Permalänk
Avstängd

Köra FiberLAN eller med modem?

Hej!

Jag undrar bara, jag har möjlighet att köra med fiber i min lägenhet. Men om jag nu väljer att låna ett modem av leverantören, kommer hastigheten att bli sämre då?

Jag har ett nätverksuttag i vardagsrummet som jag misstänker att man ska koppla in en nätverkskabel i och sedan till datorn, problemet är väl att jag inte orkar ha en 10m kabeljävel som ligger på golvet. För datorn står i mitt rum

Hur bör jag gå tillväga? Vill ju få ut så mycket som möjligt av hastigheten

Permalänk
Medlem

Du behöver inget modem för fiber. Du får möjligtvis med en switch/router om du skaffar flera tjänster.
Men i ditt fall är det ju ganska lätt. Vill du inte köra med kabel så får det ju bli trådlöst.

Permalänk
Medlem

Väggen -> router (AP) -> Dator

är väl inte svårare än så?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@Hucke & TimeLeap

Okej! Då kan jag köra trådlöst och få ut bra hastighet av, säg 100/20 tex? Då måste man ju ställa in en inställning så ingen annan pajas kan surfa på mitt nät.

Bredbandet som jag beställt kommer i början på Februari, är det svårt och konfigurera det och så då? Kan nämligen inte så mycket. Det här är typ första gången jag skaffar ett nytt bredband. Så lite tips/info skulle uppskattas.

Jag har en router hemma i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fiber är väldigt lätt i sig, du stoppar i kabeln från väggen i datorn (eller i ditt fall in i internet/wan porten på din router) och så ska det fungera. Om du vill utnyttja en 100 Mbits lina över trådlöst (WLAN) med full hastighet så måste du ha en router och trådlöst nätverkskort som stödjer 802.11N standarden (om du har 802.11G utrustning som kommer du bara kunna få ut ca 20-25 Mbit av din anslutning)

Inställningen som skyddar ditt nätverk kallas WPA (eller den äldre standarden WEP som inte är lika säker) och det brukar finnas en guide som du klickar dig igenom inne på routerns webbgränsnitt. Finns även guider lite varstans där du får råd och tips om säkerheten på WLAN

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Du får betala stora pengar om du vill ha ut 100 mbit på riktigt över trådlöst. Vet faktiskt inte ens om det är möjligt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Stora pengar?! Tycker nog inte att det är så farligt iaf
Dlink DIR 655 maxar 120 Mbit över N-standarden och kostar runt 900 ? 802.11N Usb Nic kostar runt 300?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Avstängd

Langelus: Ok!

Men säg att jag kör med kabel då, ej trådlöst. Klarar min router av 100/20 mbits? Det är en d'link 524. Eller ska man satsa på en Dlink DIR 655?

Permalänk
Medlem

Googlade lite och hittade den här:
https://packetprotector.org/forum/viewtopic.php?id=3852

Verkar inte som att din nuvarande router klarar av att maxxa din kommande lina. Trådlöst klarar den bara g-standard, vilket i teorin ska ge 54Mbit/s.
Jag fattade det som att den enda datorn som ska använda internet är på ditt rum, och ska du då köra med kabel så hade jag skippat routern helt.

Permalänk
Avstängd

Okej Hucke!

Då får jag antingen köpa mig en DIR 655 Eller köra utan helt enkelt i fortsättningen då.

Om jag kör utan så borde det inte vara nåt strul, men har hört att router är bra att ha som en extra brandvägg eller var det nu var

Permalänk
Avstängd

Har en fråga till, nu när jag vet att routern inte klarar av att maxxa min kommande hastighet. Måste jag byta ut nätverkskortet också eller? För tänker nog köra utan router ett tag i alla fall tills jag bestämmer mig för att köpa en annan

Har ett --> Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Stora pengar?! Tycker nog inte att det är så farligt iaf
Dlink DIR 655 maxar 120 Mbit över N-standarden och kostar runt 900 ? 802.11N Usb Nic kostar runt 300?

Åt båda hållen samtidigt? Nja....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag pratar alltså om riktig hastighet, inte vad tillverkaren skrivit.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sr9:

Langelus: Ok!

Men säg att jag kör med kabel då, ej trådlöst. Klarar min router av 100/20 mbits? Det är en d'link 524. Eller ska man satsa på en Dlink DIR 655?

Jag har själv en 524 och den klarar 100/10 utan problem.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem

Folk verkar tro att N standarden är magiska eller nått. Det är långt ifrån de hastigheterna man uppnår. Tror dock att 100mbit kanske kan vara
troligt att nå med N utan för mycket störningar.
Du kan kolla runt i forumet så ser du snabbt hur många som klagar på sina N hastigheter.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Testet jag läste innan jag skaffade min DIR-655 visade att den maxxade 90Mbit/s med 40Hz funktionen enabled. Har man 100/20 så är det lätt värt att dra en kabel lite snyggt med golvlister etc..

Ja, ditt Marvell Yukon klarar gigabit (1000Mbit) så det kommer fungera perfa!

Permalänk
Medlem

Jag har läst din tråd på Flashback också. Något som inte framgår i dina frågor är vilken tjänst du har beställt. Då du pratar om Fiber och att låna modem, skulle det kunna vara bra att få reda på om du har beställt bredband via Fiber eller ADSL.
Så vilken tjänst är det: Fiber eller ADSL?

/Jonas

Permalänk
Avstängd

Lilak: Aha okej

Jag har beställt bredband via fiber, med hastigheten på 100/20.

Ringde upp kundtjänst idag, och dom sa att det skall fungera från och med idag vilket det gjorde utan problem.

Nu undrar jag bara i princip en sista sak. När jag laddar ner så kommer jag bara upp i 5mbits typ och upp " 2mbits" ungefär.

Det verkar dåligt Kör som sagt utan router, borde det inte vara snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag pratar alltså om riktig hastighet, inte vad tillverkaren skrivit.

Att N-standarden inte maxar 300 Mbit (eller 600 om man kör med MiMo) som tillverkarna skriver som teoretiskt max är ganska givet, dessa hastigheter som pratas om här är dock inget större problem.

Skrivet av Ctrl:

Folk verkar tro att N standarden är magiska eller nått. Det är långt ifrån de hastigheterna man uppnår. Tror dock att 100mbit kanske kan vara
troligt att nå med N utan för mycket störningar.
Du kan kolla runt i forumet så ser du snabbt hur många som klagar på sina N hastigheter.

Du kan ju kolla t.ex. http://www.eetimes.com/design/microwave-rf-design/4012911/Tes... där de har gjort grafer över hastighet kontra avstånd/hinder så ser du ganska snabbt att han kan maxa sin lina med N om det bara handlar om kortare avstånd vilket jag uppfattar det som av TS.

Skrivet av Gunvald Larsson:

Åt båda hållen samtidigt? Nja....

Självklart inte full duplex men sett till TS behov så spelar det ingen roll, han ska köra ett fåtal datorer kortare avstånd för att få ett snabbt internet, inte sitta och köra tungt mot nas eller hosta server!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska få ut den bandbredden du beställt (ge eller ta några procent) så någonting måste vara helgalet. Prova att starta om all utrustning (datorn och fiberconvertern ifall du har ett "bredbandsskåp")

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sr9:

Lilak: Aha okej

Jag har beställt bredband via fiber, med hastigheten på 100/20.

Ringde upp kundtjänst idag, och dom sa att det skall fungera från och med idag vilket det gjorde utan problem.

Nu undrar jag bara i princip en sista sak. När jag laddar ner så kommer jag bara upp i 5mbits typ och upp " 2mbits" ungefär.

Det verkar dåligt Kör som sagt utan router, borde det inte vara snabbare?

Hade detta problemet fast med ADSL när man hade beställt det: det verkar som ens abonnemang inte var helt aktiverat, vi hade då 0.5 Mbit av 8 Mbit, dock funkade det 2 dagar senare. Testa att se hur det ser ut imorgon, annars får du ringa kundtjänst.

Permalänk
Avstängd

Funkade inte med att starta om. Hastigheten är lika dålig. Vet inte vad jag ska göra? Kanske kommer att funka bättre inom några dar får jag väl fan i mig hoppas. Annars ringer jag väl till kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Prova att ta upp promten (kör -> cmd) och skriv "ipconfig renew" utan situationstecken, ifall det inte fungerar ring kundtjänsten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Langelus: Det verkade fungera! Dock när jag skrev ipconfig /renew med "/" så funkade det!

Har dock inte testat ladda ner något än, har nyss formaterat om datorn. Men ska testa och se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem

Ahh, sorry glömde slashen Du får uppdatera oss när du ser om det fungerar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sådär. Nja vette fan om det har blivit bättre.

Bredbandskollen visar detta:

Dom resultaten är jag ganska nöjd med!

Men när jag laddar ner en torrent med över 300 seeders på, så vägrar den att komma upp i mer än 5Mbit/s. Mycket skumt. Finns det någon lösning?

Permalänk
Medlem

torrenttekniken är svår att avgöra hastigheten på din lina med då det till stor del beror på seederkvalite snarare än kvantitet. Har 90+ mbit på bredbandskollen så får man nog säga att det fungerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

börja mixtra med antalet anslutningar i din torrent klient samt testa att sätta på cache funktionen i klient... kan även vara så att din isp har dålig peering många av dem riktigt billiga fiberleverantörerna har sparat in pengar på att ha dålig kapacitet in och ut från sitt egna nät..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd

hmm okej. Tycker bara det är skumt att bredbandskollen visar olika hastigheter varje gång jag kör ett test, mer åt det dåliga hållet. T.ex att jag bara kan ta emot filer i 17.58Mbit/sek och skicka i ca 45.08Mbit/sek. fast jag har 100/20fiber.

Är det för att mitt nya bredband inte riktigt kommit "igång" än? För det ska ju börja gälla i från och med 2Feb så. Eller spelar det någon större roll hur lång kabeln är? Kör med en 10m

Kanske bör kontakta kundtjänsten.

Permalänk
Medlem

Använder du flashpluginen på hemsidan eller kör du det riktiga programmet? (TpTest 5, finns att ladda ner på sidan)

Hmm, låter skumt att du skulle komma ut på nätet innan abbonemanget är aktiverat!?

Visa signatur