Ska bygga eget, kommer detta att funka?

Permalänk

Ska bygga eget, kommer detta att funka?

Hej!
Jag ska nu bygga min första egna stationära dator och jag har plockat ihop lite delar. Men eftersom jag saknar både lite kunskap och erfarenhet tänkte jag bara dubbelkolla att dessa komponenter passar ihop och att datorn kommer fungera som den ska. Här är delarna:

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Western Digital Caviar® Green™ 1TB
Corsair CX 600W PSU
Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5240S
ASUS M4A88T-M, Socket-AM3
Crucial DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Crucial DDR3 1333MHz 2GB, CL9

Visst kommer detta bli en ganska kraftfull dator som klarar dagens spel?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det ser jättebra ut! Och äntligen har jag hittat någon som inte bygger in en gamingator i ett kontorschassi! (r3)
Skulle jag ändra på något så skulle jag ta corsairminnen i stället billiga och bra! http://www.inet.se/artikel/5305673/corsair-4gb-2x2048mb-1600m...
Du kommer inte behöva mer än 4gb men vill du vara framtidssäker så kan du ta 8gb. Minnen är ju så billiga nu ändå

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

aa det kommer att funka men skulle byt chassi om jag va du till HAF X om du e intreserad av haf serien

Visa signatur

GTX 580-I7 950-ASUS sabertooth x58-corsair tx 850-corsair dominator-corsair H70

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeyman308:

aa det kommer att funka men skulle byt chassi om jag va du till HAF X om du e intreserad av haf serien

Tycker du inte att HAFX är lite overkill för den setupen? Men det är ett riktigt trevligt chassi!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Vad bra! Så du rekommenderar två 2 gb RAM istället för ett 4 gb?

Permalänk
Skrivet av monkeyman308:

aa det kommer att funka men skulle byt chassi om jag va du till HAF X om du e intreserad av haf serien

Problemet är bara att jag bygger efter en ganska tight budget =/ Du tror inte det chassit jag valt kommer duga?

Permalänk
Medlem

HAF 912+ är ett riktigt bra chassi! (har ett själv ) Gott om plats, bra kylning och riktigt snyggt! Och med de komponenterna är ett bigtower bara overkill enligt mig.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHusmusen:

Vad bra! Så du rekommenderar två 2 gb RAM istället för ett 4 gb?

Ja, det kommer bli bättre.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Skrivet av Jezpur:

Ja, det kommer bli bättre.

Jag kan alltså byta ut de där 6 gb mot ett Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9? (det är ett kitt med 2x 2 gb)

Permalänk
Skrivet av MrHusmusen:

Jag kan alltså byta ut de där 6 gb mot ett Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9? (det är ett kitt med 2x 2 gb)

Moderkortet du har valt (Och alla andra moderkort med den sockeln) kör med dual-channel minnesplatser, alltså bör (läs ska) du ha ett jämnt antal stickor (2,4,6,8 osv) för optimal prestanda. 2x2gb är det vanligaste och räcker absolut för dig. 8gb är overkill.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Moderkortet du har valt (Och alla andra moderkort med den sockeln) kör med dual-channel minnesplatser, alltså bör (läs ska) du ha ett jämnt antal stickor (2,4,6,8 osv) för optimal prestanda. 2x2gb är det vanligaste och räcker absolut för dig. 8gb är overkill.

Jaha=)
Tack så mycket för den förklaringen!

Så ingen kan se något annat problem med den här datorn för att spela krävande spel? Det är bara beställa, bygga och köra?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Moderkortet du har valt (Och alla andra moderkort med den sockeln) kör med dual-channel minnesplatser, alltså bör (läs ska) du ha ett jämnt antal stickor (2,4,6,8 osv) för optimal prestanda. 2x2gb är det vanligaste och räcker absolut för dig. 8gb är overkill.

Spelar man bara är 8 gb overkill men eftersom minnen är så billiga nu så kan man ju slå till
2 eller 4 ramstickor passar i det kortet btw.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Spelar man bara är 8 gb overkill men eftersom minnen är så billiga nu så kan man ju slå till
2 eller 4 ramstickor passar i det kortet btw.

Jag förstår din poäng men, som sagt, så har jag inte obegränsat med pengar och försöker få så mycket som möjligt för dem. Så jag håller mig till 2x 2gb.

Permalänk
Skrivet av MrHusmusen:

Jaha=)
Tack så mycket för den förklaringen!

Så ingen kan se något annat problem med den här datorn för att spela krävande spel? Det är bara beställa, bygga och köra?:D

Absolut. Själv skulle jag nog lägga på en slant och köpa ett 6950 istället och låsa upp detta till ett 6970, prestandaskillnaden är faktiskt ganska markant för det lilla priset, men ett 6850 är ockå helt okej, nämnvärt är dock att det faktiskt presterar sämre än t.ex. 5850 vilket i dagens läge redan börjar få det lite svettigt.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHusmusen:

Jag förstår din poäng men, som sagt, så har jag inte obegränsat med pengar och försöker få så mycket som möjligt för dem. Så jag håller mig till 2x 2gb.

Visst jag har 4gb själv det räcker fint så länge du inte gillar att köra alla dina spel samtidigt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Hehe jag klarar mig med 1 spel i taget xD
Kommer den här datorn klara de senaste spelen på hög grafik?

Permalänk
Medlem

Jadå du maxar nog allt förutom 2033

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Hårddisken skulle jag byta ut mot någon snabbare. Inte nödvändigtvis SSD men iaf en 7200rpm.

Permalänk
Medlem

Caviar blue är ju ganska billiga... Samsung spinpoint har jag hört ganska mycket bra om också. Men ärligt talat så tror jag inte att man märker någon större skillnad.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Hårddisken skulle jag byta ut mot någon snabbare. Inte nödvändigtvis SSD men iaf en 7200rpm.

På komplett stod det 5400-7200 rpm, betyder inte det att den kan komma upp i 7200?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrHusmusen:

På komplett stod det 5400-7200 rpm, betyder inte det att den kan komma upp i 7200?

Den har aldrig gått upp i 7200 för mig, det är därför dom är så billiga. Värdelösa och ingen som vill ha dom.
Försök ta en WD Caviar Blue eller Black.

Kjam