Permalänk
Medlem

8800gts 640mb problem.

God kväll swecare!

Startade idag min fina burk och upptäckte ganska omgående omfattande artefakter över hela skärmen. Grå i bios, röda i windows. Det går inte att printscreena heller så det är inget fel i "mjukvarudelen".

GPU-Z ger även resultatet att alla klockfrekvenser är 0...

Tror ni det ger nått med en flashning av gpu-biosen, eller är det en minneskrets eller dylikt som dött?

//DuZk

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Damma ur kylaren noggrant. Om det inte hjälper så har kortet gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Har du nyligen flashat bios lär det ju vara det, annars är det nog bara på väg att ge upp.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Nepp har inte flashat bioset på detta kort, då det fungerat bra från start. Men dock har ju kortet gått ett par timmar under dessa år... Det är väl på tiden å byta upp sig även på grafikfronten!

Visa signatur

|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk

Funkar det inte att blåsa rent fläkten kanske en bakning av kortet kan funka som konstgjord andning...

Permalänk
Medlem

Det är nog mycket möjligt att ditt kort börjar att ge sig, har förbrukat 2 st såna kort (8800GTS 640). Mina gfx hade dock inte artefakter mm. som symptom. Utan de frös hela bilden och ljudet började att loopa, sen efter någon månad, så dog korten helt.
Jag "heat-fixa" mina kort genom att värma gpu´n med värmepistol. Tycker personligen att det är en långt mycket bättre metod än att "baka" kortet. De levde iaf ca 4 månader till efter heat-fixen, sen så dog de helt=/
Man får ju dessutom likvärdiga kort, t.o.m. bättre för inte allt för många kronor heller....

Hoppas det löser sig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ellmore:

Jag "heat-fixa" mina kort genom att värma gpu´n med värmepistol. Tycker personligen att det är en långt mycket bättre metod än att "baka" kortet. De levde iaf ca 4 månader till efter heat-fixen, sen så dog de helt=/

Dock är det en del som bakat sina kort i ugn och de lever fortfarande mer än ett år senare

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dock är det en del som bakat sina kort i ugn och de lever fortfarande mer än ett år senare

Även folk som har smält av kondensatorer, fläktström, you name it genom att baka dem.......^^
Tycker bara det känns så tattigt att slänga in ditt gfx i ugnen och bara vrida på. Ja, det fungerar, ingen tvekan om det. Men det känns bättre att sitta med värmepistolen.

Det är min åsikt, så för att summera:

Ugn = Ghetto-fix

Värmepistol = Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Även folk som har smält av kondensatorer, fläktström, you name it genom att baka dem.......^^
Tycker bara det känns så tattigt att slänga in ditt gfx i ugnen och bara vrida på. Ja, det fungerar, ingen tvekan om det. Men det känns bättre att sitta med värmepistolen.

Det är min åsikt, så för att summera:

Ugn = Ghetto-fix

Värmepistol = Pro

Ugn = not pro
Värmepistol = not pro

Nytt kort = pro

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Hedersmedlem

Har man inte stålar så är det att rekommendera att ugnsbaka det = PRO!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hann inte ens läsa här sedan igår. Men bestämmde mig inatt runt klockan tre att här ska det bakas!

SAgt och gjort. O nu fan lever jäkeln igen. Dessa jäkla 8800 kretsar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DuZk:

Jag hann inte ens läsa här sedan igår. Men bestämmde mig inatt runt klockan tre att här ska det bakas!

SAgt och gjort. O nu fan lever jäkeln igen. Dessa jäkla 8800 kretsar

Fasen vad härligt!

Permalänk
Medlem

riktigt stabila kort^^ sitter på ett själv som har rullat på utan att bråka en enda gång sen det släpptes typ.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tjenare, mitt 8800GTS 640Mb la av nu för något dygn sen, eller ja bilden frös utan att kortet va ansträngt. Mina skypekonversationer fungerade fortfarande o så o allt verkade fungera bra förutom just bilden... Nu när jag startar datorn står den bara med alla fläktar på o blåser mer än normalt efter att fläktrna "varvat" upp men ingen kontakt med skärmen. Så min instinkt säger mig att det är min kära GPU... vad tror ni, är det en vända i ugnen som väntar mitt kort med ?

Kände att jag kunde skriva här lika gärna som att göra en egen tråd? hoppas det är okej

ett litet iriterande stavfel
Permalänk
Hedersmedlem

Inte alls omöjligt att det har dessa problem, så om du testat med nya drivisar och du har kvar problemen, så kan du testa bakning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte knappast spel med detta kort, köp ett GT430 istället för 500:-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Du kan ju inte knappast spel med detta kort, köp ett GT430 istället för 500:-

Jaha, så du menar att han skall gå från ett långsamt till ett till likadant? Nä lägga 500 på ett kort som inte är snabbare än det gamla är utkastade pengar, han bör gå upp till iaf runt en tusing för att komma någonstans idag.

Visa signatur