Pc audio kablar till audio rca kablar?

Permalänk
Medlem

Pc audio kablar till audio rca kablar?

Jag vill koppla dessa kablar

med dessa kablar

eller optisk kabel eller hdmi
Och få ut 5.1 eller 7.1 surround ljud från det hela. Tyvärr har den adapter dosan Creative sålde till mitt 7.1 system utgått för ganska länge sen så jag behöver hitta ett alternativ.
Budgeten ligger på femhundra lappen, dock beror det på vad för alternativ man har.

Hoppas på att någon vet vad jag tänker på...har sett adaptrar innan, dock hittar jag inte någonting sånt längre.

Mvh Philip

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

Dessa borde duga om du inte redan har RCA kablar liggandes som du vill koppla samman.

http://www.dustinhome.se/pd_5010092970.aspx
7:- med studentrabatt - går det billigare?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Dessa borde duga om du inte redan har RCA kablar liggandes som du vill koppla samman.

Nu missförstår du sammanhanget. De kablarna högst upp är till ett 7.1 system som är gjort till datorernas ljudkort. Det funkar inte att använda en adapter för en kabel för de är till de olika högtalarna.

Grå = Sidhögtalarna
Svart = Subwoofer & Center högtalaren
Grön = Fronthögtalarna
Orange= Högtalarna i bak

Men du ser poängen. Jag vill nämligen använda mina spel konsoller med 7.1 högtalarna, men de ända kablarna som 7.1 systemet använder är just bara till pc.

Tack för svaret

EDIT: Vill också nämna att jag använder systemet..men det är bara stereo som fungerar. Jag vill få ut åtminstone 5.1 ljud till filmer och tv spel.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Nu missförstår du sammanhanget. De kablarna högst upp är till ett 7.1 system som är gjort till datorernas ljudkort. Det funkar inte att använda en adapter för en kabel för de är till de olika högtalarna.

Grå = Sidhögtalarna
Svart = Subwoofer
Grön = Fronthögtalarna
Orange= Högtalarna i bak/Center högtalaren (inte säker)

Men du ser poängen. Jag vill nämligen använda mina spel konsoller med 7.1 högtalarna, men de ända kablarna som 7.1 systemet använder är just bara till pc.

Du menar att du vill ha så att du kan använda ditt 7.1-system till både datorn och konsolen samtidigt?

Isåfall kan du använda http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1258 och koppla in så många du behöver av dessa in i ditt system, sen kopplar du bara PCn till den ena och konsolens ljud till den andra i respektive kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Du menar att du vill ha så att du kan använda ditt 7.1-system till både datorn och konsolen samtidigt?

Isåfall kan du använda http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1258 och koppla in så många du behöver av dessa in i ditt system, sen kopplar du bara PCn till den ena och konsolens ljud till den andra i respektive kontakt.

Nej. Jag vill bara koppla ihop 7.1 högtalarna till rca kontakten och få ut 7.1 ljud. Jag har redan kopplat ihop spel konsolerna med högtalarna men jag får bara ut stereo och inte 7.1 surround ljud. Jag använder inte högtalarna med datorn i huvudtaget, bara till spel.

Kort sagt söker jag en adapter dosa av något slag att ersätta DDTS-100 som var gjort speciellt till det högtalar system jag har.

http://www.techtree.com/India/Reviews/Creative_DDTS-100/551-5...

Eftersom de inte tillverkas längre söker jag ett annat alternativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det såna här kablar du vill ha? En 3,5mm som kopplas in i datorn och sen 2xRCA för höger och vänster på reciever/förstärkaren.

EDIT: bra med länk också...

3,5mm -> 2xRCA

EDIT2: Eller har jag förstått fel? Vika ingångar har du på recievern/förstärkaren eller högtalarna?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Förstår inte riktigt. Vad är det för konsol respektive högtalare?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Är det såna här kablar du vill ha? En 3,5mm som kopplas in i datorn och sen 2xRCA för höger och vänster på reciever/förstärkaren.

EDIT: bra med länk också...

3,5mm -> 2xRCA

Ingenting ska kopplas till datorn.

De kablarna högst upp på första inlägget är de ända kablarna som sticker ut ur högtalar systemet.

Jag behöver en adapter som kopplar alla de fyra kablarna till till en dosa så att de kan omvandla signalen till rca kablarna på bild #2.

Från högtalarna. Till xbox 360/Wii/Ps3 you name it.

Jag förklarade innan att jag redan har ljud mellan spelen och högtalarna MEN det är bara Stereo. Jag vill få ut 7.1 Surround och inte Stereo.

Skrivet av darkwingduck:

Förstår inte riktigt. Vad är det för konsol respektive högtalare?

DDTS-100. Jag söker något liknande.

Som du ser ovan så behöver jag en speciell sak till mina högtalare eftersom kablarna som högtalarna använder funkar endast till datorernas ljudkort.

Det funkar INTE att använda rca till 3.5mm kablar. Det fungerar tyvärr inte så, man måste omvandla signalerna först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Borde det inte gå med 4st såna?

EDIT: Hehe hann inte se posten ovan innan jag postade.

Permalänk

Den jag länkade till i början gör så att de 2 kanalerna från 3.5mm uttaget blir till 2 separata RCA-utgångar.
Sätt en på varje så får du ut 8st RCA-kontakter till repsektive högtalare.

Det funkar att "omvandla" 3.5mm till RCA på detta sätt eftersom det är analogt.

Vad som inte funkar är att analogt blir till digitalt (HDMI/SPDIF) om den inte går igenom nån apparat som omvandlar analogt till digitalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Den jag länkade till i början gör så att de 2 kanalerna från 3.5mm uttaget blir till 2 separata RCA-utgångar.
Sätt en på varje så får du ut 8st RCA-kontakter till repsektive högtalare.

Du har två rca kablar.

Sen har du 4 kablar som sticker ut ur högtalar systemet.

2 x 4 = 8 st rca ingångar att fylla när du bara har 2 rca kablar från t.ex Wii't.

Med andra ord, nej funkar inte så tyvärr. PC högtalarna är fördelade på ett annat sätt än hur normala förstärkare. Vanliga förstärkare använder sig av optisk kabel/ Coax kabel/ Rca (röd och vit) kabel.

Pc använder 1-4 kablar för respektive par av högtalare som jag nämnde ovan.

Vad är det inte du förstår?

Visa signatur

Permalänk

Där har vi svaret.
Din konsol stöder inte mer än stereo genom analogt så du måste köra dgitalt för att få ut surroundljud.

Skrivet av Philip.F:

Du har två rca kablar.

2 x 4 = 8 st rca ingångar att fylla när du bara har 2 rca kablar från t.ex Wii't.

Med andra ord, nej funkar inte så tyvärr. PC högtalarna är fördelade på ett annat sätt än hur normala förstärkare. Vanliga förstärkare använder sig av optisk kabel/ Coax kabel/ Rca (röd och vit) kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Du har två rca kablar.

Är inte dom 2 RCA i wii'et bara stereo?
Här hittade jag en liten låda iallafall: http://www.allaboutadapters.com/hddodtsdihdo.html
den omvandlar hdmi till analog 3.5mm (och optical)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Där har vi svaret.
Din konsol stöder inte mer än stereo genom analogt så du måste köra dgitalt för att få ut surroundljud.

Hmm..var ganska säker på att 2st rca stödjer mer än 2 signaler, men jag ser nu att det är ganska ologiskt..där ser man dock frågade jag om en adapter till både rca eller optisk kabel vilket stödjer upp till 7.1 ljud eftersom jag inte har någon extra förstärkare eller liknande. Bara de fyra sladdarna :/

Skrivet av Villor:

Är inte dom 2 RCA i wii'et bara stereo?
Här hittade jag en liten låda iallafall: http://www.allaboutadapters.com/hddodtsdihdo.html
den omvandlar hdmi till analog 3.5mm (och optical)

Precis vad jag sökte! Men det bör nog finnas billigare varianter, jag får googla lite till.

Tack för tipset Villor!

EDIT: Jag funderar även på att använda mig av ett ljudkort som tar emot optisk signal från spel konsollerna

Typ en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127850

Skulle det fungera? Vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en billigare låda: http://lunashops.com/goods.php?id=35
Dock bara 5.1, och du blir tvungen att köpa 3st rca - 3.5mm converters
Verkligen inte lätt att hitta audio decoders....

Permalänk
Medlem

Den dära Creative saken du länkade har väl bara stereo 3.5 output? och det är ett ljudkort till datorn :S

Permalänk
Medlem

tror nog nästans det går att googla fram det där snabbare då jag själv gjort liknande förut

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Här är en billigare låda: http://lunashops.com/goods.php?id=35
Dock bara 5.1, och du blir tvungen att köpa 3st rca - 3.5mm converters
Verkligen inte lätt att hitta audio decoders....

Ja det är ju alltid något! Jag får klura lite på detta, och rca 3.5mm converters kostar ändå inte mycket ^^ Dealextreme har väl dem för under 5 kronan.

Skrivet av Villor:

Den dära Creative saken du länkade har väl bara stereo 3.5 output? och det är ett ljudkort till datorn :S

Javisst! Men den har optisk in så då kan jag koppla den till en dator och få igenom ljudet till högtalarna. Varför jag sneglar på ett ljudkort är för att det knappt finns något bra i Sverige :/

Skrivet av Mordrana:

tror nog nästans det går att googla fram det där snabbare då jag själv gjort liknande förut

Tydligen suger jag på att googla up dessa saker för jag är inte så haj på vad allt kallas, hehe. Vilket är därför jag frågar om hjälp här på Sweclockers.

EDIT: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.41288 var ju något intressant! 18 usd för ett sånt kort med 3 ingångar som tar emot ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nå sånt därnt crap löser sig alltid, finns ju alla möjliga konverterare, omkopplingar, hubbar, "hemmafix" så!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag undrar om denna verkligen fungerar.

http://www.digital-cameras-photo.com/Logitech/Logitech-5-1-Ga...

Visa signatur

Permalänk

Fungerar utmärkt.
Du får, från en stereokälla, ut tre stycken stereokällor. Perfekt om du har tre högtalarsystem och vill ha en kabel till varje, eller om du vill ha samma stereosignal i bak-, fram-, center- samt bashögtalare.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Eftersom att högtalarsystemet har 3st optiska ingångar(5.1) så är det bara att koppla en optisk kabel från spelkonsolen(om den har optisk utgång) till högtalarsystemet. Du kan göra samma sak med datorn för att få bättre ljud.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsp:

Eftersom att högtalarsystemet har 3st optiska ingångar(5.1) så är det bara att koppla en optisk kabel från spelkonsolen(om den har optisk utgång) till högtalarsystemet. Du kan göra samma sak med datorn för att få bättre ljud.

Jo men själva grejen med denna tråden är väl att hans högtalarsystem inte har optisk ingång utan bara 4st 3.5mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Jo men själva grejen med denna tråden är väl att hans högtalarsystem inte har optisk ingång utan bara 4st 3.5mm

Och en "Line in" ;D

Frustrerande och kostsamt i slutändan. Mycket dåligt av Creative.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna köra med detta ljudkortet: http://www.inet.se/artikel/6303346/creative-sound-blaster-x-f...
ligger under 500-lappen den har analog/optisk ingång och utgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Du skulle ju kunna köra med detta ljudkortet: http://www.inet.se/artikel/6303346/creative-sound-blaster-x-f...
ligger under 500-lappen den har analog/optisk ingång och utgång

Jo det är ju klart ^^ Dock vill jag helst testa de billigare alternativen först innan jag lägger ut 200kr+

Visa signatur