Miljoner moderkort för Sandy Bridge skrotas

Permalänk
Medlem

Ja skrota korten så man slipper en massa defekta intel moderkort på marknaden.
Fattar inte folk som vill köpa skiten. Det kommer att bli en hel del misstänksamheter när det blir dax att sälja sedan.
Det kommer inte att gå att sälja ett SB kort för rimliga pengar om felaktiga kort cirkulerar på beg. marknaden.
Hur ska man kunna lita på att det är ett korrekt kort man köper.
Ni som är så k**a på SB kort kan gott vänta tills dom uppgraderade korten kommer i handeln om några månader.
När folk börjar att acceptera stora felaktigheter hos en tillverkare och överser med detta utan att blinka så är det något galet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Med största sannolikhet kommer de återvinna materialen moderkorten är konstruerade av.

Vad tusan ska u-länder med moderkort till?

Eeeehhhh, ta ex ett u-land som filippinerna, där finns fler datorer än i Sverige. Givetvis inte /person utan bara den enkla anledningen att dom är så många fler än oss på ungefär samma yta

*ignorance is a bliss sometimes*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bra miljöförstöring där av intel... hoppas de skrotas miljövänligt bara än läggs på nå hög

Permalänk
Medlem

Ja, vad fan.
Plugga igen alla SATA2 portar och sälj dom som moderkort med enbart 2 SATA-portar för fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja skrota korten så man slipper en massa defekta intel moderkort på marknaden.
Fattar inte folk som vill köpa skiten. Det kommer att bli en hel del misstänksamheter när det blir dax att sälja sedan.
Det kommer inte att gå att sälja ett SB kort för rimliga pengar om felaktiga kort cirkulerar på beg. marknaden.
Hur ska man kunna lita på att det är ett korrekt kort man köper.
Ni som är så k**a på SB kort kan gott vänta tills dom uppgraderade korten kommer i handeln om några månader.
När folk börjar att acceptera stora felaktigheter hos en tillverkare och överser med detta utan att blinka så är det något galet.

Andrahandsvärdet är ju så sjukt bra på datorprodukter annars? För egen del funderar jag aldrig över andrahandsvärdet när jag köper hårdvara. Men vi är väl olika.

Jag skulle gärna tagit ett då jag endast använder en SATA-port ändå. Vad jag hört kan man fortfarande köpa SB-moderkort från t.ex. Inet, bara man vet vad man köper. Men visst, det är väl till fullpris då.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Med dessa metallpriser vi har nu (högst på 10 år) så finns det inte en chans att dem inte återvinns.
Det finns säkerligen någon som har räknat på detta inom företagen.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Det här har jag alltid sagt. Det var naivt att tro att de skulle reparera moderkorten. Om ett moderkort kostar, säg, 200kr att tillverka så kanske det kostar 300kr att reparera den - inklusive frakt. Det kostar förmodligen mer, för jag tvivlar starkt på att de har maskiner som kan reparera tusentals kort åt gången.

Det är ett slöseri men inte fan kostar det ASUS 2000kr att göra ett Deluxe-kort.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Ett bra val, gör om gör rätt. Ge dom credit för att dom står för sina misstag istället. Allt kommer garanterat att återvinnas. Vem fan vill köpa trasig saker om dom så kasta det efter en. Vem vet vilka fel som dyker upp om ett år om det efter 6 månader hittas massa fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hjälpsam

Intel har inte råd att löda om kretsarna och Asus höjer sina priser.
Så går det, när det blir ont om kineser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Lite lustigt ändå hur folk reagerar beroende på hur nyheten formuleras.

Nyhet: Intel säljer defekta styrkretsar till OEM-tillverkare!
Reaktion: Intel är elaka som sprider dåligt fungerande kretsar, kommer att bli problem på begagnatmarknaden o.s.v. Ta bort dem från marknaden, skota dem!

Nyhet: Defekta moderkort skrotas!
Reaktion: Vad dumt att de inte säljer dessa istället, tänk vad dåligt för miljön att bara skrota dem! Sälj dem till lägre pris istället!

Hur ska ni ha det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Det här har jag alltid sagt. Det var naivt att tro att de skulle reparera moderkorten. Om ett moderkort kostar, säg, 200kr att tillverka så kanske det kostar 300kr att reparera den - inklusive frakt. Det kostar förmodligen mer, för jag tvivlar starkt på att de har maskiner som kan reparera tusentals kort åt gången.

Det är ett slöseri men inte fan kostar det ASUS 2000kr att göra ett Deluxe-kort.

Tror jag också. sen läste jag på wikipedia att ps3 såldes med självförlust upp till 2009 när de började bygga processorn i 45nm eller nå sånt. är ju dock wikiperdia men vore kul att se tillverkningskostnader i elbranshen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Reaktion: Intel är elaka som sprider dåligt fungerande kretsar, kommer att bli problem på begagnatmarknaden o.s.v. Ta bort dem från marknaden, skota dem!

Reaktion: Vad dumt att de inte säljer dessa istället, tänk vad dåligt för miljön att bara skrota dem! Sälj dem till lägre pris istället!

Det är mycket jobbigare att ha en åsikt om man måste tänka igenom nyheten, se saker från olika perspektiv, etc. Lättare att sensationalistiskt rage:a på allt, likt kvällspressen uppfostrar samhället

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är intressant att de flesta verkar tro att Intel bara kommer att dumpa korten i Afrika eller liknande.

Korten innehåller stora mängder koppar, vilken med 99% säkerhet kommer att återanvändas i nya moderkort.

Sedan att ta hand om alla enskilda komponenter skulle vara väldigt svårt att genomföra. Det är knappast så att att tillverkarna har maskiner för att plocka isär och ta hand om komponenter från hundratusentals moderkort...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

De lär hamna på något sopberg i kina där det är billigt att dumpa teknikprylar då med andra ord.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock, hur många kommer att "försvinna" och sen dyka upp på marknaden ändå, ombrandade så att man ska tro det är dom nya korten? Inte pga intel då utan nån organisation som dom som säljer falsk CPUs och nike skor mm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Tycker att det är intressant att de flesta verkar tro att Intel bara kommer att dumpa korten i Afrika eller liknande.

Korten innehåller stora mängder koppar, vilken med 99% säkerhet kommer att återanvändas i nya moderkort.

Sedan att ta hand om alla enskilda komponenter skulle vara väldigt svårt att genomföra. Det är knappast så att att tillverkarna har maskiner för att plocka isär och ta hand om komponenter från hundratusentals moderkort...

Skrota nuförtiden är ju oftast att man tar hand om råmaterialet i elektronikprylar.
Koppar och en del guld och andra metaller går ju att återvända.
De kanske inte är mycket på varje kort men tillräkligt för att det ska vara lönsamt att ta hand om.
Kanske intel själva inte får del av skrotvärdet men det slängs inte på någon soptipp iallafall.
Och om så är fallet så finns det skrotsammlare där som tjänar en slant.
Så någon större miljöförstöring blir det inte.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

- Säljer defekta moderkort till full pris (dock med garanti). Skulle Toyota sälja Prius med defekta bromsar?

- Skrotar allt utan att tänka på andra alternativ (skänka till u-länder/skolor)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

kunde lika gärna låtit alla som skicka in sina modekort få behålla & få nytt...

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Skäggig legend

I min åsikt tycker jag att Intel har gjort rätt av en extremt dålig situation. Jag tror inte att det finns mer "fel" i p67 etc förutom sata. Och av det så tjänar dom in lite pengar på OEM tillverkare - ett smart drag. Att sälja "defekta" moderkort till konsumenter kommer inte på frågan just för att många (inte alla) men många har fler enheter än vad moderkortet klarar av. Jag själv har 5 enheter i min burk och skulle inte köpa mig ett nytt moderkort som har mindre än 6 sata portar.

Intel har - ursäkta mig, balls of steel som går igenom och hanterar detta så bra det bara går!

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

kunde lika gärna låtit alla som skicka in sina modekort få behålla & få nytt...

Då kommer det ju att vara en hel drös med felaktiga kort i omlopp.
Sedan har ju intel som tillverkare ett ansvar för att elektroniken skrotas på ett bra sätt.
Inte heller bra för ryktet att det finns en massa felaktiga kort på marknaden.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Intel är ju inte dom som skrotar moderkorten. Det är ju moderkortstillverkaren. Intel säger förmodligen inte att moderkortstillverkaren inte får löda om med nya kretsar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Och om så är fallet så finns det skrotsammlare där som tjänar en slant.
Så någon större miljöförstöring blir det inte.

Just det där är ett problem. De som vandrar runt bland elektronikskrot får väldigt dåligt betalt och utsätt för en hel drös hälsovådliga ämnen.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Intel är ju inte dom som skrotar moderkorten. Det är ju moderkortstillverkaren. Intel säger förmodligen inte att moderkortstillverkaren inte får löda om med nya kretsar...

Ja naturligt vis är det Gigabyte & Asus mfl jag menar som får skrota korten med intels kretsar på.
intel måste ju sedan kompensera moderkortstillverkarna full ut för alla fördyringar.
intel kan även komma i en liten besvärlig sits när prisförhandlingarna fortskrider om andra kommande kretsar.
intel kanske inte har lika lätt att påvisa att dom har så hög kvalité på deras kretsar att det motiverar ett högt pris, för moderkortstillverkarna vill inte åka på pumpen en gång till.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Hoppas de återvinner dom så mycket det går, annars är det nog fan miljövänligare om alla går och kastar sitt moderkort på återvinningen själva än att det skall transporteras tillbaka till Intel igen och generera miljöpåverkan.

Permalänk
Skrivet av nikce:

[...] Vad tusan ska u-länder med moderkort till?

Kanske kan donera dessa moderkort till organisationer som bygger u-landsdatorer. Visst, det kanske är lite för hög prestanda på dem idag, men om de får ligga på lager ett tag tills priserna på övriga komponenter sjunker så kan de nog passa i u-landsdatorer.
Måste iaf vara bättre än att skrota, samtidigt som Intel skulle få lite pluspoäng efter den här röran de ställt till med.

Permalänk
Skrivet av XHI:

I min åsikt tycker jag att Intel har gjort rätt av en extremt dålig situation. Jag tror inte att det finns mer "fel" i p67 etc förutom sata. Och av det så tjänar dom in lite pengar på OEM tillverkare - ett smart drag. Att sälja "defekta" moderkort till konsumenter kommer inte på frågan just för att många (inte alla) men många har fler enheter än vad moderkortet klarar av. Jag själv har 5 enheter i min burk och skulle inte köpa mig ett nytt moderkort som har mindre än 6 sata portar.

Intel har - ursäkta mig, balls of steel som går igenom och hanterar detta så bra det bara går!

du är helt ute och cyklar. många (inte alla) har inte fler än 2 sata enheter i datorn. hdd och optisk enhet

Permalänk
Skrivet av alibababert:

du är helt ute och cyklar. många (inte alla) har inte fler än 2 sata enheter i datorn. hdd och optisk enhet

Håller med där, ingen jag känner har mer än 1 optisk enhet och 1, ibland 2 hdd.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem

Naturligtvis ska korten skrotas iom. att kvaliteten brister. Man kan ju inte sälja en produkt vars funktion inte kan garanteras, vilket normalt företag skulle göra det? Jag kan inte se att Intel skulle ha kunnat hantera ärendet på ett bättre sätt (annat är om problemet inte hade uppstått till att börja med).

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Snarare konto of miljoner nollor. Med tanke på deras inkomster så är detta en musfjärt i rymden.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Gissar på att osålda kommer gå till oem, noname eller liknande medans sålda/begagnade kommer hamna på e-skrot.