Permalänk
Medlem

Komma åt NAS

Har skaffat mig en d-link dns-320 NAS och håller på att installera den, efter några om och men så fick jag till det på min stationära dator där jag har statisk ip-adress (NAS:en har statisk ip-adress) men när jag nu ska försöka komma åt den på min bärbara som ligger bakom en trådlös router så kommer jag inte åt den. Har försökt lägga till nätverks resurs och skrivit in resurs namn men den hittar den inte. Blir ju som att dom inte ligger i samma nätverk för att den bärbara har ett utdelat ip-nummer. Nåt förslag på hur jag gör? Kör med windows 7 förresten.

Visa signatur

flera datorer.... :P

Permalänk
Hedersmedlem

gör blockdiagram över nätverket..
Ser det ut såhär?

internet----router--- trådlös router -- bärbar dator
internet----router--- nas
internet----router--- stationär dator

i så fall kommer trådlösa routern lägga sig i annat nät än nasen.

För att få det att fungera skulle du haft följande:
internet---router---accesspunkt----bärbar dator
internet---router---nas
internet---router---stationär dator

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

så här ser det ut:
[*]

Internet - switch - trådlös router - bärbar dator
[*]Internet - switch - stationär dator

den stationära sitter alltså direkt i switchen och den bärbara går via switchen till en router.
Grejen är ju att jag vill ha statiska ip nummer på nasen och stationära men utdelat till den bärbara.

tillägg
Visa signatur

flera datorer.... :P

Permalänk
Medlem

Du måste ha din trådlösa router ställd till AP (access point) som tidigare nämnts. Men om du inte har någon router mellan internet och switchen, så har du ganska stora säkerhetshål om du inte vet vad du sysslar med.

Permalänk
Hedersmedlem

koppla enl följande:
internet---trådlös router---switch----stationär dator
internet---trådlös router---switch----nas
internet---trådlös router---bärbar dator.

den trådlösa routern ska ha flera "LAN" portar. du kopplar till switchen.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Men kan jag ha statiska ip nummer då?

Visa signatur

flera datorer.... :P

Permalänk

Har NAS:en samma arbetsgrupp som datorerna? Hade problem med att komma in i en NAS men det löste sig genom att använda samma arbetsgrupp.

Permalänk
Medlem

japp dom är i samma hemgrupp. Ingen som vet om det finns nån inställning i NAS:en som kan hjälpa?

Visa signatur

flera datorer.... :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbozoo:

Men kan jag ha statiska ip nummer då?

Klart att du kan, oavsett om du sitter bakom en router eller inte, under vissa premisser förstås. Jag skulle också rekommendera att du sätter alla enheter bakom router (mot din ISP sett) oavsett om du låter nån DHCP dela ut adresser eller har fasta IPn, ifall du inte är duktig på att tighta ner åtkomst/begränsa trafik.

Se till att alla enheter är på samma subnät bara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Blev att lägga alla bakom routern, blir ju lite högre säkerhet om inte annat

Visa signatur

flera datorer.... :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbozoo:

Blev att lägga alla bakom routern, blir ju lite högre säkerhet om inte annat

Bra att det löste sig. Jag har också skaffat en DNS-320, bara undrar om du fått mail-funktionen att fungera?

Permalänk
Medlem

Nä, har inte testat så mycket, går ju inte om man har hotmail el. liknande.

Visa signatur

flera datorer.... :P