Permalänk
Medlem

Skärmen hittar ej nybyggd dator!

Hejsan!
Har idag byggt ihop min dator. När jag startar den så börjar allting att flyta på, dvs fläktarna startar modekortet lyser grönt samt lampan för grafikkortet lyser, tangentbord hittas och datorn börjar jobba när man drar in windows skivan.
Problemet är att skärmen visar svart hela tiden, den hittar inget kort "No Signal Detected". Har prövat med olika bildskärmar samt olika typer av anslutningar, dvi o hmdi.
Kan även nämna att jag körde med antistatisk armlänk.

Har följande komponenter:

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Processor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

Modekort: ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

Dvd: Sony Optiarc DVD±RW burner AD-7260S

Nätaggregat på 580W från Viper.

Kan det vara så att det blivit något fel på processorn? Har prövat båda PCI ingångarna, men hjälpte inte.
Oerhört tacksam för svar och tips!

Permalänk
Medlem

Hejsan, byggde ihop min dator med idag, samma moderkort och processor.
Om lampan vid grafik kortet lyser (rött) betyder det att de e fel på grafikkortet.

Visas ju inte någon bild om grafikkortet inte fungerar.

Permalänk
Skrivet av JackP:

Hejsan, byggde ihop min dator med idag, samma moderkort och processor.
Om lampan vid grafik kortet lyser (rött) betyder det att de e fel på grafikkortet.

Visas ju inte någon bild om grafikkortet inte fungerar.

Säker att den inte ska lysa rött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelmanen:

Säker att den inte ska lysa rött?

När jag sätter på datorn lyser knappen vid mina ram i 2 sekunder typ. Sen slocknar den lampan o så tänds den vid grafikkortet i typ 2 sec, och sen den vid bootable saker i 2 sec. Som om den kollar om någonting är fel typ.

Om det något är fel på en komponent så lyser dess motsvariga lampa. Står de i manualen iaf.

Permalänk
Medlem

Säker på att du satt RAM-stickorna på rätt platser?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Säker på att du satt RAM-stickorna på rätt platser?

Dom ska vara i varannan slot, börjar från sloten längst bort ifrån cpun. (de ljusbruna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjii:

Nätaggregat på 580W från Viper.

Du menar väll Hiper?

Riv genast ut nätagget innan den förstör alla dina nya delar om det inte redan är försenat. Jo de är ökända för det även om det kan ta ett par veckor. De är ökända för massor av olika fel.

Folk som inte känner till den stora Hiper skandalen bruka inte fatta hur farlig/dåligt Hiper agg är. De blev så många allvarliga att alla butiker i Sverige slutade sälja dom nästan samtidigt och ingen ville riskera sin dator dom.

Permalänk
Medlem

Yes menar Hiper, 580W Type-R . Haft den i min gamla dator i över ett år utan några problem, men tar väl ut den nu. Vad är det bästa man kan ta och göra nu?

Permalänk
Medlem

Corsair är ett bra märke som nämns ofta. Märket (tillverkare, modell) är mycket viktigare än antal watt. Speciellt ju bättre grafikkort du har.

Du kan förstås fortfarande ha byggt fel men bytt nätagg först så får vi se om vi behöver leta fel.

Distanserna under moderkortet hoppas jag att du inte glömt ett satt fel.

Vid byggfel är det bra att ta isär allt, kontrollera (efter fel, skador, böjda pinnar osv) innan man sätter ihop de 5 viktigaste delarna ur din lista. Resten (hårddiskar, DVD, tangentbord, mus, USB kablar/prylar mm) väntar man med för de kan orsaka fel man inte förväntar sig. Lättare att hitta fel med färre delar.

Permalänk
Medlem

Tack Panpo. Jag ska nu testa ett annat pci express kort o även köpa corsair 750W nätagg. Eller kan det räcka med ett 600W? Hör av mig om hur det gått efter.

Permalänk

Det är inte så att du har glömt att koppla i 4-pinssladden till cpu:n? Hänt mig en del gånger

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Så här mycket drog hela test datorn när sweclockers testade.
Den dyker upp 2 gånger i grafen för att CF (Crossfire) i slutet på den ena betyder 2 st kort samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nu var problemet löst Köpte nytt nätaggregat Corsair 750W och allting startade fint fint. Där ser man 580W räckte tydligen inte.
Tack för all hjälp från er, riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjii:

Nu var problemet löst Köpte nytt nätaggregat Corsair 750W och allting startade fint fint. Där ser man 580W räckte tydligen inte.
Tack för all hjälp från er, riktigt bra!

580W räcker egentligen byggde en liknande till min kompis samma grafikkort mm fast med ett Corsair vx550. Det är själva kvalitén på Hiper som inte räckte till.