Permalänk
Medlem

Luktar bränt?

Tjotjo, köpte nyss en ny dator från Inet.se som de plockade ihop.
När jag startar datorn funkar allt perfekt osv.

När jag skulle stänga av datorn över natten så skulle jag vrida av switchen bakom nätaggregatet och hör då ett litet sprak. Provar igen men inget händer.

Nästa dag så kan jag känna att det luktar lite, lite bränt. Jag kan inte lokalisera lukten till någon komponent.

Något man bör göra?
Vilken komponent tror ni luktar?

Tack.

AMD PhenomII 965BE
GTX460 OC (Gigabyte)
TX 650W
4GB RAM Corsair
F3 Samsung 1TB HDD
MSI 870A-G54 AM3
Windows 7

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska du stänga av nätagget på knappen baktill? Det är inte att rekommendera alls. Det blir en enorm, kortvarig, strömrusning varje gång (30-80A eller ibland ännu mer beroende på agg, på 230V-sidan) och det kommer förkorta livslängden. ATX-agg/standarden är gjort för att agget ska vara inkopplat alltid.

Även alla automatavstängningar via dosor och annat är av ondo och inte värt de få watten man sparar.

Enda gången man bör dra ur strömmen är om man åker bort en vecka eller mer, och vid åska (självklart).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

pröva att luka trunt i datorn lite då, alt. ta ut typ grafik kort å ram som är lätta å luka runt lite på dem, låter som de skulle vara nätagget men de vet man ju inte

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Men varför har man då en knapp?

Förstörs nätagget av en avstängning då eller?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Men varför har man då en knapp?

Förstörs nätagget av en avstängning då eller?

Varfär har man en on/off knapp på framsidan av chassit då?
Switchen använder du om du behöver arbeta i datorn eller flytta den och alltid efter att du har stängt datorn normalt först.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Stängde såklart av datorn innan jag använde knappen på baksidan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ta ut nätagg och andra delar så att det blir lättare att lukta.

Namnet på nätagget verka lite väl kort. Har du inte sett fel?

MultiMan:
Hur är det med grenuttag med överslags/åskskydd och strömrusning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta ut nätagg och andra delar så att det blir lättare att lukta.

Namnet på nätagget verka lite väl kort. Har du inte sett fel?

MultiMan:
Hur är det med grenuttag med överslags/åskskydd och strömrusning?

antar att de är ett http://www.inet.se/artikel/6909439/corsair-tx-650w-80-
dvs TX 650w eller?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6909439/corsair-tx-650w-80-

Precis, ska väl ta och lukta runt lite då...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panpo98:

MultiMan:
Hur är det med grenuttag med överslags/åskskydd och strömrusning?

De belastas också mer men eftersom strömrusningen är så kortvarig brukar de klara sig, men komponenterna i agget belastas extra mycket varje gång man kallstartar. Kondensatorer, likriktarbrygga osv. Bättre agg har ofta mjukstart (strömbegränsning). Länkade nyligen till ett test jag hittade: #10740648

Ibland är inga problem, men varje dag är inte bra alls och kommer förkorta livslängden. Hur mycket är omöjligt att säga. Jag bara ger råd för att datorn ska hålla längre. Det är också därför jag t ex rekommenderar nätagg som ripplar så lite som möjligt eftersom grafikkort, moderkort och HD kommer hålla längre då.

Jag har själv lyckats elda grenuttag med åskskydd när jag körde frysbox och mikro över det. det höll ungefär ett år. Det hände när jag startade mikron en dag. Orsaken? Speciellt en äldre frysbox utan mjukstart för kompressorn genererar mycket stor startströmspik vilket till slut dödade skyddet. Varför jag hade skyddet? Det åskar f*nimej året runt där jag bor och jag har rätt mycket dyr mat i boxen.:P

Edit:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja det lukten kommer iallafall helt klart från nätagget.
Har mailat för att se vad de på inet kan göra.

Det som oroar mig är att nätagget ska ta med sig moderkort osv om det går sönder.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Luktar det brännt så är det 95% av fallen nätagg, men corsair gör bra nätagg så du måste ha fått måndags exemplar. Du ska nog inte oroa dig för andra komponenter för den har säkert spärr mot kortslutningar.

Men funkar allt som vanligt även om det luktar brännt?

Permalänk
Medlem

Japp, allt funkar normalt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Precis samma sak hände mig igår:S... Och har exakt samma nätagg.. Och det luktade bränt. I övrigt hade jag : intel i5 2500k , SSUs p8p67evo, gtx 570, crosair vegance 8gb cl9..

Permalänk
Medlem

Edit: likadant nätagg