Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Catalyst 11.1a ute på nätet

Permalänk
Medlem

Hehe

Frågan kvarstår dock!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Oh my god. Snacka om buggiga drivare om dom kan pressa ut 30% prestandaökning med en hotfix!

Buggar är ju dock inte samma sak som utrymme för prestandaförbättringar..

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Buggar är ju dock inte samma sak som utrymme för prestandaförbättringar..

Yeah, i guess you're right

Dåligt optimerade drivrutiner*

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Yeah, i guess you're right

Dåligt optimerade drivrutiner*

Men är det inte bättre så då, vi får ju ändå gratis prestanda mot vad vi kollade när vi handlade korten... både nvidia och ati/amd brukar förbättra drivers på detta vis så det är ingen konstigt med det, många av oss som köpte 68xx eller 69xx serien räknade säkerligen med vissa förbättringar (inkl jag).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Men är det inte bättre så då, vi får ju ändå gratis prestanda mot vad vi kollade när vi handlade korten... både nvidia och ati/amd brukar förbättra drivers på detta vis så det är ingen konstigt med det, många av oss som köpte 68xx eller 69xx serien räknade säkerligen med vissa förbättringar (inkl jag).

Men samtidigt var lanseringsdrivrutinerna undermåliga för HD6900-serien. De läckta 11.1a-drivarna är vad jag hitills sett perfekta och överlag ett rejält lyft från den tidigare hotfixen, som blandannat spammade korrupta muspekare på mina skärmar. Denna gör inte det längre.

Att förbättringar (sett till nya features samt prestanda) kommer med nya drivrutiner är som du säger helt normalt och verkligen inget dåligt. Vad som är dåligt är om prestanda skulle försämras med nya drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Men samtidigt var lanseringsdrivrutinerna undermåliga för HD6900-serien. De läckta 11.1a-drivarna är vad jag hitills sett perfekta och överlag ett rejält lyft från den tidigare hotfixen, som blandannat spammade korrupta muspekare på mina skärmar. Denna gör inte det längre.

Att förbättringar (sett till nya features samt prestanda) kommer med nya drivrutiner är som du säger helt normalt och verkligen inget dåligt. Vad som är dåligt är om prestanda skulle försämras med nya drivrutiner.

Jag förväntade mig inte någon större förbättring, mest pga att cayman blev försenat, vilket jag tror berodde på att amd jobbade på drivrutinerna och klock för att få lite bättre prestanda i produkterna.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fille3002:

Jag förväntade mig inte någon större förbättring, mest pga att cayman blev försenat, vilket jag tror berodde på att amd jobbade på drivrutinerna och klock för att få lite bättre prestanda i produkterna.

Eller att dom filade på sina strömkontakter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Eller att dom filade på sina strömkontakter.

Haha, självklart Dom letade ju efter kvalificerade arbetare

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

...De läckta 11.1a-drivarna är vad jag hitills sett perfekta och överlag ett rejält lyft från den tidigare hotfixen, som blandannat spammade korrupta muspekare på mina skärmar. Denna gör inte det längre. =)...

Jag fick endast korrupt muspekare en enda gång, det var när ja glodde nån internetvideo, tror det gick bort när jag stängde webbläsaren :S Iaf så finns det några dagar nyare på guru3d än dessa, men dom har också muslaggbuggen upp till höger, samt att ati video codec ger visuella fel när firefox 4 körs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag fick endast korrupt muspekare en enda gång, det var när ja glodde nån internetvideo, tror det gick bort när jag stängde webbläsaren :S Iaf så finns det några dagar nyare på guru3d än dessa, men dom har också muslaggbuggen upp till höger, samt att ati video codec ger visuella fel när firefox 4 körs.

Själv har jag inget av dessa fel och har heller inte haft dessa tidigare. Dock noterade jag precis att presets inte verkar fungera vilket stör mig något. Använder dessa för att skifta mellan olika skärmkonfigurationer (triple head, eyefinity och single head). Jag ska ta mig en titt på de drivrutiner som Guru3D har om det fungerar bättre där.

Permalänk
Medlem

Funkar dessa bra till 58xx korten med tro? Eller ska man köra äldre drivers för mest prestanda?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Funkar dessa bra till 58xx korten med tro? Eller ska man köra äldre drivers för mest prestanda?

om det du gör fungerar hyfsat nu så rekommenderar jag att du väntar på whql

Permalänk
Medlem

10.12 funkar fint för mig haha:P kör kanske lite för gammalt kort x1900xtx

vågar man dra ner 11.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredarp:

Skulle oxå vilja att de fixa lite med eyefinity, tex att man kan ha en xtraskärm som inte "ligger i gruppen" alltså så att man kan se/köra en skärm med Skype eller annat winprog samtidigt.

Vet det var några sidor sen din "önskan"

finns redan. http://www.powercolor.com/global/techzone.asp?id=75 scrolla till botten så ser du (några av alla) möjlig eyefinity setups. Tror dock du måste ha 6k serien för o klara alla

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

http://i375.photobucket.com/albums/oo199/Lets_stay_inside/The...

Nu till något helt annat

Den nya kontrollpanelen.. Funkar den inte på 4870??

HALLÅ???

Verkligen ingen som vet???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

HALLÅ???

Verkligen ingen som vet???

Jag kör nya ccc på min laptop med hd2400 mobility så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag kör nya ccc på min laptop med hd2400 mobility så

Hur fick du det att funka?

Hur jag än gör så är det den äldre som startar för mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur fick du det att funka?

Hur jag än gör så är det den äldre som startar för mig.

visserligen kör jag vista/mobilitymoddade versionen men det fungerar, om det skulle vara det som ställer till det, dra till guru3d's ati catalystforum, där finns hela bunten med drivers... har du testat original som amd har lagt upp annars?

catalyst 11.1a från amd

har du testat whql?

Permalänk

och när kan 11.1 "vanliga" versionen dyka upp då?

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem
Skrivet av akeripper:

och när kan 11.1 "vanliga" versionen dyka upp då?

den kom väll ut igår?

Permalänk
Medlem

Nu finns Hotfix på AMDs hemsida (11.1a) daterad till den 26e Jan och är de absolut fräschaste du kan hitta i drivrutinsdisken på marknaden. Man behöver inte installera 11.1 sen hotfix, det räcker att bara installera hotfix. Dessutom finns en uppdaterad CAP för dem som kör CFX. http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst111ahot...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu finns Hotfix på AMDs hemsida (11.1a) daterad till den 26e Jan och är de absolut fräschaste du kan hitta i drivrutinsdisken på marknaden. Man behöver inte installera 11.1 sen hotfix, det räcker att bara installera hotfix. Dessutom finns en uppdaterad CAP för dem som kör CFX. http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst111ahot...

eller så tar man denna:
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/crossfirex-app-p...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |