Miljoner moderkort för Sandy Bridge skrotas

Permalänk
Medlem

dom skulle ju kunnat ha kvar korten i butikerna och sälja dom för typ 150:- 200:- mindre än dom som kommer sen men inte börjat sälja dom gamla förrän dom nya kommit i lager! annars är ju skänka dom till skolor och välgörenhet en riktigt bra idé också som jag läste på en kommentar. dom kan ju inte heller få bort alla moderkort på det viset jag sa först i tråden men en hel del säkert

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Gibbe:

Nej, de flesta har bara två enheter. Om vi talar om alla konsumenter. Datorentusiaster är nog en annan femma, men de utgör nog bara några få procent av alla konsumenter.

Jo det är precis vad jag menar med mitt första inlägg om du läser (:

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

Att skänka moderkorten till skolor i u-länder har många tänkt på. Men vem ska bekosta övriga delar då? har man inte råd med sandy brigde moderkort, eller ens budgetdatorer så har man antagligen inte råd med resterande delar heller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande det varit bäst om man fick tillbaka pengarna för moderkortet och sedan fick bestämma själv om man ville behålla, köpa nytt eller köpa ett sata kontrollerkort. Man skulle slippa mycket onödig hantering och onödiga fraktkostnader.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ja, vad fan.
Plugga igen alla SATA2 portar och sälj dom som moderkort med enbart 2 SATA-portar för fan!

Bra idé - det borde ju Intel kunna tjäna pengar på också....

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ROG STRIX B550-F Gaming| AMD Ryzen 5 5600x 3.7 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200 Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Corsair CX650M 650W| Windows 11

Permalänk

Ouch, det var inte grönt det

Gäller att ta vara på alla metaller bara, det är ju de som kostar så in i bomben.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis åker dem till riktig återvinning eller kommer säljas för nedsatt pris, men jag vet inte, jag hoppas.

Det är iaf jäkligt tråkigt att detta får så stora konsekvenser, det går åt en hel del energi att göra var och ett av dem här korten.

Jag vet - 1 gör research på vad för företag som skrotar elektronik på bästa sätt 2 Fråga om man kan FÅ eller köpa upp en massa kort (billigt) som ska skrotas 3 Sälj korten som skrot till detta proffsföretag och tjäna en hacka!

...Först till kvarn?

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Det här har jag alltid sagt. Det var naivt att tro att de skulle reparera moderkorten. Om ett moderkort kostar, säg, 200kr att tillverka så kanske det kostar 300kr att reparera den - inklusive frakt. Det kostar förmodligen mer, för jag tvivlar starkt på att de har maskiner som kan reparera tusentals kort åt gången. Det är ett slöseri men inte fan kostar det ASUS 2000kr att göra ett Deluxe-kort.

Skrivet av Kogster:

Tror jag också. sen läste jag på wikipedia att ps3 såldes med självförlust upp till 2009 när de började bygga processorn i 45nm eller nå sånt. är ju dock wikiperdia men vore kul att se tillverkningskostnader i elbranshen

Jag jobbar själv med inköp av elektronik, och det är helt klart så att det kostar inte många hundralappar att tillverka ett moderkort som säljs för 2000kr... Intel skall tjäna pengar på sina kretsar, fabriken som bygger korten skall tjäna pengar, någon grossist och distributör skall tjäna pengar, butiken som säljer till konsument skall tjäna pengar och dessutom betala moms...

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en gammal berättelse angående ett 10tal nya Audi bilar som stått i Göteborgshamn och fått stänk av saltvatten på sig innan de skulle ut till slutkund. Dom bestämde att bilarna skulle skrotas omgående. När ett par gymnasieskolor frågade om inte de kunde få/köpa bilarna som annars skulle skrotas blev det tvärt NEJ, även om skolorna bara skulle skruva ihop och isär bilarna i undervisningssyfte. Svaret blev att det skulle förstöra Audis rykte att sälja till lågpris eller ge bort, alla bilarna skrotades senare... Jag förstår givetvis Intel i detta fallet, men fan.. Jag vill ju ha ett!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Påminner mig om en gammal berättelse angående ett 10tal nya Audi bilar som stått i Göteborgshamn och fått stänk av saltvatten på sig innan de skulle ut till slutkund. Dom bestämde att bilarna skulle skrotas omgående. När ett par gymnasieskolor frågade om inte de kunde få/köpa bilarna som annars skulle skrotas blev det tvärt NEJ, även om skolorna bara skulle skruva ihop och isär bilarna i undervisningssyfte. Svaret blev att det skulle förstöra Audis rykte att sälja till lågpris eller ge bort, alla bilarna skrotades senare... Jag förstår givetvis Intel i detta fallet, men fan.. Jag vill ju ha ett!

Det är äkta Audi-kvalitet det!

On topic: Så länge de återvinner råvarorna från moderkorten så går det bra. Det finns så mycket annan miljöförstöring idag så detta lär inte påverka så mycket, om de nu återvinner det mesta.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

intel bryr sig väl inte om sitt rykte.
Om dom inte är stolta att jämföras med Maffian i sina unkna metoder förstås.
Dom har väl förlorat en massa Mutmål och fått böta för tvivelaktig marknadsföring både här och där.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hjälpsam

Undrar om dom kommer att använda en Bulldozer när dom skrotar korten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar om dom kommer att använda en Bulldozer när dom skrotar korten?

Det verkar så...

Förlåt kunde inte låta bli.

http://img841.imageshack.us/img841/4858/dirtyjobrobbaz.jpg

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

en passande bild

Permalänk

Jag kan inte förstå att de skrotar moderkorten pga den här defekten, skulle ju vara perfekt att sälja vidare till datortillverkare som inte använder fler än 2st SATA-enheter och kanske plugga igen de defekta SATA-portarna. Ett riktigt stort slöseri skulle jag vilja påstå.. uscha, jag gillar inte sånt här. Intel, skicka mig 1000 defekta moderkort är ni snälla!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Jag kan inte förstå att de skrotar moderkorten pga den här defekten, skulle ju vara perfekt att sälja vidare till datortillverkare som inte använder fler än 2st SATA-enheter och kanske plugga igen de defekta SATA-portarna. Ett riktigt stort slöseri skulle jag vilja påstå.. uscha, jag gillar inte sånt här. Intel, skicka mig 1000 defekta moderkort är ni snälla!

Jag tror asus, gigabyte, asrock och MSI´s moderkort är för bra för Hp, acer mm

Permalänk
Medlem

Inte ens intel skulle lura kunderna med defekta kort ens till HP och Grapparna.
Fast nu är det ju moderkortstillverkarna som tillverkar själva moderkorten, så kanke någon mindre nogaräknad fortsätter att proppa i kretsarna i köpeburkar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Det som kommer att hända är att korten kommer att skickas till Kina där (nästan) alla moderkortstillverkare finns. Där bor det kineser. Kineser tar till vara på ALLT. Så är det med mat, sopor och även med elektronikskrot. Så någon miljöförstöring blir det inte. Det skeppas enorma mängder sopor från t.ex Japan till Kina i syfte att säljas och återvinnas där (sett detta på discovery channel).
Det är enligt mig inget alternativ att skicka grejerna till Afrika då det ska bekostas CPU, HDD osv. med.

Om man måste ha kvar korten så är nog OEM det enda rätta om det bara är fel på några SATA portar, kan man egentligen använda kontrollerkort eller IDE(gammalt, men till CD), bara det finns en sATA som fungerar till HDDn.

Visa signatur

i7 920 | GTX295

Permalänk
Hjälpsam

Vore fint för afrikanerna, få kort med bortklippta SATA-kontakter, löda dit nya, smuggla tillbaka korten och kassera ut en jättevinst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag kan ta ett kort gratis, lovar! Helt lugnt med bara 2 portar, kunde fan inte bry mig mindre.

Dessutom är det väl bara 5-15% av korten som har det? Miljötänk Intel Fan va korkat.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Håller med alla som menar att detta var rätt beslut utav Intel, åtminstone ur ett ägarperspektiv.
Klart som fan att inte Intel vill ha defekta kort på marknaden och självfallet vill inte moderkortstillverkarna det heller. Intel är, precis som alla andra vinstdrivna organisationer, måna om sin legitimitet gentemot konsumenterna. Dessutom är det förmodligen moderkortstillverkarna som skulle få mest skit från besvikna konsumenter då dessa är närmast i ledet gentemot slutkund.

Att plugga de felaktiga portarna och sälja billigt låter, ur konsumentens perspektiv, vettigt men självfallet vill alla tillverkare sälja sina produkter till högsta möjliga pris och billiga, defekta SB-kort skulle självfallet hämma försäljningen utav nya kommande felfria kort.

Gällande skrotning så är det lika uppenbart som ovan att dessa återvinns då, än en gång, hög legitimitet är nödvändig i ett globalt samhälle. Att "slänga" kort i sjön skulle medföra drastiskt sänkt anseende.

Bra utav Intel att göra det rätta och ta sitt ansvar och hoppas att nya felfria moderkort dyker upp snarast så man kan köpa en efterlängtad SB-laptop.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett defekt kort ändå. Jag använder endast 2st hårddiskar... Sambon köpte ett SB moderkort vid release, hon använder endast 1 hårddisk. Denna åtgärden är ju värre en missa felet från första början.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk

Det vore förbaskat korkat om dom verkligen skrotade dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Det vore förbaskat korkat om dom verkligen skrotade dom.

Är det inte mera korkat att köpa ett trasigt kort?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Skulle gissa på att företag köper upp moderkorten och sen kasserar användbara delar, övrigt säljs nog vidare som råmaterial och slutar tillslut som återvunnet material iaf. En fullastad amerikansk sopbil var värd några hundra tusen i bara skräp (discovery channel).

Att separera ut råmetalerna från något så komplext som ett moderkort är mycket svårare än att plocka isär en sopbil, det är sjukt svårt separera ut och vad jag vet blir det slöseri med energi i slutändan, om man inte ska använda slavarbete

Permalänk

Det är bra att jag hade inte hunnit köpa de jävla moderkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Att separera ut råmetalerna från något så komplext som ett moderkort är mycket svårare än att plocka isär en sopbil, det är sjukt svårt separera ut och vad jag vet blir det slöseri med energi i slutändan, om man inte ska använda slavarbete

Att separera ut metallerna är enklare än att repare kortet skulle jag tro, det är i alla fall mindre avancerat.

Det man gör är att maler ner korten tills det blir pulver och damm av det och sedan använder man simpla metoder (som magnetism och floation) i olika steg för att separera. I stora drag samma teknik för att anrika malm.

En slavarbetande kines pillar inte ur var del för sig själv med mattkniv och pincett om du tror det.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt för miljön. Men det är ändå rätt gjort. Nu kan de skrota moderkorten tidigt i leden så de slipper skeppas runt över jorden för reperation som inte garanterar 100% lika bra produkt i slutändan. Jag vill inte köpa ett beggat, skeppat, överhanterat och reparerat kort för samma pengar som ett nytt.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk

Fattar verkligen inte dessa otroligt korkade svar typ som 'men om de typ säljer typ så tjänar de juuuh typ inte pengar'.

?!?!

Permalänk
Proffsmobbare

Dessa borde verkligen sålts som B-stock med alternativ garanti.

Det görs inom så mycket annat.