Hur bör denna dator prestera i WoW? (och varför gör den inte det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

Har en nästan identisk dator som dig, och jag kan spela WoW på 1920x1080p på min 24" skärm med allt på Ultra utan problem. Har även 100Mbit.

Något måste vara riktigt fel då du säger att du knappt kan spela på fair..

Fast pratar vi 25-man i en raid nu eller springa runt och questa? Jag ska testa att sätta till ULTRA och flyga runt över Stormwind/Ogrimar och se hur det går. Klarar din dator det utan att det hackar till eller droppar lågt i fps:en?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk

När du ändrar i config filen så får du se till att skrivskydda den då WoW tycker om att skriva över saker och ting så som vilken directX version som ska användas och liknande.
Tänk dock på att de inställningar du gör i spelet när filen är skrivskyddad kommer inte att sparas.

Permalänk
Medlem

In och stäng av speedstep/turboboost? Var mitt problem förut, kan ju vara värt ett försök Om det nu fungerar på ultra ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJUFFE:

In och stäng av speedstep/turboboost? Var mitt problem förut, kan ju vara värt ett försök Om det nu fungerar på ultra ibland.

okej... ja det ska jag testa

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

När du ändrar i config filen så får du se till att skrivskydda den då WoW tycker om att skriva över saker och ting så som vilken directX version som ska användas och liknande.
Tänk dock på att de inställningar du gör i spelet när filen är skrivskyddad kommer inte att sparas.

okej men du menar att jag sätter allt till ultra och lägger till directx11 och sedan skrivskyddar den?

jag har inte kollat configfilen sedan jag lade till det där med directx11... om det inte är kvar nu så kan det ju förklara varför den slutade fungera bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör en macro som har följande:

/run print(GetCVar('gxAPI'))

Då vet du vilken directX som körs.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Hm du spelar inte i windowed mode? Det brukar medföra att grafikkortet klockar ner sig och går ner på "2-D läge". Och fråga nummer 2, har du överklockat något?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom tråden så kom jag på några saker som du inte testat:
(gäller Windowed Fullscreen eftesom jag kör det)

1. Om du har WoW igång och samtidigt t ex FireFox och Youtube med någon film igång (eller inte igång) så kommer ditt kort att klocka ned sig till "Video mode" (som i mitt fall är 400/800 istället för 725/1000 se dator i sign, liknar din). Jag tappar upp till 20fps på detta

2. Jag kör också Ultra MEN har sänkt Shadows ned till Medium. Har jag Shadows på högsta så tappar jag tonvis med FPS.

(3. Jag har läst att om man kör spel i Multidisplay modes med ATi kort så kan det ibland bugga (GPU clock låser sig i Video mode även varesig man kör spel eller idlar i Windows = hög GPU idle temp))

(4. Jag tjänade en hel del FPS på att aktivera Dx11 strängen men det verkar du redan ha gjort)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

jag kan ju meddela att den mycket riktigt hade tagit bort raden som lägger till directX11 så nu lägger jag till det igen och skrivskyddar filen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

jag kan ju meddela att den mycket riktigt hade tagit bort raden som lägger till directX11 så nu lägger jag till det igen och skrivskyddar filen

eller så gör du en genväg till skrivbordet på din wow.exe och lägger till dx-raden efter sökvägen på genvägen. Och startar spelet därifrån.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

har dubbelt så dålig dator, 2gb ram har 60 fps stabilt hela tiden på High

Permalänk
Medlem
Skrivet av marinservice:

har dubbelt så dålig dator, 2gb ram har 60 fps stabilt hela tiden på High

fast nu tror jag att du ljuger för du kan inte ha 60fps mitt under tol barad när HELA servern är där eller mitt i Stormwind eller Ogrimar under primetime tider

min dator beter sig mycket bättre nu när jag satte directX11 och låste config-filen

jag tror att problemet är delvis löst i och med detta.

tack ska ni ha allesammans

Någon som vet varför jag inte kan stänga av tubro-funktionen på min processor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

Vad jag vet händer detta endast när du ändrar något i Videoinställningarna. Men att göra som Sgart säger förhindrar att DX11 raden försvinner (eller att helt enkelt låta bli att pilla på Videosettings)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad jag vet händer detta endast när du ändrar något i Videoinställningarna. Men att göra som Sgart säger förhindrar att DX11 raden försvinner (eller att helt enkelt låta bli att pilla på Videosettings)

Japp det är precis vad jag gjort också. Nu är alla grafikinställningar gjorda och config-filen är låst så att WoW aldrig kan skriva över något i den. Det flyter väl sådär men det är långt under vad jag tycker att den borde klara av fortfarande.

Nu är målet att göra datorn lite tystare och så får vi se om det blir sandy bridge i den i framtiden.

Tack ska ni ha allesammans för hjälpen! DirectX11-tricket fungerade och gjorde en hel del för prestandan och efter lite trixande så kan jag numera spela spelet hjälpligt iaf, tack!

Visa signatur

Permalänk

din dator klarar WoW på ultra LÄTT.. jag har dock samma problem.. de e inget me din maskin vara osv de e bara de att blizzard har problem med 5xxx korten samma problem finns in starcraft2 (jag äger båda o sitter på 5770 som oxå har "recomended ultra" på allt) så de e blizzard problem, sätt 100tals poster om folk me 5xxx korten som har detta problem sorry men.. bara hoppas idioterna fixar de.. problemet har dock pågått sen launch av SC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

din dator klarar WoW på ultra LÄTT.. jag har dock samma problem.. de e inget me din maskin vara osv de e bara de att blizzard har problem med 5xxx korten samma problem finns in starcraft2 (jag äger båda o sitter på 5770 som oxå har "recomended ultra" på allt) så de e blizzard problem, sätt 100tals poster om folk me 5xxx korten som har detta problem sorry men.. bara hoppas idioterna fixar de.. problemet har dock pågått sen launch av SC2

fast det är väl mer än så? Jag klockade processorn till 3.6GHz och fick då mycket stabilare FPS än på orginalklock. Det måste ju vara mer än bara grafikkortet som påverkar med tanke på att en överklockning av processorn gjorde ganska stor skillnad. Det som däremot inte går att lösa är när det befinner sig för många spelare på samma ställe vid samma tidpunkt. Det gör ingen skillnad på vilka inställningar man kör på när det är så för det kommer droppa FPS:en ner till ospelbart oavsett.

Visa signatur