Starta Win7 på en ny dator

Permalänk
Medlem

Starta Win7 på en ny dator

Ok lite kortfattat:

Dator 1 = en gammal vanlig HDD med XP. Jag köper en SSD som jag installerar Win7 på och kör med dual boot.
Nu har jag tagit ut båda diskarna och formatterat den gamla "vanliag" HDDn. SSDn innehåller fortfarande en kompett Win7-installation.

Nu vill jag sätta in SSDn i Dator 2 utan att installera om Windows. Går detta? När jag försöker boota så vill datorn ha NTLDR, förmodligen eftersom jag hade dualboot via XP på mitt förra system.

Går detta att lösa eller får jag helt enkelt installera in Win7 på Dator 2?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Så SSD'n har Windows 7 som du vill stoppa in dator 2 men det går inte pga ntldr.. NTLDR användes ju bara på XP tiden..

Ja du får reparera installationen/bootloaderna mha installationsskivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Så SSD'n har Windows 7 som du vill stoppa in dator 2 men det går inte pga ntldr.. NTLDR användes ju bara på XP tiden..

När jag försöker boota från installationsskivan så får jag bluescreen =(

Finns det inget sätt att reparera det hela genom att sätta in SSDn i Dator 1 igen? Där kör jag nu Win7 som är helt separat från dem gamla installationen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Tänkte återuppliva min tråd då jag inte löst problemet och verkligen behöver hjälp!

Finns det något sätt att modda NTLDR (och/eller tillhörande filer) så att Windows 7 laddas från den egna hårddisken?
Jag kan ju liksom plocka ut den och sätta in i en annan dator och modifiera de filer som behövs.

Med andra ord = vilka filer behöver jag modda för att hårddisken ska fatta att den ska ladda Win7 från sig självt? Och hur gör jag detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det funkar inte, jag får bluescreen av min Win7-skiva när jag försöker boota från den. Därför jag inte vågar formatera hårddisken och göra en helt clean installation med den.

Jag behöver alltså hitta ett sätt att modda filerna manuellt direkt på hårddisken så att win7 laddas korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du behöver bara skriva ny MBR till disken men du måste gör det från windows eller skivan.

Varför får du blåskärm när du försöker starta installationsskivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Ok lite kortfattat:

Dator 1 = en gammal vanlig HDD med XP. Jag köper en SSD som jag installerar Win7 på och kör med dual boot.
Nu har jag tagit ut båda diskarna och formatterat den gamla "vanliag" HDDn. SSDn innehåller fortfarande en kompett Win7-installation.

Nu vill jag sätta in SSDn i Dator 2 utan att installera om Windows. Går detta? När jag försöker boota så vill datorn ha NTLDR, förmodligen eftersom jag hade dualboot via XP på mitt förra system.

Går detta att lösa eller får jag helt enkelt installera in Win7 på Dator 2?

Bara en tanke, men ifall du hade båda diskarna inkopplade när du installerade Windows 7 så kan det vara att någon fil har hamnat på den andra hårddisken, därav att det bara går att boota på den gamla datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du behöver bara skriva ny MBR till disken men du måste gör det från windows eller skivan.

Varför får du blåskärm när du försöker starta installationsskivan?

Okej men går inte det att göra manuellt om jag slänger in SSDn i den här datorn som sekundärhårddisk?

Jag har ingen aning om varför jag får bluescreen av Windowsskivan. Har provat både 32 och 64 bits skivor men båda crashar under tiden de håller på att ladda in drivrutinerna i början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Bara en tanke, men ifall du hade båda diskarna inkopplade när du installerade Windows 7 så kan det vara att någon fil har hamnat på den andra hårddisken, därav att det bara går att boota på den gamla datorn.

Det är mycket möjligt men nu vill jag veta hur jag ska rätta tilll det Jag är 99% säker på att den kommer att starta Ok så fort jag bara lyckats få den att fatta VART den ska boota ifrån

Visa signatur