580 så ta en I5, då den är snabbare än phenom II x4. Sitter du bara på ett grafikkort för runt 2-3000kr så blir skillnaden mellan en phenom II x4 och en snabbare processor NOLL, eftersom grafikkortet sätter gränsen där.

Kort sagt:
Ska du spela och har dyra grafikkort (3000kr+), välj I5
Ska du klocka, välj I5 då den klockar bättre (både amd och intel når ca 4ghz)
Annars hade jag utan tvekan valt amd, då den nästan är lika bra, men betydligt billigare, då både processorn och moderkort är billigare.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Jag gick från Intel Core i5-750 till en AMD Phenom II x6 1100T BE och jag märker enbart skillnad Wprime där min nuvarande 1100T piskar 750 alla dagar men i spel så är det nog hugget som stucket. dock blir ju i5 riggen dyrare och du kommer att märka typ NOLL skillnad

Permalänk

Men man kan räkna med att AMD i de högre klasserna ändå är riktigt bra processorer? Kör Phenom II 945 idag och funderar på uppgradering.

Permalänk
Entusiast

AMD's processorer är det inget som hälst fel på över huvud taget.
Personligen så hade jag inte känt någon skillnad på min Phenom II 940 BE om jag bytte mig ''upp'' Till en i5 750.
Så Kör på ett Intel system om du har budget över 10k Skulle jag säga. Och då antingen vänta på Sandy bridge , Eller köp ett 1366 System.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikonisten:

Men man kan räkna med att AMD i de högre klasserna ändå är riktigt bra processorer? Kör Phenom II 945 idag och funderar på uppgradering.

Amds processorer är riktigt bra ja. Man får ju vad man betalar för Självklart är en I7 980x för 10 000kr bättre än en phenom II x6 för 1 500kr, men den är långt ifrån 9500kr/6ggr bättre, inte ens dubbelt så snabb.

Som killen ovan sa. En dator under 10 000kr, välj amd. En dator över 10 000kr välj intel. Detta för att amd är mer prisvärda, ger mer prestanda för samma peng helt enkelt

Köper du en bättre processor än en ph II 945 så kommer datorn inte uppföra sig ett dugg snabbare, inte heller prestera bättre i spel (om du inte har svindyrt grafikkort). Däremot skulle den prestera bättre i benchmarks och i vedeoredigeringsprogram. Köper du en ssd så kommer den bli betydligt snabbare däremot.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg