Ang. överklockning av grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. överklockning av grafikkort

Hej!

Undrar vilka som möjligtvis kan vara de "optimala" inställningarna att ha när man överklcokar sitt grafikkort. JAg har nu ett GF4ti 4200 128ddr 4200 (Asus v8420).

Programmet jag använder är Rivatuner.
Som default är mina inställningar
coreclock: 250mhz
Memoryclock: 446mhz

Hur mcyket "vågar" man dra upp dessa värden. Nån som har likadant grafikkort som har något tips. Har inte vågat använda programmet än, men om nån här kan hjälpa mig så vore jag tacksam.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Testa lite bara... jag har överklockat mitt gf 2mx i ungefär 25 mhz

Permalänk
Medlem

Istället för att chokhöjja hastigheten på minnen och core så börja med 25mhz höjjning på antingen minne eller core stegvis tills du märker att det säger stopp..

Lättast så, drar du för högt så får du antingen grafikfel eller en svart skärm

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Istället för att chokhöjja hastigheten på minnen och core så börja med 25mhz höjjning på antingen minne eller core stegvis tills du märker att det säger stopp..

Lättast så, drar du för högt så får du antingen grafikfel eller en svart skärm

Vilket är då "Bäst" att höja utav dessa två alternativ?

Visa signatur

Permalänk

Stegvis klockning.

OffTopic: Vid vilken skola/gymnasium studerar du?

Visa signatur

I put twenty-four holes thru your metaldoor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost Dawg
Stegvis klockning.

OffTopic: Vid vilken skola/gymnasium studerar du?

Jag är student vid högskolan, flyttade till Falun för två år sedan.
En trevlig liten stad det här!
Själv då?

Visa signatur

Permalänk

OffTopic: Då går jag mycket nära dig går på lugnet 2:a året EL/DATA.(Lugnetgymnasiet)
Bodde föresten i Uppsala innan.
Hmm bor du i någon studentlägenhet i stan typ eller?
Bor i Herrhagen.

Visa signatur

I put twenty-four holes thru your metaldoor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost Dawg
OffTopic: Då går jag mycket nära dig går på lugnet 2:a året EL/DATA.(Lugnetgymnasiet)
Bodde föresten i Uppsala innan.
Hmm bor du i någon studentlägenhet i stan typ eller?
Bor i Herrhagen.

Jag bor i studentkorridorerna i britsarbet, precis utanför hemköp.
Jag kanske ska göra praktik på lugnetgymnasiet...;=)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar det väl ändå bli lite väl mycket off topic här. Get a room you two!

Jag anser inte att man kan säga att det är bättre att klocka grafikprocessorn än att höja minnesbandbredden. Naturligtvis ska de klockas båda två :). Jag brukar dock ta dem en i taget.

Det är inte lönt att höja med 200 MHz direkt men börja med att hålla minnet still och höja kanske 25 MHz på GPUn. Fungerar det så gå upp en bit. När det börjar bli problem med hängningar så är det bara att backa tillbaka en bit. Det är skit med en maskin som inte är stabil så var noga med att testa stabiliteten när du hittat något du tror fungerar. Jag brukar låta den loopa 3dMark men jag kör även några vändor i Quake. Symptomen på att grafikprocessorn klockats för högt är att man börjar stöta på hängningar och blåskärmar.

Därefter är det dags att sätta GPUn på default klockfrekvens igen och börja höja minnet. Det är mycket svårt att ens försöka ge en riktlinje för hur mkt man kan höja. Vissa minnen kan klockas 5-10 MHz medan andra kan klockas 100-150 MHz. Symptomen när minnet klockas för högt är främst visuella defekter (artifacts) som snöstorm av vita pixlar, blinkande texturer etc. Det kan nog även bli hängningar men jag brukar inte uppleva det. När man hittat den högsta möjliga klockfrekvens som inte ger visuella defekter kan man prova att sänka klockfrekvensen på minnena en aning för att se om det ger bättre resultat. Det händer ibland att prestandan sjunker i samband med att minnet klockas ytterligare och det vill man ju förhindra.

När man till sist har en bra klockning för GPU och minne som kombinerar man dessa och ser så att systemet är stabilt. Var klockningarna stabila var för sig bör det inte vara några problem när de kombineras. Det har hänt någon enstaka gång att jag fått sänka minne eller GPU lite för att få dem att fungera bra ihop men det är i normalfallet för mig.

Det blir många tester om det ska fungera bra men det kan det kanske vara värt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ingen soom kan förklara HUR man höjer GPU och minnesfrekvens i rivatuner? Förstår inte rktigt hur man gör...

Permalänk

Skaffa Powerstrip... det är bäst

Permalänk
Medlem

Fräs på med 310/560 direkt och kör så! Funkar hur bra som helst på mitt kort i alla fall (har ett likadant).. Kanske går aningen mer, men det är ändå så liten skillnad.

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"