Lådångest inför Sandybridge-bygge

Permalänk
Medlem

Lådångest inför Sandybridge-bygge

Nu börjar det dra ihop sig för 1155-bygget, och jag har grav lådångest!
Tror jag tittat på allt på prisjakt, men kan ändå inte riktigt hitta det jag vill ha, känns det som... Så tänkte söka lite inspiration här

Jag siktar i första hand på en vanlig ATX miditower, då jag vill kunna slänga in ett dual slot grafikkort och ett ljudkort utan att de sitter precis intill varandra... Men skulle rätt litet P67 moderkort (tex ett med bra ljud så man kan skippa ljudkortet) dyka upp kan jag även tänka mig rätt micro ATX eller till och med mini ITX!

Jag vill gärna ha en rätt kompakt låda: jag kommer sannolikt inte ha mer prylar än ett grafikkort (ATI 6950), ett ljudkort, en vanlig 3.5 hårddisk, troligen även en SSD, en DVD/Bluray, och möjligen en fläktkontroller (5.25 eller 3.5), plus förstås en hyfsat stor CPU-kylare, men behöver egentligen inte en låda med massa plats utöver det... Samtidigt ska lådan vara hyfsat välplanerad inuti, så den inte blir skitbökig att jobba i, eller omöjlig att dra undan kablar i.

Jag kommer köra exklusivt med luftkylning, så luftflödet ska vara genomtänkt, med hyfsat antal fläktplatser, men samtidigt inte en massa onödiga hål i hela lådan - även ljudnivå är prio!

Lådan får gärna vara relativt "lättburen" att släpa iväg på LAN, även om det kanske händer max nån gång om året, så det är inte högsta prio.

Prisnivån är ganska öppen. Uppemot säg lite drygt 2000 är tänkbart OM lådan är klockren.

Jag gillar lådor med en enkel men ändå tilltalande design. Silver/alu är nog favvofärg, men även svart eller vitt är tänkbart!

Jag äger i nuläget en P182 och trivs hyfsat med den, men vill ha något nytt.
P182 tycker jag är kanske lite för stor/tung, den har lite för restriktiva luftvägar och lite för mycket ömtålig plast på utsatta ställen (lite känslig, svårlyft låda) men själva chassiplåten är väldigt robust, och plast/alu/stål kombinationen gör att den dämpar ljud hyfsat bra!

Lådor jag kollar på:
- Lian Li PC-8FI(silver verkar svårt att få tag på i Sverige, men svart funkar för mig)
Denna är nog högst på listan just nu: Den ser "rätt" ut och har riktigt fin ventilation i fronten! Visst, det rymliga hårddiskracket är ju extrem overkill för mig, men det går ju lätt att montera ut och så får jag försöka få till nån montering i botten istället, alternativt i eller under 5.25 platserna.
Nackdelar:
- Kan den kanske vara för lätt, så den bara skramlar? Jag har faktiskt aldrig ägt ett Lian-Li innan!
- Får nätagget rimligt med luft från de där supertunna luftspalterna i botten? (jag är sugen på att klippa upp dem en smula annars!)
- Fläktarna kanske lite mycket "in your face"? (även om datorn sannolikt hamnar på golvet.

- Silverstone FT02 (helst silver utan fönster tror jag)
Ok, nästan för stilren, men välbyggd, innovativ och välfungerande. Lite speciellt att jobba i kanske, men det kan jag ta! Problemen med den för mig är att den är för tung och stor (djupet är rätt extremt tex, och jag tror lådan skulle se lite tom ut med den utrustning jag nämnde ovan ) och gränsfall till lite för dyr för vad man får. RV02 är ju klart mer prisvärd, men den är ännu djupare, och tyvärr så går den bort rent estetiskt.

Define R3 (kanske i vitt? )
Den finns ju i tankarna litegrann, men känns som ett nerköp på en del punkter jämfört med min Antec: inte så mycket bättre ventilation (Define är även den rätt restriktiv i fronten egentligen tex) och jag misstänker plåten och annat smått och gott är sämre kvalitet än vad jag har. ... och hårddiskburen är mest bara ivägen för mig. (och går inte enkelt att få ut)

Corsair 650D (eller möjligen en vit 600D)
Inte riktigt lika stilren som 800D, men funkar. Visst, den är för stor för mig egentligen, men kan kanske leva med det. Största nackdel för mig: 200mm fläktar, istället för standardiserade 120mm (eller i värsta fall 140mm) fläktar. Sen vet man ju inte riktigt när den kommer heller.

Lite andra lådor har oxå funderats på och åtminstone för stunden förkastats som tex Antec Solo (pga för lite ventilation, för små utrymmen för GPU), NZXT Adamas (snygg och stabil, men går bort pga GPU-ytrymmet, för restriktiv front, för dyr nuförtiden), Lian Li PC-X500 (pga trångt för grafikkort och svindyr!), Silverstone FT01 (pga för svår att få tag i nuförtiden, och inte prisvärd) etc...

Nån som kan komma med lite tips, inspiration eller övertalningsförmåga?
(ursäkta monsterposten! vågar nån svara nu?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

SB är 1155 inte 1156, så du inte köper fel modekort. Define R3 låter som bra chassi. Du kan ha en 3½" fläktkontroll i R3 chassi, medföljer fäste för 3½" i 5,25" fack, chassit väger dock 12,5kg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hoppsan, skrev fel: 1155 ska det vara förstås

R3 är helt säkert OK (om man inte får ett måndagsex), men är det märkbart bättre än P182 ventilations- och/eller ljudmässigt? ... och vad ska jag egentligen med ett ganska restriktivt hårddiskrack för 8 diskar, när jag kommer utnyttja max två platser?

Jo, det är rätt tungt också, men det tror jag i och för sig jag kan leva med.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är till så mycket hjälp, men jag har en tendens att alltid välja för små chassin, vilket gör det jobbigt med vattenkylning och kabeldragning osv.

Så det är nåt att tänka på, ett lite större chassi gör allt lättare.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Helt rätt: man kan stirra sig blind på storleken och glömma att man ska jobba i burken också

Jag kommer dock aldrig vattenkyla, så det behöver jag inte ta höjd för. (det glömde jag vara tydlig om)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6903522/lian-li-pc-v354b-matx-mini...

Finns mATX brädor med plats för dual slot gfx och ett ljudkort med ytterligare en tom plats mellan dem.

[Dock ingen plats för en fläktkontroll.

EDIT: Inbyggd fläktkontroll för fyra fläktar. Kan inte styra dem individuellt dock.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

jag har haft ett sådant lianli chassi, och de är jävligt trevliga, om man inte ska köra towerkylare för det får inte plats.

kör man matx så brukar inte sockeln sitta så nära pciE platserna så man kan med lätthet få plats med en biffigare kylare som är mer bred än hög. ett alternativ i just den där lådan är annars att köra en h50 och montera den där fläkten i taket sitter annars. Det har jag sett ett antal som gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Finns mATX brädor med plats för dual slot gfx och ett ljudkort med ytterligare en tom plats mellan dem.

Ja, det har du ju rätt i förstås: jag tänkte tre slottar istället för fyra på ett micro-ATX av nån anledning

Skrivet av boppleplutten:

jag har haft ett sådant lianli chassi, och de är jävligt trevliga, om man inte ska köra towerkylare för det får inte plats.

kör man matx så brukar inte sockeln sitta så nära pciE platserna så man kan med lätthet få plats med en biffigare kylare som är mer bred än hög. ett alternativ i just den där lådan är annars att köra en h50 och montera den där fläkten i taket sitter annars. Det har jag sett ett antal som gjort.

Hmm, v354 är intressant, men kanske lite för mycket en kompromiss: den är ganska fet på bredden, och nätaggsplaceringen är problematisk: monteringen blir jobbig, kabeldragning blir krystad och nätagget måste ut nästan vad man än ska göra i burken. Dessutom är nätagget ivägen för många vettiga CPU-kylare.

Tex så verkar ju enda stället för H50 utan moddning vara i fronten.
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=17426699&post...

Montera H50:n i taket går, men kräver att man karvar ganska mycket i en fläkt:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1036308472&postcount=329
Fattar inte varför de satte fläkthålet så jäkla nära moderkortet?

Noctua NH-U9B verkar rymmas under PSU:n i och för sig...

Ska jag gnälla mer är jag skeptisk till att skruva i sidopanelerna på det där viset oxå. Verkar rätt bökigt!

...

Häpp, nu är det på gång med en uppdaterad X500 förresten!
http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

... dock med ett småfult sidofönster, 140mm fläktar, och lite ommöblerad layout som är kanske lite både bättre och sämre. (var hämtar övre hårddiskarna sval luft ifrån tex? Det finns ju inga intag i toppen vad jag kan se? Ska bli deprimerande att se vad den kommer kosta om den hittar hit!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lian Li lådan eller Silverstone FT2 hade jag valt, de övriga är inte värda att satsa på. Lian Li lådan kan du ju alltid stärka med Bitumen om den skramlar lite, annars är ju designen väldigt genomtänkt och håller hög kvalitet. Det är tillräckligt med ventilation för PSU, tror inte det gynnar nätagget något särskilt om du klipper upp men damm kommer öka betydligt.

FT2 är ju vad den är, bra låda med konstiga dimensioner. Kommer man över det så blir man nöjd med största sannolikhet.

X500 har ju haft otrolig kylning när den recenserats så tror inte det skulle bli ett problem om du valde den men personligen anser jag ingen låda borde få kosta så mycket......

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Lian Li lådan eller Silverstone FT2 hade jag valt, de övriga är inte värda att satsa på. Lian Li lådan kan du ju alltid stärka med Bitumen om den skramlar lite, annars är ju designen väldigt genomtänkt och håller hög kvalitet.

Rimligt

Skrivet av Typhonos:

Det är tillräckligt med ventilation för PSU, tror inte det gynnar nätagget något särskilt om du klipper upp men damm kommer öka betydligt.

Nja, dammfiltret under tänkte jag behålla (sitter på utsidan) så dammet håller sig nog ute. Jag tänkte bara försöka bli av med några av de där onödigt restriktiva "flänsarna" i botten.

Skrivet av Typhonos:

X500 har ju haft otrolig kylning när den recenserats så tror inte det skulle bli ett problem om du valde den men personligen anser jag ingen låda borde få kosta så mycket......

Jo, den är ju så dyr så man blir frustrerad! Lite annorlunda kul design, och *pang* så slänger vi på nån tusing eller två på priset? Aaargh!
... den "gamla" TYR:en skulle man dessutom behöva fixa några till hål i moderkortsplåten för att få till kabeldragningen. Skulle man tordas det? Nä den här måste jag f-n slå ur hågen!

---

Men nu när jag inser att det går att köra micro-ATX så har jag dubbelkollat lite där, men hittar egentligen bara två andra lådor: (inte intresserad av liggande lådor förresten)
Jag är nog lite mer sugen på Lian Li A04 än tidigare nämnda PC-V354B.. Mer klassisk nättare lådform och mer traditionell inuti. Nackdelar är tex 80mm fläktplatsen bak, samt att lådan är lite smalare internt, så att kanske inte alla tornkylare går in? ... plus att den inte verkar gå att få tag på än (och det börjar bli ont om tid - det kliar i fingrarna!)

Silverstone TJ08 intresserar! Snygg front, kompakt layout och ordentlig ventilation! (förutom gallret på dörren) Förutom den påkostade alu-fronten ska den dock vara lite billig i utförandet har jag hört, så är kanske egentligen inte värd pengarna? Ska jag gnälla vidare så har den småtaskig HD-kylning, inte trivial kabeldragning och lite trångt för nätagg/DVD mm... och silvermodellen jag helst vill ha är svår att få tag på i Sverige. Den är dock klart ett alternativ! Nån som använt den?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kanske Lian Li A05 med den ventilerade takplåten? Liten men rymmer ju ändå rätt långa grafikkort och stora kylare samt ATX moderkort.

Så synd att de gör lådorna så smala bakom moderkortsplåten, kunde de i alla fall lämna lika mycket som P183 har så kunde man ju ta fram hålsågen eller dremeln på precis alla lådor. Annars är nog inte TJ08 så pjåkig.

Finns ju även Antec NSK3480, lätt att byta till stora fläktar och lätt att göra snygga hål till kabeldragning så det finns lite plats bakom plåten:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=600...
Begränsar ju tyvärr kraftigt hårddiskantalet

Finns tyvärr ingen perfekt låda....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Lian Li A05 var jag otroligt nyfiken på ett tag när den var ny, men den är så bakvänd ventilationsmässigt att jag nog valt att inte ge mig på den. Fronten som är utblås för nätagg och hårddiskarna verkar extremt restriktiv. Att sätta en fläkt i taket för att få ut varmluft känns mer som en workaround än en riktigt bra lösning.
Sen vet jag inte om takpanelen går att byta enkelt på alla modeller, eller om det bara gäller nya A05N som knappt går att få tag på? (och är panelen lätt att få tag på, eller är det moddning som gäller?)

Antec 3480 är charmig den med, och jag gillar faktiskt den minimalistiska kantiga fronten, men den har en del nackdelar:
Längden är lite kortare än TJ08, så det blir väldigt tajt med både feta grafikkort och att få in nätagg+DVD-brännare. (även om killen i länken lyckades hyfsat ) Att modda in 120-fläkt är jag inte så sugen på. Att montera in en hårddisk i övre sektionen kräver ju nästan ett agg med "rakt-genom" flöde för att HD:n ska få ventilation alls, och ett sånt agg vill jag egentligen inte ha. (de är för ovanliga nuförtiden) Dessutom vibrerar sidoplåtarna en del på den misstänker jag: det gäller iallafall den lite större 4480:n som har samma lösning för montering av tak och sidoplåtar. Lite för mycket nackdelar jämfört med TJ08 tror jag.
Sen verkar det inte gå att köpa lådan utan agg längre, men å andra sidan är den snäppet billigare än TJ08 iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kollar själv på ett bygge för SB och jag har förälskat mig i CM Storm Sniper

Den får bra betyg i tester men jag har inte sett den i verkligheten så... men för mig lutar det åt en sådan. Har fortfarande 15 dagar på mig att bestämma mig innan löning

Edit:

Det var denna länk jag tänkte på från början men hittade den inte på en gång:
http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2009/01/12/cooler-master-storm-sniper-review/1

Båda reviewerna är rätt bra men den senare är snyggare

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Kollar själv på ett bygge för SB och jag har förälskat mig i CM Storm Sniper

Anaii, vore det inte för det där alldeles enorma hålet över hela sidopanelen så skulle jag kunna fundera lite på Storm Sniper
Den lådan har ju en rätt smidig inbyggd fläktkontroller, den är hyfsat lättburen med handtag, och det halvrundade stuket kan jag nog kanske leva med.. Men den är å andra sidan lite för stor och fet/svullen för mig, saknar i praktiken nästan sidopanel, och har två 200mm fläktar, som jag helst undviker. (de är för ovanliga och svåra att hitta bra ersättare misstänker jag)

...

Just nu lutar det mest åt antingen Lian Li PC-8FI (ATX) eller Silverstone TJ08 (microATX) ... beror lite på hur exotisk och stor kyllösning jag på sikt kan tänkas vilja ha på mitt ännu otestade nyköpta 6950.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Silverstone FT02 är helt klart värt varenda krona. Men jag måste säga det att 650D ser väldigt intressant ut om priset är lika bantat som lådans storlek jämfört med 800D.

Visa signatur

Asus Maximus VI Extreme - i7 4790k - Corsair Dominator Platinum 32GB 1600MHz - EVGA GTX 980Ti Hybrid - Samsung 830 256GB - EVGA Supernova G2 1000W - Corsair Carbide Air 540 - EK Predator 240 - Asus Swift PG279Q - Dell U2711

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte ha Lian Li lådan med inblåset bak, är jätte lätt att vända på. Har själv ett sådant system med min grovmoddade inverterade Chieftec låda. Temperaturerna blir riktigt skapliga med enbart två fläktar så med tre i en så liten yta som A05s borde ge bra kylning.

Dock så är ju t.ex. FT2 i en annan liga för den kostar betydligt mer. Man får ju vad man betalar för.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Man behöver ju inte ha Lian Li lådan med inblåset bak, är jätte lätt att vända på. Har själv ett sådant system med min grovmoddade inverterade Chieftec låda.

Problemet med A05 layouten är till stor del nätagget. Vänder jag bara bakfläkten blåser alla fläktar i lådan utåt, vilket inte är en bra idé. (hmm, möjligen om man sätter en insug i taket då, men det känns lite bakvänt)

Vänder jag fläkten vid hårddiskarna men inte nätaggsfläkten så tror jag det är lite bortkastat: då lär bara varmluften från nätagget sugas in till hårddiskarna igen.

Jag är inte så sugen på att bryta garantin och gå in i agget och vända på den fläkten... Och jag är inte så sugen på att ha utblås i fronten iallafall: det tenderar att låta lite mer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Anaii, vore det inte för det där alldeles enorma hålet över hela sidopanelen så skulle jag kunna fundera lite på Storm Sniper
Den lådan har ju en rätt smidig inbyggd fläktkontroller, den är hyfsat lättburen med handtag, och det halvrundade stuket kan jag nog kanske leva med.. Men den är å andra sidan lite för stor och fet/svullen för mig, saknar i praktiken nästan sidopanel, och har två 200mm fläktar, som jag helst undviker. (de är för ovanliga och svåra att hitta bra ersättare misstänker jag)

Vad är det du inte gillar med sidopanelen? Estetiskt? Jag tror det hjälper luftflödet en del och det sitter ett heltäckande damfilter över hela, dock så har det klagats lite på hur det sitter fast så det är jobbigt att ta bort och rengöra.

Jo då har nog iaf delvis rätt vad gäller fläktarna. Inget jätteutbud på dem, men de finns. Vad jag förstått så finns det hål för att sätta 2*120 ist för 1*200 om man vill.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Mjo, delvis estetiskt, men mest ljudnivåmässigt, och jag är även tveksam till att det egentligen är så speciellt mycket bättre ventilationsmässigt heller: man lär kunna få ungefär lika bra flöde genom hela lådan utan massa extra hål i sidopanelerna om lådan är välplanerad, och då med färre öppningar för ljudet att läcka ut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett FT02B-WRI som införskaffades enkom för ett ATX sandy bridge-bygge med luftkylning. Jag har sneglat på en del andra FT02-byggen, både med H70 och med Noctua NH-D14. Verkar inte vara några som helst problem för folk och snyggt blir det. Dock är jag lite tveksam över hur bra det blir att suga ut varmluften från chassit genom H70-radiatorn men det kanske någon annan kan svara på.

Dock är jag partisk. Jag är helt och hållet såld just på FT02-chassin, tycker att dom har precis allt jag skulle kunna tänkas behöva samt att dom i mitt tycke är det snyggaste chassit på marknaden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Problemet med A05 layouten är till stor del nätagget. Vänder jag bara bakfläkten blåser alla fläktar i lådan utåt, vilket inte är en bra idé. (hmm, möjligen om man sätter en insug i taket då, men det känns lite bakvänt)

Vänder jag fläkten vid hårddiskarna men inte nätaggsfläkten så tror jag det är lite bortkastat: då lär bara varmluften från nätagget sugas in till hårddiskarna igen.

Jag är inte så sugen på att bryta garantin och gå in i agget och vända på den fläkten... Och jag är inte så sugen på att ha utblås i fronten iallafall: det tenderar att låta lite mer.

Fast jag menar inte att du ska ha enbart utblås, du har inblås i fronten som vanligt. Så har flera A05 användare gjort. Enda negativa med den lösningen är ju att grafikkortet blir varmt varför ett utblås i den andra topp-panelen är bra. Vet inte hur känsligt ditt nätagg är men i mitt P182 delar ju det luft med diskarna och har inte varvat upp än, gjorde aldrig heller mitt andra nätagg som före modden var toppmonterat men beror ju på komponentvalet.

I övrigt verkar de flesta eniga om FT2 men om H70 sabbar idén tycker jag du ska överväga annan kylare som Rev C av TRUE eller liknande med push-pull. Skillnaden blir försvinnande liten och inte värt att gå ned sig i lådkvalitet över.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Lian Li A05 var jag otroligt nyfiken på ett tag när den var ny, men den är så bakvänd ventilationsmässigt att jag nog valt att inte ge mig på den. Fronten som är utblås för nätagg och hårddiskarna verkar extremt restriktiv. Att sätta en fläkt i taket för att få ut varmluft känns mer som en workaround än en riktigt bra lösning.
Sen vet jag inte om takpanelen går att byta enkelt på alla modeller, eller om det bara gäller nya A05N som knappt går att få tag på? (och är panelen lätt att få tag på, eller är det moddning som gäller?

Har ett Lian Li A05 dvs den äldre revisionen. Den är takpanelen nitat på. Men på A05N går det att byta takpanel, då den sitter fast med två tumskruvar har jag för mig.

Chassit, går även att få det färdig dämpat.
http://www.caseking.de/shop/catalog/Cases/Lian-Li/Lian-Li-PC-...

Takpanelen
http://www.caseking.de/shop/catalog/Cases/Lian-Li/Lian-Li-Spa...

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Damn, skrev ett monsterinlägg i omgångar under dagen, och så käkar cyberrymden upp det när jag väl postar det Nåja nytt försök!

Skrivet av Typhonos:

Fast jag menar inte att du ska ha enbart utblås, du har inblås i fronten som vanligt. Så har flera A05 användare gjort. Enda negativa med den lösningen är ju att grafikkortet blir varmt varför ett utblås i den andra topp-panelen är bra.

Men grejen är ju att det inte går att ha bara inblås i fronten, eftersom nätagget blåser ut där... Då måste det ju bli så att en rätt stor del av varmluften från nätagget direkt sugs tillbaks in i frontfläkten över hårddiskarna, vilket skapar onödig återcirkulation, och därmed pajar ett vettigt "genomflöde" i lådan...
Man kan ju kanske modda in en liten "vägg" inne i fronten som avskiljer nätagget från hd-fläkten för att minska det beteendet? (Jag har kanske till och med sett exempel på det i nån tråd på Hardforum eller Spcr?) Men det känns ändå som en inte klockren kompromiss - speciellt med tanke på hur småttiga och restriktiva de där ventilationshålen är i fronten på A05. Den är nog lite för mycket en uddalåda med lite för stora frågetecken för att jag ska våga mig på den.

Skrivet av Typhonos:

I övrigt verkar de flesta eniga om FT2 men om H70 sabbar idén tycker jag du ska överväga annan kylare som Rev C av TRUE eller liknande med push-pull. Skillnaden blir försvinnande liten och inte värt att gå ned sig i lådkvalitet över.

Fixa kylningen tror jag inte är ett problem. ...nu planerar jag i första hand vanligt tornkylare i vad det nu blir för låda, men om jag skulle ge mig på h50/h70 i FT02 skulle jag vara nyfiken att testa få den på nån plats i botten snarare än toppen (jag blockar hellre nån av de massiva inblåsfläktarna, än den enda utblåsfläkten)

Skrivet av Soyish:

Har ett Lian Li A05 dvs den äldre revisionen. Den är takpanelen nitat på. Men på A05N går det att byta takpanel, då den sitter fast med två tumskruvar har jag för mig.
Chassit, går även att få det färdig dämpat.

Bra info - tackar!! (undrar om de är smarta/schyssta nog att dämpa extrapanelen om man beställer lådan med panelen med fläkthål? )
Men vad är din erfarenhet av chassit? (och vad har du i chassit?) Räcker kylningen till? Har du moddat till en fläkt i toppen, och kanske vänt nåra fläktar?
Kan du övertala mig om att det vore värt att satsa på en A05N? Undrar om topplåten riskerar att skramla...
Jag avskriver inte den lådan helt, men den är inte högst upp på listan.

Skrivet av Überklass:

Jag är helt och hållet såld just på FT02-chassin, tycker att dom har precis allt jag skulle kunna tänkas behöva samt att dom i mitt tycke är det snyggaste chassit på marknaden.

Hehe, det ÄR ett snyggt, stilrent, innovativt, välbyggt och klurigt chassi, utan tvekan! ... men för mig känns det ändå lite väl stort och bökigt. Har du provat släpa runt chassit nånting till LAN eller liknande? Går det att lyfta/släpa någorlunda smidigt? (kan man tex använda hålet bak för sladdarna nånting?)
Ja, plus priset då delvis. ... och ska jag ha ett vill ja ha med AP-fläktarna, vilket innebär en del osäkerhet vid inköpet.
Sidospår, men jag drömmer sen länge om ett kompaktare FT02-liknande chassi, men med 5.25 sektionen utbytt mot en eller möjligen två 5.25 platser riktade uppåt! Några diskar kan med lite ommöblering internt få plats under både nätagget och de nya 5.25 platserna.

Annars finns ju kommande Silverstone FT03, men den lär inte hinna dyka upp i tid, och den är nog lite för skum internt för min smak, och har en hel del nackdelar. (som tex enbart slim slot-in DVD plats, gränsfall HD-kylning, nätagget blåser ut varmluft precis vid insuget till CPU:n mm)
Själva "futuristisk papperskorg"-stuket går jag helt klart igång på dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hehe, det ÄR ett snyggt, stilrent, innovativt, välbyggt och klurigt chassi, utan tvekan! ... men för mig känns det ändå lite väl stort och bökigt. Har du provat släpa runt chassit nånting till LAN eller liknande? Går det att lyfta/släpa någorlunda smidigt? (kan man tex använda hålet bak för sladdarna nånting?)
Ja, plus priset då delvis. ... och ska jag ha ett vill ja ha med AP-fläktarna, vilket innebär en del osäkerhet vid inköpet.
Sidospår, men jag drömmer sen länge om ett kompaktare FT02-liknande chassi, men med 5.25 sektionen utbytt mot en eller möjligen två 5.25 platser riktade uppåt! Några diskar kan med lite ommöblering internt få plats under både nätagget och de nya 5.25 platserna.

Annars finns ju kommande Silverstone FT03, men den lär inte hinna dyka upp i tid, och den är nog lite för skum internt för min smak, och har en hel del nackdelar. (som tex enbart slim slot-in DVD plats, gränsfall HD-kylning, nätagget blåser ut varmluft precis vid insuget till CPU:n mm)
Själva "futuristisk papperskorg"-stuket går jag helt klart igång på dock

Det är garanterat inget LAN-chassi. Om det är det viktigaste för dig så ska du nog inte kolla på FT02. Personligen har jag inte planerat att flytta chassit alls, men OM (!!) det skulle behövas så går det såklart att lösa - det är ju inte som så att chassit väger 70 kg

AP-fläktarna får du till FT02 i och med version 1.4. Inte alls krångligt. Be bara leverantören att bekräfta versionsnummret på chassit. Här har du info om AP-fläktarna i chassit.

Which versions of FT02/RV02 have Air Penetrator AP181?
RV02B-W v1.7 and after
FT02B v1.4 and after
FT02S v1.4 and after
FT02B-W v1.7 and after

Vad menar du med: "kan man tex använda hålet bak för sladdarna nånting" ? Det är rätt gott om utrymme för att dra sladdarna under "taket" och det ska inte vara något problem sålänge du inte använder dig av exempelvis en skärmsladdsadapter direkt kopplad på I/O-kontaken innan skärmsladden. Då går det inte.

Förövrigt har jag fått bekräftat från Silverstone att ett E-ATX Asus Maximus IV Extreme får plats i chassit om man så skulle vilja. Kan vara bra att veta.

I slutänden är det hela en smaksak. Jag köpte chassit för att det tilltalade mig mest av alla chassin i det formatet på marknaden. Men smaken är som baken. Och enligt mitt tycke ser FT03 ut som en påse skit

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Det är garanterat inget LAN-chassi. Om det är det viktigaste för dig så ska du nog inte kolla på FT02.

Inte viktigast, men det är en liten faktor i lådköpandet
... och jag tilltalas av kompakthet, dvs smidiga platssparande mått, installationsmöjligheter välanpassat till mina behov, och effektivt utnyttjande av utrymmet. FT02 faller lite på det.

Skrivet av Überklass:

AP-fläktarna får du till FT02 i och med version 1.4. Inte alls krångligt. Be bara leverantören att bekräfta versionsnummret på chassit. Här har du info om AP-fläktarna i chassit.

Just ja, det inlägget såg jag ju på Hardforum! Man får mejla och fråga helt enkelt - tack för påminnelsen

Skrivet av Überklass:

Vad menar du med: "kan man tex använda hålet bak för sladdarna nånting" ?

Jag tänkte på om hålet funkade bra som handtag vid lyftande av burken

Skrivet av Überklass:

I slutänden är det hela en smaksak. Jag köpte chassit för att det tilltalade mig mest av alla chassin i det formatet på marknaden. Men smaken är som baken. Och enligt mitt tycke ser FT03 ut som en påse skit

Smaken är som sagt som baken (tycker dock FT02 och FT03 delar tillräckligt med designelement för att det ska förvåna mig lite att man betraktar den ena som ett mästerverk och den andra som skit )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Bra info - tackar!! (undrar om de är smarta/schyssta nog att dämpa extrapanelen om man beställer lådan med panelen med fläkthål? )
Men vad är din erfarenhet av chassit? (och vad har du i chassit?) Räcker kylningen till? Har du moddat till en fläkt i toppen, och kanske vänt nåra fläktar?
Kan du övertala mig om att det vore värt att satsa på en A05N? Undrar om topplåten riskerar att skramla...
Jag avskriver inte den lådan helt, men den är inte högst upp på listan.

Det vet jag inte om de gör, men fråga dem så gör de nog det.
Min erfarenhet med chassit, hmm. Den är ju lite trång det kan du räkna med, annars är det ju en toppen chassi med hyfsat bra ventilation. Nej, jag har "standard" om man säger så, har dock bytt ut fläktarna som jag har kopplat till en fläktkontroller. Kvalitén är ju underbar, är ju ett Lian Li trots allt

Inget som skramlar vad jag hör. Det kan hända att sidoplåten skramlar, men det är ingen risk att den gör när det sitter ljuddämpning på den.
I A05N kan du ju ta bort hårddiskracket om du vill. Så sätter du bara ssd-hårddisken i 3.5" där diskettenheten sitter annars.
Kika in här vetja för lite mer bilder, ca 320 sidor med chassiporr:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1133290

Ja just det, det jag har i datorn är det du ser i sign. Men jag har bytt ut stockkylningen på processorn och grafikkortet Temperaturerna är bra för att vara det här chassit. Ska återkomma med värden när jag kommer hem efter jobbet.

Annars så kan jag ju rekommendera ett annat chassi som ska bli mitt nästa. Kommer nog att beställa den nästa vecka. http://www.caseking.de/shop/catalog/Cases/Lian-Li/Lian-Li-PC-...
Den kan du ta bort hårddiskracket på, sätta dit en takfläkt utan att byta plåt och kan fås med ljuddämpning från Caseking.

Lite mer bilder på den finns här:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1512418

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

I A05N kan du ju ta bort hårddiskracket om du vill. Så sätter du bara ssd-hårddisken i 3.5" där diskettenheten sitter annars.

Shit, jag var lite otydlig i min beskrivning tidigare: jag kommer definitivt ha en vanlig 3.5 hårddisk, men plus eventuellt en extra SSD. Så nånstans måste jag ju klämma in en hårddisk där den får lite kylning också. Men det går alltid att lösa (kan kanske till och med bygga en liten enkel behållare som jag placerar på nätagget )

Har sett den där bamsetråden på Hardforum, men har inte tittat in i den på ett tag - jag får uppdatera mig lite!

Skrivet av safarisoya:

Annars så kan jag ju rekommendera ett annat chassi som ska bli mitt nästa. Kommer nog att beställa den nästa vecka. http://www.caseking.de/shop/catalog/Cases/Lian-Li/Lian-Li-PC-...
Den kan du ta bort hårddiskracket på, sätta dit en takfläkt utan att byta plåt och kan fås med ljuddämpning från Caseking.

Jepp, den är fin, men jag tycker personligen PC-8FI som jag nämnt tidigare i tråden har en snyggare front. ... internt är de identiska såvitt jag vet. 8FI är snäppet dyrare än 9F på caseking av nån anledning, så den kan man nog lika gärna köpa i Sverige. (förutom att man inte kan köpa den färdigdämpad då...)

*edit*

Blev ett Ft02 till sist
Gick inte att motstå den sjuka 50% rean på komplett!
Får återkomma med intryck när jag bygger i den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.