Permalänk
Inaktiv

Länka mellan DIV

Jag blir galen...

Har en div ram med lite href länkar, som jag vill skall öppnas i en annan div ram (se bild).
Går det att göra? eller sitter jag och bränner tid i onödan?

Hur ska man annars göra? Satt o gjorde Frameset först, men det fuckade up sig när man körde shift o scroll (de flöt omkring).

http://img819.imageshack.us/i/indexz.png/

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av att få reda på detta, har inte hittat någon simpel lösning än. Om man inte räknar med Iframe, men det är ju utgånget.

Permalänk
Medlem

Lösningen är att ha flera olika HTML-filer. Eller AJAX, men då stänger man ute alla som inte har JS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Lösningen är att ha flera olika HTML-filer. Eller AJAX, men då stänger man ute alla som inte har JS.

Tror inte det är hans problem, det borde han veta då han har försökt med frameset. Hans problem är nog att han inte vet hur han ska få informationen att hamna i just den diven.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

htmlfiler = flera av aka iframe(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Tror inte det är hans problem, det borde han veta då han har försökt med frameset. Hans problem är nog att han inte vet hur han ska få informationen att hamna i just den diven.

Låter som att TS vill ha något i stil med en iframe (dvs. länka till en HTML-fil så dyker den upp i din <div>). Det fungerar inte så. Man måste skapa helt nya HTML-filer som innehåller hela menyn och det innehåll man vill ha. Lämpligtvis görs detta enklare med serverskript.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Låter som att TS vill ha något i stil med en iframe (dvs. länka till en HTML-fil så dyker den upp i din <div>). Det fungerar inte så. Man måste skapa helt nya HTML-filer som innehåller hela menyn och det innehåll man vill ha. Lämpligtvis görs detta enklare med serverskript.

Ahh, förstår vad du menar, dock är det isåfall lättare med GET-funktionen ifall man har tillgång till PHP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Ahh, förstår vad du menar, dock är det isåfall lättare med GET-funktionen ifall man har tillgång till PHP.

...vilket i princip innebär att man har flera olika HMTL-dokument, men att PHP genererar dem åt en.

GET är för övrigt ingen funktion, utan en superglobal variabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

...vilket i princip innebär att man har flera olika HMTL-dokument, men att PHP genererar dem åt en.

GET är för övrigt ingen funktion, utan en superglobal variabel.

Ok, tack för förtydligandet

Permalänk
Medlem

Så här kör jag

<div id="DIVmedinnehållet">
<?php
switch($_GET['p']) {

case "about": include("about.php"); break;
case "portfolio": include("portfolio.php"); break;
case "contact": include("contact.php"); break;

default: include("about.php"); break;

}
?>
</div>

<div id="menu" >
<a href="?p=about">About</a>
<a href="?p=portfolio">Portfolio</a>
<a href="?p=contact">Contact</a>
</div>

Sen skapar du .php filerna med endast textinnehållet...

Vet dock inte om det var detta du ville uppnå.