Permalänk

Frågor om Ping kommandot

Hallå där!

Jo, jag satt här och "pingade" runt lite för att testa svarstiderna för min nya uppkoppling (Bredband2). Men jag glömde adressen till SUNETs Ping server. Så jag gjorde en Google sökning efter "ping sunet" och kände mig tursam. Då trilla jag rätt in på en webbsida som har en jättebra artikel om hur man använder Ping kommandot i Kommandotolken eller med rPing verktyget.

Men det är en sak jag inte förstår. Vad betyder TTL värdena som man får fram i Ping? Enligt artikeln så står det för Time To Live och jag tycker det låter bekant, men vad betyder det? Vad säger det mig, er, eller oss, om TTL värdet är 247 eller 64?

Sedan undrar jag också en sak. Anta att jag ska pinga en dator i Telias nätverk eller Bredbandsbolagets nätverk. Hur vet jag hur deras IP adresser ser ut? Finns det någon förteckning eller karta som visar vilket IP-spann de använder?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

TTL värdet finns för att paket som hamnat fel inte skall loopa runt internet i evighet.. varje router ett paket passerar minskar TTL-värdet med 1. när det når noll kastas paketet bort.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilket värde visas i kommandotolken då, antal hopp eller hopp kvar? Verkar som att talet ökar ju längre bort man pingar.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Okej, så TTL används inte bara på ping paket, utan på alla typer av paket i IP-nätverk? Kan man säga så?

Citat:

Time to Live är ett fält i ett IP-paket som anger hur många hopp ett paket tillåts skickas vidare innan det tas bort från nätet. För varje hopp minskas TTL-fältet med ett.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Time_to_Live

Jag funderar också lite på det Tofupunk skrev, är det antalet hopp eller antalet hopp kvar som anges i Kommandotolken?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Man kan sätta det initiella TTL-värdet till vad som helst (mellan 1-255). Ping visar bara det värdet som det räknats ner till från det är satt av din dator.
Traceroute använder TTL till att (förhoppningsvis) visa varje router som räknar ner TTL-värdet fram till destinationen.
Tracetoute börjar alltså att sätta värdet till 1(?) och när IP-paketet kommer till första routern kommer routern att räkna ner summan till 0 och därmed skicka ett ICMP-paket för att indikera detta. Då får traceroute IP-numret till routern och kan visa det. Sen räknar man upp TTL och kör samma procedur tills destinationsadressen har nåtts. Traceroute kan även försöka resolva routerns IP-adress till ett hostname.

Permalänk

Så vitt jag vet så är det Telia AB och Bredbandsbolaget AB!

(Egentligen TeliaSonera AB och B2 Bredband AB.)

Vad menas med AS? Vad står det för? Var får du fram dessa koder (AS3301 och AS8473) som du sedan knappar in i RIPE NCC? Vad kallas dessa koder för? Har varje operatör en sån kod?

Om varje operatör har en sån AS-kod så har du nog skrivit fel kod för Bredbandsbolaget. För följer man länken till RIPE NCC så står det bl.a. följande rubriker som "descr" (describer?).

Citat:

descr: Bahnhof Internet, Sweden
descr: Bahnhof Internet AB, Sweden
descr: Itegra, Sweden
descr: AHNBERG-NET
descr: GlobeCom Network AB
descr: IAR-NET
descr: Bahnhof AB
descr: VB-ENERGI-LUDDVIKA-NET
descr: AB Borlange Energi, Sweden
descr: UFHNET-NET
descr: READY-NET
descr: ICAP AB, Sweden
descr: Pagengruppen AB
...

Det var några av dem, men det finns många fler varianter. Namnet Bahnhof förekommer ofta. Är det här Bahnhofs IP-adresser som listas? Och om så, vad har de övriga för anknytning till Bahnhof? Men namnet Bredbandsbolaget eller B2 Bredband nämns inte på en enda rad. Så hur är det här Bredbandsbolagets IP-adresser?

Finns det någon regel eller standard som säger hur IP adresserna för en viss Internetoperatör ska se ut?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av iXam:

Man kan sätta det initiella TTL-värdet till vad som helst (mellan 1-255). Ping visar bara det värdet som det räknats ner till från det är satt av din dator.
Traceroute använder TTL till att (förhoppningsvis) visa varje router som räknar ner TTL-värdet fram till destinationen.
Tracetoute börjar alltså att sätta värdet till 1(?) och när IP-paketet kommer till första routern kommer routern att räkna ner summan till 0 och därmed skicka ett ICMP-paket för att indikera detta. Då får traceroute IP-numret till routern och kan visa det. Sen räknar man upp TTL och kör samma procedur tills destinationsadressen har nåtts. Traceroute kan även försöka resolva routerns IP-adress till ett hostname.

Det initiala TTL-värdet med ping sätter man med växeln -i eller hur?

Så om jag skriver så här...

ping 89.233.201.1 -i 21

Så borde alltså ping-paketet redan ha TTL-värdet 21 när det lämnar min dator?

Då är det väldigt konstigt. För så här ser svaret ut.

Skickar ping-signal till 89.233.201.1 med 32 byte data: Svar från 89.233.201.1: byte=32 tid=11ms TTL=247 Svar från 89.233.201.1: byte=32 tid=11ms TTL=247 Svar från 89.233.201.1: byte=32 tid=11ms TTL=247 Svar från 89.233.201.1: byte=32 tid=11ms TTL=247

Som man kan se så är TTL-värdet 247. Värdet (247) är alltså större än det värde (21) som jag skrev in när jag skickade ping-signalen. Gör jag något fel här? Jag fick inget felmeddelande i Kommandotolken i alla fall.

En annan tanke slog mig också. Om man manuellt sätter ett initialt TTL-värde med Ping, så som jag gjorde här ovan, blir det inte då att Ping-paketet kan försvinna innan det når måldatorn? Jag menar om måldatorn är t.ex. i USA och mitt Ping-paket måste hoppa 128 gånger innan det når måldatorn, och om jag då sätter TTL-värdet till 125, försvinner inte då Ping-paketet innan det når fram?

Jag kanske har missuppfattat det här med TTL då? Jag har fattat det som att TTL är likställt med antalet hopp ett IP-paket gör mellan olika noder. Jag verkar blanda ihop det med din beskrivning av Traceroute.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av iXam:

[...] Tracetoute börjar alltså att sätta värdet till 1(?) och när IP-paketet kommer till första routern kommer routern att räkna ner summan till 0 och därmed skicka ett ICMP-paket för att indikera detta. Då får traceroute IP-numret till routern och kan visa det. Sen räknar man upp TTL och kör samma procedur tills destinationsadressen har nåtts. Traceroute kan även försöka resolva routerns IP-adress till ett hostname.

Jag gjorde nu en spårning på www.google.com och signalen går genom 9 noder räknat från min publika IP-adress fram till måldatorn 209.85.149.99. Men något TTL-värde visar den inte. Men du menar alltså att Traceroute använder sig av TTL för att räkna ut vägen till måldatorn?

Så min dator sätter TTL-värdet till 1 och när paketet når första routern så sätter den i sin tur värdet till 0 (noll) och jag får veta routerns IP-adress och svarstid. Sedan sätter den routern TTL till 1 och skickar samma paket, eller ett nytt paketet till nästa router? Samma paket kan det ju inte vara, eller hur? Om paketet försvinner när TTL når 0 (noll)? Då måste det ju vara ett nytt paket den skickar.

Jag vet inte... jag tycker jag känner igen lite av det här med TTL. Jag har för mig att jag läste något om det i en nätverkskurs jag gick. Men det var ju ett tag sedan dess. Men TTL-värdet som visas i Kommandotolken visar i alla fall TTL-värdet som det har räknats ner till när man får ett svar på Ping. Nu när jag tänker efter, i och med att det rör sig om nedräkning så måste ju TTL-värdet visa antalet hopp som är kvar, inte antalet hopp som har gjorts fram till dess att man ser det i Kommandotolken.

Hur definierar ni "hopp" förresten? Vad menar ni med det egentligen? Är det som jag tror, antalet noder som ett paket går igenom?

citering
Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Här är i alla fall länken till sidan där man kan läsa lite om ping kommandot: http://hotpot.se/Ping.htm

Ping adressen som jag letade efter var ping.sunet.se.

AS står för Autonomous System.

Citat:

Ett AS (Autonomous System) är det IP-nätverk som en Internetoperatör administerar/routar. (En samling routrar under gemensam administration)

Routing, eller styrning av IP-trafik inom en operatörs AS kallas 'interior routing', och mellan två olika AS kallas 'exterior routing'. Routing-protokollet som oftast används mellan två AS kallas BGP (Border Gateway Protocol)

Varje AS har ett unikt nummer. I Europa så ansöker man om AS-nummer och IP-adresser från organisationen RIPE

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Autonomous_system

Within the Internet, an autonomous system (AS) is a collection of connected Internet Protocol (IP) routing prefixes under the control of one or more network operators that presents a common, clearly defined routing policy to the Internet (cf. RFC 1930, Section 3).

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_system_%28Internet%29

Dessutom finns ASN (Autonomous System Number). Som jag har uppfattat det så är ASN och AS inte samma sak. Två eller flera operatörer ska t.ex. kunna administrera ett och samma AS men varje operatör ska ha sin egen ASN, dvs. sin del av AS som de styr över. Jag kan dock ha missuppfattat artikeln på Wikipedia. Termerna AS och ASN verkar användas växelvis. Det kan vara så att ASN och AS refererar till samma sak, det framgår inte tydligt i Wikipedia artikeln.

Hur som helst, B2 Bredband ska ha AS8642. Men det verkar som att den inte används. Kanske sedan Telenor köpte B2 Bredband. Jag vet inte.
Källa: http://www.fixedorbit.com/AS/8/AS8642.htm

Om B2 Bredband (Bredbandsbolaget a.k.a. BBB) använder samma AS nummer som Telenor så är det AS8434. Det är för deras fasta nät (TELENOR-SE / Telenor Sweden) tror jag. De har annat nummer för mobila nätet (TELENOR-MOBIL / NO-TELENOR-MOBIL).
Källa: http://www.fixedorbit.com/AS/8/AS8434.htm

Jag har inte hittat vilket IP-spann (range) de har men robtex.com visar att de har 1142016 IP-adresser tilldelade om jag söker på AS8434. Däremot så är det inga IP-adresser tilldelade för AS8642. Så AS8642 verkar vara någon gammal historia som inte används längre, eller så konserverar de den för framtiden.
Källa: http://www.robtex.com/as/as8434.html

Vad får ni för svarstider om ni pingar mot ping.sunet.se?

Jag körde rullande ping i 15 minuter mot ping.sunet.se och fick som lägst 3 ms, 16 ms som högst och 3 ms i snitt.

Det ni ska skriva för att pinga i 15 minuter är följande.

ping ping.sunet.se -t

När det har gått 15 minuter (titta på klockan) så trycker ni på Ctrl+C för att avsluta och få fram statistiken.

Tiderna som jag fick var oväntat bra. Jag är positivt överraskad. Jag hade uppemot kanske 50 ms i snitt i värsta fall när jag hade Tele2. Alltså var bytet till Bredband2 ett bra beslut.

Jag upplever ingen lagg längre när jag surfar, vilket var huvudsakligen problemet med Tele2 sedan fastighetsägaren kopplade in alla lägenheter på ViaEuropas nät och bildade så ett öppet nät. Innan dess så var det hur bra som helst med Tele2. Men sedan bytet till öppet nät gick det trögt med webbsurfen, trots att överföringshastigheterna med bl.a. Torrent, FTP och enligt Bredbandskollen var imponerande höga. Men med Bredband2 har jag nu vänt på det igen och allt funkar bra igen. Jag kan konstatera att Tele2 är hur bra som helst så länge det är Tele2 hela vägen, men de är inte bra i öppna nät så som ViaEuropa.

Hastigheterna jag får med Bredbandskollen är 9,96 Mbit/s upp och 8,22 Mbit/s ner. Jag har alltså 10 Mbit/s upp och ner från Bredband2. Med Tele2 kunde jag lätt få 12 eller 13 Mbit/s ner och 9,97 Mbit/s upp, mer alltså än vad jag betalade för egentligen (10 Mbit/s). Det verkar som att jag hade betydligt högre hastighet med Tele2 än med Bredband2. Men vad gör det när Torrent och allting fungerar bra förutom webbsurf? Jag surfar ju mycket mer än jag använder Torrent, FTP, POP/IMAP, osv. Som sagt var, Bredband2 krossar ju Tele2 i fråga om svarstider. Det tror jag har den här positiva effekten att jag inte längre upplever något lagg när jag surfar.

Så det är lite 50/50, jag har förlorat lite i hastighet, men har istället fått betydligt bättre svarstider. Jag är i alla fall glad, oavsett om det är svarstiderna eller något annat i och med bytet av operatör som gjort att jag inte upplever lagg längre när jag surfar. Snart blir det nog dags att uppgradera till 100 Mbit/s.

Trevligt pingande!

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hur definierar ni "hopp" förresten? Vad menar ni med det egentligen? Är det som jag tror, antalet noder som ett paket går igenom?

Ett hopp är det ett paket gör mellan varje router. Det paketet färdas via (Ethernet,fiber,koppar,EURODOCSIS,coax) kan ändras flera gånger mellan routrar. Kör man en tunnel så kan du ha ett enda synligt hopp från dig och destination men det är ju för att det just är en tunnel.

Hmmm, jag ska nog sluta babbla nu för sömntabletten börjar verka.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Ett hopp är det ett paket gör mellan varje router. Det paketet färdas via (Ethernet,fiber,koppar,EURODOCSIS,coax) kan ändras flera gånger mellan routrar. Kör man en tunnel så kan du ha ett enda synligt hopp från dig och destination men det är ju för att det just är en tunnel.

Hmmm, jag ska nog sluta babbla nu för sömntabletten börjar verka.

Okej, så om paketet färdas från 89.233.204.x genom 89.233.204.1, 93.182.129.145, 82.209.170.102, 82.209.170.30, 195.245.240.19, 130.242.83.38 till 192.36.125.18 så har det alltså gjort 7 hopp?

Då är det alltså möjligt att se antalet hopp med Traceroute verktyget? I exemplet ovan har jag gjort en spårning till ping.sunet.se (192.36.125.18).

Men om det här stämmer, varför sätter man då så höga TTL värden initialt? Jag menar varför ska TTL värdet vara över 200 om det endast finns 7 hopp att göra? För att man inte vet kanske något i förväg om hur många hopp som finns att göra?... nej, jag börjar bli trött nu, får nog läsa om det mer ingående senare.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Förresten, vad gör pathping kommandot egentligen? När använder man det? Vad jag förstår så är det en slags kombination av ping och tracert i ett?

Den verkar göra en spårning först, men utan att visa svarstiderna utan endast vägen till måldatorn. Sedan beräknar den någon statistik som tar väldigt lång tid. Jag gjorde t.ex. en pathping mot ping.sunet.se nu och det står så här.

Statistik för 200 sekunder beräknas...

Det har stått så i några minuter nu. Jag vet sedan tidigare att den kommer att svara, den har inte fastnat. Men det tar alltså lika lång tid som den skriver ut på skärmen, "200 sekunder". Så 3 minuter och 20 sekunder får man snällt vänta. Tiden kan variera tror jag, beroende på antalet hopp.

Sedan listar den antalet hopp, svarstider, adresser, och två kolumner som visar procentsatser av något slag som jag inte förstår. Vad är detta?...

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Man sättert TTL tillräckligt högt så att paketet inte av misstag ska droppas utifall det finns många hopp. Personligen tror jag aldrig jag sett mer än ~40 hopp och så var det förmodligen pga att den normala sträckan var nere (kabelbrott etc).

Pathping är som du säger en okmbination av ping och traceroute (http://en.wikipedia.org/wiki/PathPing) där den under en tid samlar statistik över max/min ping och packetloss.