Permalänk

ASUS M4A89GTP PRO USB3 megaproblem

Hjälp!!!
Fick hem mina nya datorprylar idag och dumt nog (fredagkväll) så ska man prompt ge sig på eländet (ja ärligt talat så känner jag så nu).
Som det står ovan så är det ASUS Mobo.
Spec:

ASUS M4A89GTP PRO USB3
Corsair XMS3 DDR3 4x2GB (står i instruktionsboken att de passar från början)
Corsair PSU 750W
AMD Phenom II X6 1100T
ATI Radeon 5870

Datorn startar upp, fläktar går igång, diskar spinner. Allt verkar frid och fröjd, men ingen bild på skärmen inga pip varken i högtalaren på moderkortet (om det finns) eller från inkopplade högtalare (provade för det stod hos ASUS)

Jag har satt i GFX-kortet i rätt port och "blindkortet" i rätt

Jag har provat att:

Resetta CMOS
Ta bort GFX-kort (med och utan dödare) och kört med det inbyggda
Testat att ta bort alla minnen för att framkalla pip
Satt i ett minne i taget i A1-slotten
Bytt processor till min "gamla" Phenom II X4 965 (för att kolla om det var BIOS-issue")
Bytt nätaggregat

Inget hjälper

Sista gången jag beställer från komplett.se (har byggt datorer sen 486-tiden) för sist jag beställde var 1 av DDR2 minnena fuckade. Nu är ju säkerligen nåt annat paj. Jag misstänker moderkort eftersom grafikkortet funkade klockrent innan rev den.
Så tråkigt när man lägger dyra pengar och sen funkar inte skiten. Jag har slut på idéer nu. Ska testa ett Radeon 5450 bara för att vara 100% säker men det lär väl inte heller hjälpa eftersom det inbyggda inte heller tänder skärmen.

HJÄLP!!!

Visa signatur

.: AMD Ryzen 9 5900x :. .: Gigabyte X570 Elite :. .: Corsair 32GB DDR4 (4x8GB) :. .: Noctua D15S i:. .: KFA2 RTX3090 :.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har satt i båda PCI-e:extraströmmen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Japp. Båda är i. Annars för ju grafikkortet ett jävla liv = glömde förra gången (satte bara i en)

Har ryckt ur precis ALLT!!! Bara CP(u), minne och GFX-kort. Läste om nån annan stackare som haft problem med det där kortet att det tappade bilden så fort han satte i minsta USB-sak.

Alla strömkablar på moderkortet är inkopplade. CPU-fläkten, ATX-ström och huvudkontakten.

Man har ju god lust att ta bilen köra 28 mil enkel resa och ösa in skiten genom rutan på deras butik (tror garantin ryker då)

ALLA har gett moderkortet 5 av 5 på Komplett (därav valet).

Visa signatur

.: AMD Ryzen 9 5900x :. .: Gigabyte X570 Elite :. .: Corsair 32GB DDR4 (4x8GB) :. .: Noctua D15S i:. .: KFA2 RTX3090 :.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att inte Core unlocker och Turbo Key knappen står på Enable? kanske inte är det som är felet, det va bara en tanke. Kanske måste trycka på Mem ok knappen, även det en tanke bara.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

ALLA tankar är välkomna

Jag har provat båda i on/off ingen skillnad... MemOk knappen gör bara att det står och blinkar hur länge som helst. Det ändrar aldrig fart eller så (i blinkningen)... Jag börjar misstänka att det är moderkortet som är stekt. Har flyttat runt minnena i olika slottar bara för att jag har läst mig till att det kan hjälpa, men inget.
Såå himla tråkigt eftersom jag har sålt de gamla prylarna och han väntar på sitt moderkort/processor/minnen och nätagg -> Jag har ingen dator utom en bärbar liksom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, jobbigt och tråkigt. Man tycker ju att nya grejjer ska funka.
Vad händer om du starta utan hårddisk? postar den alls då?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Allt är urkopplat. Endast ström och chassi är inkopplat.
USB-tgb, minnen, propp och skärmkabel. Thats it. På det inbyggda grafikkortet (ska man ha instickskortet i eller ur då? För det framgår ju inte, men jag antar att det ska vara ur eller att det inte har någon betydelse).
Ja visst är det surt.
Antar att du är nöjd med ditt kort Verkar som om du fått ut skapliga prestanda med hjälp av det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, du har nog testat allt man kommer på. Du behöver inte ha instickskortet när du kör med det inbyggda grafiken.

Jag är hur nöjd som helst med kortet Den klockar jävligt bra oxå

Visa signatur

Permalänk

Får väl skicka tillbaka skiten till komplett. Helst hade jag vilja testat med andra minnen, men det är ingen som har DDR3 ligger och skräpar Sannolikheten är ju typ 0 att 4 minnen ska vara sabb. Frågan är ju bara hur lång tid det tar innan man får ett nytt moderkort... Jag kollade dessutom manualen innan jag köpte moderkort/minnen för att kolla att de verkligen fanns med så det inte skulle bli några problem. Finns de med i manualen så brukar de ju funka...

Minnena är de här: CMX8GX3M4A1600C9
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr så får du nog göra det, eller om du köper ett billigt DDR3 minne och testar.
Komplett verkar ju inte vara så snabba med RMA saker.

Visa signatur

Permalänk

Ändrade lite ovan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XaNoR:

Ändrade lite ovan...

Tror inte det är minnerna som krånglar, den ska ju posta utan minnen oxå tycker man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat att montera ut moderkortet och sätta in det igen? Hade exakt detta problemet med en dator jag byggde, men det fixade sig då jag tog ut moderkortet och satte in det 10 minuter senare. Jag vet, ganska konstigt, men det funkade för mig

EDIT: Missade att du skrev att du hade ryckt ut precis allt, så då vet jag inte vad som kan vara fel :/

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt du testat ordentligt, men om du inte provkört systemet utanför chassit, exempelvis på moderkortskartongen, så borde du ge det en chans ändå. Du kan ha dragit åt någon distansskruv för hårt eller liknande(?)

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Nu har jag inte läst allt du testat ordentligt, men om du inte provkört systemet utanför chassit, exempelvis på moderkortskartongen, så borde du ge det en chans ändå. Du kan ha dragit åt någon distansskruv för hårt eller liknande(?)

Jag tog ur moderkortet helt och skruvade tillbaka det -> Hjälpte inte.
Hade det "utanför chassit" på plattan men utdragen ur själva chassit -> Hjälpte inte heller

Får bli RMA på moderkortet och vänta 200 dagar (känns det som ivf) innan man får ett nytt...

Har satt ihop den gamla datorn igen... = GETT UPP

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara tänkte att något på moderkortsplåten låg emot någonting på moderkortet eller att du dragit åt skruvarna till distanserna för hårt, därav på att köra det på kartongen.
Fast det troligaste är väl att kortet var dött vid leverans.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Bara tänkte att något på moderkortsplåten låg emot någonting på moderkortet eller att du dragit åt skruvarna till distanserna för hårt, därav på att köra det på kartongen.
Fast det troligaste är väl att kortet var dött vid leverans.

Jag har ju inte rört själva distanserna mellan moderkortsbytena. Utan de har suttit i hela tiden och det funkar med mitt M3A78 klockrent.

USCH OCH FY! Varför skulle man börja med det här på en fredagkväll??? Har inte sovit en blund i natt. Har legat och tänkt på skiten hela natten och de få stunder som man lyckats somna så har man drömt om den där j....a BIOS-bilden och att man har lyckats få igång skiten.

F..n vad jag uppskattar alla svar. Ni är verkligen hjälpsamma på det här forumet.

Har läst runt på en massa andra forum ang. mitt moderkort och liknande problem, men inget av de förslag och lösningar de haft har hjälpt i frågan.

Vad jag har förstått så ska det vara ett väldigt bra moderkort (när det funkar). Jag började ju givetvis med att installera den processorn som jag beställt d.v.s. Phenom II X6 1100T men det ska ju inte steka moderkortet för att det står ju faktiskt att den ska stödja den även om det är från en viss BIOS-version. Den bör ju posta så man kan komma in i BIOS och skulle den inte stödja den alls så borde den ju inte starta alls?

För en gångs skull så kollade jag så att ALLT verkligen skulle lira ihop (annars brukar man ju chansa lite). Kollade QVL innan så minnen skulle passa och att proppen verkligen skulle passa på mobo:t.

Visa signatur