Hjälp en nybörjare att välja objektiv!

Permalänk

Hjälp en nybörjare att välja objektiv!

Tjosan! Jag är i tankarna att skaffa mig en digital systemkamera. En Pentax K-x för dem som är intresserade. Till kameran följer det med ett SMC Pentax DA L 18-55/3,5-5,6 AL objektiv, men jag känner att jag vill ha ett som kan zooma längre, eftersom vad jag har förstått så kommer man inte jättelångt med endast 18-55mm. Därför tänkte jag köpa till ett extra objektiv. Och det står mellan:

Alternativ ett:
DA 50-200/4-5,6 ED som kostar 1500 kr mer än endast kameran + medföljande objektiv.
( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-x18200svart )

Alternativ två:
Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro Pentax som kostar 1590 kr mer än endast kameran + medföljande objektiv. ( http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-pentax/sigm... )

Vilket tycker ni jag borde välja?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Din länk till alternativ ett fungerar inte. Du måste ta direktlänken.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Tänkte mig inte för! Dock funkar den nu. Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro är klart bäst av de två så gå på den.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro är klart bäst av de två så gå på den.

Japp.

Jobbarkompisen har samma objektiv till sin nikonkamera, och för det priset är den väldigt privärt!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Härligt! Stora tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall dock undvika 300mm då det blir lite mjukt utan hålla sig mellan 200-250mm och bästa resultat blir med bländare 8-11.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Man skall dock undvika 300mm då det blir lite mjukt utan hålla sig mellan 200-250mm och bästa resultat blir med bländare 8-11.

Tack för varningen.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak till som är bra att veta är att telezoom objektiv har en tendens att krypa om man siktar kameran nedåt och detta gäller även dyrare objektiv med de har oftast ett knapp för att låsa objektivet för att hindra detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!