Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz

Med presspassning menar man att (i det här fallet) att nippeln är lite större än hålet, (0.05-0.1mm ca), dvs man får pressa i nippeln. Den är alltså inte gängad eller liknande. Man måste ha svarv till niplarna och bra utrustining för att borra för att det skall bli bra, har man inte det är det bättre med gängade niplar.

Ang försänkta nipplar, menar såhär, röd är blocket, blå fjäder och gul skruv. med skruven vänd neråt så kan det bli trångt på baksidan mot plåten moderkortet sitter på kan man sätta skruven underifrån och muttern vid fjädern i stället, men det funkars bäst med varianten till vänster då allt sticker upp u blocket där. Annars tycker jag det funkar bra, och snyggt är det :
http://w1.858.telia.com/~u85821091/forsanktfjader.gif

(och den som gnäller över formatet gif i det här fallet får nog läsa på lite om bildformat och bildkomprimering)

Jag har färsänkt fjädrarna i mitt block nu..blev skitbra..men ja vet inte om mina fjädrar e tillräckligt starka...får hopaps det..annars blir det tradet när ja ska fästa det

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för illustrationen QazTaz! Perfekt! Ska nog göra samma sak på mitt block...tack! Fast jag ser ingen egentlig fördel med det

Sen kan du kolla upp det där med min sign? Lite irriterad faktiskt, speciellt då jag inte ens VAD som var fel!?...(om det nu var ngt fel...)
Kan man inte få liksom en varning innan den blir raderad???

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Tack för illustrationen QazTaz! Perfekt! Ska nog göra samma sak på mitt block...tack! Fast jag ser ingen egentlig fördel med det

Sen kan du kolla upp det där med min sign? Lite irriterad faktiskt, speciellt då jag inte ens VAD som var fel!?...(om det nu var ngt fel...)
Kan man inte få liksom en varning innan den blir raderad???

Fördelarna som jag ser med att sänka ner fjädrarna är att fjädern sitter stabilareplus att fjädern inte måste sticka upp lika mycke ovanför blocket om det stör en

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Men som jag ser det skulle skruven sitta instabilare!? Då finns det ju mycket mindre kopparblock som ser till att skruven sticker upp "rakt"...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Men som jag ser det skulle skruven sitta instabilare!? Då finns det ju mycket mindre kopparblock som ser till att skruven sticker upp "rakt"...

Ang, din sign, svarar här (såg att du mailat), det verkar vara vara raderad av misstag, imellan så att säga, nackdelen med att vara många moderatorer, man gör saker samtidigt eller nästan samtidigt på olika sätt. Du får nog skriva om den. Det är inte alltid vi varnar någon innan signaturer ryker, men iaf jag brukar göra det.

Ett tips är att ha en backup ändå då forumet ibland tar bort signaturer utan att någon bett om det. (dock brukar inte forumet skriva *tugg* direkt )

Ang fjädrarna, jag tycker det fungerar bättre när de är säkta, och framför allt så är det snyggare. man behöver ju inte försänka så mycket om man vill ha mycket styrning för skruvarna, men med bra hål så sitter de bra med 5~7mm styrning.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

jag testade att spänna fast en trasig xp mellan mitt hemmagjorda block och en kopparplatta...med fjädrar o hela köret..spände fjädrarna så mycket som jag tyckte var lagon..satt inte sådär förfärligt hårt..skulle nästan tro att dom behöver sitta ännu hårdare..men när jag skruvade isär det så upptäckte jag att texten på coren har tryckts in i kopparbottnen på mitt vattenblock. Detta låter som jag spännt jäävligt hårt..men det gjorde jag inte...dessa märken blir dock inte om jag testar att ha kylpasta på...jävligt mjuk koppar säger jag...låter det som jag komemr krossa min riktga prolle när jag fäster blocket eller? ps..Det blev inga skador på kärnan på den pajade XPn jag testade med

Edit: Blocket väger 400 gram så det måste ju spännas en del för att det ska hållas stadigt på plats

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det finns en snabb lösning, det du behöver är starkt lim, en avlång metall platta kanske 12 x 2, en mutter, en lång skruv med så täta gängor som möjligt. en platt metall bit.

Borra hål i metall plattan så stort att skruven kan penetrera, fäst den avlånga metall plattan under chassikanten använd här limmet. borra en liten grop i metall biten, lägg biten sedan mitt på ditt kylblock. för in skruven i den avlånga metall plattan, och skruva ner den i muttern som du har under metall plattan sikta in skruven på metal biten denna fördelar kraften, lägg gärna någon under så att den inte snurrar. Nu är det bara att ta en skiftnyckel och skruvmejsel och sakta och fint applicera tryck. Om du använder peltier skall det vara en högre kraft, finns data på detta att hitta på nätet. Det fina med den här metoden är inte bara att den är hemskt enkel, ger en jämn kraftfördelning utan också för att man kan själv enkelt mäta upp vilken kraft, genom att testa anordningen på en elektronisk våg ställ bara blocket på vågen. sedan tar du bara vikten och delar den på ytan du har tryckbelagt, så att dina data blir som de du hittar på nätet, för att omvandla tex kgf/cm2 (kilogram force/cm 2 till psi (pondal square inch) så gör man enklast för sig om man använder (eller som jag om man inte kan) internet sidor som konverterar olika enheter hit och dit. Med hjälp av markeringar på skruven vet du hur mycket du skall skruva för önskat tryck.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Medlem

Ehm, klockan e iofs kvart över ett på natten, men jag läste ditt inlägg uggbash och jag fattade inte mkt...en bild kanske vore på sin plats?

Om ni andra fattar så skyller jag på att jag e trött, så läser jag det igen imorrn

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *GBG*uggbash
Det finns en snabb lösning, det du behöver är starkt lim, en avlång metall platta kanske 12 x 2, en mutter, en lång skruv med så täta gängor som möjligt. en platt metall bit.

Borra hål i metall plattan så stort att skruven kan penetrera, fäst den avlånga metall plattan under chassikanten använd här limmet. borra en liten grop i metall biten, lägg biten sedan mitt på ditt kylblock. för in skruven i den avlånga metall plattan, och skruva ner den i muttern som du har under metall plattan sikta in skruven på metal biten denna fördelar kraften, lägg gärna någon under så att den inte snurrar. Nu är det bara att ta en skiftnyckel och skruvmejsel och sakta och fint applicera tryck. Om du använder peltier skall det vara en högre kraft, finns data på detta att hitta på nätet. Det fina med den här metoden är inte bara att den är hemskt enkel, ger en jämn kraftfördelning utan också för att man kan själv enkelt mäta upp vilken kraft, genom att testa anordningen på en elektronisk våg ställ bara blocket på vågen. sedan tar du bara vikten och delar den på ytan du har tryckbelagt, så att dina data blir som de du hittar på nätet, för att omvandla tex kgf/cm2 (kilogram force/cm 2 till psi (pondal square inch) så gör man enklast för sig om man använder (eller som jag om man inte kan) internet sidor som konverterar olika enheter hit och dit. Med hjälp av markeringar på skruven vet du hur mycket du skall skruva för önskat tryck.

Jag har en liten vink om vad du snackar om iaf tror jag det låter som att det du skriver är litegrann som koolanceblocket..att man har en skruv i mitten och pressar ner blocket med den, fast att man även ska använda bultar och fjädrar..skulle vilja h en bildbeskrivning på det där

Visa signatur

Permalänk

Jag har precis köpt en kopparshim från JME Data och jag har en liten fråga. För det första trodde jag att shimen skulle göra att hela processorn blev EXAKT samma höjd, det sa även killen i affären jag köpte den av...MEn så var det ju inte..coren sticker fortfarande upp lite..men der kanske ska va så så att det inte kan hända att coren inte får kontakt. Jag har testat att använda shimen med mitt nya vattenblock genom att soänna fast processorn med shimen på mellan blocket och en kopparplatta...när jag har spänt ganska hårt så ser jag om ja håller upp blocket mot fönstret att där komemr ljus igenom mellan blocket och shimen..fast inte där coren e då...om jag spänenr ännu hårdare så försvinner mellanrummet....ska man spänna så hårt så att mellanrummet försvinner?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben

Jag har en liten vink om vad du snackar om iaf tror jag det låter som att det du skriver är litegrann som koolanceblocket..att man har en skruv i mitten och pressar ner blocket med den, fast att man även ska använda bultar och fjädrar..skulle vilja h en bildbeskrivning på det där

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag fattar fortfarande inte
Plus att din bild (som annars var välarbetad) är för liten! Man ser ju inte texten!?

Kan du inte skriva om din första text och förstora bilden?...låter som en intressant idé det här...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok, från neder vänster kant medsols så står det : Mutter, Limm, Fingänggad skruv, Stålbit, Limm, Gummibit, Kylblock.

Visa signatur

Permalänk

Är det ingen som kan svara på min fråga angående shimen? Om man ska spänna tills shimen ligger helt i? Måste veta snabbt för jag ska montera mitt hemmagjorda block ida..sooo hurry up!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*Lite trevligare kan du väl vara och komma med konstruktiv kritik!

Missat denna lilla snutt i reglerna:
"Var trevlig"?

Har du några problem med det så är det bara att maila mig så tar jag bort ditt konto!*

Inlägget redigerat av cht

Visa signatur

Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben
Jag har precis köpt en kopparshim från JME Data och jag har en liten fråga. För det första trodde jag att shimen skulle göra att hela processorn blev EXAKT samma höjd, det sa även killen i affären jag köpte den av...MEn så var det ju inte..coren sticker fortfarande upp lite..men der kanske ska va så så att det inte kan hända att coren inte får kontakt. Jag har testat att använda shimen med mitt nya vattenblock genom att soänna fast processorn med shimen på mellan blocket och en kopparplatta...när jag har spänt ganska hårt så ser jag om ja håller upp blocket mot fönstret att där komemr ljus igenom mellan blocket och shimen..fast inte där coren e då...om jag spänenr ännu hårdare så försvinner mellanrummet....ska man spänna så hårt så att mellanrummet försvinner?

Shimmen är till för att man ska minska risken flör att blocket ska luta och förstöra coren/få dålig kontakt.

Den ska vara lite lägre för att allt tryck skall hamna på coren.

När du drar åt mycket hårt så böjer du processorn, den har ju bara stöd i kanterna där benen är. en xp går antaligen att böja en del, men en tb som är av keramik blir det nog svårare, och den kanske går sönder.

Dock kanske xp också skadas av att sviktas, är ju kopparbanor och så i, men det krväs nog en del då. Dra så hårt du tycker är lämpligt. (Dvs inte nödvändigtvis så mycket att shimmen dras åt.)

Ang texten i coren, dess kanter sticker upp lite, så det krävs inte så mycket tryck för att det ska bli ett avtryck.

Visa signatur

"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag tycker absolut att man ska hålla emot blocket i moderkortet, eller allra hellst även skruva det genom bakplåten (med bussningar mellan bakplåt och moderkort). (det senare om man har ett mycket tungt block)

Finns ju fina hål i de flesta moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du har kanske rätt, jag ser klara fördelar med min modell, kanske dumt att skriva sina teorier och inte klargöra att det är just teorier.. har t.ex. inte tänkt på att moderkortet böjer sig.. men jag tror man kan fixa det genom att lägga något under, gärna då elastiskt.

och sedan yrade jag i nattmösan när jag pratade om peltier, den måste man naturligtvis spänna fast separat med kylblocket.

så... när detta är avklarat kan jag inte se några felaktigheter med min anordning. men det finns säkert och om ni kommer på dem så tala då gärna om det

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

du har kanske rätt, jag ser klara fördelar med min modell, kanske dumt att skriva sina teorier och inte klargöra att det är just teorier.. har t.ex. inte tänkt på att moderkortet böjer sig.. men jag tror man kan fixa det genom att lägga något under, gärna då elastiskt.

och sedan yrade jag i nattmösan när jag pratade om peltier, den måste man naturligtvis spänna fast separat med kylblocket.

så... när detta är avklarat kan jag inte se några felaktigheter med min anordning. men det finns säkert och om ni kommer på dem så tala då gärna om det

Inga som hällst fördelar heller så...

Visa signatur

Permalänk

Skulle bara meddela att nu är mitt hemmagjorda block insatt och fungerar perfekt..använde nersänkta fjädrar och bultar...blev super..ligger på 29 grader idle med en oklockad 1800+ och med 1,86V Vcore (kan inte köra orginal pga spänningsmod. Ja e rätt nöjd med min temp

Visa signatur